شناسهٔ خبر: 51090336 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تلاش برای جلوگیری از ورود سویه اُمیکرون به کشور‌ها بی فایده است

متخصصان انگلیسی می‌گویند تلاش‌ها برای اعمال محدودیت به منظور جلوگیری از ویروس سویه جدید کرونا به کشور‌ها بی فایده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وونکوور ایز آوسم، کشف گونه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به امیکرون در آفریقای جنوبی باعث شده است کشور‌ها اقدام به اعمال محدودیت‌های مسافرتی از مقاصد کشور‌های جنوب قاره آفریقا کنند.

براساس آنچه سازمان جهانی بهداشت تاکنون اعلام کرده ظهور سویه جدید باعث جهش در شمار مبتلایان به کرونا در مناطق مختلف آفریقای جنوبی شده است. در حالی که بسیاری از کشور‌ها می‌کوشند با اعمال محدودیت مانع از رسیدن سویه امیکرون به خاک خود شوند، کارشناسان این کار را بیهوده می‌دانند.

دکتر جفری جوی، استاد دانشگاه علوم پزشکی بریتیش کلمبیا در این باره می‌گوید: تلاش دولت‌ها برای جلوگیری از ورود سویه امیکرون به کشور به وسیله ممنوعیت ورود از کشور‌های آفریقایی احتمالا بی فایده خواهد بود. گرچه این محدودیت‌ها باعث خرید زمان برای آمادگی به منظور مقابله با سویه جدید خواهد شد اما حقیقت این است که این سویه می‌تواند به سرعت جهان را تسخیر کند.

وی می‌افزاید: شواهد تاکنون نشان داده است سویه امیکرون توانایی سرایت بالاتری نسبت به سویه دلتا، که سویه غالب جهانی است دارد.

پیش‌تر آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا سویه دلتا را بزرگترین چالش برای مهار همه گیری کرونا عنوان کرده بود اما این احتمال وجود دارد که امیکرون جایگزین دلتا شود.

هنوز شدت مسری بودن سویه امیکرون مشخص نشده است اما کارشناسان برآورد می‌کنند این سویه دستکم به اندازه سویه دلتا مسری است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا تاکنون به دلیل جهش‌های ژنتیکی شاهد ۵ سویه نگران کننده بوده است.

سویه آلفا که برای نخستین بار در بریتانیا مشاهده شد نسبت به ویروس کرونای اولیه که در شهر ووهان ظهور کرد ۵۰ درصد قابلیت سرایت بیشتری داشت. نوع دلتا که در سال ۲۰۲۰ در هند مشاهده شد ۲ برابر سویه آلفا قابلیت انتقال دارد. حال سویه امیکرون نسبت به ویروس ابتدایی کووید ۱۹ توانایی انتقال بسیار بالاتری دارد.

مقامات سازمان جهانی بهداشت در تلاش هستند میزان مقاومت این سویه به واکسن‌های موجود را مورد بررسی قرار دهند. برآورد می‌شود اطلاعات جامع مربوط به سویه امیکرون طی دو هفته آتی ارائه شود. شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان اعلام آمادگی کرده اند واکسن تطبیق یافته با امیکرون را در کمتر از یکصد روز به بازار عرضه کنند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما