شناسهٔ خبر: 51095155 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بررسی ۵ سویه نگران کننده کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت

تاکنون سازمان جهانی بهداشت ۵ سویه متفاوت کرونا را در رده نگران کننده طبقه بندی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ۱۰ تی وی، دانشمندان آفریقای جنوبی هفته گذشته برای نخستین بار از کشف سویه جدید کووید ۱۹ موسوم به امیکرون خبر دادند. سازمان جهانی بهداشت نیز روز جمعه این سویه را در دسته سویه‌های نگران کننده طبقه بندی کرد.

دانشمندان براساس شدت مسری بودن و تاثیر بر میزان مرگ و میر یک سویه را نگران کننده می‌خوانند. سازمان جهانی بهداشت تاکنون ۵ سویه مختلف کووید ۱۹ را نگران کننده خوانده است.  این سویه‌ها براساس حروف الفبای یونانی نام گذاری شده اند.

سویه اول، آلفا نام داشت که در سپتامبر سال ۲۰۲۰ برای نخستین بار در بریتانیا مشاهده شد.

سویه دوم، بتا بود که در ماه مِی سال ۲۰۲۰ در آفریقای جنوبی کشف شد.

سویه سوم که قابلیت انتقال بالاتری داشت، سویه دلتا بود که در اکتبر سال ۲۰۲۰ در هند مشاهده شد. هم اینک دلتا، سویه غالب ویروس کرونا در جهان است و بیشتر مرگ و میر‌ها به دلیل ابتلا به آن رخ می‌دهد.

سویه چهارم، سویه گاما بود که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ در برزیل ظهور کرد.

سویه پنجم، امیکرون که در ماه جاری میلادی (نوامبر) در آفریقای جنوبی مشاهده شد و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان آخرین سویه نگران کننده معرفی کردند.

علاوه بر سازمان جهانی بهداشت، هر کشوری استاندارد‌های خاص خود را در زمینه دسته بندی ویروس‌ها دارد. برای مثال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تنها سویه دلتای کرونا را در لیست سویه‌های نگران کننده قرار داده است. این موضوع به دلیل قدرت سرایت بیشتر و غالب بودن این سویه در همه گیری کرونا اتخاذ شده است.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما