شناسهٔ خبر: 52265337 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

از اعتراض کی‌یف به جنگ طلبی واشنگتن تا ناتوانی ائتلاف‌سازی در برابر روسیه

اوکراین گریبان‌گیر بایدن شد

صاحب‌خبر -
بایدن در حالی سعی دارد تا از بحران سازی در اوکراین به عنوان مولفه‌ای برای نمایش قدرت و حتی پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره ای کنگره بهره گیرد که اعتراض‌های اوکراین به جنگ افروزی وی و نیز چند پارگی اروپا در قبال موضوع اوکراین به عاملی بحران‌ساز برای بایدن مبدل شده است.
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین انتقادات تندی را علیه دولت آمریکا مطرح کرد و گفت تنش‌زایی در شرق اروپا به اقتصاد اوکراین ضربه وارد کرده است.زلنسکی در نشست خبری یک و نیم ساعته خود گفت، دولت آمریکا باید اوضاع اوکراین را از طریق کی‌یف جویا شوند و در این زمینه از واسطه استفاده نکنند زیرا دولت اوکراین خطرات موجود از سوی روسیه را بهتر می‌داند.هشدار درباره جنگ در اوکراین حتی با زبان دیپلماتیک بیان نمی‌شود و باعث وحشت در بازار اوکراین شده است.
در این میان افشای بخش‌هایی از محتوای گفت‌وگوی تلفنی میان رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور اوکراین وجوه تازه‌ای از عمق شکاف‌های موجود میان آمریکا و متحدانش را به نمایش گذاشته است.شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد اوکراین گزارش داده بایدن در این تماس تلفنی اصرار داشته که حمله روسیه به اوکراین قطعی است و ممکن است در ماه فوریه انجام شود اما زلنسکی، اما این دیدگاه بایدن را رد کرده و گفته در حال حاضر هیچ قطعیتی وجود ندارد که حمله روسیه قرار است در آینده نزدیک اتفاق بیفتد.جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا انتشار متن کامل تماس تلفنی رئیس جمهور این کشور با همتای اوکراینی را خواستار شدند. در این میان رئیس‌جمهور آمریکا گفت در آینده نزدیک، تعداد نه چندان زیادی نیروی نظامی به شرق اروپا اعزام خواهد کرد. این در حالی است که نشریه آلمانی نوشت سفیر آمریکا در برلین طی نامه‌ای محرمانه به وزارت خارجه آلمان، نوشته واشنگتن به‌ دلیل عدم همکاری مناسب برلین در خصوص اوکراین، این کشور را یک «شریک غیرقابل اعتماد» می‌داند.
به نوشته وبگاه «ریانووستی» به نقل از این گزارش، هابر همچنین گفته که «نه تنها در رسانه‌ها، بلکه در کنگره نیز» معتقدند که دولت آلمان «به عنوان یک ترمز در مورد موضوع تحریم‌ها علیه روسیه عمل می‌کند».مردم اوکراین نگران جنگ با روسیه هستند و بسیاری از اهالی کی یف چمدان‌های خود را بسته و به شهر‌های دور از مرز رفته اند تا در صورت آغاز جنگ آسیب کمتری ببینند.در این میان رئيس جمهور بلاروس تاکيد کرد در صورتی که تهاجمی علیه خاک بلاروس یا خاک روسیه رخ دهد، ما در کنار روسیه خواهیم جنگید.
سه مقام آمریکایی در مصاحبه با یک خبرگزاری انگلیسی ادعا کردند که در ادامه انتقال سازوبرگ نظامی روسیه به مرز اوکراین، ذخایر انتقال خون به مجروحان احتمالی جنگ نیز در منطقه مستقر شده‌اند.مقامات نظامی آمریکا می‌گویند حمله تمام عیار روسیه به اوکراین هولناک خواهد بود، اما هنوز فرصت برای اجتناب از جنگ از طریق دیپلماسی وجود دارد. در این میان ارتش اوکراین از برگزاری رزمایش نظامی نزدیک شبه جزیره کریمه خبر داد.یک مقام ارشد کمیسیون اروپا می‌گوید از آنجایی که کشورهای اروپایی در حال آماده‌سازی تحریم‌هایی علیه مسکو هستند، باید برای احتمال تحریم‌شدن از سوی روسیه مخصوصا در حوزه انرژی نیز آماده شوند.
ولادیمیر پوتین در نخستین واکنش‌ خود به پاسخ آمریکا و غرب درباره نگرانی‌های امنیتی مسکو در چارچوب مذاکرات دوجانبه گفت: پاسخ‌های آمریکا و ناتو نگرانی‌های اصلی مسکو در زمینه امنیتی را در نظر نگرفته است.

نظر شما