شناسهٔ خبر: 51456867 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

طرح حمایت از کاربران در نهایت به نفع کسب و کارهاست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طرحی که در مجلس با عنوان طرح حمایت از کاربران در حال بررسی است به نفع بخش خصوصی و کسب و کار‌ها خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای عیسی زارع پور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حملات سایبری به برخی اپراتور‌ها در هفته‌های اخیر را تائید می‌کنید؟ افزود: بحث تامین امنیت زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی بسیار جدی و مسئله همه کشور‌ها است و این حملات با کمترین هزینه در مقایسه با جنگ‌های فیزیکی محقق می‌شود و مورد علاقه کشور‌های مختلف است.
وی گفت: مرکز پایش امنیت به صورت هفتگی به من گزارش می‌دهد و برخی حملات، شناخته شده که الگوی آن مشخص است و ما دائم این موارد را به نهاد‌های نظارتی و دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم و در سه هفته اخیر اتفاق ویژه‌ای رخ نداده است.
وزیر ارتباطات افزود: بحث جدی این است که دستگاه‌ها باید به فکر توسعه خدمات خود باشند، اما برای توسعه امنیت و امن سازی اقداماتشان هم عمل کنند چرا که گاهی یک دستگاه سرویسی را با سرعت راه اندازی می‌کند، اما از امنیت آن غافل می‌شود در حالی که بالاترین مقام هر دستگاه، مسئول تضمین امنیت سامانه‌های همان دستگاه است.
زارع پور گفت: وزارت ارتباطات در بخش تقسیم کار در کنار سایر دستگاه هاست تا این امنیت تامین شود.
وی درباره فیلترینگ و طرح صیانت هم افزود: به عنوان کسی که ۵ سال در خارج از کشور زندگی کرده و ۱۸ کشور را از نزدیک دیده ام باید بگویم که بحث اعمال محدودیت در برخی سرویس‌ها در همه جای دنیا رخ می‌دهد و شاید خطوط قرمز متفاوت باشد و در همه کشور‌ها موضع درباره فیلترینگ صفر و یک نیست و برای صیانت از خانواده‌ها حتما باید ما هم به فکر باشیم.
وزیر ارتباطات گفت: درباره طرح حمایت از کاربران نیز که به طرح صیانت موسوم شده، لازم است اشاره کنیم که هم اکنون فضای مجازی به زیست اصلی مردم تبدیل شده است و اگر قاعده‌مند نباشد و افراد و سازمان‌ها به حقوق خود آشنا نباشند، آشفته بازاری می‌شود که شما نمونه‌ای از مشکلات جدی مردم را در فضای مجازی می‌توانید با حضور در دادسرای جرایم رایانه‌ای ملاحظه کنید.
وی افزود: خیلی مواقع با این وضع شاید ما نتوانیم حقوق مردم را مسترد کنیم و قطعا باید به سمتی برویم که در مواقع کلاهبرداری و هتک حرمت بتوانیم از حقوق مردم دفاع کنیم.
زارع پور با اشاره به اینکه هیچ کسی با ساماندهی فضای مجازی مشکل ندارد، گفت: اگر این فضا شفاف شود به نفع پلتفرم‌ها است که بدانند به چه کسی پاسخگو باشند و کسب و کار‌ها با خیال راحت می‌توانند فعالیت کنند.
وی افزود: در برخی کشور‌ها که بیشتر و درست‌تر از این فضا استفاده می‌کنند هر سال قانون جدیدی تصویب یا قوانین قبلی به روز می‌شود و طرحی که هم اکنون در مجلس در حال بررسی است حتما جای ارتقاء ​دارد و ما پیشنهاد‌هایی به مجلس ارائه کرده ایم و فکر می‌کنیم در نهایت به نفع بخش خصوصی و کسب و کار‌ها باشد.
زارع پور درباره فیلترینگ توئیتر و یوتیوب هم گفت: این تصمیم گیری جمعی است و ما فقط یک رای از دوازده رای را در کمیته داریم و اعتقادم این است که هر پلتفرم خارجی که قواعد جمهوری اسلامی را بپذیرد می‌تواند فعالیت کند.
وی ادامه داد: هم اکنون به واسطه برخی از این مسائل، حاکمیت‌های محلی در کشور‌ها زیر سوال رفته است و هفته قبل در اجلاس آی جی اف لهستان ما با دغدغه‌های جدی کشور‌ها برای دفاع از حقوق مردمشان در فضای مجازی مواجه بودیم و عملا دولت‌ها در این مسیر خلع سلاح شده اند.

نظر شما