شناسهٔ خبر: 50932558 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

رویکرد سازمان پژوهش ارزیابی کتاب‌ها پس از انتشار است

تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: رویکرد سازمان پژوهش این است که کتاب‌ها پس از انتشار مورد ارزیابی قرار گیرد و در نهایت اعلام کند کدام کتاب‌ها مورد تایید است. این امر باید با سرعت مناسب انجام شود تا خانواده ها بتوانند آثار مورد تایید را بشناسند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حسن ملکی روز یکشنبه در آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره کتاب رشد افزود: میان هفته بسیج و جشنواره کتاب رابطه ای وجود دارد، در واقع آثاری که در نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی در این جامعه منتشر می شود، همه باید فرهنگ بسیجی را مد نظر داشته باشند.

وی افزود: نباید فراموش شود که اگر فرهنگ بسیجی نبود، بر سر این کشور در طول انقلاب چه می آمد، باید با فرهنگ بسیج زندگی کرد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه  بخش مشترک همه انسان‌ها یک سرمایه الهی به نام فطرت الهی انسان است، یادآور شد: همه افراد از این سرمایه مشترک رشد برخوردار هستند، با این فطرت انسان کمال می‌یابد. مسئله کتاب، نوشتن، تولید پیام را به جان انسان و به فطرت الهی بشر ربط می دهد، همه انسان‌ها در یک چیز مشترک و در برخی از امور متفاوت هستند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند۱۲۴ هزار پیامبر یعنی معلم را اعزام فرمود، همه آمدند به انسان بگویند تو دارای سرمایه رشد هستی و من آمده ام به تو کمک کنم که خودت را رشد دهی.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی عنوان کرد: مراد از فطرت الهی انسان یعنی مجموعه ای از قابلیت‌های ذاتی بشر که خداوند به آنها از خلقت عطا کرده است. همه انسان ها به طور فطری حقیقت گرا هستیم و فضائل اخلاقی را دوست داریم.

ملکی ادامه داد: کسانی که کتاب تالیف یا پیامی منتشر می‌کنند، امکان تربیت فرزند خلف یا ناخلف را برای کودک دارند. باید بررسی کرد که کدام  کتاب مطلوب و کدام نامطلوب است، بحث تقویت یا خراب کردن فطرت انسان است.

وی با بیان اینکه حق نداریم هر چیزی بنویسیم، گفت: جشنواره کتاب رشد باید ممیزی کند و کتاب‌های سمی و کتاب های خوب را مشخص کند.

ملکی با بیان اینکه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می تواند چهار موضع در مورد ارزیابی کتاب‌های درسی داشته باشد، گفت: یک رویکرد این است که همه کتاب های رنگارنگ را که در جامعه منتشر می شود، با رویکرد سلبی مطلق نگاه کنیم؛ نگاه سلبی مطلق نمی توان داشت، چرا که معقول نیست و در هر کتاب، آثار خوب هم بسیار است که می تواند سبب تغذیه فکری باشد.

وی ادامه داد: رویکرد دوم ایجابی مطلق است که بگوییم هر چه تولید می شود، خوب است. این هم معقول نیست و داخل این کتاب‌ها مطالب سمی هم بسیار است.

ملکی گفت: همچنین رویکردی وجود دارد که سازمان پژوهش جایگزین وزارت فرهنگ و ارشاد شود و همه کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی غیردرسی را ارزیابی کنیم که این کار هم شدنی نیست؛ چرا که این کار وظیفه ما نیست.

وی افزود: رویکرد سازمان پژوهش این است که کتاب‌ها پس از انتشار مورد ارزیابی قرار گیرد و در نهایت این سازمان اعلام کند که کدام کتاب‌ها مورد تایید سازمان پژوهش است. در واقع باید به این نقطه دست یابیم.

ملکی گفت: سعی داریم کتاب‌های تولید و منتشر شده را در جامعه مورد بررسی قرار دهیم. البته این امر باید با سرعت مناسب انجام شود تا خانواده ها بتوانند آثار مورد تایید را بشناسند و اطمینان لازم را به مسئولان بدهیم. باید به جایی برسیم که از طریق صدا و سیما، کتاب های مورد تایید سازمان پژوهش را با نشان و آرم مورد نظر به والدین، معلمان و دانش آموزان معرفی کنیم تا امکان انتخاب مناسب را برای آنان فراهم کنیم. 

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم، کتاب‌هایی وارد مدارس شوند که آنچه را بافته‌ایم پنبه کنند؛ زیرا مسئول این بخش هستیم. بر همین اساس نیز اقدامات کنونی به عنوان راه حل مناسب در پیش گرفته شده است. لذا امید است این جشنواره اقدامی در راستای برداشتن گام‌های محکم برای ممیزی آثار و معرفی کتاب‌های مفید به خانواده‌ها باشد.

مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره کتاب رشد با معرفی و تقدیر از نفرات برگزیده امروز در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

نظر شما