شناسهٔ خبر: 51456769 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نسخه‌های الکترونیکی مشکل زیرساختی ندارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم اکنون نزدیک به ۸۰ درصد نسخه‌ها به صورت الکترونیکی نوشته می‌شود که نشان می‌دهد این طرح مشکل زیرساختی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای عیسی زارع پور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای اینترنت ماهواره‌ای و هوشمندسازی اقداماتتان چه برنامه‌ای دارید؟ افزود: در حوزه رگولاتوری و تنظیم گری با خلاء جدی در حوزه فناوری اطلاعات و سرویس مواجهیم و گاهی اوقات چندین رگولاتور فعال است و گاهی نیز هیچ رگولاتری وجود ندارد و ما در حوزه رگولاتوری فناوری اطلاعات و پلت فرم‌ها باید خلاء‌ها را برطرف کنیم و در حکم رئیس سازمان فناوری اطلاعات بر تنظیم گری حوزه فناوری اطلاعات تاکید کردیم تا فضا به نوعی قاعده پذیر و شفاف شود.
وی ادامه داد: در حوزه فضایی نیز باید حقوق قضا را در مجامع بین المللی دنبال کنیم چراکه حفظ حقوق سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در این بخش مهم است و فعالیت خدمات دهنده‌های ماهواره‌ای را باید داشته باشیم.
آقای زارع پور درخصوص فرکانس‌های مورد نیاز هم گفت: فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ سال‌ها در اختیار صدا و سیماست و ما تعاملات مثبت و سازنده‌ای با صدا و سیما داریم و جلسه‌ای با آقای جبلی داشتیم و بناداریم به شکل منصفانه‌ای از فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده شود و ما در این خصوص شاهد رویکرد مثبت صدا و سیما بودیم.
وی افزود: بالاخره این فرکانس‌ها جزو اموال عمومی است و ما در این خصوص به همکاری مدیران فعلی صدا و سیما خوشبین هستیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر حضور در توییتر غیرقانونی است پس چرا برخی نمایندگان مجلس در این شبکه حضور دارند؟ گفت: به عنوان وزیر ارتباطات به چیزی که قانون جمهوری اسلامی ایران محدود کرده است پایبند هستم و البته من در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی قبل از اینکه وزیر شوم فعال بودم و در خصوص توییتر کاملا پایبند به قانون هستم و هر وقت برای همه مردم قابل دسترس شد من هم استفاده می‌کنم.
آقای زارع پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحقق کامل نسخه‌های الکترونیکی نیازمند زیرساخت است؟ افزود: وزارت ارتباطات در این پروژه ناظر و کار به عهده وزارت بهداشت است و اینکه هم اکنون نزدیک به ۸۰ درصد نسخه‌ها به شکل الکترونیکی نوشته می‌شود ایا به معنای نبود و آماده نبودن زیرساخت هاست؟
وی گفت: وزارت تعاون و بهداشت و بیمه‌ها همه پای کار آمدند و اشکالاتی که وجود دارد به سرعت قابل حل است و در جلساتی که با وزیر بهداشت داشته ایم تدبیر شد تا پایان سال ۲۰ درصدی که به صورت الکترونیکی نوشته نمی‌شود به ۵ درصد برسد.
آقای زارع پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا درباره طرح صیانت با مهر محرمانه نظرتان را به مجلس ارسال کردید؟ افزود: ما جلسات متعددی در این خصوص برگزار کرده بودیم و قبل از اینکه مجلس طرح ما را بپذیرد صلاح نبود که ما آن را به قضاوت عموم مردم بگذاریم چراکه این حوزه موافق و مخالف دارد و قبل از اینکه مجلس، پیش نویس جدید را بپذیرد و آن را بررسی کند طرح آن به اصل مساله لطمه می‌زند، اما من از آقای تقی پور رئیس کمیسیون ویژه درخواست می‌کنم اگر صلاح دانست محتوای آن را منتشر کند.
وی گفت: دیدگاه وزارت ارتباطات باید به تایید مجلس برسد و اگر مثلا مجلس نپذیرد چرا کاری کنیم که ایجاد حاشیه شود و فقط ما تدبیر مدیریتی کرده ایم و مردم کاملا محرم هستند و ما روی طرح مهر محرمانه نزدیم بلکه فقط روی نامه، محرمانه خورده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای حمایت هرچه بیشتر از استارتاپ ها، افزود: نگرانی‌هایی در بخش خصوصی و فعالان کسب و کار و استارتاپ‌ها وجود دارد، اما با تدابیر دولت سیزدهم نگرانی‌ها برطرف می‌شود و بارقه‌های امید آن در ورود اولین کسب و کار دیجیتال به بورس حس شد.
آقای زارع پور گفت: درخصوص برخی شرکت‌های کسب و کار هم که پرونده قضایی داشتند با رئیس قوه قضاییه صحبت کردیم و حتما کارشان را پیگیری می‌کنیم، اما تا وقتی که تنظیم گران بخشی به شکل واقعی شکل نگیرند مشکلات وجود خواهد داشت.
وی افزود: البته ما در بخش حمایت از پلتفرم‌ها نیازمند قوانین و مقررات جدید هم هستیم چراکه آخرین قوانین مربوط به سال ۸۶ است و البته شورای عالی فضای مجازی هم مصوباتی دارد که باید اجرا شود.
آقای زارع پور گفت: ما به دنبال ایجاد کمیسیون تخصصی جدید در دولت به نام کمیسیون تحول دیجیتال و هوشمندسازی هستیم که هم دولت را چابک می‌کند و هم با قانون گذاری مجلس موجب ضابطه مندشدن این فضا خواهد شد.
وی افزود: ما همچنین نظام تنظیم گری چهار سطحی را پیشنهاد کردیم که شورای عالی فضای مجازی، کمیسیون تنظیم مقررات، تنظیم گران بخشی و پلت فرم‌ها این چهار سطح هستند و با این مکانیسم پیشنهادی ما ساختار چابکی را پیشنهاد دادیم که امیدواریم با مدیریت شورای عالی فضای مجازی، ساختار‌های جدیدی ایجاد شود و قطعا در صورت تحقق این برنامه ریزی‌ها ما شاهد قاعده‌مند شدن فضای مجازی به نفع مردم خواهیم بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای هموار کردن ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه دارید؟ گفت: موانع جدی در این بخش وجود داشت و مکانیسم‌های ارزش دارایی‌های آن‌ها مشخص شده است، اما چون خلاء رگولاتوری داریم باید پلتفرم‌ها تضامینی ارایه دهند که به نوعی حافظ حریم خصوصی مردم باشد.
آقای زارع پور افزود: در همین ارتباط کارگروهی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده است که خروجی آن ورود یک شرکت به بازار بورس بود و ورود پنج تا شش شرکت دیگر هم درحال بررسی است و هر شرکت کسب و کار دیجیتال که الزام‌های کارگروه را فراهم کند وارد بورس می‌شود.

نظر شما