شناسهٔ خبر: 52263643 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وحشت آفرینی غرب درباره حمله روسیه به اوکراین؛ جنگ بزرگ نزدیک است؟

صاحب‌خبر -
وحشت آفرینی غرب درباره حمله روسیه به اوکراین؛ جنگ بزرگ نزدیک است؟
خبرگزاری آریا- رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد، در صورت حمله غرب به روسیه، مینسک وارد میدان خواهد شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، همزمان با ادامه اظهارنظرها و اقدامات تحریک آمیز کشورهای عضو ناتو در قبال تنش‌های روسیه و اوکراین، رئیس‌جمهور بلاروس موضع کشورش را درباره این تنش‌ها اعلام کرد.
الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که کشورش در هر گونه اقدام نظامی آمریکا و کشورهای غربی، در کنار و دوشادوش روسیه قرار خواهد داشت.
وبگاه «هیل» گزارش داد، رئیس‌جمهور بلاروس در نطق تلویزیونی روز جمعه (دیروز) ضمن صحبت درباره روابط خوب بلاروس با روسیه به عنوان کشور متحد و برادر، در خصوص تنش‌های اخیر آمریکا برخی متحدانش با روسیه بر سر اوکراین حرف زد.
لوکاشنکو در این سخنراین با تمجید از روابط خوب بلاروس با روسیه و اتحاد دو کشور خطاب به مردم کشورش اعلام کرد، اگر کشورهای غربی به بلاروس یا روسیه حمله و تهاجمی انجام دهند، جنگ می‌شود و مینسک و مسکو در حمایت از یکدیگر وارد جنگ خواهند شد.
وی تصریح کرد: «اگر کشور ما با تجاوز روبرو شود، صدها هزار سرباز روسی در اینجا حضور خواهند داشت که همراه با صدها هزار (نظامی) بلاروس از این سرزمین مقدس دفاع خواهند کرد.
الکساندر لوکاشنکو که کشورش با اوکراین مرز مشترک دارد، با تاکید بر اینکه بلاروس خواهان جنگیدن با این کشور همسایه نیست، گفت: «خدا نکند که من با (اوکراین) بجنگم».
رئیس‌جمهور بلاروس درباره مواضع کشورهای غربی هشدار داد و افزود: «(غربی‌ها) در نظر دارند برادری روسیه و اوکراین، برادری اسلاوی ما را در خون غرق کنند اما ما اوکراین را به آغوش اسلاوها برمی‌گردانیم. ما قطعا این کار را خواهیم کرد».
اظهارات لوکاشنکو درباره احتمال وقوع جنگ میان کشورهای غربی با بلاروس و روسیه در شرایطی مطرح شده که اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و برخی متحدانش به بهانه «تدارک روسیه برای حمله به اوکراین» از قبیل ارائه کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف و اعزام نظامیان ناتو به مناطقی در شرق اروپا همچنان ادامه دارد.

روسیه مجموعه های موشکی پدافند هوایی در بلاروس مستقر کرد
در حالی که رویارویی سیاسی -نظامی بین روسیه و ناتو جریان دارد، روسیه برای تقویت بلاروس کشور متحد خود، مجموعه های موشکی پدافند هوایی پانتسیر-اس در این کشور مستقر کرد.
بنابر گزارش خبرگزاری ریانووستی، یک مقام وزارت دفاع روسیه روز شنبه به خبرنگاران گفت:مجموعه های پانتسیر-اس برای یک لشکر موشکی با قطار از حوزه نظامی شرق روسیه به بلاروس حمل شد.
یک لشکر موشکی مجهز به 12 مجموعه موشکی پانتسیر-اس است و هر یک از این مجموعه ها به 12 موشک مجهز می شود.
پانتسیر- اس سامانه پدافند هوایی میان برد است که از یک رادار، پرتاب گر موشک (مجهز به چند موشک ضدهوایی) و آتشبار ضدهوایی تشکیل شده که می تواند اهداف هوایی را در ارتفاع تا 36 کیلومتری شناسایی و تا ارتفاع 15 کیلومتری نابود کند.
این سامانه برای حفاظت از تاسیسات نظامی و غیرنظامی به کار می رود و همانند سامانه موشکی اس 300 و 400 عمل می کند، ولی با برد کوتاه و میانی، بیش از 20 کیلومتر مربع و ارتفاع 15 کیلومتری را پوشش می دهد.
هفته گذشته نیز روسیه در بلاروس جنگنده های پیشرفته چند منظوره سوخو-35 مستقر کرد.

بایدن از اعزام نیروی نظامی به شرق اروپا خبر داد
رئیس‌جمهور آمریکا گفت که در آینده نزدیک، تعداد نه چندان زیادی نیروی نظامی به شرق اروپا اعزام خواهد کرد.
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه (به وقت تهران) از اعزام نیروی نظامی به شرق اروپا خبر داد.
بایدن در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران حین ورود به پایگاه نظامی «اندرو» گفت که قصد دارد تعداد کمی از نیروهای آمریکایی را در آینده نزدیک به شرق اروپا بفرستد.
به نوشته وبگاه «هیل»، وی با تایید گزارش‌ها درباره اعزام نظامیان آمریکایی به شرق اروپا جهت کمک به اوکراین، توضیح داد: «من در آینده نزدیک نیروهایی را به اروپای شرقی در کشورهای ناتو منتقل خواهم کرد. البته تعدادشان زیاد نخواهد بود».
تاکید بایدن بر کوچک بودن گروه نظامی که قرار است به شرق اروپا اعزام شوند، در حالی است که «جان کربی» سخنگوی پنتاگون چند روز پیش گفته بود حدود 8500 نظامی آمریکایی به حالت آماده باش هستند تا در صورت نیاز، به طور بالقوه در کوتاه مدت آماده استقرار در اروپا شوند.

وزیر دفاع آمریکا: درگیری درباره اوکراین قابل اجتناب است
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) همزمان با افزایش تنش ها میان آمریکا و اروپا با روسیه بر سر اوکراین اظهار داشت که درگیری قابل اجتناب است و هنوز زمان و فضا برای دیپلماسی وجود دارد.
وزیر دفاع آمریکا روز جمعه به وقت محلی در نشستی خبری در محل این وزارتخانه در جمع خبرنگاران با تکرار اظهارات مقامات آمریکایی افزود که هزاران نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین و در بلاروس مستقر هستند و توسط نیروی دریایی مسکو در دریای آتلانتیک شمالی و مدیترانه حمایت می شوند.
رئیس پنتاگون به رغم هفته ها فضاسازی رسانه ها و مقامات آمریکایی اذعان کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هنوز تصمیم نهایی را برای استفاده از این نیروها علیه اوکراین نگرفته است.
وزیر دفاع آمریکا در عین حال مدعی شد اما اکنون پوتین این توانایی را بدست آورده است. او گزینه های زیادی مانند تسخیر شهرها و مناطق گسترده یا اقدامات قهر آمیز و تحریک آمیز سیاسی مانند به رسمیت شناختن مناطق جدا شده از اوکراین را در اختیار دارد.
این مقام ارشد دولت بایدن، رسانه های روسی را متهم کرد در حال انتشار مطالب گسترده در مورد اقدامات ادعایی در شرق اوکراین هستند.
لوید آستین ادعا کرد اینها روش بازی روسیه است و نمی تواند ما را گمراه کند. ما همچنان بر انتشار گزارش های غلط از سوی روسیه از جمله بهانه سازی برای تهاجم بیشتر یا حمله به دنباس متمرکز هستیم.
وزیر دفاع آمریکا مدعی شد هرگونه حمله روسیه به اوکراین نه تنها باعث ایجاد درگیری می شود بلکه اصول پایه ای حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و تصمیم گیری برای خود را نقض می کند.
رئیس پنتاگون گفت: ما با اوکراین و متحدان اروپایی برای مقابله با این اقدامات روسیه و تهدید صلح و امنیت از سوی این کشور متحد هستیم. درگیری قابل اجتناب است و هنوز زمان و فضا برای دیپلماسی هنوز وجود دارد.
آستین ادعا کرد آمریکا در هماهنگی با متحدان و شرکا یک مسیر به روسیه برای دور شدن از بحران و به سمت امنیت بیشتر نشان داده است. وزارت دفاع آمریکا به حمایت خود از تلاش های دیپلماتیک ادامه می دهد.
وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت آمریکا متعهد به کمک به اوکراین برای دفاع از خود از طریق کمک های دفاعی بوده و از سال 2014 آمریکا بیش از 2.7 میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارائه کرده است.
رئیس پنتاگون اذعان کرد آمریکا در سال گذشته بیش از هر سال دیگری به اوکراین کمک امنیتی کرده است و ارزش کمک های سال گذشته به 650 میلیون دلار می رسند.

ژنرال آمریکایی: نیروی نظامی در اوکراین مستقر نکرده‌ایم و قصد چنین کاری نداریم
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا مدعی شد کشورش تاکنون نیروی نظامی در اوکراین مستقر نکرده است و در حال حاضر قصد ندارد چنین کاری انجام دهد.
ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز جمعه در نشست خبری مشترک با لوید آستین وزیر دفاع این کشور اعلام کرد تاکنون هیچ نیروی نظامی آمریکایی در اوکراین مستقر نشده است.
مارک میلی در این خصوص به خبرنگاران گفت: «ما هیچ‌کس را [در اوکراین] مستقر نکرده‌ایم و هیچ‌کس را نیز برای این منظور جابجا نکرده‌ایم. ما فقط در حال افزایش سطح آمادگی نیروهایمان هستیم. تا جایی که من اطلاع دارم، ما به هیچ وجه قصد استقرار نیروهای رزمی [در اوکراین] برای حمله به روسیه نداریم و فکر می‌کنم که ناتو نیز اصلاً چنین قصدی ندارد.»

نگرانی مردم اوکراین از احتمال جنگ با روسیه
مردم اوکراین نگران جنگ با روسیه هستند و بسیاری از اهالی کی یف چمدان‌های خود را بسته و به شهر‌های دور از مرز رفته اند تا در صورت آغاز جنگ آسیب کمتری ببینند.
به گزارش تلویزیون العربی، هر چند در خیابان‌های پایتخت اوکراین نشانه‌ای از شرایط جنگی دیده نمی‌شود، اما مردم نگران جنگ با روسیه هستند و برخی از آن‌ها نیز به مناطق دور از مرز‌ها رفته اند.
اوضاع خیابان‌های کیف پایتخت اوکراین به گونه‌ای است که هیچ قرائن و شواهدی از قریب الوقوع بودن جنگ به چشم نمی‌خورد و مردم زندگی عادی خود را ادامه می‌دهند، اما مردم این شهر نگران حمله روسیه به کشورشان هستند و این نگرانی را پنهان نمی‌کنند. مقامات اوکراین نیز کار تجهیز پناهگاه‌ها را به منظور آمادگی برای هرگونه حمله روسیه آغاز کرده اند.
خبرنگار شبکه در گزارشی از کی یف گفت: اوکراینی‌ها نفس‌ها را در سینه حبس کرده اند. خطر روسیه نزدیک است و ممکن است پیش از پایان زمستان و آب شدن برف‌ها، جنگ آغاز شود. تاریخ اوکراین از زمان حمله ناپلئون بناپارت به روسیه نشان می‌دهد جنگ‌ها در این منطقه معمولا در اوج سرما آغاز شده اند که جنگ جهانی دوم یکی از نمونه‌های اینگونه جنگ‌ها به شمار می‌رود و در بسیاری از این جنگ‌ها نیز برف باعث پیروزی روس‌ها در جنگ شده است، زیرا با جنگ در شرایط زمستانی و برفی آشنایی کامل دارند.

انتقاد رئیس جمهور اوکراین از وحشت آفرینی غرب
رئیس جمهور اوکراین از غرب خواست درباره حمله روسیه به اوکراین وحشت آفرینی نکند.
 به گزارش تلویزیونی ای بی سی نیوز، رئیس جمهور اوکراین از غرب خواست درباره حمله روسیه به اوکراین وحشت آفرینی نکند.
 خبرنگار «ای بی سی» نیوز از اوکراین گفت زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نشست خبری با رسانه‌های خارجی گفت معتقد است سطح تنش با روسیه بیشتر از قبل نشده و رسانه‌ها و سیاستمداران غربی با هشدار درباره حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین وحشت آفرینی نکنند. زلنسکی همچنین از اقدام برخی دولت‌های غربی مانند آمریکا در تخلیه سفارتخانه‌های خود انتقاد کرد.
رئیس جمهور زلنسکی گفت که فکر نمی‌کند تهدید قریب الوقوعی علیه اوکراین وجود داشته باشد و وزیر دفاع او هم این موضوع را تایید کرد. واضح است که آن‌ها نمی‌خواهند افکار عمومی وحشت زده شود و همچنین نمی‌خواهند اقتصاد این کشور تحت تاثیر قرار بگیرد.
زلنسکی همچنین به سفارتخانه‌های خارجی همچون استرالیا و آمریکا اشاره کرد که از کارکنان و خانواده‌های شان خواستند به کشور بازگردند، اشاره کرد و گفت آن‌ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند و این اقدامات سبب افزایش وحشت در داخل اوکراین شد.

نظر شما