شناسهٔ خبر: 52404465 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تحرکات گسترده عراق برای تحویل‌گرفتن اتباع داعشی خود در زندان‌های قسد

صاحب‌خبر -

شفقنا-پس از گذشت چند روز از حمله عناصر گروه تروریستی داعش به زندان الصناعه در شهر حسکه سوریه، دولت پیشبرد امور عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» تحرکات امنیتی جدید در قبال اتباع عراقی عضو داعشی و دربند زندان‌های نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) آغاز کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العربی الجدید، یکی از مسئولان عراقی با اشاره به زندان‌های تحت کنترل قسد، آن را امارت عناصر تندرو در نزدیکی عراق توصیف کرد که هزاران داعشی در آن حضور دارند.

«قسد آمادگی و توان تعامل با زندانیان داعشی را ندارد»

تحرکات تنها چند روز پس از اعلام «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی این کشور آغاز می شود که با اشاره به زندان‌های زندان‌های شمال شرق سوریه، گفته بود «قسد آمادگی و توان تعامل با این پرونده را ندارد.»

الاعرجی در دیدار با شماری از سفرای کشورههای اروپایی در بغداد گفت: خطر تروریست‌های موجود در زندان های قسد قابل توجه است به خصوص که بیش از دهها هزار تروریست داعشی در آن وجود دارد و این نیروها (قسد) آمادگی و توان تعامل با این پرونده را ندارند.

مشاور امنیت ملی عراق پس از آن اظهار داشت: بیش از 10 هزار تروریست که اتباع بیش از 50 کشور هستند در زندان های قسد در حسکه سوریه به سر می برند، این افراد تهدیدی واقعی برای منطقه و جهان به شمار می روند.

در همین رابطه، یک مسئول بلندپایه عراقی که نخواست نامش ذکر شود، به العربی الجدید گفت: تحرکات گسترده ای ر سطح وزارت امور خارجه و مشاور امنیت ملی از چند روز پیش برای حل و فصل پرونده داعشی های عراقی دربند قسد آغاز شده است.

«عراق خواهان تحویل گرفتن شهروندان داعشی خود است»

این مقام عراقی اظهار داشت: بغداد کانال های ارتباطی از طریق ائتلاف بین المللی با قسد گشوده تا شهروندان داعشی خود در زندان‌های این گروه را تحویل بگیرد و اکنون در داخل عراق آمادگی‌ها برای تامین مکانی مستحکم برای نگهداری این افراد آغاز شده است.

این مسئول عراقی تاکید کرد: بغداد نگران تکرار سناریو زندان الصناعه و فرار عناصر داعش است که مقصد اصلی آنها عراق خواهد بود و این امر تهدیدی مستقیم علیه امنیت و ثبات عراق محسوب می شود.

وی گفت: عملیات تحویل‌گیری شهروندان عراقی عضو داعش باید ابتکار و سرآغازی باشد تا دیگر کشورها هم دست به اقدامی مشابه بزنند اما اکنون کشورهای بسیاری و در صدر آنها، فرانسه، بریتانیا و آلمان از مسئولیت‌پذیری اتباع داعشی و دربند خود نزد قسد شانه خالی می کنند و تحویل عناصر خود را قبول نمی کنند.

اینها اطلاعاتی است که یک مسئول عراقی دیگر آن را تایید کرد و به العربی الجدید گفت: بغداد تاکنون موضع روشنی از ائتلاف بین المللی درباره اهمیت حل بحران هزاران داعشی دربند قسد دریافت نکرده است.

وی افزود: وجود این عناصر خطری واقعی مشخصا برای عاق به شمار می رود و ائتلاف بین المللی طی سال های گذشته زندان محکم و امنی برای نگهداری عناصر داعش نساخته است.

این مسئول عراق تاکید کرد: عراق اطلاعات و مشخصات اتباع زندانی خود را برای انتقال و محاکمه آنها در اختیار دارد اما چالش بزرگ تر مربوط به عناصر داعشی دیگر کشورهاست که دولت‌هایشان از پذیرش این افراد شانه خالی می کنند.

وی گفت: یکی از دلایل عملیات بازرسی دستگاه مبارزه با تروریسم عراق در شماری از زندان های کشور در راستای آمادگی‌های امنیتی و پیشگیرانه برای تحویل گیری عناصر داعشی از زندان های قسد در سوریه بوده است.

این مسئول عراقی تصریح کرد: طی روزهای آتی شاهد عملیات های جدید و نیز نقل و انتقال رهبران داعش در زندان های عراق برای جلوگیری از برقراری ارتباط میان این افراد است.

عراق 1600 داعشی را تحویل گرفته است

از سوی دیگر، «فاضل ابو رغیف»، کارشناس امنیتی عراق به العربی الجدید گفت: عراق تنها کشوری است که در موضوع محاکمه رهبران برجسته داعش و حتی عناصر عادی جدی است.

ابو رغیف گفت: عراق در مرحله گذشته بیش از 1600 داعشی زندانی نزد قسد را تحویل گرفته و دستگاه قضایی در حق این افراد احکام اعدام یا حبس ابد صادر کرده است.

وی گفت: عراق اطلاعات کاملی از سرکردگان داعشی در زندان های قسد در اختیار دارد و تحرکات اخیر برای تحویل گیری اتباع داعشی خود پس از اطمینان از خطرناک بودن وضعیت زندان ها نزد قسد و امکان فرار آنها صورت می گیرد.

ابورغیف اظهار داشت: همه کشورها از مسئولیت شهروندان داعشی خود شانه خالی می کنند به خصوص که کشورهایی به عراق حق برخورد با شهروندان داعشی خود را بدون مراجعه به این کشورها داده است، این کشورها نگران هستند در صورت تحویل گیری عناصر داعشی خود، امنیت و ثبات‌شان تحت الشعاع قرار گیرد.

در همین رابطه، «کریم العلیاوی»، از رهبران ائتلاف الفتح اظهار داشت: باید در محاکمه این افراد و اجرای حکم مجازاتشان تسریع شود نه اینکه بدون محاکمه به زندان ها انداخته شوند همانطور که اغلب تروریست ها در زندان چنین وضعیتی دارند.

العلیاوی افزود: عراق باید با تحویل عناصر داعشی غیر عراقی مخالفت کند، ما تنها ملزم به تحویل اتباع داعشی عراقی هستیم و نباید کشور را به زندانی بزرگ برای تروریست‌ها تبدیل کنیم.

نیروهای امنیتی طی هفته‌های گذشته به تقویت حضور خود در مرزهای شمال غربی همزمان با فرار ده ها تن از عناصر داعش از زندان الصناعه اقدام کرده اند.

پرونده مرزهای مشترک عراق و سوریه که بیش از 600 کیلومتر طول دارد یکی از مهم‌ترین پرونده های امنیتی پیش روی عراق است که هر از گاهی شاهد رخنه عناصر داعشی از سوریه به این کشور و انجام عملیات تروریستی در حق نیروهای نظامی و شهروندان است.

حدود دو هفته پیش عناصر داعش با حمله به زندان الصناعه در حسکه سوریه که هم‌قطارانشان در آن در حبس بودند، درگیری‌هایی را به راه انداختند که بیش از ۳۷۰ کشته بر جای گذاشت و تعدادی از زندانیان داعش از این زندان فرار کردند.

حمله داعش به این زندان که روز ۲۰ ژانویه آغاز شده بود، بزرگترین عملیات گروه موسوم به دولت اسلامی در سالهای اخیر به شمار می‌رود. درگیری‌های چندین روزه بر سر کنترل این زندان که ستیزه‌جویان داعش در نقاط مختلف آن پنهان شده و سنگر گرفته بودند، کشته‌های بسیاری بر جای گذاشت.

این زندان که در شمال شرقی سوریه واقع شده اکنون تحت کنترل کردهای سوریه است و نیروهای داعش با حمله به آن قصد داشتند همرزمان خود را آزاد کنند.

تا پیش از این حمله، غویران محل نگهداری حدود ۴ هزار زندانی مرد و پسر جوان بود که توسط شبه‌نظامیان دموکراتیک سوریه مورد حمایت ایالات متحده است، اسیر شده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه کنترل بخش‌های بزرگی از شمال و شرق سوریه را در اختیار دارند.

دیدبان حقوق بشر سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرده که از زمان شروع حمله ۳۷۳ نفر کشته شده‌اند که از این تعداد ۲۶۸ نیروی داعشی بوده‌اند و ۹۸ جنگجوی کرد نیز در این درگیری‌ها جان خود را از دست دادند. همچنین در این عملیات دست‌کم ۷ غیرنظامی نیز جان باخته‌اند. این گروه حقوق بشری مستقر در بریتانیا در عین حال هشدار داده که ممکن است تعداد تلفات از این هم بیشتر باشد.

سازمان ملل متحد می‌گوید خشونت‌های اخیر در حسکه باعث شد تا دست‌کم ۴۵ هزار نفر از این منطقه فرار کنند و بسیاری نیز به خانه‌های بستگان خود پناه ببرند. صدها نفر نیز مجبور شدند در مساجد و تالارهای عروسی شهر بخوابند.

جنگ سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد تاکنون جان حدود نیم میلیون نفر را گرفته و همچنین باعث بزرگترین آوارگی ناشی از درگیری را در کل دنیا از زمان جنگ جهانی دوم به بعد شده است.

این خبر را در العربی الجدید ببینید.

نظر شما