شناسهٔ خبر: 52775171 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لحظه به لحظه با تحولات اوکراین

سومین روز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین

عملیات نظامی ارتش روسیه در منطقه دونباس اوکراین برای سومین روز ادامه یافته است.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - در پی درخواست رؤسای دو منطقه خودخوانده شرق اوکراین (لوهانسک و دونتسک) از روسیه برای کمک به آن‌ها در دفع حمله ارتش اوکراین، عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین برای حفاظت از امنیت منطقه دونباس و غیرنظامی کردن آن از روز پنجشنبه آغاز شده است.

طی دو روز گذشته نیرو‌های روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین رسیدند و همزمان درخواست‌های متعددی برای حضور طرفین بر سر میز مذاکره مطرح شده است.

بامداد امروز شنبه شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در محکومیت اقدام نظامی روسیه در اوکراین مطرح کرد که این قطعنامه از سوی روسیه وتو شد. از ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۱ کشور به این قطعنامه رای مثبت و امارات، هند و چین به آن رای ممتنع دادند.

وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید مسکو بارها اعلام کرده که مخالف پیوستن اوکراین به ناتو است اما اوکراین از خط قرمز مسکو عبور کرده است.

بیشتر بخوانید:

  • عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین + فیلم و تصاویر
  • ادامه عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین + تصاویر

در ادامه آخرین تحولات مربوط به سومین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین را می‌خوانید:

ارسال کمک های اضطراری استرالیا به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۷:۴۴

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد آمادگی دارد تا از طریق شرکای ناتوی خود به ویژه ایالات متحده و انگلیس کمک‌های اضطراری به اوکراین عرضه کند.

مقامات اوکراین، روسیه را به انفجار خط لوله گاز در خارکف متهم کردند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۶:۵۶

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، مقامات اوکراین، نیرو‌های روسی را به انفجار خط لوله گاز در شهرک دانیلکوا در خارکف متهم کرده اند.

خبرگزاری رسمی اوکراین نیز خبر داد در پی هدف قرار گرفتن یک ساختمان مسکونی در شهر خارکف اوکراین، یک زن کشته شد و ۶۰ نفر زخمی شدند.

 

ترامپ : ادامه تهاجم روسیه به اوکراین می تواند به وقوع جنگ جهانی بینجامد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۶:۳۰

شبکه فاکس نیوز در حساب توییتری خود نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا هشدار داد که اگر روسیه به تهاجم خود علیه اوکراین ادامه دهد جنگ جهانی می تواند رخ دهد.

ترامپ تاکید کرد: من تنها رییس جمهور آمریکا در قرن بیست و یک بودم که روسیه نتوانست در دوره من به کشوری حمله کند. ما هم اینک (تحت ریاست جمهوری بایدن) احمق به نظر می رسیم. به نظرم نحوه عقب نشینی ما از افغانستان یکی از شرم آورترین لحظات در تاریخ آمریکا بود. به نظرم اگر این موضوع حقیقتا روی نمی‌داد ما شاهد آنچه که هم اکنون در اوکراین روی می‌دهد نبودیم.

انتقاد چین از آمریکا به دلیل تجاوزگری هایش
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۶:۰۲

سفارت چین در مسکو اقدام به بازنشر توییت لی جیان ژائو، سخنگوی وزارت خارجه چین علیه آمریکا کرد. وی در این پیام با انتشار گزارش بلند بالایی از اقدامات تهاجمی و بمباران های هوایی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم که منجر به کشتار مردم بی گناه در کشورهای مختلف شده بود، نوشت: هرگز فراموش نکنید که چه کسی تهدید واقعی برای جهان است.

سومین روز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین

مقام آمریکایی: روبل روسیه سقوط آزاد خواهد کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۵:۳۴

یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد: لیست بانک های روسی که از سیستم سوئیفت حذف خواهند شد در حال نهایی شدن از سوی اتحادیه اروپاست. بانک هایی که پیش تر تحریم شده اند در مرحله نخست از این سیستم حذف می شوند. 

وی افزود: جو بایدن شخصا به وزارت دارایی دستور تحریم کامل صندوق سرمایه گذاری روسیه را داد. واشنگتن انتظار دارد حذف بانک های کلیدی روسیه از سیستم سوئیفت مانع از تجارت جهانی این کشور شود. دولت بایدن بر این باور است که روبل، واحد پول روسیه هم اینک در مسیر سقوط آزاد قرار دارد. 

روسیه آسمان خود را بر روی چند کشور اروپایی بست
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۵:۰۱

آژانس فدرال هوانوردی روسیه در اقدامی تلافی جویانه از بسته شدن آسمان این کشور به روی پروازهای چهار کشور اروپایی شامل لیتوانی، لتونی، استونی، و اسلوونی خبر داد. 

پیش تر مسکو اقدام به اعمال محدودیت هوایی بر هواپیماهای بلغارستان، لهستان، و جمهوری چک کرده بود. این اقدامات پس از آن رخ داد که این کشورهای اروپایی به دلیل جنگ اوکراین آسمان خود را به روی هواپیماهای روسی بسته بودند. 

حمله موشکی به یک مخزن نفت در کی یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۴:۴۴

شبکه فاکس نیوز گزارش داد نیروهای روسی یک مخزن نفت در نزدیکی کی یف، پایتخت اوکراین را هدف قرار دادند. این انفجار مهیب باعث آتش سوزی گسترده شد و مقامات دولتی از مردم خواستند در خانه های خود خارج نشوند. 

تعلیق پروازهای بزرگترین خطوط هوایی آلمان به روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۴:۲۲

لوفت هانزا، بزرگترین خطوط هوایی آلمان اعلام کرد تمامی پروازهای خود به روسیه را به دلیل جنگ اوکراین به مدت یک هفته متوقف می کند. 

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دولت آلمان از آمادگی خود برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای غیرنظامی روسی به دلیل جنگ اوکراین خبر داده بود. 

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۳:۴۲

سفارت روسیه در یونان اعلام کرد: دخالت ارتش روسیه در بمباران غیرنظامیان یونانی در منطقه دونباس اوکراین را تکذیب می‌کنیم.

پیش از این وزارت خارجه یونان از احضار سفیر روسیه در آتن پس از کشته شدن ۱۰ غیرنظامی یونانی الاصل در بمباران روسیه در نزدیکی «ماریوپل» خبر داده بود.

آتش‌سوزی در خط لوله گاز در خارکیف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۳:۳۲

برخی منابع خبری اعلام کردند خط لوله گاز در خارکیف پس از حملات موشکی روسیه مشتعل شده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15697305"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8071512/15697305?width=400&height=300"></script></div>
انفجار‌ در منطقه کارخانه تراکتورسازی خارکیف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۳:۱۰

خبرگزاری ریانووستی گزارش داد، نشریات اوکراینی ویدیو‌هایی از نبرد‌های ادعایی در منطقه خارکیف منتشر می‌کنند. این ویدئوها نشان می‌دهد که انفجار‌ها در منطقه کارخانه تراکتورسازی خارکیف (KhTZ) بوده است که از جمله وسایل نقلیه زرهی نظامی تولید می‌کند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15697307"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8071512/15697307?width=400&height=300"></script></div>
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15697310"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8071512/15697310?width=400&height=300"></script></div>
آتش‌سوزی در یک انبار نفت در خارج از کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۳:۰۵

خبرگزاری آرتی نوشت، رسانه‌های اوکراین ویدئو‌هایی از آتش گرفتن یک انبار نفت در نزدیکی یک واحد نظامی در خارج از کی‌یف منتشر کرده‌اند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15697292"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8071512/15697292?width=400&height=300"></script></div>
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15697296"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8071512/15697296?width=400&height=300"></script></div>

 

جانسون: اقداماتی را برای حذف روسیه از سیستم بین‌المللی انجام داده‌ایم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۲:۳۲

به گزارش الجزیره، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد: ما با شرکای خود اقداماتی را برای حذف روسیه از سیستم بین‌المللی انجام داده‌ایم، از جمله حذف بانک‌های روسی از سیستم سوئیفت.

جانسون مدعی شد: ما به همکاری با یکدیگر ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که پوتین تاوان تجاوز خود را می‌پردازد.

سی‌ان‌ان: عملیات روسیه با مقاومت سختی مواجه است
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۲:۲۷

سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد، نیرو‌های روسیه بیش از حد انتظار متحمل خسارات سنگین در پرسنل، تجهیزات و هواپیماهایشان می‌شوند. عملکرد پدافند هوایی اوکراین بهتر از آن چیزی بود که اطلاعات آمریکا انتظار داشت.

سی‌ان‌ان همچنین به نقل از یک مقام دفاعی مدعی شد، روسیه هنوز به برتری هوایی بر اوکراین دست نیافته و همچنان با سامانه‌های دفاع هوایی این کشور مواجه است. عملیات روسیه با مقاومت سختی مواجه است و از ضعف آشکار خطوط تدارکاتی رنج می‌برد.

بانک‌های روسیه از سیستم سوئیفت جدا شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۲:۲۳

 آمریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، آلمان و کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بانک‌های روسیه را از سیستم سوئیفت جدا کردند.

در بیانیه مشترک این کشورها آمده است:

  • ما متعهد به اعمال اقداماتی هستیم که بانک مرکزی روسیه را از استفاده از ذخایر خارجی خود باز دارد.
  • ما متعهد می‌شویم که علیه افراد و نهاد‌هایی که از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند، اقدام کنیم.
فنلاند نیز حریم هوایی را بر روی روسیه می‌بندد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۲:۰۵

خبرگزاری ریانووستی گزارش داد، سفیر فنلاند در آمریکا اعلام کرد که کشورش حریم هوایی خود را بر روی خطوط هوایی روسیه خواهد بست.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۵۱

الجزیره به نقل از خبرنگار خود از تیراندازی شدید در مناطقی از کی‌یف، پایتخت اوکراین خبر داد.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد مقامات اوکراینی از ساکنان کی‌یف می‌خواهند که به دلیل حملات احتمالی از پناهگاه‌ها استفاده کنند.

رئیس کمیسیون اروپا: دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۳۹

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد:

  • تعدادی از بانک‌های روسیه از سیستم بانکی جهانی سوئیفت قطع خواهند شد.
  • دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود می‌کنیم تا از دسترسی آن به ذخایر خود جلوگیری کنیم و امکان نقدینگی دارایی‌های خود را برای آن غیرممکن می‌کنیم.
  • توانایی پوتین برای تأمین مالی ماشین جنگی خود را فلج خواهیم کرد.
  • اقدامات ما مانع از استفاده روسیه از پول خود در بازار‌های مالی اروپا خواهد شد.
  • با ایالات متحده، آلمان، فرانسه و ایتالیا برای جدا کردن بانک‌های روسیه از سیستم سوئیفت هماهنگ خواهیم کرد.
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۳۶

وزارت خارجه یونان از احضار سفیر روسیه در آتن پس از کشته شدن ۱۰ غیرنظامی یونانی الاصل در بمباران روسیه در نزدیکی «ماریوپل» خبر داد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۳۰

ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد: مکرون در تماسی تلفنی از همتای بلاروس خود خواست تا نیرو‌های روسیه را از کشورش اخراج کند.

پیش از این ریاست‌جمهوری بلاروس از تماس تلفنی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور این کشور و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درمورد تحولات اوکراین خبر داده بود.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۲۸

نخست‌وزیر یونان مدعی شد ۱۰ غیرنظامی یونانی الاصل در نزدیکی شهر «ماریوپل» در جنوب اوکراین در نتیجه حمله روسیه کشته شدند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۲۸

نماینده پارلمان اوکراین اعلام کرد ساعت آینده ممکن است در کی‌یف، پایتخت دشوار باشد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۲۶

به گزارش خبرنگار الجزیره، آژیر‌های خطر در «ترنوپل» در شرق شهر «لویو» اوکراین به صدا درآمده است.

تصاویر شبکه‌های اجتماعی از چتربازان در آسمان کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۱۵

آرتی گزارش داد تصاویر شبکه‌های اجتماعی وجود چتربازان در آسمان کی‌یف را نشان می‌دهد.

چتربازان در آسمان کی‌یف

شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۱۰

خبرنگار الجزیره گزارش داد: صدای انفجار در اوبولون، هوستومل، بوچا و پورچیاویک در نزدیکی کی‌یف شنیده شده است.

مقامات اوکراینی از ساکنان کی‌یف، پایتخت این کشور می‌خواهند به دلیل حملات احتمالی به دنبال سرپناه باشند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۰۹

به گزارش الچزیره، وزیر حمل‌ونقل آلمان گفت: من دستور دادم تا حریم هوایی آلمان را به روی هواپیما‌های روسی ببندند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۰۹

بلومبرگ گزارش داد، کارشناسان گفته‌اند اعمال تحریم‌ها علیه بانک مرکزی روسیه می‌تواند منجر به فروپاشی کامل سیستم مالی در روسیه شود.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۵۱

فایننشال تایمز گزارش داد، واشنگتن در حال بررسی اعمال تحریم‌ها علیه بانک مرکزی روسیه برای جلوگیری از دسترسی مسکو به ذخایر خارجی خود است.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۴۲

الجزیره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد: وزیران خارجه اروپا روز یکشنبه در حال رایزنی برای یکسان‌سازی تصمیم درمورد بستن سیستم بانکی سوئیفت بر روی روسیه هستند.

الجزیره نوشت: آن‌ها همچنین در حال رایزنی درباره اقدام برای بستن حریم هوایی اروپا بر روی پرواز‌های روسیه و همچنین دستیابی به یک توافق جمعی برای ارسال حمایت مالی و نظامی به کی‌یف هستند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۳۸

مدیریت شهر «چرنیهیو» اوکراین اعلام کرد: از ساکنان این شهر دعوت می‌کنیم تا شب را در پناهگاه‌ها به‌منظور پیش‌بینی حملات موشکی روسیه بگذرانند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۳۶

ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد:

  • تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه روسیه را با هماهنگی اتحادیه اروپا و آمریکا تشدید خواهیم کرد.
  • بخشی از تحریم‌های ما علیه روسیه شامل سیستم بانکی بین‌المللی سوئیفت و مسدود کردن دارایی‌های شخصیت‌های روسی است.
  • تجهیزات نظامی و محموله‌های سوخت بیشتری را به اوکراین ارسال خواهیم کرد.
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۳۲

نماینده اوکراین در سازمان ملل گفت: به دلیل ممانعت روسیه از حرکت شورای امنیت، خواستار تشکیل جلسه اضطراری مجمع عمومی شدم.

لوفت‌هانزا از حریم هوایی روسیه استفاده نمی‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۳۱

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا آلمان اعلام کرد هفته آینده به دلیل ادامه درگیری‌ها، از حریم هوایی روسیه استفاده نخواهد کرد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۲۹

خبرنگار الجزیره گزارش داد آژیر‌های خطر در کی‌یف، پایتخت اوکراین به صدا درآمده است.

ممنوعیت فعالیت رسانه‌های دولتی روسیه در فیس‌بوک و اینستاگرام
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۲۷

سخنگوی متا به سی‌ان‌ان گفت رسانه‌های دولتی روسیه از نمایش تبلیغات در فیس‌بوک و اینستاگرام منع شدند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۲۱

الجزیره نوشت، وزارت خارجه اوکراین درخواست کرده است برای دفع حملات روسیه، منطقه دریایی در شمال غربی دریای سیاه بسته شود.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۲۰

ریاست‌جمهوری بلاروس از تماس تلفنی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور این کشور و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درمورد تحولات اوکراین خبر داد.

جلسه شورای امنیت عصر یکشنبه برگزار می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۱۸

الجزیره به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد جلسه شورای امنیت برای رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه اقدام درباره بحران اوکراین عصر روز یکشنبه برگزار می‌شود.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۱۱

جانسون پس از تماس با زلنسکی اعلام کرد، قهرمانی مردم اوکراین و رئیس‌جمهور آن‌ها در دفاع از میهنشان الهام‌بخش است.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۸

الجزیره گزارش داد، نخست‌وزیر اوکراین مذعی شده است:

  • نیرو‌های روسی آمبولانس‌ها را بمباران می‌کنند، روسیه کشتار کودکان را محکوم خواهد کرد.
  • دشمن ما تاکنون نتوانسته به اهداف خود دست یابد و ما همچنان از متحدان خود حمایت می‌کنیم.
  • ما باید یک مؤسسه خدمات بشردوستانه برای ارائه کمک به افراد نیازمند ایجاد کنیم.
  • شهرداران مسئولیت نیاز‌های معیشتی مردم را برعهده دارند.
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۴

الجزیره به نقل از دولت انگلیس اعلام کرد جانسون و زلنسکی خواستار انزوای کامل روسیه از نظر دیپلماتیک و مالی هستند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ ریاست‌جمهوری این کشور (الیزه)، اعلام کرد:

  • فرانسه تصمیم گرفته است تجهیزات نظامی بیشتری را به اوکراین تحویل دهد
  • ما تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه روسیه را تشدید خواهیم کرد
  • اقدامات جدیدی را علیه روسیه در ارتباط با سیستم سوئیفت اعلام می‌کنیم
  • برای حمایت از اوکراین در مبارزه با تهاجم روسیه، تسلیحات دفاعی و سوخت به اوکراین خواهیم فرستاد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۳:۵۵

منابع خبری اعلام کردند، پنتاگون تأیید کرد که ایالات متحده هیچ ارتباطی با عملیات نیروی دریایی اوکراین در نزدیکی جزیره «زمینی» ندارد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۳:۳۶

برخی منابع اعلام کرده‌اند یونان سفیر روسیه را به دلیل کشته شدن ۶ شهروند در ماریوپول (دونتسک) احضار کرد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۳:۰۱

خبرگزاری فرانسه مدعی شد از روز پنجشنبه بیش از ۳ هزار نفر به دلیل تظاهرات ضد جنگ در روسیه بازداشت شده‌اند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۲:۵۸

عرب نیوز اعلام کرد وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز یکشنبه برای بررسی تحریم‌های بیشتر روسیه دیدار خواهند کرد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۲:۵۷

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیگ‌های جهان در تماسی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، «درد عمیق» برای رنج مردم اوکراین را ابراز کرد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۲:۵۷

تی آر تی گزارش داد، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده است:

  • حمله روسیه به کی‌یف پیشروی نداشت
  • حدود ۳۵۰۰ سرباز روسی کشته و زخمی شدند
  • نیرو‌های روسیه در یک روز هیچ پیشروی جدی نداشتند
زلنسکی: در مورد اعمال محدودیت سوئیفت برای روسیه اجماع وجود دارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۲:۳۰

ولودیمیر زلنسکی، شامگاه شنبه به وقت محلی در سخنانی مدعی شد درمورد اعمال محدودیت سوئیفت برای روسیه توافق نظر وجود دارد.

وی گفت: ما فکر می‌کنیم اوکراین حمایت تمامی جهان متمدن را بدست آورده است. نتیجه عملی؟ سوئیفت.

او همچنین مدعی شد: «این یک پیروزی مهم است که به معنای میلیارد میلیارد خسارت برای روسیه است. این بهایی است برای تهاجم به کشور ما.»

زلنسکی خواستار سلب حق رأی روسیه در شورای امنیت شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۲:۱۵

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از سازمان ملل خواسته است تا رأی روسیه در شورای امنیت را سلب کند.

ولودیمیر زلنسکی: هر چقدر هم طول بکشد، مبارزه خواهیم کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۲:۰۵

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی گفت:

  • ما مبارزه خواهیم کرد و مهم نیست برای نجات کشور چقدر زمان ببرد.
  • در حالی نیز که گلوله باران ادامه می‌یابد نیز مبارزه می‌کنیم.
  • ما تا آزادی کشور می‌جنگیم.
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۱:۴۱

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد آلمان هزار سلاح ضد تانک و ۵۰۰ موشک زمین به هوای «استینگر» به اوکراین ارسال خواهد کرد.

بایدن: جایگزین تحریم‌های روسیه، «جنگ جهانی سوم» است
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۱:۳۰

اسپوتنیک نوشت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید جایگزین تحریم‌های گسترده علیه روسیه برسر اوکراین، «جنگ جهانی سوم» است.

بسته شدن شدن حریم هوایی لیتوانی و رومانی به روی ایرلاین‌های روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۰:۵۸

نشریه مسکو تایمز اعلام کرد لیتوانی و رومانی، جدیدترین کشور‌هایی هستند که ایرلاین‌های کشور روسیه را از حریم هوایی خود منع کرده‌اند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۰:۵۱

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادعا‌های ناتو درمورد «تجاوز» روسیه به اوکراین را بی‌اساس می‌داند.

واکنش مقام اروپایی به حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۰:۳۲

«یانتس لنارچیچ» کمیسر امور بشردوستانه و مدیریت بحران اتحادیهٔ اروپا امروز در سخنانی مدعی شد حملات روسیه به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را به شدت محکوم می‌کند.

او مدعی شد: این یک نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی است. گلوله باران زیرساخت‌های غیرنظامی اکنون باید متوقف شود.

تیراندازی‌های مستمر در دونتسک
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۰:۱۵

آرتی نوشت، گلوله باران آسمان شب را در دونتسک روشن کرد. بر اساس گزارش‌ها رگبارها مستمر بوده و تنها ۱۰-۱۵ دقیقه متوقف شده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15696306"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8071512/15696306?width=400&height=300"></script></div>
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۰:۰۹

عرب نیوز گزارش داد، سفارت روسیه در لندن می‌گوید پس از تهدید‌های تلفنی با پلیس انگلیس در تماس است.

پیام‌های تهدیدآمیز در زمینه بمب‌گذاری در فرودگاه و ایستگاه‌های قطار مسکو
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری ریانوویستی اعلام کرد، پیام‌های تهدیدآمیز ناشناسی در زمینه بمب‌گذاری در فرودگاه و ایستگاه‌های قطار مسکو به دست آمده است. بررسی‌ها در حال انجام است.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۰:۰۰

دیلی‌میل گزارش داد، وب‌سایت‌های دولتی روسیه، از جمله سازمان دیده‌بان رسانه، قطع شد و کانال‌های تلویزیونی «برای پخش آهنگ‌های اوکراینی» هک شدند.

روزنامه کی‌یف ایندیپندنت نوشت: در اولین اقدام تلافی‌جویانه علیه روسیه وبگاه کرملین هم از کار افتاد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۵۰

برخی منابع مدعی شدنه‌اند که انفجار‌های چندگانه شدید شهر کی‌یف را لرزانده است و هلی‌کوپتر‌ها به سمت مرکز شهر در حرکت‌اند.

حمله گسترده سایبری به «اسپوتنیک اینترنشنال» و «اسپوتنیک جمهوری چک»
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۴۸

منابع خبری از حمله گسترده سایبری به «اسپوتنیک اینترنشنال» و «اسپوتنیک جمهوری چک» برای محروم‌سازی از سرویس دادن آن‌ها خبر دادند.

«اسپوتنیک جمهوری چک» اعلام کرد که بیش از ۱ ساعت هست که وب سایتش در دسترس نیست.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۴۵

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۲ درصد از رای دهندگان می‌گویند اگر ترامپ رئیس‌جمهور بود پوتین به اوکراین حمله نمی‌کرد.

بایدن به طور جدی در حال بررسی حمایت از قطع دسترسی روسیه به سوئیفت است
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۴۴

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از برخی منابع آگاه اعلام کرد جو باید، رئیس‌جمهور آمریکا به شکلی جدی در حال بررسی این مسأله است که آیا دسترسی روسیه را از سوئیفت -شبکه‌ای با ایمنی بالا که هزاران مؤسسه مالی را در سراسر جهان به هم متصل می‌کند- قطع کند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۴۱

به گزارش ریانووستی، سرگئی آکسیونوف، رهبر جمهوری کریمه گفت: سربازان روسیه سد ساخته شده در اوکراین برای قطع آب به کریمه را از بین بردند.

مقام آمریکایی: از صبح امروز بیش از ۲۵۰ موشک از سوی روسیه شلیک شده است
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۳۹

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا امروز (شنبه) به خبرنگاران گفت بیش از ۲۵۰ موشک از سوی نیرو‌های روسیه به اوکراین از صبح امروز به وقت منطقه شرقی آمریکا شلیک شده است.

این مقام همچنین گفت بیشتر موشک‌های شلیک شده، موشک‌های بالستیک کوتاه بُرد بوده اند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۳۸

تی‌آرتی گزارش داد، در گلوله باران روسیه در منطقه دونتسک ۱۹ غیرنظامی کشته و ۷۳ نفرد یگر مجروح شدند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۳۴

پولیتیکو نوشت، دو مقام اتحادیه اروپا مدعی شدند: آلمان به هلند اجازه ارسال ۴۰۰ راکت انداز (دوش پرتاب) را برای کمک به مبارزه با مهاجمان روسیه صادر کرده است.

وزارت دفاع آلمان مذاکرات درمورد تصویب صادرات ۴۰۰ راکت انداز آرپی‌جی توسط کشور ثالث به اوکراین را تأیید کرد، هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۳۰

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت:

  • با وزیر خارجه مولداوی صحبت کردم و حمایت کامل اتحادیه اروپا از این کشور را ابراز کردم.
  • اتحادیه اروپا در کنار اوکراین و همه شرکای شرقی ما ایستاده است.
  • ما از تلاش‌های مولداوی در میزبانی از پناهندگان اوکراینی حمایت خواهیم کرد.
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۲۷

خبرگزاری تی‌آرتی نوشت، انگلیس اعلام کرده است سرعت پیشروی روسیه، به طور موقت، به دلیل مشکلات لجستیکی حاد و مقاومت قوی اوکراین کاهش یافته است.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۲۰

مدیر عامل شرکت برق دی‌تی‌ای‌کی (DTEK) اوکراین:

  • دولت از همه نیروگاه‌ها خواسته است که از گاز طبیعی استفاده کنند.
  • تغییر به استفاده از گاز برای حفظ ذخایر استراتژیک زغال سنگ است.
  • اوکراین ذخایر زغال سنگ کافی برای ۱۵ تا ۲۰ روز دارد.
  • آتش‌بس در اوکراین در این مرحله بر اساس خواسته‌های غیرقابل قبول روسیه قابل مذاکره نیست.
  • هیچ مانعی از جانب هیچ شریکی برای قطع ارتباط با روسیه وجود ندارد.
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۱۳

ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بحث درباره سوئیفت به سرعت در حال انجام است و به زودی موفق خواهیم شد.

ریاست‌جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد: رئیس‌جمهور اوکراین تصمیم گرفته است دربرابر تجاوز روسیه مقاومت کند و ما باید از او حمایت کنیم.

حریم هوایی روسیه بر روی بلغارستان، لهستان و جمهوری چک بسته شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۹:۰۴

خبرگزاری تاس گزارش داد، روسیه حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های بلغارستان، لهستان و جمهوری چک در واکنش به «اقدامات غیردوستانه مقامات هواپیمایی آن‌ها» بسته است.

انهدام ۶ قایق اوکراینی که قصد حمله به کشتی‌های روسیه را داشتند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۵۰

بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه روز گذشته ۱۶ قایق نظامی اوکراین قصد داشتند به کشتی ناوگان دریای سیاه روسیه حمله کنند در همین حین پهپاد‌های آمریکایی در هوا درحال گشت‌زنی و هدایت قایق‌های اوکراینی بودند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ۶ قایق اوکراینی که قصد حمله به کشتی‌های روسیه در دریای سیاه را داشتند را منهدم کردیم. ناسیونالیست‌های اوکراینی از تاکتیک‌های مشابه تروریست‌های بین‌المللی در سوریه استفاده می‌کنند.

جمهوری چک ۷.۶ میلیون یورو تسلیحات به اوکراین اهدا می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۴۴

وزیر دفاع جمهوری چک روز شنبه اعلام کرد، کشورش مسلسل، تفنگ‌های خودکار و نقطه زن، تپانچه نو مهمات به ارزش ۷.۶ میلیون یورو به اوکراین اهدا می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جانا سرنوچووا با انتشار توییتی در سومین روز حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد دولت جمهوری چک روز شنبه کمک بیشتر به اوکراین را که با حمله روسیه مواجه است تصویب کرد.
وی افزود وزارت دفاع همچنین حمل و نقل به محلی که از طرف اوکراینی‌ها تعیین شده است را انجام خواهد داد. کمک ما تمام نشده است.
جمهوری چک از سال ۱۹۹۹ عضو ناتو است.

رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت آلمان در حال تصمیم‌گیری برای موافقت با تحویل ۴۰۰ موشک انداز به اوکراین از طریق یک کشور ثالث است.

یک رسانه محلی اوکراینی تصاویری از قفسه‌های خالی در فروشگاه‌های مواد غذایی در کی‌یف را منتشر کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۴۱

قفسه‌های خالی در فروشگاه‌های مواد غذایی در کی‌یف

قفسه‌های خالی در فروشگاه‌های کی‌یف

صدور دستور حمله همه جانبه به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۳۹

شبکه آرتی به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد پس از امتناع اوکراین از روند مذاکرات، به یگان‌های مسلح روسیه دستور داده شد تا در همه جهات به اوکراین حمله کنند.

سخنگوی جدایی طلبان: نیرو‌های اوکراینی در محور جنوبی دونتسک عقب‌نشینی کردند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۳۶

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: سخنگوی جدایی طلبان در شرق اوکراین در مصاحبه با این شبکه گفت: از دو محور در جنوب دونتسک به عملیات گسترده نظامی ادامه می‌دهیم. کنترل پنج روستا را در محور جنوبی دونتسک در دست گرفتیم. نیرو‌های اوکراینی از مواضع خودشان به طرف شهر ماریوپل عقب نشینی کردند. هدف ما رسیدن به مرز‌های غربی سرزمین مان است. برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامی، برنامه‌ای برای حمله به شهر ماریوپل نداریم. تلاش می‌کنیم با نیرو‌های اوکراینی مذاکره کنیم تا بدون درگیری از ماریوپل عقب نشینی کنند.

وی افزود: قصد نداریم به شهر‌های بزرگ در کنترل اوکراین در منطقه دنباس حمله کنیم. نیرو‌های اوکراینی خودرو‌های نظامی را در مرکز شهر ماریوپل مستقر کردند و بعضی از خیابان‌ها را بمبگذاری کرده اند. هنوز هیچ عملیاتی در محور‌های غربی و شمالی دونتسک آغاز نشده است.

ادعای یک مقام بلندپایه پنتاگون در خصوص قدرت نظامی اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۳۳

یک مقام بلندپایه پنتاگون مدعی شد: معتقدیم مقاومت اوکراینی‌ها فراتر از انتظار روسیه بود. روس‌ها تاکنون ۲۵۰ موشک شلیک کرده اند که بیشتر آن‌ها موشک‌های بالستیک کوتاه برد بوده است. روس‌ها از قدرت مقاومت اوکراینی‌ها و کند بودن پیشروی خودشان احساس سرخوردگی می‌کنند.

هشدار روسیه به فنلاند و سوئد در مورد عضویت در ناتو
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۲۹

روسیه به کشور‌های فنلاند و سوئد در خصوص پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو هشدار داد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشست خبری وزارت امور خارجه روسیه گفت: همه کشور‌های عضو «سازمان امنیت و همکاری در اروپا» - از جمله فنلاند و سوئد - در جایگاه خود به عنوان یک کشور مستقل روی این اصل تاکید مجدد کردند که تامین امنیت برخی کشور‌ها نباید به قیمت امنیتِ سایر کشور‌ها تمام شود. واضح است که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو - که در وهله اول یک سازمان نظامی است - پیامد‌های نظامی و سیاسی جدی خواهد داشت و مستلزم آن خواهد بود که کشور ما (روسیه) گام‌های متقابلی به ازای آن بردارد.

شرکت استرالیایی پخش برنامه‌های آرتی را متوقف کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۲۴

شرکت فاکس‌تل استرالیا در پی تنش‌های روسیه و اوکراین، پخش برنامه‌های شبکه آرتی را متوقف کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، شرکت استرالیایی پخش ماهواره‌ای ”فاکس‌تل“ از تعلیق پخش شبکه تلویزیونی آر‌تی در استرالیا خبر داد. شرکت فاکس‌تل این تصمیم را در پی تنش‌ها بین روسیه و اوکراین اتخاذ کرده است.

شرکت فاکس‌تل بزرگترین شرکت پخش ماهواره‌ای در استرالیا به شمار می‌رود که تعداد کاربران آن به حدود سه میلیون و هشتصد هزار نفر می‌رسد.
یک شرکت پخش ماهواره‌ای فنلاندی نیز کانال آرتی را برای حمایت از اوکراین از برنامه‌های تلویزیونی خود حذف کرد.

شبکه‌های روسی در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه عضویت خود در اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا را به حالت تعلیق درآوردند.

بسته شدن ورودی های کی یف و جلوگیری از ورود و خروج به آن از شنبه
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۲۳

به گزارش کانال تلگرامی خبرگزاری رسالة ، نیروهای امنیتی اوکراین فیلمبرداری را در بیشتر نقاط پایتخت ممنوع کردند.
شهردار کی یف از تشدید مقررات منع آمد و شد در پایتخت خبر داد و افزود: با هرکسی که بعد از ساعت پنج عصر به خیابان برود به عنوان دشمن رفتار خواهد شد.
مقامات اوکراین تصمیم گرفتند از روز شنبه ورودی های پایتخت را ببندند و از ورود و خروج به آن جلوگیری کنند.
نیروهای امنیتی اوکراین از عکاسی خبرنگاران از خیابان های کی یف جلوگیری می کنند.

برافراشته شدن پرچم روسیه در پاسگاه پلیس در ملیتوپل
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۲۱

اسکای نیوز با انتشار عکسی از برافراشته شدن پرچم روسیه بر فراز یک پاسگاه پلیس در ملیتوپُل در جنوب اوکراین، کنترل مسکو را بر این شهر تایید کرد.
روسیه پیشتر ادعا کرده بود این شهر را به کنترل خود درآورده، اما اوکراین و وزیر نیرو‌های مسلح انگلیس به شدت این ادعا را به چالش کشیده بودند.

برافراشته شدن پرچم روسیه در پاسگاه پلیس در ملیتوپل

کشته شدن شماری از غیرنظامیان در حملات موشکی اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۱۲

وزارت دفاع روسیه از کشته شدن شماری از غیرنظامیان در حملات موشکی اوکراین با استفاده از موشک‌های گراد به شهر استراپولسک در جمهوری لوهانسک خبر داد و افزود ملی گرایان اوکراینی در صدد برنامه ریزی برخی اقدامات تحریک آمیز در کراماتوریک و اسلاویانسک در جمهوری دونتسک هستند.
وزارت دفاع روسیه افزود نیرو‌های روسیه شهر ملیتوپول در جنوب اوکراین را به طور کامل تحت سیطره خود در آوردند.

اینترفاکس: روسیه هیچ هشداری از طرف ترکیه دریافت نکرده است
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۱۱

خبرگزاری اینترفاکس اعلام کرد روسیه هیچ هشداری از طرف ترکیه درباره بسته شدن تنگه‌های این کشور بر روی کشتی‌های جنگی روسیه دریافت نکرده است.
بعضی رسانه‌ها هم به نقل از مقامات ترکیه، سخنان ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین را که از ترکیه برای بستن تنگه‌ها بر روی کشتی‌های جنگی روسیه تشکر کرد، تکذیب کردند.

قدیرف: گرفتن کی‌یف و خارکیف مشکل نیست
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۷:۴۱

رمضان قدیرف، رهبر چچن و متحد پوتین، اعلام کرد نیرو‌های مجهز چچن تاکنون هیچ تلفاتی نداشته اند و یک تاسیسات نظامی اوکراین را به تصرف خود در آورده اند.
خاطر نشان کرد گرفتن شهر‌هایی مانند کیف و خارکیف مشکل نیست ,، اما مسئله این است که از کشته شدن افراد خودداری شود و عملیات با دقت انجام شود.

کی یف: با مذاکره موافقیم، اما با ضرب الاجل نه
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۷:۳۹

به گزارش خبرگزاری رویترز، مشاور ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد کشورش موافق مذاکره برای آتش بس است، اما ضرب الاجل را قبول نمی‌کند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۷:۲۳

شبکه‌های روسی در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه عضویت خود در اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا را به حالت تعلیق درآوردند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۷:۱۶

رئیس جمهور اوکراین در تازه‌ترین ویدئوی خود به شهروندان اوکراین گفته کی یف هنوز تحت کنترل آنهاست و درگیری‌ها ادامه دارد. وزارت کشور اوکراین از مردم خواست با کندن تابلوی اسامی خیابان‌ها در شهر‌ها و روستاها، ”دشمن“ را سردرگم کنند.

وزارت دفاع انگلیس: نیرو‌های روسی در ۳۰ کیلومتری مرکز کی یف هستند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۷:۱۴

وزارت دفاع انگلیس روز شنبه اعلام کرد انبوه نیرو‌های روسی هم اکنون در ۳۰ کیلومتری مرکز کی یف هستند.
به گزارش سی ان ان، وزارت دفاع انگلیس همچنین به روسیه هشدار داد تلفات احتمالا سنگین‌تر و بزرگتر از میزان پیش بینی یا اذعان کرملین است.
به گفته تازه‌ترین گزارش اطلاعاتی وزارت دفاع انگلیس، روسیه هنوز کنترل حریم هوایی اوکراین را بدست نیاورده که این امر اثربخشی نیروی هوایی روسیه را کاهش داده است.
در بیانیه وزارت دفاع انگلیس آمده است نیرو‌های مسلح اوکراین مقاومت سرسختانه‌ای در سراسر این کشور دارند.

تشکر زلنسکی از اردوغان
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۷:۱۳

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود اعلام کرد این کشور تمام تلاش خود را می‌کند تا در اسرع وقت آرامش در اوکراین حاکم شود.

رئیس جمهور اوکراین در صفحه توییتر خود مدعی شد ترکیه در حمایت از این کشور، عبور ناوهای جنگی [روسیه] را در دریای سیاه ممنوع کرده است

رئیس جمهور اوکراین، از رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ایش برای ممنوع کردن عبور کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه، تشکر کرد. 

ترکیه پیشتر ورود کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه را ممنوع کرده بود.

در همین حال شبکه تی آر تی به نقل از یک مقام ترکیه‌ای اعلام کرد ترکیه تصمیمی برای بستن تنگه‌های بسفر و داردانل به روی کشتی‌های روسی نگرفته است.

بسته شدن بخشی از دریای سیاه به روی کشتیرانی توسط روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۶:۴۵

سرویس مرزی اوکراین اعلام کرد روسیه بخش شمال غربی دریای سیاه را به روی کشتیرانی بسته است.

درخواست مجارستان برای گفتگو‌های مستقیم صلح بین روسیه و اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۶:۴۳

بنابر اعلام شبکه الجزیره  وزیر خارجه مجارستان گفته  مانعی برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه از جمله جدایی این کشور از سیستم سوئیفت ندارد. او گفت: ما خواستار گفتگو‌های مستقیم صلح بین روسیه و اوکراین در بوداپست هستیم.

وزارت خارجه ترکیه و بلاروس نیز از آمادگی برای میزبانی مذاکرات بین مسکو و کی‌یف خبر دادند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس پایان مشارکت روسیه را در سوئیفت خواستار شد.
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۶:۳۸

بوریس جانسون در پیامی در توئیتر نوشت: انگلیس در کنار اوکراین می‌ایستد.
• ما تحریم‌هایی را علیه پوتین، لاوروف، پنج بانک روسی، بیش از صد شرکت و جرگه سالار در قلب رژیم پوتین و بلاروس اعمال کردیم.
• ما حمایت نظامی به مرز لهستان با اوکراین فرستادیم.
• ما کمک نظامی دفاعی به اوکراین فرستادیم. ما ۲۲ هزار نظامی اوکراین را آموزش دادیم.
• ما بسته کاملی از حمایت ناتو را برای تقویت جناح شرقی اش ارائه کردیم.
• ما صد میلیون پوند بابت استقلال انرژی و اصلاحات اقتصادی در اوکراین ارائه می‌کنیم و تا ۵۰۰ میلیون دلار از تأمین اعتبارات مالی بانک توسعه را تضمین می‌کنیم.
• ما نشست نیروی واکنش سریع مشترک را برگزار کرده و اعضای اتحادیه اروپا، ناتو و کشور‌های شمالی را کنار هم آوردیم.
• ما شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه را تحریم کردیم.
• ما پایان مشارکت روسیه را در سوئیفت خواستاریم.

کرملین: پوتین دیروز پس از اعلام آمادگی کی‌یف برای مذاکره دستور توقف عملیات نظامی را صادر کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۶:۳۸

کرملین اعلام کرد پوتین دیروز پس از اعلام آمادگی کی‌یف برای مذاکره دستور توقف عملیات نظامی را صادر کرد، اما پس از مخالفت اوکراین با مذاکره و تشدید تحریم‌های اروپا، این جنگ از روز شنبه از سرگرفته شد.

دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف از مذاکره با مسکو خودداری کرد، زیرا شرایط روسیه برای گفتگو مناسب نبود.

در این میان برخی منابع از احضار سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو به کاخ ریاست‌جمهوری روسیه خبر دادند. رژیم صهیونیستی پس از شروع عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین از کی‌یف حمایت کرده است.

قطعی اینترنت در بخش‌های جنوبی و شرقی اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۶:۱۹

سازمان‌های بین‌المللی اعلام کردند در بخش‌های شرقی و جنوبی اوکراین اینترنت به شدت ضعیف و برخی مناطق کاملا قطع شده است.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۶:۱۷

استونی و لیتوانی با بستن آسمان خود به روی هواپیما‌های روسیه موافقت کردند و دولت‌های آن‌ها نیز به زودی این موضوع را تائید خواهند کرد.

روسیه آسمان خود را بر روی سه کشور اروپایی بست
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۵:۴۶

سازمان حمل و نقل هوایی روسیه اعلام کرد این کشور در واکنش به بستن خطوط هوایی در بلغارستان، لهستان و جمهوری چک برروی هواپیما‌های روسی آسمان خود را بر این سه کشور می‌بندد و آن‌ها فقط با مجوز ویژه می‌توانند به روسیه سفر کنند.

نخست وزیر استونی هم در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت استونی حریم هوایی اش را به روی شرکت‌های هواپیمایی روسیه می‌بندد. رومانی هم قصد دارد تا پایان امروز حریم هوایی خود را به روی روسیه ببندد.

در همین حال استرالیا پخش کانال RT روسیه را به حالت تعلیق درآورد.

رئیس سرویس مرزی اوکراین ادعا کرد هواپیما‌های جنگی، توپخانه و موشک‌های بالستیک از خاک بلاروس برای حمله علیه کی یف استفاده می‌شوند.

لهستان ورود صد هزار اوکراینی به این کشور را تایید کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۵:۴۱

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاول زفرناکر معاون وزیر کشور لهستان روز شنبه اعلام کرد صد هزار اوکراینی از زمان آغاز حمله روسیه به کشورشان از مرز عبور کرده اند.
زفرناکر در بازدید از مرز مدیکا در جمع خبرنگاران گفت از زمان آغاز عملیات جنگی در اوکراین تا امروز در تمام طول مرز با اوکراین صد هزار نفر از مرز‌ها عبور کرده اند و از اوکراین وارد لهستان شدند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۵:۳۲

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد افراطی‌های اوکراینی با موشک‌های گراد به مناطق مسکونی در شهر استاروبیلسک حمله می‌کنند که منجر به تلفات غیرنظامی و ویرانی‌های زیادی شده است.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۵:۲۲

شهردار کی‌یف از تشدید مقررات منع آمد و شد در این شهر از ساعت پنج بعدازظهر خبر داد و اعلام کرد که با هرکسی مقررات منع آمد و شد را نقض کند به عنوان «دشمن» رفتار خواهد شد.

توقیف یک کشتی روس توسط گارد دریایی فرانسه
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۴:۴۸

خبرگزاری تی آر تی اعلام کرد گارد دریایی فرانسه، یک کشتی که در حال حرکت به سمت روسیه و مشکوک به نقض تحریم‌های مربوط به جنگ اوکراین بود، توقیف کرد.

بازرسی گمرکی این کشتی مشکوک از صبح آغاز شد و همچنان ادامه دارد و به بندری در شمال فرانسه هدایت شده است.

سفارت روسیه در فرانسه اعلام کرد که دیپلمات های روسی در تلاش هستند تا از مقامات فرانسوی در مورد کشتی توقیف شده روسی توضیحاتی دریافت کنند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۴:۲۸

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از برلین و بوداپست خواست شجاعت به خرج دهند و روسیه را از سوئیفت محروم کنند. او از روس‌ها خواست از ولادیمیر پوتین بخواهند جنگ را متوقف کند.
رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت طرح روسیه را در خصوص (حمله به) اوکراین شکست داده است.

زلنسکی خواستار عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا شد و گفت: ملت ما حق دارد عضو اتحادیه اروپا شود و این اقدام، حامل پیام حمایت از ما خواهد بود.

رئیس دومای دولتی روسیه: زلنسکی از کیف به مقصد لووف گریخته است
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۴:۱۷

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه مدعی شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز گذشته کی‌یف را به مقصد لووف غرب اوکراین ترک کرده است.

وزارت دفاع روسیه: موشک اوکراینی به ساختمان مسکونی در کی‌یف اصابت کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۴:۱۳

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد موشکی که به ساختمانی در کی‌یف اصابت کرد، موشک اوکراینی بود.
این موشک در واقع موشک پدافند هوایی ارتش اوکراین بود که پس از ناکامی در رسیدن به هدف، به ساختمانی در پایتخت این کشور اصابت کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15695199"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8071512/15695199?width=400&height=300"></script></div>
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۳:۳۴

خبرنگار الجزیره اعلام کرد: اداره مهاجرت سوئد ورود اولین گروه از پناهجویان اوکراینی به این کشور را تایید کرد.

برقراری آرامش در پایتخت اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۳:۳۴

خبرنگار المیادین که در اوکراین مستقر است از برقراری آرامش در کی‌یف طی یک ساعت اخیر خبر داد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۳:۳۰

شرکت گاز پروم روسیه می‌گوید که عرضه گاز از طریق اوکراین به طور عادی ادامه دارد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۳:۳۰

شرکت گاز پروم روسیه می‌گوید که عرضه گاز از طریق اوکراین به طور عادی ادامه دارد.

۱۰۰ هزار اوکراینی وارد لهستان شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۳:۲۹

به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون وزیر امور داخلی لهستان اعلام کرد: بیش از ۹ هزار نفر از صبح امروز (شنبه) از اوکراین وارد لهستان شده اند و با این حساب شمار پناهنده ها از آغاز مناقشه در اوکراین، به حدود ۱۰۰ هزار نفر رسید.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۳:۲۴

رسانه‌های هلندی نیز اعلام کردند که دولت این کشور تصمیم گرفته ۲۰۰ موشک ضدهوایی استینگر را در اسرع وقت به اوکراین ارسال کند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۳:۲۳

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: ایتالیا از حذف روسیه از سیستم پرداخت‌های بین المللی، سوئیفت حمایت و به ما کمک‌های دفاعی خواهد کرد.

در همین رابطه وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد که قبرس با تصمیم حذف روسیه از سوئیفت مخالفت نخواهد کرد.

 

رئیس جمهوری خودخوانده دونتسک: در پناهگاه بمانید
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۳:۲۲

رئیس جمهوری خودخوانده دونتسک گفت: از ساکنان شهر‌های تحت کنترل نیرو‌های اوکراینی در دونباس می‌خواهیم در پناهگاه‌ها پناه بگیرند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۲:۵۸

مدیریت شهری شهر سومی اوکراین اعلام کرد درگیری در خیابان‌های این شهر ادامه دارد.

مقام روس: به مسدود کردن دارایی‌های خود پاسخ متقابل می‌دهیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۲:۵۸

به گزارش کانال تلگرامی خبرگزاری اسپوتنیک، نایب رئیس شورای امنیت روسیه اعلام کرد مسکو به مسدود کردن دارایی‌های روسیه در خارج از کشور با مسدود کردن دارایی‌های شهروندان و شرکت‌های خارجی در روسیه پاسخ خواهد داد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۲:۱۹

به گزارش خبرنگار المیادین در کریمه، نیرو‌های روسی با نیرو‌های اوکراینی درگیر نشدند بلکه با گروه‌های افراطی درگیر شدند و ۲۰۰ نفر از آن‌ها را کشتند. هم چنین تسلیحات و موشک‌های ضد تانک ساخت آمریکا در حومه کی‌یف کشف کردند.

وزارت دفاع روسیه: فقط اهداف نظامی را هدف قرار داده‌ایم
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۲:۰۵

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد دیشب حملات موشکی کروز علیه اهدافی در اوکراین داشته اند، اما تنها زیرساخت‌های نظامی هدف گرفته شده است.

به گزارش سی ان ان، ژنرال ایگور کوناشنکوف در بیانیه‌ای ویدئویی اعلام کرد: «نیرو‌های مسلح فدراسیون روسیه دیشب با موشک‌های کروز دریا و هوا پایه به تاسیسات زیرساختی نظامی اوکراین حمله کردند. من یک بار دیگر تاکید می‌کنم این آتش بار تنها اهداف زیرساخت‌های نظامی نیرو‌های مسلح اوکراین را هدف قرار داده و صدمه‌ای به زیرساخت‌های مدنی و مسکونی نزده است.»

این اظهارات درحالی بیان شد که تصاویری از اصابت راکت یا موشک به یک ساختمان مرتفع مسکونی منتشر و ادعا شده ناشی از حمله مسکو بوده است.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۱:۵۳

بر اساس گزارش رویترز،  سخنگوی وزارت امور خارجه لتونی اعلام کرد: سفارت اوکراین در مسکو کارکنان خود را به لتونی منتقل می‌کند.

بورل تصویب قطعنامه ضد روسیه را در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۱:۵۲

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در توئیتر خود نوشت: «رای گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد بی توجهی روسیه را به مسئولیت‌ها و تعهدات این کشور بعنوان یک عضو دائم نشان داد. من از کل جامعه بین المللی می‌خواهم متحد شوند و به پایان دادن تجاوز نظامی روسیه علیه اوکراین با تصویب قطعنامه‌ای مرتبط در مجمع عمومی سازمان ملل متحد کمک کنند.»

نمایندگان جمهوری خواه: واکنش بایدن به اقدام روسیه در اوکراین دیرهنگام بود
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۱:۳۵

نمایندگان جمهوری خواه آمریکایی در گفتگو با خبرگزاری تصویری «آسوشیتدپرس» عملکرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را در قبال بحران اوکراین زیر سوال بردند و واکنش واشنگتن را دیرهنگام و بسیار ناچیز توصیف کردند.

چین از اتباعش خواست نهایت احتیاط را در اوکراین داشته باشند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۱:۳۵

چین دو روز پس از آنکه به اتباعش در اوکراین توصیه کرد برای حفظ امنیتشان پرچم چین را روی خودروهایشان نصب کنند، امروز (شنبه) از آن‌ها خواست در این کشور نهایت احتیاط را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفارت چین در اوکراین با اشاره به افزایش «رفتار‌های افراطی در جامعه اوکراین» تاکید کرد: «تشدید جنگ بین اوکراین و روسیه، خطراتی برای امنیت شهروندان چینی به همراه دارد.»

سفارت چین در اوکراین در بیانیه‌ای از شهروندان چینی خواست «از مناقشات در مورد موضوعات خاص خودداری کنند و با مردم اوکراین کنار بیایند. چینی‌های حاضر در اوکراین باید از نمایش علائم شناسایی خودداری کنند.»

چین روز پنجشنبه به اتباع خود که قصد داشتند از طریق زمینی اوکراین را ترک کنند، توصیه کرده بود که «پرچم چین» را بر روی خودروهایشان نصب کنند.

این دستورالعمل‌های جدید وزارت امور خارجه چین پس از رای ممتنع پکن به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت «تجاوز» روسیه به اوکراین، منتشر شده است. در حال حاضر حدود شش هزار چینی در اوکراین به سر می‌برند.

بلغارستان، لهستان و جمهوری چک حریم هوایی خود را به روی روسیه بستند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۱:۳۳

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه نوشته بلغارستان، لهستان و جمهوری چک پرواز بر فراز حریم هوایی خود را برای خطوط هوایی روسی ممنوع کردند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۱:۱۶

وزیر خارجه اوکراین: خرید نفت روسیه باید به طور کامل تحریم شود و مسکو به طور کامل منزوی شود.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۱:۰۳

بر اساس گزارش الجزیره، وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد: «گزارش‌هایی مبنی بر سقوط ملیتوپول به وسیله‌ی نیرو‌های روسیه را نمی‌پذیرم.»

زلنسکی: اکنون زمان تصمیم گیری درباره پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپاست
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۱:۰۲

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پیامی در توئیتر خود نوشت: «اکنون لحظه مهم و حساسی است تا یک بار برای همیشه مباحثات طولانی درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا تمام شده و در این باره تصمیم گیری شود. با رئیس شورای اروپا درباره کمک‌های موثر بیشتر و مبارزه قهرمانانه اوکراینی‌ها برای آینده ازادشان صحبت کردم.»

وزارت کشور اوکراین: درگیری‌های شدید در خیابان‌های کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۰:۵۹

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد وزارت کشور اوکراین از درگیری‌های شدید در خیابان‌های کی‌یف، پایتخت این کشور خبر داد و از مردم خواست محتاط باشند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۰:۴۳

رسانه‌های اوکراینی از حمله موشکی به شرکت دولتی ارتباطات آرسنال در کی‌یف، پایتخت این کشور خبر دادند.

رویترز مدعی شد: بمباران موشکی روسیه منطقه‌ای در نزدیکی فرودگاه ژولیانی را در نزدیکی کی‌یف هدف قرار داد.

گفتگوی تلفنی زلنسکی با مکرون
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۰:۴۲

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پیامی در توئیتر خود نوشت: «روزی جدید در جبهه دیپلماتیک با گفتگو با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه آغاز شد. سلاح‌ها و تجهیزات از شرکایمان در راه اوکراین است. ائتلاف ضد جنگ کار می‌کند.»

مکرون: جنگ ادامه خواهد داشت و ما باید برای آن آماده شویم
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۰:۲۵

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از پاریس گزارش داد امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در جریان بازدید خود از نمایشگاه کشاورزی پاریس در خصوص بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور هشدار داد و گفت: «این جنگ ادامه خواهد داشت و ما باید خودمان را برای آن آماده کنیم.»

روسیه بر شهر «ملیتوپول» در جنوب اوکراین مسلط شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۰:۲۴

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد:کنترل کامل شهر ملیتوپول در جنوب اوکراین را به‌دست گرفته ایم.

این وزارتخانه گفت: نیرو‌های روسیه زیرساخت‌های نظامی اوکراین را از زمین، هوا و دریا با موشک‌های کروز هدف قرار دادند. در پیشروی نیرو‌های روسیه ۸۷ تانک، ۲۸ موشک‌انداز،۱۱۸ خودرو نظامی، ۲۴ سکوی پدافند هوایی، ۴۸ رادار و ۸ قایق اوکراینی منهدم شدند.

مشاور زلنسکی: در هر مذاکره‌ای با روسیه، اوکراین شرط تعیین می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۰:۰۷

مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که کی یف در هر مذاکره‌ای با روسیه شروط خود را تعیین می‌کند.

به گزارش سی ان ان، مایهایلو پودولیاک در یک گفتگوی تلویزیونی مدعی شد: «من فکر نمی‌کنم بعد از آنچه اکنون رخ داده، اوکراین مواضعی ضعیف دارد. حتی اگر روند مذاکرات شروع شود، اوکراین شرط تعیین می‌کند.»

اظهارات او بعد از پیشنهاد روسیه برای اعزام نمایندگانی به مینسک برای گفتگو با کی یف مطرح شد. او جمعه شب گفته بود اوکراین آماده گفتگو درباره آتش بس و صلح است.

سخنگوی کرملین گفت طرف اوکراینی پیشنهاد کرده گفتگو‌ها در ورشو انجام شود و تماس را قطع کرده است اما سخنگوی زلنسکی هرگونه ادعا مبنی بر اینکه ما مذاکره را رد کرده ایم، تکذیب کرده است.

او گفت: «ما با پیشنهاد رئیس جمهور فدراسیون روسیه موافقیم. هرچه زودتر مذاکرات شروع شود، فرصت از سرگیری زندگی عادی بهتر خواهد بود.»

وال‌استریت ژورنال: نیرو‌های اوکراینی پلی را در شمال غرب کی‌یف منفجر کردند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۰:۰۵

 وال استریت ژورنال اعلام کرد نیرو‌های اوکراینی پلی را در شمال غرب کی‌یف، پایتخت این کشور منفجر کردند تا سرعت پیشروی روسیه را کاهش دهند.

وزارت دفاع روسیه: تاکنون ۸۲۱ پایگاه اوکراینی تخریب شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۹:۵۸

المیادین: وزارت دفاع روسیه: نیرو‌های روسی به طور کامل ملیتوپل را کنترل می‌کنند. پایگاه‌های نظامی اوکراین با سلاح بسیار دقیق مورد اصابت قرار می‌گیرند و تا کنون ۸۲۱ پایگاه تخریب شده اند. در عملیات نظامی از کشتی‌های ناوگان روسیه استفاده می‌شود و ۷ قایق اوکراینی منهدم شدند.

روسیه همچنین اعلام کرد زیرساخت های نظامی اوکراین را با موشک‌های کروز هدف قرار داده است.

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرگزاری رویترز، مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد درگیری نزدیک خرسون، میکولائیف و اودسا ادامه دارد و ما کنترل کامل اوضاع در کی‌یف را در دست داریم.

تصاویری از اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۹:۱۳

اوکراین

اوکراین

مردم اوکراین

تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۵۶

به گفته شاهدان عینی صدای تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی در مرکز کی‌یف شنیده شد.

بایدن دستور کمک ۶۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را امضا کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۵۴

اسکای نیوز به نقل از کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دستور تخصیص ۶۰۰ میلیون دلار کمک نظامی فوری به اوکراین را امضا کرد.

اعطای کمک‌های مالی از سوی آمریکا در حالی است که بایدن در سخنان پنج‌شنبه شب خود صراحتا اعلام کرد که آمریکا قصد دخالت در جنگ اوکراین را ندارد و فقط از مرز‌های ناتو دفاع می‌کند.

ولودیمر زلنسکی هم از بی‌تفاوتی آمریکا و ناتو درباره جنگ اوکراین، در سخنرانی تلویزیونی گفت که سران ۲۷ کشور اروپایی از تصویب حضور اوکراین در پیمان ناتو ترسیده است.

نماینده روسیه در سازمان ملل: ملی گرایان اوکراینی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۴۷

واسیلی نبنزیا گفت: «رئیس جمهور و وزارت دفاع روسیه به صراحت اعلام کردند که هیچ حمله‌ای به زیرساخت‌های غیرنظامی انجام نخواهد شد، اما ناسیونالیست‌های اوکراین در حال حاضر از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند».

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل از لیندا توماس گرینفیلد، همتای آمریکایی خود خواست تا در مورد اخلاقی بودن عملیات انجام دادن مسکو در کشور‌های دیگر نظریه پردازی نکند.

درگیری نیرو‌های روسیه و اوکراین در نزدیکی کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۴۳

نیرو‌های روس و اوکراینی در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین با هم درگیر شدند. مقامات اوکراین از شهروندان خواستند تا از شهر در برابر پیشروی نیرو‌های روسی دفاع کنند.

ژاپن اعمال تحریم‌ها بر بلاروس را بررسی می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۴۱

به گزارش اسپوتنیک عربی، مقامات دولت ژاپن علام کردند که توکیو اعمال تحریم‌های اقتصادی بر بلاروس را به خاطر حمایت از عملیات نظامی روسیه در اوکراین بررسی می‌کند و هنوز مشخص نیست کدام افراد یا نهاد‌ها هدف تحریم‌ها قرار خواهند گرفت.

این مقامات مطلع گفتند که توکیو با دیگر اعضای گروه هفت شامل قدرت‌های صنعتی در این خصوص هماهنگ خواهند شد.

استرالیا هم به دنبال تحریم مستقیم پوتین و لاوروف
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۳۸

استرالیا تحریم‌های خود علیه روسیه را تشدید می‌کند و قصد دارد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به طور مشخص هدف قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سیدنی، ماریس پاین، وزیر امور خارجه استرالیا امروز (شنبه) اعلام کرد: «استرالیا امروز تحریم‌های خود علیه روسیه را به دلیل حمله به اوکراین تشدید کرده است. به علاوه استرالیا آماده است تا همانند سایر متحدان خود ولادیمیر پوتین را به طور مستقیم هدف قرار دهد.»

ماریس پاین گفت: «کانبرا تصمیم گرفته است تحریم‌های مالی علیه هشت تن از افراد نزدیک به رئیس جمهور روسیه و ۳۳۹ عضور پارلمان روسیه اعمال کند که روند این حمله را تسهیل کردند شخصیت‌های دولت بلاروس هم به دلیل تشویق به این حمله تحریم شدند.»

وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد که به دنبال مشاوره است تا استرالیا هم بتواند همانند متحدان خود شخص پوتین و سرگئی لاوروف را تحریم کند هرچند تحریم سران کشور‌ها یک اقدام استثنایی است، اما این وضعیت هم استثنایی است.

استرالیا پیش از این تحریم‌هایی را علیه هشت نفر از مشاوران ارشد امنیتی پوتین و همچنین چهار نهاد تامین کننده تجهیزات نظامی و چهار موسسه مالی اعلام کرده بود.

به صدا درآمدن آژیر خطر در شهر وینیتسا واقع در جنوب کی یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۳۶

شبکه تلویزیونی الحدث در خبر فوری گزارش داد که آژیر خطر در شهر وینیتسای اوکراین در جنوب کی‌یف به صدا درآمد. اینترنت در بیشتر مناطق اوکراین قطع شد.

انفجار‌های شدید در منطقه اوبولون کی‌یف پایتخت اوکراین رخ داد.

بلومبرگ: آمریکا محروم کردن روسیه از دسترسی به سوئیفت را بررسی می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۳۶

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن به صورت جدی محروم کردن روسیه از نظام جهانی ارتباطات مالی بین بانکی سوئیفت را بررسی می‌کند.

بلومبرگ افزود: مقامات آمریکایی با بانک مرکزی این کشور، درباره پیامد‌های محروم کردن روسیه از سوئیفت گفتگو می‌کنند.

فیسبوک و اینستاگرام حساب‌های کاربری رسانه‌های روسی را مسدود کردند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۲۴

شبکه تلویزیونی العربیه در خبر فوری گزارش داد پایگاه‌های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام آمریکا حساب‌های کاربری رسانه‌های روسی را مسدود کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

نظر شما