شناسهٔ خبر: 52248332 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اعتراض زلنسکی به هراس‌افکنی بیش از حد آمریکا بر سر اقدامات روسیه

رئیس‌جمهوری اوکراین یک جنگ تمام‌عیار با روسیه را بعید ندانست، اما گفت کی‌یف همچون کشتی تایتانیک در حال غرق شدن نیست و واشنگتن و رسانه‌های غربی را به تشدید رعب و وحشتی که بر اقتصاد سنگینی می‌کند، متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پس از آن مطرح شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که ایالات متحده و ناتو به درخواست‌های امنیتی اصلی کرملین در بن‌بست شرق و غرب بر سر اوکراین رسیدگی نکرده‌اند، اما مسکو آماده ادامه مذاکرات است.

در یک کنفرانس خبری با رسانه‌های خارجی، زلنسکی گفت: هیچ تانکی در خیابان‌ها وجود ندارد. اما رسانه‌ها این تصور را القا می‌کنند که اگر تانکی نیست، جنگی هست و ارتش ما در خیابان‌هاست... اینطور نیست. ما به این رعب و وحشت نیازی نداریم.

رئیس‌جمهوری اوکراین افزود: اوضاع کنونی را تنش‌آلودتر از قبل برآورد نمی‌کنم. ولی نمی‌گویم که تشدید اوضاع غیر ممکن است.

او گفت کاخ سفید "اشتباه" می‌کند که خطر وقوع یک جنگ تمام‌عیار را بیش از حد برجسته می‌کند و این پیامی بود که او در تماس تلفنی روز پنج‌شنبه به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا انتقال داد.

در حالی که زلنسکی گفت روسیه برای "ارعاب و بی‌ثبات کردن" اوکراین تلاش می‌کند، کی‌یف پول خود را با ارز خارجی تقویت می‌کند و همچنین به دنبال حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی از غرب است. او گفت که کشورش به ۴ تا ۵ میلیارد دلار برای ثبات اقتصاد خود از جمله از طریق سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد و از بسته کمکی ۱.۲ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا استقبال کرد.

زلنسکی گفت روسیه باید با موافقت با مبادله اسیران ثابت کند که به دنبال جنگ با اوکراین نیست. اما او گفت که فوری‌ترین خطر برای کشورش هرج و مرج در داخل است، از حملات سایبری گرفته تا بحران اقتصادی.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین گفت، اقدامات آمریکا و انگلیس در فراخواندن دیپلمات‌ها یک اشتباه و تشدید اوضاع بود. او افزود: ما تایتانیک نیستیم. اوکراین رو به جلو حرکت می‌کند.

او گفت که ناتو تنها ضامن امنیت اوکراین در رویارویی با روسیه است و هشدار داد که اعضای شرقی ائتلاف نظامی هم ممکن است در معرض تاکتیک‌های "خصمانه" مسکو قرار گیرند.

ولودیمیر زلنسکی گفت: این یک چالش بسیار جدی برای ناتوست. برخی از کشورهای اروپایی فکر می‌کنند "بیایید ریسک نکنیم، بیایید اوکراین را عضو نکنیم." اما اگر یک جنگ تمام‌عیار آغاز شود، در مرزهای برخی از کشورهای ناتو هم رخ خواهد داد. اگر جنگ بزرگی رخ دهد، این صرفا علیه اوکراین و علیه اراضی کشور ما نخواهد بود.

او با انتقاد از آلمان بابت پیشبرد خط لوله گاز نورد استریم ۲، آن را به اولویت‌ قرار دادن معامله‌های تجاری با روسیه مقابل امنیت و حاکمیت ارضی اوکراین متهم کرد. او همچنین از بریتانیا در میان دیگر کشورهایی که به روس‌ها اجازه "پولشویی" می‌دهند و همچنین می‌گذارند الیگارش‌هایی از کشورهایی مثل اوکراین و قزاقستان پول ببرند، نام برد.

زلنسکی همچنین به خبرنگاران گفت: حتی رهبران کشورهای پراعتبار جهان با ایما و اشاره می‌گویند فردا جنگ می‌شود. این وحشت عمومی است. چقدر برای کشور ما هزینه خواهد داشت؟ بی‌ثباتی شرایط در داخل کشور در حال حاضر بزرگترین تهدید در برابر اوکراین است.

او هم‌زمان به مردم یادآوری کرد که کشورش سال‌هاست با تهدید "تجاوز روسیه" زندگی کرده است که به گفته او در تسلسل است. وقتی صحبت از تخلیه کارکنان برخی سفارتخانه‌ها پیش ‌آمد، رئیس جمهوری اوکراین که علنا آزرده خاطر به نظر می‌آمد، گفت: دیپلمات‌ها مثل کاپیتان هستند. باید آخرین کسی باشند که کشتی سانحه‌زده را ترک می‌کنند و اوکراین تایتانیک نیست.

انتهای پیام  

نظر شما