شناسهٔ خبر: 52421752 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

داعشی های فراری در سوریه به ترکیه پناه بردند

دو تن از سرکردگان داعش که در زندان غویران(الصناعه) به سر می بردند اکنون در جرابلس به سر می برند که در اشغال گروه های تحت حمایت ترکیه است و اکنون این پرسش مهم پیش آمده است که این سرکردگان چگونه از الحسکه به الرقه و از آن جا به منبج و جرابلس رسیده اند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، اعلام کرد که زندانیان داعشی که توانستند از زندان«غویران» در شمال شرق استان «الحسکه» سوریه فرار کنند به ترکیه و مناطق تحت اشغال ترکیه در سوریه رسیدند. تعداد این تروریست ها صدها نفر است.

دیدبان حقوق بشر سوریه تصریح کرد که به اطلاعات جدیدی درباره پیامدهای عملیات زندان غویران دست یافته است که نشان می دهد برخی از عناصر داعشی فراری از این زندان به ترکیه رسیدند و برخی نیز به مناطق تحت اشغال ترکیه و گروه های مسلح سوری  تحت حمایت ترکیه رسیده و در این مناطق مستقر شده اند؛ مناطقی مانند شرق و شمال شرق استان حلب. همچنین برخی از آنها هنوز در مناطق تحت اشغال کردهای سوریه که مورد حمایت آمریکا هستند در الحسکه،الرقه ،دیرالزور و منبج در استان حلب متواری هستند.

برخی منابع گفتند که دو تن از سرکردگان داعش که در زندان غویران(الصناعه) به سر می بردند اکنون در جرابلس به سر می برند که در اشغال گروه های تحت حمایت ترکیه است و اکنون این پرسش مهم پیش آمده است که این سرکردگان چگونه از الحسکه به الرقه و از آن جا به منبج و جرابلس رسیده اند؟

همچنین به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه شماری از عناصر داعش با پرداخت چهار هزار دلار به قاچاقچیان خود را به ترکیه رساندند.

این در حالی است که دو روز پیش گروه رسانه‌ای امنیتی عراق از هلاکت بیش از ۳۵۰ نفر از اعضای سازمان تروریستی داعش که در حال تلاش برای فرار از زندان «الحسکه» سوریه بودند، خبر داد.

این گروه رسانه‌ای در بیانیه‌ خود اعلام کرد فرماندهی عملیات مشترک روند اقدام به فرار بازداشت‌شدگان تروریستی در زندان الحسکه  سوریه  را در جریان حمله به این زندان زیر نظر داشت و یگان‌های امنیتی بلافاصله اقدامات لازم را در مرزها آغاز کردند.

این بیانیه افزود: امنیت کامل مرزهای عراق با همکاری و هماهنگی نیروهای امنیتی پس از بررسی اطلاعات دقیق برقرار شده است. این عملیات، تلاشی برای آزادی ۴ هزار و ۴۰۰ تروریستی بود که در زندان الحسکه نگهداری می‌شدند و کسانی که مسئول طراحی و اجرای این حمله بودند کشته یا دستگیر شدند.

در ادامه این بیانیه آمده است: فرماندهی عملیات مشترک با اطلاعات موجود و دقیق جمع‌آوری‌شده تأیید می‌کند که حدود ۳ هزار و ۹۰۰ نفر از این تروریست‌ها به زندان امن دیگری منتقل شدند و نزدیک به ۱۰۰ تروریست دیگر نیز که طی این عملیات زخمی شدند در بیمارستان بستری هستند.

این فرماندهی تاکید کرد که بیش از ۳۵۰ نفر از عناصر داعش که در حمله به زندان حسکه سلاح حمل می کردند، کشته شدند و انتظار می رود که کشته شدگان داعش پس از بررسی و تکمیل تحقیقات از این تعداد نیز فراتر رود.

همچنین در چارچوب اقدامات پیشگیرانه، نیروهای عراقی بازرسی امنیتی همه جانبه ای از تمامی زندان های عراق انجام دادند و مرز عراق با سوریه را نیز از نظر حفاظت و امنیت تقویت کردند.

چندی پیش گروه تروریستی داعش به منظور فراری دادن عناصر این گروه از زندان الصناعه در غویران، عملیات گسترده نظامی برای حمله به این زندان انجام داد که با واکنش نیروهای محافظ این زندان و کردهای کردستان سوریه مواجه شد که در جریان آن صدها تروریست کشته و مجروح شدند و از فرار عناصر داعش از این زندان جلوگیری شد.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد که در جریان این عملیات و درگیری شدید  چند روزه 373 نفر کشته شدند. از این تعداد 268 عضو داعش و 98 تن از عناصر کرد مورد حمایت آمریکا و هفت تن غیر نظامی بودند.

نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) مورد حمایت آمریکا کنترل و اداره زندان غویران، واقع در اطراف شهر حسکه را برعهده دارند و این مکان محل نگه داری عناصر دستگیر شده و خانواده های داعشی است.

گروه تروریستی داعش سال ۲۰۱۷ پس از چهار سال عملیات تروریستی گسترده در سوریه و عراق و اشغال بخش های عمده از این دو کشور متلاشی شد و شکست خورد، اما با این وجود هنوز بقایای آن در عراق و سوریه دست به عملیات علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی می زنند.

د رهمین حال، العالم در تحلیلی نوشت: آمریکایی ها، پس از رسوایی زندان ابوغریب و افشای آن در رسانه ها، برخی از زندانیان گزینش شده و گروه ویژه ای را که به خواندن و نوشتن و مسائل دینی تسلط داشتند را به  زندان مخفی «بوکا» که نام یک سرباز آمریکایی کشته شده در حملات 11 سپتامبر 2001 است، 

منتقل کرده‌اند و آمریکایی ها این انتخاب را احترام به این قشر از زندانیان و بهبود بخشیدن به آن پس از رسوایی ابوغریب توجیه کردند.

به نظر می رسد انتخاب افراد توسط نیروهای آمریکایی دقیق بوده است، زیرا بیشتر آنها افزون بر افرادی با تفکرات وهابی تکفیری افراطی، افسران ارتش صدام و نیروهای اطلاعاتی بودند، از این رو زندان به یک اردوگاه آموزشی و آماده سازی زندانیان به منظور استفاده آنها در ایجاد بی ثباتی در عراق و منطقه تبدیل شد و سرکردگان داعش و و دیگر گروههای افراطی از این زندان بیرون آمدند.

یکی از بزرگترین فارغ التحصیلان این زندان ابوبکر البغدادی خلیفه اول "داعش" و ابوابراهیم القرشی خلیفه دوم است که در سال 2010 سرکردگی شاخه القاعده عراق را در دست داشتند و سپس برای تأسیس به اصطلاح دولت اسلامی عراق که توسعه یافت و بعدها به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) تبدیل شد، از آن جدا شدند.

خلیفه اول که نام اصلی او عواد البدری است طبق گزارش های اطلاعاتی آمریکا به دلیل اینکه خطری نداشت از زندان آزاد شد و طبق شهادت زندانیان و برخی همراهان وی، مورد احترام ارتش آمریکا بود.

گزارش‌های بازجویی محرمانه آمریکا درباره خلیفه دوم که نام اصلی او امیر مولا است، نشان می‌دهد که او یک زندانی نمونه بود که همکاری می‌کرد و تمام تلاش خود را می‌کرد تا مفید واقع شود، به‌ویژه زمانی که فرصت داشت درباره دشمنان خود در «داعش» گزارش دهد.

مولا در دوران بازجویی خود اطلاعات دقیقی درباره مقر مخفی بخش رسانه ای داعش از جمله رنگ درب ستاد و ساعات کار ارائه داد و در ورود نیروهای آمریکایی به آنجا نقش داشت.

وی همچنین اطلاعاتی درباره دومین فرد سازمان موسوم به «ابو قسوره المغربی» در اختیار نیروهای آمریکایی قرار داد و وی در اکتبر 2008 در شهر موصل عراق توسط آمریکایی ها کشته شد.

شایان ذکر است که البغدادی و القرشی زیر نظر نیروهای آمریکایی «داعش» را تأسیس کردند به گونه ای که شبه نظامیان این سازمان آزادانه بین مرزهای عراق و سوریه در تردد بودند و یک سوم عراق و سوریه را اشغال کردند در حالی که نیروهای آمریکایی عراق را اشغال کرده بودند و به شدت در سوریه حضور داشتند.

پس از اجرای نقشه آمریکا، از طریق داعش که هدفش تخریب عراق و سوریه، کاشتن بذر فرقه گرایی و گسترش ویرانی در قلمرو آنها جهت زمینه سازی تجزیه آنها، و مخدوش کردن چهره اسلام در جهان، و تبلیغ اینکه "اسرائیل" در برابر این وحشی گری "کبوتر صلح" است و معرفی آمریکا به عنوان ناجی مردم، خلیفه اول در سال 2019 و خلیفه دوم چند روز پیش به همان شیوه حذف شدند.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما