شناسهٔ خبر: 52378358 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

واکنش‌ها به شهادت مامور نیروی انتظامی شیراز/ اتفاق نظر برای تغییر قانون استفاده از سلاح

خبر درگیری پلیس در منطقه بیدزرد که منجر به شهادت سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر بر اثر اصابت قمه به گلو شد احساسات عمومی را جریحه دار کرده و واکنش‌هایی نیز از سوی مسئولان به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در حال رصد اخبار بودم که خبر شهادت مامور وظیفه شناس نیروی انتظامی در بیدزرد شیراز مرا متاثر کرد. اگرچه این خبر تازه نیست و هر چند وقت یک بار خبرهایی از این دست به گوش می رسد اما این سوال در ذهنم تداعی شد تا کی قرار است شاهد تکه تکه شدن فرزندان ایران زمین و حامیان نظم و امنیت جامعه باشیم؟!

با یک جستجوی ساده در اینترنت به آماری دست یافتم که بسیار قابل تامل و البته تاثر برانگیز بود؛ تنها در سال گذشته حدود 60 مامور نیروی انتظامی در درگیری با اشرار به شهادت رسیدند که البته تاثربرانگیز تر از آن این بود که عمده آنها را جوانان متولد دهه 70 و 80 تشکیل می دادند.

این تعداد شهید آن هم در طول یک سال در مرحله اول نشان از ایثارگری و از خودگذشتگی ماموران ناجا دارد که البته افتخاری بالاتر از شهادت برای آنها نیست و چه مرگی زیباتر از کشته شدن در راه و مسیر خدا.

از بُعد دیگری که به این مسئله بنگریم لزوم اصلاح قانون و تدابیر ویژه مجلس و دولت در این زمینه است؛ به نظر می رسد قانون باید در برخی زمینه ها همچون استفاده از سلاح سرد برای اشرار و استفاده از سلاح برای ماموران، برخورد با اشرار و قاچاقچیان و دیگر موارد نقض امنیت در جامعه سخت گیری بیشتری داشته باشد تا کمتر شاهد پرپر شدن جوانان این مرز و بوم باشیم.
 

 

جزئیات درگیری پلیس شیراز با فرد قمه‌ به‌دست

فرمانده انتظامی فارس با اشاره به جریان درگیری سرهنگ علی اکبر رنجبر با یک شرور در بیدزرد شیراز می گوید: چهارشنبه ۱۳ بهمن سرهنگ دوم رنجبر جانشین پاسگاه بیدزرد در راستای ماموریت روزانه همراه با یک سرباز که رانندگی خودروی دو کابینه پلیس را به عهده داشت به گشت زنی در مسیر جاده اصلی شیراز به کوار می رود.

 به گفته رهام بخش حبیبی، برابر قرائن به دست آمده یک خودروی پراید، تردد ماشین پلیس را رصد می کرده تا آنجا که وقتی ماشین پلیس به یک رستوران می رسد قاتل از یک خودروی پراید که متوقف شده بود پیاده شده و به سمت ماشین پلیس آمده و در وهله اول با قمه به سرباز ضربه زده و وی را زخمی می کند؛ از آن طرف مامور رشید ما که این صحنه را می‌بیند در راستای دفاع از جان سرباز از ماشین پیاده شده، اسلحه خود را مسلح کرده و بدون آن که شلیک کند_در راستای حفظ جان مردم و همچنین قوانین موجود_به مجرم هشدار داده و به سمت او رفته و با او درگیر می شود؛ که در نهایت در این درگیری فرد مهاجم با قمه به جانشین پاسگاه ضربه زده و هنگامی که وی می افتد ضربه ای نیز به گلوی او زده و سوار خودرو شده و فرار می‌کند.

شهادت این مامور وظیفه شناس نیروی انتظامی اگرچه احساسات عمومی مردم را جریحه دار کرد بلکه واکنش مسئولان کشور و نمایندگان مجلس را نیز در بر داشت.
 

 

دستور ویژه فرمانده ناجا برای برخورد‌ قاطع با اراذل و اوباش

سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران ضمن مطالبه جدی و عاجل از قوای مقننه و قضائیه در خصوص اصلاح قانون به کارگیری سلاح و حمایت قضایی همه جانبه از مامورین جان بر کف ناجا دستور ویژه ای برای استمرار برخورد قاطع و جدی با اراذل و اوباش به فرماندهان انتظامی  در سطح کشور صادر کرد.

 سردار اشتری فرمانده کل انتظامی کشور ضمن تبریک و تسلیت شهادت سرهنگ دوم «علی اکبر رنجبر» جانشین پاسگاه انتظامی بیدزرد شیراز در درگیری با اراذل و اوباش به خانواده وی و مجموعه انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، اعلام کرد: ماموران جان برکف و ولایتمدار ناجا همیشه و در همه جا با مخلان نظم و آرامش مردم، شجاعانه برخورد قاطعی داشته و با افتخار جان گرانبهای خود را تقدیم امنیت و آرامش جامعه نموده اند و مردم عزیز نیز قدر آنها را می دانند.

فرمانده کل ناجا با بیان اینکه طی هماهنگی بعمل آمده با دادستان کل کشور مجازات های سنگینی در انتظار عامل یا عاملان شهادت این مأمور جان برکف انتظامی است، بر برخورد قاطع ودستگیری هرچه سریعتر این اراذل و اوباش که باعث احساس ناامنی در مردم شده اند تأکید کرد.

فرمانده انتظامی کل کشور اعلام کرد: نمی گذاریم خون این شهید بزرگوار پایمال شود و اراذل و اوباش بدانند در برابر پنجه فولادین پلیس توان مقابله را نخواهند داشت و سرانجام آنها جز تسلیم در برابر قانون و مردم نخواهد بود. 

سردار اشتری اظهار داشت: امنیت مردم خط قرمز پلیس و برخورد مقتدرانه با اراذل و اوباش مطالبه به حق مردم است.

وی بیان داشت: اقتدار پلیس لازمه امنیت است و ضرورت دارد همه نهادها و دستگاه های ذیربط اعم از مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و وزارت دادگستری نسبت به تقنین قوانین مورد نیاز پلیس و اصلاح قانون به کارگیری سلاح و بخشی از آیین دادرسی کیفری، و قضات محترم قوه قضائیه با حمایت های جدی قضایی، و صدا و سیما با حمایت رسانه ای پلیس مقتدر را در استقرار نظم و تامین امنیت و آرامش مردم همراهی و یاری کنند.
 

 

قانون استفاده پلیس از سلاح گرم را تغییر می دهیم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با اشاره به شهادت یکی از ماموران نیروی انتظامی در شیراز گفت: قانون استفاده پلیس از سلاح گرم را تغییر خواهیم داد.

 ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شهادت یکی از ماموران نیروی انتظامی در شیراز و ضمن تسلیت به خانواده بزرگ نیروی انتظامی، اظهار داشت: آنچه که مسلم است باید قانون حمل سلاح برای نیروهای انتظامی و پلیس در مواقع ناامنی و مقابله با حوادث تقویت شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته اقداماتی رقم خورد که باعث شد اقتدار نیروهای انتظامی کشور دچار خدشه شود که نتیجه آن اتفاق افتادن چنین مواردی برای نیروهای انتظامی شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: قطعا کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به نواقص قوانین استفاده از سلاح توسط نیروی انتظامی و پلیس ورود خواهد کرد تا دوباره اقتدار لازم را به این نیروی وظیفه برگرداند.

عزیزی افزود: در مقابل، دولت و پلیس می توانند لوایحی در جهت برگرداندن اقتدار نیروی انتظامی و جبران نواقص قوانین قبلی و استفاده از سلاح به مجلس و کمیسیون امنیت ملی ارائه کنند و مجلس یازدهم  هم تا به ثمر رسیدن آن، این موضوع را دنبال خواهد کرد.

وی بیان داشت: قطعاً بعد از بازگشایی مجلس شورای اسلامی این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح خواهد شد تا قانون استفاده از سلاح رفع شود و اقتدار به پلیس کشور بازگردد.

نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت ملی همچنین با بیان اینکه موضوع این حادثه را در گفت و گو با فرمانده انتظامی استان فارس دنبال کرده است، افزود: مجلس آمادگی تغییر قوانین برای ایجاد اقتدار بیشتر در پلیس را دارد.
 

 

بررسی «قانون استفاده از سلاح» خارج از نوبت

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

‏ ‌شهادت مظلومانه مأمور وظیفه‌شناس شهید ‎علی‌اکبر رنجبر در درگیری با اراذل و اوباش دردناک و جانکاه است؛ امنیت جامعه و آسایش مردم جز با فراهم کردن زمینه های اعمال اقتدار و قاطعیت پلیس تامین نخواهد شد.

ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در اسرع وقت اصلاحات مورد نیاز «قانون استفاده از سلاح» برای مامورین شجاع و جان برکف ناجا را به مجلس ارائه کنند تا خارج از نوبت در دستور رسیدگی و تصویب قرار گیرد.
 

 

وجود خلأ قانونی در استفاده از سلاح

 جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان نیز در صفحه شخصی خود نوشته:

 بی دفاعی شهیدعلی اکبر رنجبر و جان برکفان نیرو یانتظامی در مقابل عناصر مخل امنیت، حاکی از آن است که در استفاده از سلاح توسط پاسداران حریم امنیت داخلی، خلاء قانونی داریم.

باید در اسرع وقت این نقیصه جبران تا جلو تاخت و تاز قاچاقچیان و اراذل و اوباش گرفته شود.
 

 

تهیه پیش نویس نحوه استفاده از سلاح

روح‌الله نجابت؛ نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در توئیتی با اشاره به درخواست وی مبنی بر اصلاح قانون نحوه استفاده از سلاح، گفته است: پس از شهادت شهید علی اکبر رنجبر، ضمن پیگیری از معاونت حقوقی و امور مجلس فرماندهی انتظامی کل کشور، از کارشناسان توانمند مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخواست کردم پیش‌نویس اصلاح قانون نحوه استفاده از سلاح را تهیه کنند.

به گزارش فارس، هر چند یک بار با شهادت ماموران نیروی انتظامی واکنش ها و البته وعده هایی از سوی مسئولان دیده می شود که لازم است نمایندگان مجلس یک بار برای همیشه با ارائه یک طرح جامع به این مسئله خاتمه دهند.

انتهای پیام/م/م

برچسب‌ها:

نظر شما