شناسهٔ خبر: 52266374 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اوکراین: امریکا خطر جنگ را بزرگنمایی می‌کند

روزنامه جوان

به‌رغم اظهارات روس‌ها درباره نداشتن قصد حمله به خاک اوکراین، امریکایی‌ها روایت وارونه‌ای از آرایش جنگی روسیه برای اروپا ترویج می‌کنند تا حمله مسکو به کی‌یف را بزرگنمایی کنند؛ سناریویی که حتی خود اروپایی‌ها هم آن را باور ندارند و رئیس‌جمهور اوکراین تلویحاً گفته که کاخ سفید اشتباه می‌کند خطر وقوع یک جنگ تمام‌عیار را بیش از حد برجسته می‌کند.

صاحب‌خبر -

به‌رغم اظهارات روس‌ها درباره نداشتن قصد حمله به خاک اوکراین، امریکایی‌ها روایت وارونه‌ای از آرایش جنگی روسیه برای اروپا ترویج می‌کنند تا حمله مسکو به کی‌یف را بزرگنمایی کنند؛ سناریویی که حتی خود اروپایی‌ها هم آن را باور ندارند و رئیس‌جمهور اوکراین تلویحاً گفته که کاخ سفید اشتباه می‌کند خطر وقوع یک جنگ تمام‌عیار را بیش از حد برجسته می‌کند.
تنش‌ها بین روسیه و غرب بر سر اوکراین بالا گرفته و به خاطر پروژه روسیه‌هراسی که امریکایی‌ها به راه انداخته‌اند دو طرف در آستانه جنگی تمام‌عیار قرار گرفته‌اند. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا که رهبری غرب در مقابله با روسیه را برعهده گرفته است، بر طبل جنگ در شرق اروپا می‌کوبد. بایدن در ادامه ادعا‌های مقام‌های امریکایی درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین و ترویج سیاست روس‌هراسی، جمعه شب در واکنش به تحولات اوکراین به خبرنگاران گفت: «در آینده نزدیک به اروپای شرقی و کشور‌های ناتو نیرو می‌فرستم. تعداد نیرو‌ها زیاد نیست.» وزارت دفاع امریکا حدود ۸ هزار و ۵۰۰ سرباز امریکایی را برای استقرار احتمالی در اروپا با ادعای تقویت نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین در حالت آماده‌باش قرار داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا هم به توصیف هولناکی از این جنگ احتمالی پرداخت. میلی شامگاه جمعه طی نشست خبری در پنتاگون گفت: «اگر روسیه نیرو‌هایی را که در نزدیکی مرز اوکراین جمع‌آوری کرده است برای حمله به همسایه خود فعال کند، نتیجه وحشتناک خواهد بود و منجر به تلفات قابل‌توجهی خواهد شد.» به نوشته «رویترز»، میلی ضمن اشاره به نیرو‌هایی که روسیه در مرز اوکراین انباشته است، گفت: «همه این نیرو‌هایی که در کنار هم قرار گرفته‌اند اگر بر سر اوکراین خراب شوند، بسیار مهم و قابل‌توجه خواهد بود و منجر به میزان چشمگیری از تلفات نیرو‌های نظامی خواهد شد.» این ژنرال ارشد امریکایی گفت: «می‌توانید تصور کنید که در مناطق متراکم شهری و در کنار جاده‌ها این تهاجم چه شکلی می‌تواند داشته باشد. وحشتناک و فاجعه‌بار خواهد بود.» لوید آستین، وزیر دفاع امریکا نیز که در این نشست خبری حاضر بود، گفت: «اگرچه واشنگتن معتقد نیست ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تصمیمی برای حمله به اوکراین گرفته باشد، اما او اکنون توانایی نظامی برای انجام این کار را دارد.» به نوشته رویترز، آستین اظهار داشت: «پوتین گزینه‌های متعددی از جمله تصرف شهر‌ها و مناطق مهم، همچنین اقدامات قهری و اقدامات سیاسی تحریک‌آمیز مانند به رسمیت شناختن سرزمین‌های جداشده در دسترس را دارد.»
مقامات واشنگتن در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند با بزرگنمایی تهدید روسیه برای اوکراین، اروپایی‌ها را به مقابله با تهدیدات ادعایی مسکو تحریک کنند. ارزیابی امریکایی‌ها درحالی است که مقامات کرملین بار‌ها اعلام کرده‌اند که قصد حمله به همسایه خود را ندارند و خواهان گرفتن تضمین‌های امنیتی برای جلوگیری از توسعه شرقی ناتو هستند، اما با این حال، مقامات کاخ سفید همچنان به تنش‌آفرینی با رقیب سنتی خود ادامه می‌دهند. در همین راستا، رئیس‌جمهور روسیه شامگاه جمعه در واکنش به پاسخ‌های مکتوب امریکا و ناتو به درخواست‌های این کشور درخصوص تضمین‌های امنیتی گفت: «امریکا و ناتو به نگرانی‌ها و خواسته‌های امنیتی اصلی مسکو در بحران اوکراین رسیدگی نکرده‌اند، اما روسیه آماده ادامه گفتگو است.»
هرچند دولت امریکا جنگ روسیه در اوکراین را حتمی می‌داند و برای مقابله با مسکو آماده می‌شود، اما نمایندگان امریکا با سیاست‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید همسو نیستند. اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا انتشار متن کامل گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را خواستار شدند. به نوشته نشریه «نیوزویک»، این تقاضا پس از آن مطرح شده که یک مقام ارشد اوکراینی به شبکه «سی‌ان‌ان» گفت، گفت‌وگوی تلفنی بایدن و زلنسکی خوب پیش نرفت و زلنسکی در این تماس به بایدن گفت که اوکراین با ارزیابی امریکا موافق نیست و این باعث ایجاد وحشت می‌شود که بعداً می‌تواند مشکلات اقتصادی را برای اوکراین به همراه داشته باشد.
روایت متفاوت اوکراین
در حالی که امریکایی‌ها با بزرگ جلوه دادن تهدیدات روسیه، اروپا را در رعب و وحشت فرو برده‌اند، مقامات کی‌یف روایت متفاوتی از واشنگتن دارند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین یک جنگ تمام‌عیار با روسیه را بعید ندانست، اما گفت کی‌یف همچون کشتی تایتانیک در حال غرق شدن نیست و واشنگتن و رسانه‌های غربی را به تشدید رعب و وحشتی که بر اقتصاد سنگینی می‌کند، متهم کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، زلنسکی جمعه شب در یک کنفرانس خبری با رسانه‌های خارجی گفت: «هیچ تانکی در خیابان‌ها وجود ندارد. اما رسانه‌ها این تصور را القا می‌کنند که اگر تانکی نیست، جنگی هست و ارتش ما در خیابان‌هاست. اینطور نیست. ما به این رعب و وحشت نیازی نداریم.» رئیس‌جمهور اوکراین افزود: «اوضاع کنونی را تنش‌آلودتر از قبل برآورد نمی‌کنم. ولی نمی‌گویم که تشدید اوضاع غیر ممکن است.» او گفت که کاخ سفید اشتباه می‌کند که خطر وقوع یک جنگ تمام‌عیار را بیش از حد برجسته می‌کند و این پیامی بود که او در تماس تلفنی به جو بایدن انتقال داد. درحالی که واشنگتن مدعی است که روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نیرو در مرز اوکراین مستقر کرده و آماده لشکرکشی به این کشور است مقامات کی‌یف اخیراً گفته‌اند که نیرو‌های روس آنگونه زیاد نیست که آماده جنگ باشند. امریکایی‌ها با ایجاد رعب و وحشت از حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، تلاش می‌کنند نیرو‌های ناتو را در شرق اروپا مستقر و تحرکات رقیب را از نزدیک رصد کنند. اما مقامات روس هشدار داده‌اند که به هرگونه ماجراجویی غرب در مرز‌های خود پاسخ قاطع خواهند داد.
از سوی دیگر، با وجود مخالفت غربی‌ها با حمله مسکو به کی‌یف، واشنگتن نتوانسته همه اروپا را برای مقابله با تهدیدات ادعایی مسکو با خود همراه کند و اختلافات بین اروپا و امریکا وجود دارد. نشریه اشپیگل آلمان دیروز در گزارشی نوشت: «سفیر امریکا در برلین طی نامه‌ای محرمانه به وزارت خارجه آلمان، نوشته که واشنگتن به دلیل همکاری نکردن برلین در خصوص اوکراین، این کشور را یک شریک غیرقابل اعتماد می‌داند.» آلمان که وابستگی زیادی به انرژی روسیه دارد از تبعات رویارویی با مسکو نگران است و سعی دارد از طریق دیپلماتیک از تنش بین غرب و مسکو جلوگیری کند.

نظر شما