شناسهٔ خبر: 52796900 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

چهارمین روز حمله روسیه به اوکراین

رئیس جمهور بلاروس: تحریم ها روسیه را به سمت جنگ سوم جهانی سوق می دهد / مذاکرات روسیه و اوکراین فردا آغاز می‌شود / قول بایدن به زلنسکی برای حفاظت از جانش / شلیک موشک بالستیک از بلاروس به اوکراین / وزیر خارجه اوکراین: روسیه پیش‌شرط برای مذاکره را کنار گذاشت / پوتین دستور داد نیروهای بازدارنده هسته ای در حالت آماده باش باشند / اروپا آسمان خود را بر روی شرکت‌های هواپیمایی روسیه می‌بندد

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد. در سه روز اول این جنگ صد‌ها تن از مردم و نظامیان اوکراینی کشته شدند و ۱۲۰ هزار نفر هم این کشور را ترک کرده اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جانسون: اولین قدم را در حذف روسیه از سیستم مالی جهانی برداشتیم

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، در سه روز اول این جنگ صد‌ها تن از مردم و نظامیان اوکراینی کشته شدند و ۱۲۰ هزار نفر هم این کشور را ترک کرده اند.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

رئیس جمهور بلاروس: تحریم ها روسیه را به سمت جنگ سوم جهانی سوق می دهد
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۷

لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس: صحبت های زیادی برای تحریم بخش بانکی، گازی، نفتی و سوئیفت وجود دارد. این بدتر از جنگ است. این، روسیه را به سمت جنگ سوم جهانی سوق می دهد.

او اضافه کرد که درگیری هسته ای ممکن است نتیجه ی نهایی این تحولات باشد.

چهارمین نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله روسیه به اوکراین / موافقت ۱۱ عضو شورای امنیت با تشکیل جلسه فوری مجمع عمومی سازمان ملل
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۵۹

چهارمین نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه به وقت محلی در پی وقوع جنگ در اوکراین، به رغم تعطیلی آخر هفته کشورهای غربی برگزار شده است تا تشکیل جلسه فوری و ویژه درباره این بحران را در مجمع عمومی تصویب کند.

روسیه به برگزاری نشست مجمع عمومی درباره اوکراین رای منفی داد. چین، هند و امارات متحده عربی رای ممتنع دادند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در چهارمین جلسه اضطراری خود در هفت روز اخیر در پی وقوع جنگ در اوکراین با ۱۱ رای موافق با تشکیل جلسه فوری و ویژه درباره این بحران در مجمع عمومی موافقت کردند.

ستون پنج کیلومتری خودروهای زرهی روسیه در راه کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۵۲

تصاویر ماهواره‌ای صدها خودروی زرهی روسیه در ستونی 5 کیلومتری نشان می‌دهد که در حال حرکت به سوی کی‌یف، پایتخت اوکراین هستند.

وزیر دفاع آلمان: علت تهدید هسته‌ای پوتین عدم دستیابی به توفیق دلخواه در اوکراین است
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۵۱
وزیر دفاع آلمان می‌گوید علت تهدید هسته‌ای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه علیه کشورهای غربی عدم دستیابی به توفیق مورد نظر در اوکراین است.
 
کریستین لامبرشت افزود که ارتش روسیه به دلیل اقدامات «شجاعانه و مصمم» اوکراینی‌ها نتوانسته است آنطور که ولادیمیر پوتین انتظار داشت عمل کند.
بورل: ۲۷ کشور اتحادیه اروپا با ممانعت از مبادلات بانک مرکزی روسیه موافقت کردند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۴۲
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه شب پس از نشست مجازی وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه گفت که هر ۲۷ کشور عضو با ممانعت از مبادلات بانک مرکزی روسیه موافقت کردند.
 
وی همچنین از اختصاص ۴۵۰ میلیون یورو برای تامین سلاح و تجهیزات نظامی در راستای کمک به اوکراین خبر داد.
پیروی سوئیس در اعمال تحریم ها و مسدود کردن دارایی های روسیه از اتحادیه اروپا به احتمال زیاد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۳۶

رئیس جمهور سوئیس: به احتمال زیاد در اعمال تحریم ها و مسدود کردن دارایی های روسیه از اتحادیه اروپا پیروی خواهیم کرد.

روسیه از سوی فیفا تحریم شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۲۹

بیانیه فیفا: هیچ رقابت بین‌المللی فوتبالی نباید در خاک روسیه برگزار شود. بازی‌های خانگی روسیه باید در زمین بی‌طرف و بدون تماشاگر برگزار شوند

 نمایندگان روسیه در مسابقات بین‌المللی در هر مسابقه‌ای حق نام استفاده از نام روسیه را ندارند بلکه باید از نام «اتحادیه فوتبال روسیه» استفاده کنند.

 در بازی‌هایی که نمایندگان اتحادیه فوتبال روسیه شرکت دارند، استفاده از پرچم و سرود ملی روسیه ممنوع است.

رسانه عبری: مسکو حاضر به پذیرش وساطت تل‌آویو نشد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۲۸

شبکه سراسری رادیو و تلویزیون اسرائیلی کان در خبری در این رابطه در تارنمای خود نوشت: نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در گفتگویی تلفنی پیشنهاد میانجیگری اسرائیل را برای تعلیق اقدامات خصمانه در اوکراین داد، اما پوتین به وی خبر داد مسکو آمادگی خود را برای انجام گفتگو در بلاروس اعلام کرده ولی کی‌یف این فرصت را مغتنم نمی‌شمارد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا: بروکسل در «درازمدت» خواستار عضویت اوکراین در این اتحادیه است / اوکراین را «یکی از جمع خود» می‌دانیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۲۰

 اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن استقبال از مذاکرات اوکراین با روسیه گفت که دیگر به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه «هیچ اعتمادی» نیست.

او همچنین موافقت طرف اوکراینی با مذاکرات صلح و پذیرش شرایط گفتگو از سوی کی‌یف را «با‌اهمیت» ارزیابی کرد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در بخشی از این گفتگو درباره جنگ در اوکراین گفت: «ما هرگز خواستار این جنگ نبودیم. اوکراین هم نبود. رئیس‌جمهور پوتین این جنگ را آغاز کرد و آن را هدایت می‌کند.»


اورزولا فن درلاین درباره روند عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا گفت که بروکسل در «درازمدت» خواستار عضویت اوکراین در این اتحادیه است و اوکراین را «یکی از جمع خود» می‌داند. او همچنین به همکاری‌های «تنگاتنگ» با کی‌یف در حوزه اقتصادی و به ویژه انرژی اشاره کرد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا افزود که توقیف اموال بانک مرکزی روسیه و قطع دسترسی برخی بانک‌های روس به سامانه مبادلات بانکی سوئیفت از جمله مفاد بسته سوم تحریم‌های پیشنهادی به سران اتحادیه اروپا است.

زلنسکی: مذاکرات روز دوشنبه با روسیه انجام می شود؛ انتظار زیادی نمی‌رود
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۰۶

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه در اظهاراتی که از شبکه‌های تلویزیونی اوکراین پخش شد، اعلام کرد که انتظار زیادی از مذاکرات روز دوشنبه هیات اوکراینی و روسیه نمی‌رود.

به گزارش "سی ان ان"، زلنسکی افزود: من به نتیجه این مذاکرات اعتقاد ندارم، اما می‌گذاریم آن‌ها تلاش خود را انجام دهند تا هیچ شبهه‌ای در ذهن مردم اوکراین نباشد و آن‌ها بدانند که من به عنوان رئیس جمهور اوکراین هر تلاشی برای جلوگیری از جنگ را انجام داده‌ام.

عزیمت ناو هواپیمابر فرانسه به دریای سیاه برای کمک به ناتو
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۰۰

سخنگوی نیروی دریایی فرانسه از اعزام ناو هواپیمابر «شارل دوگل» برای کمک به ناتو و حمایت از متحدان از جمله رومانی و بلغارستان در بحبوحه درگیری نظامی روسیه با اوکراین خبر داد.

ترکیه روسیه را به بستن تنگه بسفر و داردانل تهدید کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۲۴

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با سی‌ان‌ان ترکیه به قرارداد تاریخی و بین‌المللی مونرو در مورد مقررات عبور از تنگه‌های بسفر و داردانل به سوی دریای سیاه اشاره کرد. او گفت، ترکیه می‌تواند در زمان‌های جنگ گذار از این دو آبراه را محدود سازد.

آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین «احتمالا از چند ساعت آینده»
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۱۷

الکسی گونچارنکو، عضو پارلمان اوکراین در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفت: مذاکرات با روسیه هنوز آغاز نشده است

مذاکرات ممکن است ظرف چند ساعت آینده آغاز شود

کمک ۴. ۶ میلیارد دلاری دولت بایدن برای اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۱۰

کنگره آمریکا قرار است بنا به درخواست دولت بایدن کمک چند میلیارد دلاری به اوکراین را به تصویب برساند. چاک شومر، رهبر فراکسیون اکثریت دموکرات‌ها در سنا گفت که دولت بایدن ۶میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای اقتصاد اوکراین و کمک‌های نظامی به این کشور در نظر گرفته است.

کاخ سفید از چین خواست حمله روسیه به اوکراین را محکوم کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۰۲

الجزیره: کاخ سفید از چین خواست حمله روسیه به اوکراین را محکوم کند.

مذاکرات روسیه و اوکراین دوشنبه آغاز می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۰۱

عضو پارلمان اوکراین به اسکای نیوز خبر داد که مذاکرات روسیه و اوکراین در مرز بلاروس هنوز آغاز نشده و این گفت‌وگوها از روز دوشنبه شروع می‌شود.

سوئد و دانمارک سلاح ضد تانک به اوکراین می‌دهند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۱:۳۴

نخست‌وزیر سوئد از اختصاص کمک‌های جامع به اوکراین از جمله ۵ هزار موشک ضد تانک به این کشور خبر داد.

نخست‌وزیر دانمارک اعلام کرد این کشور ۲۷۰۰ سلاح ضد تانک به اوکراین خواهد داد.

بریتیش پترولیوم 20 درصد از سهام خود در شرکت نفتی روسنفت روسیه را واگذار می کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۱:۱۶

بریتیش پترولیوم 20 درصد از سهام خود در شرکت نفتی روسنفت روسیه را به دلیل جنگ روسیه با اوکراین، واگذار می کند.

جلسه اضطراری شورای امنیت برای بررسی وضعیت انسانی در اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۱:۱۶

الجزیره نوشت:  شورای امنیت عصر فردا دوشنبه برای بررسی وضعیت انسانی در اوکراین جلسه اضطراری برگزار می کند

خارکیف "در کنترل نیروهای اوکراینی است"
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۵۲

نظامیان روسیه صبح یکشنبه ۲۷ فوریه (۸ اسفند) به سوی شهر میلیونی خارکیف پیشروی کردند، اما به گفته مقامات کی‌یف، ارتش اوکراین آن‌ها را به عقب‌نشینی واداشته است. گفته می‌شود این شهر واقع در شمال شرقی اوکراین بار دیگر در کنترل نیروهای اوکراینی است.

اولگ سینِگوبو، فرماندار این منطقه در شبکه اجتماعی تلگرام گفت: «خارکیف به طور کامل در کنترل ماست.» او افزود که هم‌اکنون عملیات بیرون راندن کامل سربازان روسی از شهر ادامه دارد.

با ورود ارتش روسیه به مرکز کلان‌شهر خارکیف، جنگی خیابانی در بسیار مناطق این شهر درگرفت.

شبکه‌های اجتماعی از بازپس‌گیری خارکیف خبر می‌دهند. هنوز نمی‌توان به طور موثق و مستقل این خبر را تأیید کرد.

بورل: نیروهای بازدارنده هسته‌ای اروپا به حالت آماده باش در آمده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۵۲

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه یکشنبه گفت که بیش از نیمی از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه بلوکه خواهد شد.

وی که در کنفرانس خبری این سخنان را مطرح می‌کرد، افزود: «برای نخستین بار اتحادیه اروپا اقدام به کمک نظامی به کشوری می‌کند که عضو این اتحادیه نیست».

مسئول سیاست خارجی اتحادی اروپا اضافه کرد: «سیستم بازدارندگی هسته‌ای در حالت آماده باش در آمده و شاهد جنگ در مرزهای اتحادیه اروپا هستیم».

وی گفت: «به ارسال سلاح برای حمایت از ارتش اوکراین در این جنگ می‌پردازیم و در شرایط بی‌سابقه‌ای قرار داریم».

بورل همچنین خبر داد که تمامی کشورهای اتحادیه اروپا حریم هوایی خودرا به روی خطوط هوایی روسیه مسدود کردند.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از سخنگوی کاخ سفید: بایدن به زلنسکی قول داده از جانش محافظت کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۴۸

رسانه‌های آمریکایی به نقل از سخنگوی کاخ سفید گزارش دادند که رئیس‌جمهور اوکراین از جو بایدن همتای آمریکایی خود درخواست کرد تا امنیت شخصی‌اش را افزایش دهد و از جانش محافظت کند.

پاتریک ریول خبرنگار ABC در صفحه توئیتر خود به نقل از جن ساکی گفت: رئیس جمهور اوکراین در جریان گفتگوهای تلفنی اخیر خود با رئیس جمهور جو بایدن، درخواست کمک بیشتری برای تضمین امنیت شخصی خود کرد و بایدن هم به او قول داد که این کار را انجام دهد.

امروز یکشنبه، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ضمن اعلام حمایت خود از پیوستن کی‌یف به ناتو اعلام کرد که این سازمان محموله‌های سیستم‌های ضد تانک و ضد هوایی و مهمات خود را به اوکراین افزایش داده است.

استولتنبرگ در مصاحبه ای با CNN افزود: ما در حال کمک‌ بیشتر به اوکراین از طریق استقرار سامانه‌های دفاع هوایی و ضد تانک و ارسال مهمات بیشتر هستیم و این کار را انجام می دهیم تا به اوکراین کمک کنیم که از حق خود برای دفاع از خود دفاع کند.

روسیه: تا کنون 1076 پایگاه نظامی اوکراین را منهدم کرده ایم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۴۳

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد:  از آغاز عملیات نظامی تا کنون 1076 پایگاه نظامی اوکراین را منهدم کرده ایم

ارتش روسیه برای اولین بار تلفات جانی در اوکراین را پذیرفت
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۲۶

ارتش روسیه روز یکشنبه برای اولین بار «کشته و زخمی شدن» نیروهایش در جریان حمله به اوکراین را پذیرفت.

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد چندین سرباز روس در اوکراین اسیر شده اند.

حریم هوایی اروپا به روی هواپیماهای روسیه بسته می شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۰۸
اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید کشورهای عضو این اتحادیه دیگر به رسانه‌های روسی هوادار کرملین مانند «اسپوتنیک» و «راشا تودی» اجازه نخواهند داد در اتحادیه اروپا «تبلیغات سمی و مخرب» انجام دهند.
 
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین بسته تحریم جدیدی علیه حکومت الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس را اعلام کرد. 
 
اورزولا فن درلاین افزود که اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای روسی می‌بندد.
حمایت کل اعضای G7 با قطع ارتباط بانک‌های منتخب روسیه با سوئیفت و تحریم رهبران روسی
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۹:۴۱

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: به دنبال اعلام حمایت ژاپن از تحریم غرب علیه روسیه، اکنون کل G7 (هفت کشور صنعتی) از قطع ارتباط بانک‌های منتخب روسیه با سوئیفت، محدودیت‌های بانک مرکزی روسیه و تحریم رهبران روسیه از جمله پوتین حمایت می‌کنند.»

پرتغال هم حریم هوایی خود را به روی هواپیماها و خطوط هوایی روسیه بست
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۹:۳۵

الجزیره: وزارت خارجه پرتغال از بسته بودن حریم هوایی این کشور به روی هواپیماها و خطوط هوایی روسیه خبر داد

اتحادیه عرب در جلسه‌ای اضطراری حمله روسیه به اوکراین را بررسی می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۹:۳۴

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب روز دوشنبه در جلسه‌ای اضطراری در قاهره جنگ در اوکراین را بررسی خواهند کرد.

این جلسه در حالی تشکیل خواهد شد که اکثر کشورهای عضو تاکنون موضع مشخصی درباره حمله روسیه به اوکراین اتخاذ نکرده‌اند.

مقامات اروپایی: تحویل تجهیزات نظامی در سطح چشمگیر به اوکراین آغاز شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۹:۳۳

چند مقام اتحادیه اروپا روز یکشنبه از آغاز روند تحویل تجهیزات و مهمات نظامی به اوکراین در سطح «چشمگیر» خبر دادند.

بنا به همین گزارش‌ها برخی از این تحهیزات و مهمات روز شنبه تحویل اوکراین داده شد و قرار است روز یکشنبه نیز این روند ادامه یابد.

شلیک موشک بالستیک اسکندر از بلاروس به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۹:۲۱

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که روسیه از خاک بلاروس به شلیک موشک بالستیک اسکندر پرداخته است.

وزیر خارجه اوکراین: روسیه به دنبال ناکامی‌های نظامی پیش‌شرط برای مذاکره را کنار گذاشت
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۹:۱۷
دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین می‌گوید روسیه به دنبال «ناکامی‌های نظامی» مجبور شده است پیش‌شرط‌هایش برای مذاکره با کی‌یف را کنار بگذارد. 
 
وی همچنین صدور دستور آماده‌باش برای نیروهای هسته‌ای روسیه را در راستای «اعمال فشار» بر اوکراین در جریان مذاکره در مرز بلاروس ارزیابی کرد.
 
مذاکرات اوکراین با روسیه در مرز بلاروس اولین گفتگوهای دو طرف از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه است.
پنتاگون:  ما همچنان شاهد کاهش سرعت پیشروی روس ها هستیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۵۳

یک مقام ارشد پنتاگون:  ما همچنان شاهد کاهش سرعت پیشروی روس ها به دلیل مواجهه با مقاومت شدید نیروهای اوکراینی هستیم.

ناتو: سامانه‌های پدافند هوایی و ضد تانک بیشتری به اوکراین می‌دهیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۵۲

دبیر کل ناتو از تجهیز بیشتر ارتش اوکراین به سامانه‌های پدافند هوایی و ضد تانک برای مقابله با روسیه خبر داد.

آلمان: نباید اوکراین را بدون سلاح رها کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۵۱

وزیر امور خارجه آلمان: ما نباید اوکراین را در برابر حمله نظامی، بدون سلاح رها کنیم.

سرعت اینستاگرام و فیس بوک در روسیه کاهش یافت
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۴۷

نیویورک تایمز نوشت:  شرکت های ارائه دهنده اینترنت در روسیه سرعت اینستاگرام و فیس بوک را کاهش داده اند و این بر دانلود ویدیو تأثیر می گذارد.

دبیرکل ناتو: تایید عضویت اوکراین در ناتو مستلزم اتفاق آرا در این ائتلاف است
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۴۶

دبیرکل ناتو گفت: حمایت نظامی از اوکراین را افزایش می دهیم.

تایید عضویت اوکراین در ناتو مستلزم اتفاق آرا در این ائتلاف است.

کاخ‌سفید «تهدیدهای ساختگی» پوتین را محکوم کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۳۰
کاخ‌سفید روز یکشنبه در واکنش به دستور ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر آمادگی نیروهای «بازدارنده» هسته‌ای این کشور، توسل وی به «تهدیدهای ساختگی» را محکوم کرد.
 
جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید گفت که روسیه از ابتدا «نه از سوی ناتو و نه از سوی اوکراین» در معرض تهدید نبود و مسکو به «الگوی تهدید آفرینی» که از ابتدای بحران اوکراین در پیش گرفته است ادامه می‌دهد. 
اوکراین: تسلیم فشار هسته‌ای پوتین نمی‌شویم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۲۵
دولت اوکراین در واکنش به دستور پلادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر آماده‌باش نیروهای هسته‌ای این کشور گفت که تسلیم «فشار» هسته‌ای او نمی‌شود. 
 
کی‌یف همچنین تاکید کرده است که در مذاکرات با روسیه که قرار است در مرز اوکراین با بلاروس برگزار شود «تسلیم» نخواهد شد.
واکنش وزیر خارجه اوکراین به آماده باش نیروهای اتمی روسیه: تلاشی برای فشار بر هیئت اوکراینی است
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۱۹

وزیر خارجه اوکراین گفت:  تصمیم پوتین برای قرار دادن نیروهای بازدارنده هسته‌ای در حالت آماده‌باش، تلاشی برای فشار بر هیئت اوکراینی است.

شهردار کی یف: هیچ نیروی روسی در پایتخت نیست
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۰۵

شهردار کی یف گفت: «هیچ نیروی روسی» در کیف حضور ندارد و پایتخت اوکراین «به دفاع از خود ادامه می‌دهد». وی افزود که در طول شب نیز درگیری‌ها و تیراندازی‌هایی رخ داده است، اما نیروهای اوکراینی موفق شده‌اند «چند گروه بزرگ خرابکار» را نابود کنند. او هشدار داد که روسیه همچنان محله های مسکونی پایتخت را گلوله باران می کند.

اوکراین مرزهای خود با روسیه، بلاروس و ترانس‌نیستریا را بست
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۰۱

اداره مرزی اوکراین از بسته شدن مرزهای این کشور با روسیه، بلاروس و جمهوری ترانس نیستریا خبر داد.

اداره مرزی اوکراین اعلام کرد که مرزهای این کشور از امروز دوشنبه با روسیه، بلاروس و منطقه جدا شده «ترانس نیستریا» از مولداوی، بسته شده است.

در بیانیه کمیته اداره مرزی اوکراین آمده است که بنادر با روسیه و بلاروس، بخش مرکزی مرز اوکراین و مولداوی به طور موقت بسته شده است.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است که امکان ورود شهروندان اوکراینی به خاک این کشور تضمین خواهد شد.

واکنش آمریکا به آماده باش نیرو‌های اتمی روسیه: درگیری را به‌طورغیرقابل پذیرشی تشدید می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۷:۵۱

به دنبال دستور روز یکشنبه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به آماده باش نیروهای بازدارنده اتمی روسیه، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد واکنش نشان داد.

به گزارش منابع خبری، سفیر آمریکا در سازمان ملل در این زمینه گفت: «تصمیم پوتین برای آماده‌شدن نیروهای بازدارنده اتمی، درگیری را به‌طورغیرقابل پذیرشی تشدید می‌کند.»

وزیر خارجه انگلیس: از بریتانیایی‌هایی که برای کمک به اوکراین بروند، حمایت می کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۷:۲۱

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در پاسخ به این سوال که آیا از کسی که بخواهد برای کمک به اوکراینی‌ها که برای آزادی خود می‌جنگند، داوطلب شود، حمایت می کند، گفت «حتما». او اظهار داشت: «این چیزی است که مردم می توانند درباره آن تصمیم بگیرند. مردم اوکراین برای آزادی و دموکراسی، نه فقط برای اوکراین بلکه برای کل اروپا می جنگند....قطعاً، اگر مردم بخواهند حمایت کنند، من از آنها در انجام این مبارزه حمایت خواهم کرد.»

ریاست‌جمهوری اوکراین مذاکره با روسیه در مرز با بلاروس را تائید کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۷:۱۶
دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه انجام مذاکره با مقامات روسی را مرز با بلاروس تائید کرد.
 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پیش از این ضمن استقبال از مذاکره با روسیه گفته بود که حاضر به انجام این گفتگوها در خاک بلاروس نیست.
به دنیا آمدن ۶ بچه در پناهگاه‌های اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۷:۰۸

اوکراینی‌ها چند روزی است که در زیرزمین‌ها و ایستگاه‌های مترو پناه گرفته‌اند و این شامل زنان باردار نیز می‌شود. پارلمان این کشور در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که از روز جمعه در سرتاسر کشور شش نوزاد در پناهگاه‌ها متولد شده‌اند.

مقامات اروپایی: تحویل تجهیزات نظامی در سطح چشمگیر به اوکراین آغاز شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۷:۰۰
چند مقام اتحادیه اروپا روز یکشنبه از آغاز روند تحویل تجهیزات و مهمات نظامی به اوکراین در سطح «چشمگیر» خبر دادند.
 
بنا به همین گزارش‌ها برخی از این تحهیزات و مهمات روز شنبه تحویل اوکراین داده شد و قرار است روز یکشنبه نیز این روند ادامه یابد.
پوتین دستور داد نیروهای بازدارنده هسته ای در حالت آماده باش باشند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۵۴

رویترز نوشت: لادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پس از اظهارات تهاجمی کشورهای ناتو، به فرماندهی نظامی دستور داد تا نیروهای بازدارنده هسته ای را در حالت آماده باش کامل قرار دهند./انتخاب

ژاپن به تحریم غرب علیه روسیه در بحث سوئیفت پیوست
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۵۰

نخست وزیر ژاپن گفت که کشورش تحریم‌هایی را علیه ولادیمیر پوتین و تعدادی از مقامات دولتی روسیه از جمله مسدود کردن دارایی‌های آنها اعمال خواهد کرد و از جداسازی تعدادی از بانک‌های روسی از سیستم جهانی سوئیفت برای نقل و انتقالات بانکی حمایت خواهد کرد

فرماندار خارکیف می گوید نیروهای اوکراینی، در نبرد خارکیف پیروز شده اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۲۸

فرماندار خارکیف روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی تلاش روسیه برای تصرف خارکیف را پس از درگیری شدید و نبردهای خیابانی با پیشروی نیروهای روسی، دفع کردند. 

مقام روس: هیات اوکراینی برای مذاکره با روسیه عازم بلاروس شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۲۶

ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیس جمهوری روسیه و سرپرست هیات روسی در مذاکرات با اوکراین اعلام کرد که هیات اوکراینی برای مذاکره با روسیه در بلاروس موافقت کرد و عازم شهر گومل شده است.

وزیر خارجه آلمان: دیپلماسی با روسیه شکست خورده است
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۲۱

وزیر خارجه آلمان امروز گفت که آلمان و متحدان غربی آن نباید در تحریم روسیه کوتاهی کنند زیر ولادیمیر پوتین "یک برنامه بلند مدت" در سر دارد.

استرالیا شرکت‌های روسی را از مسیر پروازی به لندن حذف می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۱۲

شرکت هواپیمایی «کانتاس» استرالیا امروز یکشنبه اعلام کرد از پرواز جایگزین به جای هواپیماهای روسی در مسیر پروازی «داروین» و «لندن» استفاده می کند.

 

تصمیم «تاریخی» آلمان ها برای جلوگیری از تحقق اهداف پوتین در آینده
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۰۷

گاردین نوشت: اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در بیانیه ای تاریخی به پارلمان گفت که بودجه ای به مبلغ 100 میلیارد یورو به منظور تقویت قدرت نیروهای مسلح این کشور و همچنین اعلام افزایش مستمر هزینه های دفاعی در سال های آینده فوراً ایجاد خواهد شد.

شولتز اذعان کرد که فوریت بحران اوکراین منجر به تصمیم به سرمایه گذاری در ارتش آلمان شده. او در جلسه اضطراری بوندستاگ گفت: «روشن است که ما باید به میزان قابل توجهی در امنیت کشورمان سرمایه گذاری کنیم تا از آزادی و دموکراسی خود محافظت کنیم.»

او این را "مسئولیت تاریخی آلمان" خواند که اطمینان حاصل کند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «زمان را به عقب برنگرداند» (شرایط را به دوران شوروی برنگرداند)/

تعلیق ولادیمیر پوتین از سوی فدراسیون جهانی جودو
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۰۵

فدراسیون جهانی جودو، ریاست افتخاری رییس جمهور روسیه بر این فدراسیون را در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، به حالت تعلیق درآورد

اعمال «الگوی ایران» در تحریم روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۵۸

ان بی سی نوشت: یکی از مقامات ارشد دولت بایدن تصمیم ایالات متحده و برخی از متحدانش برای حذف بانک‌های معینی در روسیه از سیستم سوئیفت را اعمال «الگوی ایران» علیه مسکو توصیف کرده است. 

قزاقستان: استقلال مناطق جدایی طلب «لوگانسک» و «دونتسک» را به رسمیت نمی شناسیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۵۶

قزاقستان یکی از نزدیک ترین متحدان مسکو درخواست این کشور برای کمک در جنگ علیه اوکراین را رد کرد.

سازمان ملل: شمار پناهجویان اوکراینی به ۳۶۸ هزار نفر رسید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۴۹

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان گفت که شمار پناهجویان اوکراینی بر اساس آمار به ۳۶۸ هزار نفر طی ۴ روز درگیری رسیده و احتمال دارد تا ۴ میلیون نفر افزایش یابد.

نخست وزیر چک: محموله های دفاعی بیشتری از سوی دولت چک در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۳۷

به گزارش رویترز، فیالا گفت که نمی تواند جزئیاتی در مورد این محموله ارائه دهد، اما دولت او یکشنبه جلسه فوق العاده ای خواهد داشت.

 

دولت روز شنبه مسلسل، اسلحه های تهاجمی، سایر سلاح های سبک و مهمات به ارزش 188 میلیون کرون (حدود 6.4 میلیون پوند) ارسال کرد.

رییس جمهور اوکراین: شکایتی علیه روسیه به دادگاه بین المللی در لاهه تسلیم کردیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۳۴

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در توییتر نوشت: روسیه باید برای دستکاری مفهوم نسل‌کشی برای توجیه تجاوز پاسخگو باشد. وی در ادامه آورده است: ما خواستار تصمیم فوری هستیم که به روسیه دستور داده شود تا فعالیت‌های نظامی خود را هم اکنون متوقف کند و انتظار داریم هفته آینده محاکمه‌ها آغاز شود.

وزیر خارجه انگلیس: جنگ در اوکراین اگر متوقف نشود ممکن است به درگیری با ناتو منجر شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۲۷

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در گفتگو با اسکای نیوز گفت، عملیات روسیه در اوکراین در صورتی که متوقف نشود ممکن است نهایتا به درگیری با ناتو منجر شود.

ازبکستان: موضع تاشکند در قبال اوضاع اوکراین تعادل و بی طرفی است
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۱۷

رئیس بخش مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان گفت: در مورد عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین موضع متعادل و بی طرف اتخاذ می‌کنیم

یوتیوب کانالهای مالی رسانه‌های روسی را بست
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۱۳

یوتیوب به دنبال تحریم‌ها، کسب درآمد برای رسانه‌های روسیه را متوقف کرد. ناتانیل گلیچر، رئیس سیاست امنیتی، این اقدام یوتیوب به دنبال اقدام مشابهی در روز جمعه از سوی «متا»(فیسبوک) است که نوشت:«اکنون رسانه‌های دولتی روسیه را از پخش تبلیغات یا کسب درآمد بر روی پلت‌فرم ما در هر نقطه از جهان منع می‌کند».

تلاش برای بستن حریم هوایی کل اتحادیه اروپا به روی روس ها
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۰۸

گاردین نوشت: کشورهای بیشتری تحریم های حریم هوایی را علیه پروازهای روسیه اعمال کرده و آنها را از حریم هوایی خود منع کرده اند‌. دانمارک روز یکشنبه این ممنوعیت را اعلام کرد و گفت که در حال تلاش برای اعمال ممنوعیت علیه روسیه در سراسر اتحادیه اروپا است.

رویترز: آمریکا، انگلیس، اروپا و کانادا دسترسی روسیه به سوئیفت را به زودی قطع می‌کنند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۰۷

آمریکا، بریتانیا، اروپا و کانادا با انتشار یک بیانیه مشترک اعلام کردند که برای مسدود کردن دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت به عنوان بخشی از دور دیگری از تحریم‌ها علیه مسکو به علت ادامه حملات خود علیه اوکراین دست به اقدام زده‌اند

تظاهرات ضد روسی در سئول
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۰۳

شهروندان اوکراینی ساکن کره جنوبی و مردم سئول امروز در تظاهراتی علیه حمله روسیه در اوکراین شرکت کردند

کره شمالی: آمریکا مقصر بحران اوکراین است
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۵۶

کره شمالی، درگیری و تنش‌های کنونی اوکراین را به "خودسری و زورگویی" آمریکا نسبت داد و واشنگتن را به دلیل اینکه به دنبال "برتری نظامی" است و به "دغدغه‌های امنیتی روسیه" بی‌توجهی می‌کند، متهم کرد

رایزنی ژاپن با گروه ۷ برای تصمیم‌گیری درمورد تحریم بیشتر روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۳۹

«یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن روز یکشنبه اعلام کرد، توکیو هماهنگی های لازم را با همتایان خود از گروه هفت برای تصمیم گیری در مورد اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه انجام می دهد.

صدر اعظم آلمان: با قطع ارتباط بانک‌های روس با سوئیفت، در حال منزوی کردن آنها هستیم / این جنگ ضربه بزرگی به اقتصاد روسیه خواهد زد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۳۱

شولتس گفت : باید جنگ فاجعه‌بار پوتین علیه اوکراین را پایان دهیم. با قطع ارتباط بانک‌های روس با سوئیفت، در حال منزوی کردن آنها هستیم.

وی با بیان اینکه بازار بورس روسیه اخیرا سقوط کرد و این نشان می‌دهد که تحریم‌ها موثر بوده‌اند، گفت: روسیه هزینه جنگ با اوکراین را خواهد پرداخت.

وی تاکید کرد: به پوتین اجازه نمی‌دهیم عقربه‌های ساعت را به قرن نوزدهم بازگرداند.

اوکراین: ۴ هزار و ۳۰۰ سرباز روس از ابتدای درگیری‌ها کشته‌ شده‌اند / ۱۴۶ فروند تانک، ۲۶ فروند هواپیما و ۲۶ فروند بالگرد روس منهدم شده اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۲۱

هانا مالیا معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که تقریبا ۴ هزار و ۳۰۰ سرباز روس از آغاز درگیری روسیه و اوکراین جان خود را از دست داده‌اند.

 وی ادامه داد: بیش از ۱۴۶ فروند تانک، ۲۶ فروند هواپیما و ۲۶ فروند بالگرد نیز در درگیری ها منهدم شده اند. درگیری های شدید در شهر خارکیف اوکراین ادامه داد.

 

 

لوکاشنکو: اوکراین شرایط روسیه برای مذاکره را نپذیرفت
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۱۱

رئیس جمهوری بلاروس امروز (یکشنبه) گفت که اوکراین ابتدا با شرایط روسیه درخصوص مذاکرات موافقت کرد اما سپس شرایط را نپذیرفت و درخواست مذاکره را رد کرد

 

حمله به اوکراین روزانه ۲۰ میلیارد دلار هزینه برای روسیه دارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۰۵

لارنس فریدمن، "رئیس مطالعات استراتژیک بریتانیا" در مقاله‌ای با عنوان "ماجراجویی بی پروا نوشت : جنگ‌ها به ندرت طبق برنامه پیش می‌روند، به خصوص اگر سخنان خود را باور داشته باشید". اگر کی‌یف فقط ۱۰ روز مقاومت کند، روسیه با کمبود پول و تسلیحات مواجه خواهد شد

کی‌یف: نیمی از خودروهای روسیه را در «خارکیف» منهدم کردیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۳۷

مشاور رئیس‌جمهور اوکراین:

نیمی از خودروهای روسیه که وارد خارکیف شده بود را منهدم کردیم.

طرح روسیه محقق نشده است و نیروهای روسیه در جنوب اوکراین هیچ‌گونه پیشرفتی نداشتند. ما بر کاهش پیشرفت‌های ارتش روسیه درون خاک اوکراین تأکید داریم.

تمایل روسیه برای مذاکره با اوکراین نمایانگر شکست طرح‌های مسکو است.

ایرلند، اتریش و دانمارک حریم‌ هوایی خود را به روی روسیه می‌بندند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۲۹

ایرلند، اتریش و دانمارک نیز همچون بسیاری از کشورهای اروپایی قصد دارند حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه ببندند.

صف طولانی خودروها در مرز اوکراین و لهستان
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۲۸
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216609" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216609?width=400&height=300"></script></div>
 
 
نبرد بین روسیه و اوکراین در نزدیکی کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۲۱
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216596" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216596?width=400&height=300"></script></div>
 
 
وزیر خارجه انگلیس: وقتی هنوز اسلحه روی سر اوکراینی هاست، به این به اصطلاح تلاش های روسیه برای مذاکره اعتماد ندارم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۱۹

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا گفت: اگر روس‌ها در مذاکرات جدی هستند، باید نیروهای خود را از اوکراین خارج کنند. آنها نمی توانند همزمان با گذاشتن تفنگ روی سر اوکراینی ها مذاکره کنند... بنابراین صادقانه بگویم، من به این به اصطلاح تلاش های مذاکره اعتماد ندارم.»/انتخاب

سازمان ملل: 200 هزار نفر از اوکراین فرار کرده اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۱۹

آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 200 هزار نفر از اوکراین فرار کرده اند. بیشتر آنها وارد کشورهای همسایه در غرب، از جمله لهستان، مجارستان، مولداوی، اسلواکی و رومانی شده اند.

اوکراین: سه هزار سرباز روس کشته شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۱۶

رئیس ستاد ارتش اوکراین گفته بیش از ۳۰۰۰ سرباز روس کشته، بیش از ۲۰۰ نفر اسیر، ۱۶ هواپیما سقوط کرده و ۱۰۲ تانک نیز منهدم شده است.

تصاویری از ایستگاه قطار شهر لویو / شهروندان اوکراینی می‌خواهند به لهستان بروند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۰۰
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216587" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216587?width=400&height=300"></script></div>
 
 
بلاروس تهدید به حمله علیه اوکراین کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۵۵

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس امروز تهدید کرد که "اذیت و آزار" بلاروسی های مقیم اوکراین، مینسک را به انجام حمله علیه اوکراین نزدیک خواهد کرد.

کرملین: حملات روسیه در طول مذاکرات احتمالی متوقف نمی‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۵۵

کرملین به اوکراین هشدار داده حملات روسیه در طول هرگونه مذاکرات احتمالی متوقف نخواهد شد.

«صف آب» در مناطق تحت کنترل جدایی طلبان اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۳۹
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216572" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216572?width=400&height=300"></script></div>
 
 
خودروهای زرهی و تانک‌های منهدم شده روسیه در اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۳۵
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216562" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216562?width=400&height=300"></script></div>
 
 
مادران اوکراینی هنگام عبور دادن فرزندانشان از مرز
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۲۲
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216555" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216555?width=400&height=300"></script></div>
 
 
جنگ شهری بین نیروهای نظامی روسیه و اوکراین در خارکیف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۰۶
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216544" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216544?width=400&height=300"></script></div>
 
 
حمله سایبری به آژانس فضایی روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۵۹

وب سایت آژانس فضایی روسی (Roscosmos) امروز یکشنبه بار دیگر مورد حمله گسترده سایبری قرار گرفته است.

بنا به اعلام سرویس مطبوعاتی این آژانس، پس از اعلام جنگ سایبری گروه هکری Anonymous علیه روسیه این دومین بار است که چنین اتفاقی می‎افتد.

زلنسکی: در ورشو، باکو یا استانبول با روسیه مذاکره می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۵۹

رئیس جمهوری اوکراین امروز با رد پیشنهاد روسیه در مورد برگزاری گفت و گوهای دوجانبه در مینسک(پایتخت بلاروس)، پایتخت های لهستان، ترکیه و یا جمهوری آذربایجان را برای برگزاری چنین نشستی پیشنهاد کرد.

پوتین از حمله روسیه به اوکراین تمجید کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۳۷

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، از نیروهای شرکت کننده در حمله روسیه به اوکراین تمجید کرد و این عملیات را موفق خواند.

اوکراین پل بین «بوچا» و «ایرپین» را منفجر کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۳۶

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند نیروهای اوکراینی پل بین «بوچا» و «ایرپین» در حومه کی‌یف را به‌منظور سد کردن مسیر نیروهای روسیه به سمت کی‌یف منفجر کرده‌اند. 

نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین در وضعیت عادی هستند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۲۲

 رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نیروگاه‌های برق هسته‌ای اوکراین در ضمن تداوم اقدام نظامی روسیه وضعیتی پایدار داشته و به طور عادی کار می‌کنند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که نهاد دولتی بازرسی تنظیم مقررات هسته‌ای اوکراین (SNRIU) به طور منظم با هر چهار نیروگاه هسته‌ای در این کشور که در مجموع ۱۵ رآکتور دارند، تماس دارد.

زلسنکی: در بلاروس مذاکره نمی‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۲۲

رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد حاضر نیست در مینسک، پایتخت بلاروس با روس‌ها مذاکره کند چرا که بلاروس علیه اوکراین خصومت ورزیده است.

سفر هیأت روسیه به بلاروس برای مذاکره با اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۲۰

سخنگوی کرملین اعلام کرد هیأت روس با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و دیگر وزارتخانه‌های این کشور برای مذاکره با طرف اوکراینی وارد بلاروس شده است.

روسیه: کنترل دو شهر اوکراین را به دست گرفتیم / ۹۷۵ مورد از تاسیسات نظامی اوکراین را منهدم کردیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۲۰

وزارت دفاع روسیه:

شهر‌های خرسون و بردیانسک اوکراین به محاصره نیرو‌های روس درآمده اند و نیرو‌های روسیه تاکنون ۹۷۵ تاسیسات نظامی اوکراین را منهدم کرده اند و به پیشروی خود در چندین محور ادامه می‌دهد.

کنترل شهر ژنشسک و فرودگاه چرنوبیوکا در جنوب اوکراین به دست روس ها افتاده است.

روسیه شهر نووا کاخوفکا را که به کریمه راه دریایی دارد، تصرف کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۱۱

رسانه های اوکراین گزارش کرده‌اند که شهری در جنوب اوکراین به تصرف روسیه درآمده است.

نیروهای روسی اکنون کنترل شهر نووا کاخوفکا یا کاخوفکا جدید را به دست گرفته‌اند.

این یک شهر کوچک است اما به لحاظ استراتژیک بر روی رودخانه دنیپر واقع شده که به طور مستقیم از طریق کانال‌های آب به شبه جزیره کریمه ارتباط دارد.

ولودیمیر کووالنکو، شهردار این شهر گفته است که نیروهای روسی وارد ساختمان‌های اداری شهر شده و تمام پرچم‌های اوکراین را از ساختمان‌ها برداشته‌اند.

این یکی از موفقیت‌آمیزترین پیشروی‌های نیروهای روسیه تاکنون از سمت جنوب بوده و شهرهای خرسون، میکولائیف و ملیتوپول نیز در معرض تصرف توسط آنها قرار دارد.

ورود نیروهای روسیه به دومین شهر بزرگ اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۰۹

مقامات محلی شهر خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین می گویند نیروهای روسیه وارد این شهر شده اند.

اولگ سینگوبوف، رئیس اداره منطقه ای خارکف گفت که خودروهای نظامی سبک روسیه "به شهر نفوذ کرده اند".

قبل از اظهارات وی، تصاویری منتشر شده بود که نشان می‌داد برخی خودروهای نظامی روسی را در حال تردد در خیابان های شمال شرقی خازکف هستند.

آقای سینگوبوف از ساکنان خواسته است که داخل خانه‌های خود بمانند و گفته است که نیروهای روسی ظاهراً در مرکز شهر هستند.

او از مردم خواسته که "پناهگاه ها را ترک نکرده و به خیابان‌ها نیایند و نیروهای مسلح اوکراین در حال از بین بردن دشمن هستند".

سفارت ایران در بوداپست: ایرانیان مقیم اوکراین برای ورود به مجارستان نیازی به گذرنامه ندارند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۰:۲۸

سفارت ایران در بوداپست در اطلاعیه ای اعلام کرد: اتباع ایرانی بدون نیاز به روادید مجارستان و صرفا با داشتن گذرنامه معتبر و ارائه کارت اقامت قانونی در اوکراین، می توانند برای بازگشت به کشور وارد خاک مجارستان شوند.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ‎اوکراین فعال شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۰:۲۳

 با درخواست دیشب وزیر تحول دیجیتال اوکراین از ایلان ماسک برای جلوگیری از ‎قطع اینترنت شهروندان اوکراینی، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اکنون در اوکراین فعال شده است.

انتقال ۱۰۰ دانشجوی ایرانی به غرب اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۹:۴۱

منوچهر مرادی سفیر ایران اعلام کرد: روز شنبه و با تلاش همکاران سفارت، نزدیک به یکصد نفر از دانشجویان ایرانی از ایستگاه راه آهن کی یف عازم شهرهای مرزی در غرب ⁧‫اوکراین‬⁩ شدند. وی افزود: اگر مقررات حکومت نظامی در اوکراین اجازه دهد، ان شاءالله فردا (یکشنبه) نیز بخش دیگری از دانشجویان از این کشور خارج خواهند شد.

آلمان حریم هوایی خود را به روی روسیه بست
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۹:۲۴

همچون برخی کشورهای اروپایی، آلمان نیز حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه خواهد بست.

اعلام آمادگی سوئیفت برای تحریم روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۸:۵۵

انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (سوئیفت) اعلام کرد آمادگی دارد پس از «دستور قانونی» مناسب، تصمیم کشورهای اروپایی در مورد تحریم برخی بانک‌های روسی را اجرا کند.

گوگل رسانه‌های روسیه را محدود کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۸:۵۴

شرکت گوگل کسب درآمد از طریق پلتفرم‌های خود را برای رسانه‌های روسی که تأمین منابع مالی آ‌ن‌ها به دولت روسیه وابسته است، به حالت تعلیق درآورد.

جانسون: اولین قدم را در حذف روسیه از سیستم مالی جهانی برداشتیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۸:۲۴

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت: تصمیم محدود سازی دسترسی برخی بانک های روسی به سیستم بین المللی سوئیفت، اولین گام در جهت حذف کامل روسیه از سیستم مالی جهانی است.

 

 

لینک کوتاه کپی لینک

لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس: صحبت های زیادی برای تحریم بخش بانکی، گازی، نفتی و سوئیفت وجود دارد. این بدتر از جنگ است. این، روسیه را به سمت جنگ سوم جهانی سوق می دهد.

او اضافه کرد که درگیری هسته ای ممکن است نتیجه ی نهایی این تحولات باشد.

چهارمین نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه به وقت محلی در پی وقوع جنگ در اوکراین، به رغم تعطیلی آخر هفته کشورهای غربی برگزار شده است تا تشکیل جلسه فوری و ویژه درباره این بحران را در مجمع عمومی تصویب کند.

روسیه به برگزاری نشست مجمع عمومی درباره اوکراین رای منفی داد. چین، هند و امارات متحده عربی رای ممتنع دادند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در چهارمین جلسه اضطراری خود در هفت روز اخیر در پی وقوع جنگ در اوکراین با ۱۱ رای موافق با تشکیل جلسه فوری و ویژه درباره این بحران در مجمع عمومی موافقت کردند.

تصاویر ماهواره‌ای صدها خودروی زرهی روسیه در ستونی 5 کیلومتری نشان می‌دهد که در حال حرکت به سوی کی‌یف، پایتخت اوکراین هستند.

وزیر دفاع آلمان می‌گوید علت تهدید هسته‌ای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه علیه کشورهای غربی عدم دستیابی به توفیق مورد نظر در اوکراین است.
 
کریستین لامبرشت افزود که ارتش روسیه به دلیل اقدامات «شجاعانه و مصمم» اوکراینی‌ها نتوانسته است آنطور که ولادیمیر پوتین انتظار داشت عمل کند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه شب پس از نشست مجازی وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه گفت که هر ۲۷ کشور عضو با ممانعت از مبادلات بانک مرکزی روسیه موافقت کردند.
 
وی همچنین از اختصاص ۴۵۰ میلیون یورو برای تامین سلاح و تجهیزات نظامی در راستای کمک به اوکراین خبر داد.

رئیس جمهور سوئیس: به احتمال زیاد در اعمال تحریم ها و مسدود کردن دارایی های روسیه از اتحادیه اروپا پیروی خواهیم کرد.

بیانیه فیفا: هیچ رقابت بین‌المللی فوتبالی نباید در خاک روسیه برگزار شود. بازی‌های خانگی روسیه باید در زمین بی‌طرف و بدون تماشاگر برگزار شوند

 نمایندگان روسیه در مسابقات بین‌المللی در هر مسابقه‌ای حق نام استفاده از نام روسیه را ندارند بلکه باید از نام «اتحادیه فوتبال روسیه» استفاده کنند.

 در بازی‌هایی که نمایندگان اتحادیه فوتبال روسیه شرکت دارند، استفاده از پرچم و سرود ملی روسیه ممنوع است.

شبکه سراسری رادیو و تلویزیون اسرائیلی کان در خبری در این رابطه در تارنمای خود نوشت: نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در گفتگویی تلفنی پیشنهاد میانجیگری اسرائیل را برای تعلیق اقدامات خصمانه در اوکراین داد، اما پوتین به وی خبر داد مسکو آمادگی خود را برای انجام گفتگو در بلاروس اعلام کرده ولی کی‌یف این فرصت را مغتنم نمی‌شمارد.

 اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن استقبال از مذاکرات اوکراین با روسیه گفت که دیگر به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه «هیچ اعتمادی» نیست.

او همچنین موافقت طرف اوکراینی با مذاکرات صلح و پذیرش شرایط گفتگو از سوی کی‌یف را «با‌اهمیت» ارزیابی کرد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در بخشی از این گفتگو درباره جنگ در اوکراین گفت: «ما هرگز خواستار این جنگ نبودیم. اوکراین هم نبود. رئیس‌جمهور پوتین این جنگ را آغاز کرد و آن را هدایت می‌کند.»


اورزولا فن درلاین درباره روند عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا گفت که بروکسل در «درازمدت» خواستار عضویت اوکراین در این اتحادیه است و اوکراین را «یکی از جمع خود» می‌داند. او همچنین به همکاری‌های «تنگاتنگ» با کی‌یف در حوزه اقتصادی و به ویژه انرژی اشاره کرد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا افزود که توقیف اموال بانک مرکزی روسیه و قطع دسترسی برخی بانک‌های روس به سامانه مبادلات بانکی سوئیفت از جمله مفاد بسته سوم تحریم‌های پیشنهادی به سران اتحادیه اروپا است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه در اظهاراتی که از شبکه‌های تلویزیونی اوکراین پخش شد، اعلام کرد که انتظار زیادی از مذاکرات روز دوشنبه هیات اوکراینی و روسیه نمی‌رود.

به گزارش "سی ان ان"، زلنسکی افزود: من به نتیجه این مذاکرات اعتقاد ندارم، اما می‌گذاریم آن‌ها تلاش خود را انجام دهند تا هیچ شبهه‌ای در ذهن مردم اوکراین نباشد و آن‌ها بدانند که من به عنوان رئیس جمهور اوکراین هر تلاشی برای جلوگیری از جنگ را انجام داده‌ام.

سخنگوی نیروی دریایی فرانسه از اعزام ناو هواپیمابر «شارل دوگل» برای کمک به ناتو و حمایت از متحدان از جمله رومانی و بلغارستان در بحبوحه درگیری نظامی روسیه با اوکراین خبر داد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با سی‌ان‌ان ترکیه به قرارداد تاریخی و بین‌المللی مونرو در مورد مقررات عبور از تنگه‌های بسفر و داردانل به سوی دریای سیاه اشاره کرد. او گفت، ترکیه می‌تواند در زمان‌های جنگ گذار از این دو آبراه را محدود سازد.

الکسی گونچارنکو، عضو پارلمان اوکراین در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفت: مذاکرات با روسیه هنوز آغاز نشده است

مذاکرات ممکن است ظرف چند ساعت آینده آغاز شود

کنگره آمریکا قرار است بنا به درخواست دولت بایدن کمک چند میلیارد دلاری به اوکراین را به تصویب برساند. چاک شومر، رهبر فراکسیون اکثریت دموکرات‌ها در سنا گفت که دولت بایدن ۶میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای اقتصاد اوکراین و کمک‌های نظامی به این کشور در نظر گرفته است.

الجزیره: کاخ سفید از چین خواست حمله روسیه به اوکراین را محکوم کند.

عضو پارلمان اوکراین به اسکای نیوز خبر داد که مذاکرات روسیه و اوکراین در مرز بلاروس هنوز آغاز نشده و این گفت‌وگوها از روز دوشنبه شروع می‌شود.

نخست‌وزیر سوئد از اختصاص کمک‌های جامع به اوکراین از جمله ۵ هزار موشک ضد تانک به این کشور خبر داد.

نخست‌وزیر دانمارک اعلام کرد این کشور ۲۷۰۰ سلاح ضد تانک به اوکراین خواهد داد.

بریتیش پترولیوم 20 درصد از سهام خود در شرکت نفتی روسنفت روسیه را به دلیل جنگ روسیه با اوکراین، واگذار می کند.

الجزیره نوشت:  شورای امنیت عصر فردا دوشنبه برای بررسی وضعیت انسانی در اوکراین جلسه اضطراری برگزار می کند

نظامیان روسیه صبح یکشنبه ۲۷ فوریه (۸ اسفند) به سوی شهر میلیونی خارکیف پیشروی کردند، اما به گفته مقامات کی‌یف، ارتش اوکراین آن‌ها را به عقب‌نشینی واداشته است. گفته می‌شود این شهر واقع در شمال شرقی اوکراین بار دیگر در کنترل نیروهای اوکراینی است.

اولگ سینِگوبو، فرماندار این منطقه در شبکه اجتماعی تلگرام گفت: «خارکیف به طور کامل در کنترل ماست.» او افزود که هم‌اکنون عملیات بیرون راندن کامل سربازان روسی از شهر ادامه دارد.

با ورود ارتش روسیه به مرکز کلان‌شهر خارکیف، جنگی خیابانی در بسیار مناطق این شهر درگرفت.

شبکه‌های اجتماعی از بازپس‌گیری خارکیف خبر می‌دهند. هنوز نمی‌توان به طور موثق و مستقل این خبر را تأیید کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه یکشنبه گفت که بیش از نیمی از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه بلوکه خواهد شد.

وی که در کنفرانس خبری این سخنان را مطرح می‌کرد، افزود: «برای نخستین بار اتحادیه اروپا اقدام به کمک نظامی به کشوری می‌کند که عضو این اتحادیه نیست».

مسئول سیاست خارجی اتحادی اروپا اضافه کرد: «سیستم بازدارندگی هسته‌ای در حالت آماده باش در آمده و شاهد جنگ در مرزهای اتحادیه اروپا هستیم».

وی گفت: «به ارسال سلاح برای حمایت از ارتش اوکراین در این جنگ می‌پردازیم و در شرایط بی‌سابقه‌ای قرار داریم».

بورل همچنین خبر داد که تمامی کشورهای اتحادیه اروپا حریم هوایی خودرا به روی خطوط هوایی روسیه مسدود کردند.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از سخنگوی کاخ سفید گزارش دادند که رئیس‌جمهور اوکراین از جو بایدن همتای آمریکایی خود درخواست کرد تا امنیت شخصی‌اش را افزایش دهد و از جانش محافظت کند.

پاتریک ریول خبرنگار ABC در صفحه توئیتر خود به نقل از جن ساکی گفت: رئیس جمهور اوکراین در جریان گفتگوهای تلفنی اخیر خود با رئیس جمهور جو بایدن، درخواست کمک بیشتری برای تضمین امنیت شخصی خود کرد و بایدن هم به او قول داد که این کار را انجام دهد.

امروز یکشنبه، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ضمن اعلام حمایت خود از پیوستن کی‌یف به ناتو اعلام کرد که این سازمان محموله‌های سیستم‌های ضد تانک و ضد هوایی و مهمات خود را به اوکراین افزایش داده است.

استولتنبرگ در مصاحبه ای با CNN افزود: ما در حال کمک‌ بیشتر به اوکراین از طریق استقرار سامانه‌های دفاع هوایی و ضد تانک و ارسال مهمات بیشتر هستیم و این کار را انجام می دهیم تا به اوکراین کمک کنیم که از حق خود برای دفاع از خود دفاع کند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد:  از آغاز عملیات نظامی تا کنون 1076 پایگاه نظامی اوکراین را منهدم کرده ایم

ارتش روسیه روز یکشنبه برای اولین بار «کشته و زخمی شدن» نیروهایش در جریان حمله به اوکراین را پذیرفت.

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد چندین سرباز روس در اوکراین اسیر شده اند.

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید کشورهای عضو این اتحادیه دیگر به رسانه‌های روسی هوادار کرملین مانند «اسپوتنیک» و «راشا تودی» اجازه نخواهند داد در اتحادیه اروپا «تبلیغات سمی و مخرب» انجام دهند.
 
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین بسته تحریم جدیدی علیه حکومت الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس را اعلام کرد. 
 
اورزولا فن درلاین افزود که اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای روسی می‌بندد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: به دنبال اعلام حمایت ژاپن از تحریم غرب علیه روسیه، اکنون کل G7 (هفت کشور صنعتی) از قطع ارتباط بانک‌های منتخب روسیه با سوئیفت، محدودیت‌های بانک مرکزی روسیه و تحریم رهبران روسیه از جمله پوتین حمایت می‌کنند.»

الجزیره: وزارت خارجه پرتغال از بسته بودن حریم هوایی این کشور به روی هواپیماها و خطوط هوایی روسیه خبر داد

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب روز دوشنبه در جلسه‌ای اضطراری در قاهره جنگ در اوکراین را بررسی خواهند کرد.

این جلسه در حالی تشکیل خواهد شد که اکثر کشورهای عضو تاکنون موضع مشخصی درباره حمله روسیه به اوکراین اتخاذ نکرده‌اند.

چند مقام اتحادیه اروپا روز یکشنبه از آغاز روند تحویل تجهیزات و مهمات نظامی به اوکراین در سطح «چشمگیر» خبر دادند.

بنا به همین گزارش‌ها برخی از این تحهیزات و مهمات روز شنبه تحویل اوکراین داده شد و قرار است روز یکشنبه نیز این روند ادامه یابد.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که روسیه از خاک بلاروس به شلیک موشک بالستیک اسکندر پرداخته است.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین می‌گوید روسیه به دنبال «ناکامی‌های نظامی» مجبور شده است پیش‌شرط‌هایش برای مذاکره با کی‌یف را کنار بگذارد. 
 
وی همچنین صدور دستور آماده‌باش برای نیروهای هسته‌ای روسیه را در راستای «اعمال فشار» بر اوکراین در جریان مذاکره در مرز بلاروس ارزیابی کرد.
 
مذاکرات اوکراین با روسیه در مرز بلاروس اولین گفتگوهای دو طرف از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه است.

یک مقام ارشد پنتاگون:  ما همچنان شاهد کاهش سرعت پیشروی روس ها به دلیل مواجهه با مقاومت شدید نیروهای اوکراینی هستیم.

دبیر کل ناتو از تجهیز بیشتر ارتش اوکراین به سامانه‌های پدافند هوایی و ضد تانک برای مقابله با روسیه خبر داد.

وزیر امور خارجه آلمان: ما نباید اوکراین را در برابر حمله نظامی، بدون سلاح رها کنیم.

نیویورک تایمز نوشت:  شرکت های ارائه دهنده اینترنت در روسیه سرعت اینستاگرام و فیس بوک را کاهش داده اند و این بر دانلود ویدیو تأثیر می گذارد.

دبیرکل ناتو گفت: حمایت نظامی از اوکراین را افزایش می دهیم.

تایید عضویت اوکراین در ناتو مستلزم اتفاق آرا در این ائتلاف است.

کاخ‌سفید روز یکشنبه در واکنش به دستور ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر آمادگی نیروهای «بازدارنده» هسته‌ای این کشور، توسل وی به «تهدیدهای ساختگی» را محکوم کرد.
 
جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید گفت که روسیه از ابتدا «نه از سوی ناتو و نه از سوی اوکراین» در معرض تهدید نبود و مسکو به «الگوی تهدید آفرینی» که از ابتدای بحران اوکراین در پیش گرفته است ادامه می‌دهد. 
دولت اوکراین در واکنش به دستور پلادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر آماده‌باش نیروهای هسته‌ای این کشور گفت که تسلیم «فشار» هسته‌ای او نمی‌شود. 
 
کی‌یف همچنین تاکید کرده است که در مذاکرات با روسیه که قرار است در مرز اوکراین با بلاروس برگزار شود «تسلیم» نخواهد شد.

وزیر خارجه اوکراین گفت:  تصمیم پوتین برای قرار دادن نیروهای بازدارنده هسته‌ای در حالت آماده‌باش، تلاشی برای فشار بر هیئت اوکراینی است.

شهردار کی یف گفت: «هیچ نیروی روسی» در کیف حضور ندارد و پایتخت اوکراین «به دفاع از خود ادامه می‌دهد». وی افزود که در طول شب نیز درگیری‌ها و تیراندازی‌هایی رخ داده است، اما نیروهای اوکراینی موفق شده‌اند «چند گروه بزرگ خرابکار» را نابود کنند. او هشدار داد که روسیه همچنان محله های مسکونی پایتخت را گلوله باران می کند.

اداره مرزی اوکراین از بسته شدن مرزهای این کشور با روسیه، بلاروس و جمهوری ترانس نیستریا خبر داد.

اداره مرزی اوکراین اعلام کرد که مرزهای این کشور از امروز دوشنبه با روسیه، بلاروس و منطقه جدا شده «ترانس نیستریا» از مولداوی، بسته شده است.

در بیانیه کمیته اداره مرزی اوکراین آمده است که بنادر با روسیه و بلاروس، بخش مرکزی مرز اوکراین و مولداوی به طور موقت بسته شده است.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است که امکان ورود شهروندان اوکراینی به خاک این کشور تضمین خواهد شد.

به دنبال دستور روز یکشنبه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به آماده باش نیروهای بازدارنده اتمی روسیه، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد واکنش نشان داد.

به گزارش منابع خبری، سفیر آمریکا در سازمان ملل در این زمینه گفت: «تصمیم پوتین برای آماده‌شدن نیروهای بازدارنده اتمی، درگیری را به‌طورغیرقابل پذیرشی تشدید می‌کند.»

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در پاسخ به این سوال که آیا از کسی که بخواهد برای کمک به اوکراینی‌ها که برای آزادی خود می‌جنگند، داوطلب شود، حمایت می کند، گفت «حتما». او اظهار داشت: «این چیزی است که مردم می توانند درباره آن تصمیم بگیرند. مردم اوکراین برای آزادی و دموکراسی، نه فقط برای اوکراین بلکه برای کل اروپا می جنگند....قطعاً، اگر مردم بخواهند حمایت کنند، من از آنها در انجام این مبارزه حمایت خواهم کرد.»

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه انجام مذاکره با مقامات روسی را مرز با بلاروس تائید کرد.
 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پیش از این ضمن استقبال از مذاکره با روسیه گفته بود که حاضر به انجام این گفتگوها در خاک بلاروس نیست.

اوکراینی‌ها چند روزی است که در زیرزمین‌ها و ایستگاه‌های مترو پناه گرفته‌اند و این شامل زنان باردار نیز می‌شود. پارلمان این کشور در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که از روز جمعه در سرتاسر کشور شش نوزاد در پناهگاه‌ها متولد شده‌اند.

چند مقام اتحادیه اروپا روز یکشنبه از آغاز روند تحویل تجهیزات و مهمات نظامی به اوکراین در سطح «چشمگیر» خبر دادند.
 
بنا به همین گزارش‌ها برخی از این تحهیزات و مهمات روز شنبه تحویل اوکراین داده شد و قرار است روز یکشنبه نیز این روند ادامه یابد.

رویترز نوشت: لادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پس از اظهارات تهاجمی کشورهای ناتو، به فرماندهی نظامی دستور داد تا نیروهای بازدارنده هسته ای را در حالت آماده باش کامل قرار دهند./انتخاب

نخست وزیر ژاپن گفت که کشورش تحریم‌هایی را علیه ولادیمیر پوتین و تعدادی از مقامات دولتی روسیه از جمله مسدود کردن دارایی‌های آنها اعمال خواهد کرد و از جداسازی تعدادی از بانک‌های روسی از سیستم جهانی سوئیفت برای نقل و انتقالات بانکی حمایت خواهد کرد

فرماندار خارکیف روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی تلاش روسیه برای تصرف خارکیف را پس از درگیری شدید و نبردهای خیابانی با پیشروی نیروهای روسی، دفع کردند. 

ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیس جمهوری روسیه و سرپرست هیات روسی در مذاکرات با اوکراین اعلام کرد که هیات اوکراینی برای مذاکره با روسیه در بلاروس موافقت کرد و عازم شهر گومل شده است.

وزیر خارجه آلمان امروز گفت که آلمان و متحدان غربی آن نباید در تحریم روسیه کوتاهی کنند زیر ولادیمیر پوتین "یک برنامه بلند مدت" در سر دارد.

شرکت هواپیمایی «کانتاس» استرالیا امروز یکشنبه اعلام کرد از پرواز جایگزین به جای هواپیماهای روسی در مسیر پروازی «داروین» و «لندن» استفاده می کند.

 

گاردین نوشت: اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در بیانیه ای تاریخی به پارلمان گفت که بودجه ای به مبلغ 100 میلیارد یورو به منظور تقویت قدرت نیروهای مسلح این کشور و همچنین اعلام افزایش مستمر هزینه های دفاعی در سال های آینده فوراً ایجاد خواهد شد.

شولتز اذعان کرد که فوریت بحران اوکراین منجر به تصمیم به سرمایه گذاری در ارتش آلمان شده. او در جلسه اضطراری بوندستاگ گفت: «روشن است که ما باید به میزان قابل توجهی در امنیت کشورمان سرمایه گذاری کنیم تا از آزادی و دموکراسی خود محافظت کنیم.»

او این را "مسئولیت تاریخی آلمان" خواند که اطمینان حاصل کند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «زمان را به عقب برنگرداند» (شرایط را به دوران شوروی برنگرداند)/

فدراسیون جهانی جودو، ریاست افتخاری رییس جمهور روسیه بر این فدراسیون را در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، به حالت تعلیق درآورد

ان بی سی نوشت: یکی از مقامات ارشد دولت بایدن تصمیم ایالات متحده و برخی از متحدانش برای حذف بانک‌های معینی در روسیه از سیستم سوئیفت را اعمال «الگوی ایران» علیه مسکو توصیف کرده است. 

قزاقستان یکی از نزدیک ترین متحدان مسکو درخواست این کشور برای کمک در جنگ علیه اوکراین را رد کرد.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان گفت که شمار پناهجویان اوکراینی بر اساس آمار به ۳۶۸ هزار نفر طی ۴ روز درگیری رسیده و احتمال دارد تا ۴ میلیون نفر افزایش یابد.

به گزارش رویترز، فیالا گفت که نمی تواند جزئیاتی در مورد این محموله ارائه دهد، اما دولت او یکشنبه جلسه فوق العاده ای خواهد داشت.

 

دولت روز شنبه مسلسل، اسلحه های تهاجمی، سایر سلاح های سبک و مهمات به ارزش 188 میلیون کرون (حدود 6.4 میلیون پوند) ارسال کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در توییتر نوشت: روسیه باید برای دستکاری مفهوم نسل‌کشی برای توجیه تجاوز پاسخگو باشد. وی در ادامه آورده است: ما خواستار تصمیم فوری هستیم که به روسیه دستور داده شود تا فعالیت‌های نظامی خود را هم اکنون متوقف کند و انتظار داریم هفته آینده محاکمه‌ها آغاز شود.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در گفتگو با اسکای نیوز گفت، عملیات روسیه در اوکراین در صورتی که متوقف نشود ممکن است نهایتا به درگیری با ناتو منجر شود.

رئیس بخش مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان گفت: در مورد عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین موضع متعادل و بی طرف اتخاذ می‌کنیم

یوتیوب به دنبال تحریم‌ها، کسب درآمد برای رسانه‌های روسیه را متوقف کرد. ناتانیل گلیچر، رئیس سیاست امنیتی، این اقدام یوتیوب به دنبال اقدام مشابهی در روز جمعه از سوی «متا»(فیسبوک) است که نوشت:«اکنون رسانه‌های دولتی روسیه را از پخش تبلیغات یا کسب درآمد بر روی پلت‌فرم ما در هر نقطه از جهان منع می‌کند».

گاردین نوشت: کشورهای بیشتری تحریم های حریم هوایی را علیه پروازهای روسیه اعمال کرده و آنها را از حریم هوایی خود منع کرده اند‌. دانمارک روز یکشنبه این ممنوعیت را اعلام کرد و گفت که در حال تلاش برای اعمال ممنوعیت علیه روسیه در سراسر اتحادیه اروپا است.

آمریکا، بریتانیا، اروپا و کانادا با انتشار یک بیانیه مشترک اعلام کردند که برای مسدود کردن دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت به عنوان بخشی از دور دیگری از تحریم‌ها علیه مسکو به علت ادامه حملات خود علیه اوکراین دست به اقدام زده‌اند

شهروندان اوکراینی ساکن کره جنوبی و مردم سئول امروز در تظاهراتی علیه حمله روسیه در اوکراین شرکت کردند

کره شمالی، درگیری و تنش‌های کنونی اوکراین را به "خودسری و زورگویی" آمریکا نسبت داد و واشنگتن را به دلیل اینکه به دنبال "برتری نظامی" است و به "دغدغه‌های امنیتی روسیه" بی‌توجهی می‌کند، متهم کرد

«یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن روز یکشنبه اعلام کرد، توکیو هماهنگی های لازم را با همتایان خود از گروه هفت برای تصمیم گیری در مورد اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه انجام می دهد.

شولتس گفت : باید جنگ فاجعه‌بار پوتین علیه اوکراین را پایان دهیم. با قطع ارتباط بانک‌های روس با سوئیفت، در حال منزوی کردن آنها هستیم.

وی با بیان اینکه بازار بورس روسیه اخیرا سقوط کرد و این نشان می‌دهد که تحریم‌ها موثر بوده‌اند، گفت: روسیه هزینه جنگ با اوکراین را خواهد پرداخت.

وی تاکید کرد: به پوتین اجازه نمی‌دهیم عقربه‌های ساعت را به قرن نوزدهم بازگرداند.

هانا مالیا معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که تقریبا ۴ هزار و ۳۰۰ سرباز روس از آغاز درگیری روسیه و اوکراین جان خود را از دست داده‌اند.

 وی ادامه داد: بیش از ۱۴۶ فروند تانک، ۲۶ فروند هواپیما و ۲۶ فروند بالگرد نیز در درگیری ها منهدم شده اند. درگیری های شدید در شهر خارکیف اوکراین ادامه داد.

 

 

رئیس جمهوری بلاروس امروز (یکشنبه) گفت که اوکراین ابتدا با شرایط روسیه درخصوص مذاکرات موافقت کرد اما سپس شرایط را نپذیرفت و درخواست مذاکره را رد کرد

 

لارنس فریدمن، "رئیس مطالعات استراتژیک بریتانیا" در مقاله‌ای با عنوان "ماجراجویی بی پروا نوشت : جنگ‌ها به ندرت طبق برنامه پیش می‌روند، به خصوص اگر سخنان خود را باور داشته باشید". اگر کی‌یف فقط ۱۰ روز مقاومت کند، روسیه با کمبود پول و تسلیحات مواجه خواهد شد

مشاور رئیس‌جمهور اوکراین:

نیمی از خودروهای روسیه که وارد خارکیف شده بود را منهدم کردیم.

طرح روسیه محقق نشده است و نیروهای روسیه در جنوب اوکراین هیچ‌گونه پیشرفتی نداشتند. ما بر کاهش پیشرفت‌های ارتش روسیه درون خاک اوکراین تأکید داریم.

تمایل روسیه برای مذاکره با اوکراین نمایانگر شکست طرح‌های مسکو است.

ایرلند، اتریش و دانمارک نیز همچون بسیاری از کشورهای اروپایی قصد دارند حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه ببندند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216609" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216609?width=400&height=300"></script></div>
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216596" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216596?width=400&height=300"></script></div>
 
 

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا گفت: اگر روس‌ها در مذاکرات جدی هستند، باید نیروهای خود را از اوکراین خارج کنند. آنها نمی توانند همزمان با گذاشتن تفنگ روی سر اوکراینی ها مذاکره کنند... بنابراین صادقانه بگویم، من به این به اصطلاح تلاش های مذاکره اعتماد ندارم.»/انتخاب

آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 200 هزار نفر از اوکراین فرار کرده اند. بیشتر آنها وارد کشورهای همسایه در غرب، از جمله لهستان، مجارستان، مولداوی، اسلواکی و رومانی شده اند.

رئیس ستاد ارتش اوکراین گفته بیش از ۳۰۰۰ سرباز روس کشته، بیش از ۲۰۰ نفر اسیر، ۱۶ هواپیما سقوط کرده و ۱۰۲ تانک نیز منهدم شده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216587" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216587?width=400&height=300"></script></div>
 
 

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس امروز تهدید کرد که "اذیت و آزار" بلاروسی های مقیم اوکراین، مینسک را به انجام حمله علیه اوکراین نزدیک خواهد کرد.

کرملین به اوکراین هشدار داده حملات روسیه در طول هرگونه مذاکرات احتمالی متوقف نخواهد شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216572" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216572?width=400&height=300"></script></div>
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216562" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216562?width=400&height=300"></script></div>
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216555" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216555?width=400&height=300"></script></div>
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1216544" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.entekhab.ir/fa/news/play/embed/664639/1216544?width=400&height=300"></script></div>
 
 

وب سایت آژانس فضایی روسی (Roscosmos) امروز یکشنبه بار دیگر مورد حمله گسترده سایبری قرار گرفته است.

بنا به اعلام سرویس مطبوعاتی این آژانس، پس از اعلام جنگ سایبری گروه هکری Anonymous علیه روسیه این دومین بار است که چنین اتفاقی می‎افتد.

رئیس جمهوری اوکراین امروز با رد پیشنهاد روسیه در مورد برگزاری گفت و گوهای دوجانبه در مینسک(پایتخت بلاروس)، پایتخت های لهستان، ترکیه و یا جمهوری آذربایجان را برای برگزاری چنین نشستی پیشنهاد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، از نیروهای شرکت کننده در حمله روسیه به اوکراین تمجید کرد و این عملیات را موفق خواند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند نیروهای اوکراینی پل بین «بوچا» و «ایرپین» در حومه کی‌یف را به‌منظور سد کردن مسیر نیروهای روسیه به سمت کی‌یف منفجر کرده‌اند. 

 رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نیروگاه‌های برق هسته‌ای اوکراین در ضمن تداوم اقدام نظامی روسیه وضعیتی پایدار داشته و به طور عادی کار می‌کنند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که نهاد دولتی بازرسی تنظیم مقررات هسته‌ای اوکراین (SNRIU) به طور منظم با هر چهار نیروگاه هسته‌ای در این کشور که در مجموع ۱۵ رآکتور دارند، تماس دارد.

رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد حاضر نیست در مینسک، پایتخت بلاروس با روس‌ها مذاکره کند چرا که بلاروس علیه اوکراین خصومت ورزیده است.

سخنگوی کرملین اعلام کرد هیأت روس با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و دیگر وزارتخانه‌های این کشور برای مذاکره با طرف اوکراینی وارد بلاروس شده است.

وزارت دفاع روسیه:

شهر‌های خرسون و بردیانسک اوکراین به محاصره نیرو‌های روس درآمده اند و نیرو‌های روسیه تاکنون ۹۷۵ تاسیسات نظامی اوکراین را منهدم کرده اند و به پیشروی خود در چندین محور ادامه می‌دهد.

کنترل شهر ژنشسک و فرودگاه چرنوبیوکا در جنوب اوکراین به دست روس ها افتاده است.

رسانه های اوکراین گزارش کرده‌اند که شهری در جنوب اوکراین به تصرف روسیه درآمده است.

نیروهای روسی اکنون کنترل شهر نووا کاخوفکا یا کاخوفکا جدید را به دست گرفته‌اند.

این یک شهر کوچک است اما به لحاظ استراتژیک بر روی رودخانه دنیپر واقع شده که به طور مستقیم از طریق کانال‌های آب به شبه جزیره کریمه ارتباط دارد.

ولودیمیر کووالنکو، شهردار این شهر گفته است که نیروهای روسی وارد ساختمان‌های اداری شهر شده و تمام پرچم‌های اوکراین را از ساختمان‌ها برداشته‌اند.

این یکی از موفقیت‌آمیزترین پیشروی‌های نیروهای روسیه تاکنون از سمت جنوب بوده و شهرهای خرسون، میکولائیف و ملیتوپول نیز در معرض تصرف توسط آنها قرار دارد.

مقامات محلی شهر خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین می گویند نیروهای روسیه وارد این شهر شده اند.

اولگ سینگوبوف، رئیس اداره منطقه ای خارکف گفت که خودروهای نظامی سبک روسیه "به شهر نفوذ کرده اند".

قبل از اظهارات وی، تصاویری منتشر شده بود که نشان می‌داد برخی خودروهای نظامی روسی را در حال تردد در خیابان های شمال شرقی خازکف هستند.

آقای سینگوبوف از ساکنان خواسته است که داخل خانه‌های خود بمانند و گفته است که نیروهای روسی ظاهراً در مرکز شهر هستند.

او از مردم خواسته که "پناهگاه ها را ترک نکرده و به خیابان‌ها نیایند و نیروهای مسلح اوکراین در حال از بین بردن دشمن هستند".

سفارت ایران در بوداپست در اطلاعیه ای اعلام کرد: اتباع ایرانی بدون نیاز به روادید مجارستان و صرفا با داشتن گذرنامه معتبر و ارائه کارت اقامت قانونی در اوکراین، می توانند برای بازگشت به کشور وارد خاک مجارستان شوند.

 با درخواست دیشب وزیر تحول دیجیتال اوکراین از ایلان ماسک برای جلوگیری از ‎قطع اینترنت شهروندان اوکراینی، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اکنون در اوکراین فعال شده است.

منوچهر مرادی سفیر ایران اعلام کرد: روز شنبه و با تلاش همکاران سفارت، نزدیک به یکصد نفر از دانشجویان ایرانی از ایستگاه راه آهن کی یف عازم شهرهای مرزی در غرب ⁧‫اوکراین‬⁩ شدند. وی افزود: اگر مقررات حکومت نظامی در اوکراین اجازه دهد، ان شاءالله فردا (یکشنبه) نیز بخش دیگری از دانشجویان از این کشور خارج خواهند شد.

همچون برخی کشورهای اروپایی، آلمان نیز حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه خواهد بست.

انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (سوئیفت) اعلام کرد آمادگی دارد پس از «دستور قانونی» مناسب، تصمیم کشورهای اروپایی در مورد تحریم برخی بانک‌های روسی را اجرا کند.

شرکت گوگل کسب درآمد از طریق پلتفرم‌های خود را برای رسانه‌های روسی که تأمین منابع مالی آ‌ن‌ها به دولت روسیه وابسته است، به حالت تعلیق درآورد.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت: تصمیم محدود سازی دسترسی برخی بانک های روسی به سیستم بین المللی سوئیفت، اولین گام در جهت حذف کامل روسیه از سیستم مالی جهانی است.

نظر شما