شناسهٔ خبر: 50624127 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اگر آماده پیک ششم باشیم، غافلگیر نخواهیم شد

­ناظمی متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه نباید آزموده‌های گذشته را تکرار کنیم، گفت: در حال ورود به پیک ششم کرونا هستیم، ولی هنوز با روند افزایشی مواجه نشدیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی شریفی‌زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت هم با حضور در برنامه "تیتر امشب"با اشاره به شروع شیوع کرونا در کشور از اسفند ۹۸ گفت: از زمان شیوع کرونا در کشور تا کنون پنج موج کرونا را پشت سرگذاشته‌ایم.
وی بیان کرد: مجموع میزان آمار بستری در سراسر کشور در ۶۰ روز گذشته روند نزولی دارد، ولی برخی از استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان، سمنان، قزوین و یزد به‌ویژه در دو هفته اخیر روند افزایشی و در وضعیت قرمز قرار گرفتند.
سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت افزود: طبق آمار، بسیاری از شهرستان‌های کشور، از ۲۳ مرداد در اوج قله پیک پنجم کرونا و در وضعیت قرمز قرار داشت و به تدریج در شهریورماه روند نزولی شد.
شریفی‌زارچی گفت: موج پنجم از استان سیستان و بلوچستان و جنوب شرق آغاز و به شمال‌غرب کشور ختم شد.
وی ادامه داد: از ابتدای آبان در برخی شهر‌ها به صورت پراکنده دوباره روندشیوع کرونا افزایشی شد.
سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تأکید کرد: اگر به موقع به داد شهر‌های قرمز درگیر کرونا برسیم، وضعیت حادی را نخواهیم داشت.
شریفی‌زارچی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های درست و به موقع مانع از انتشار گسترده‌ی کرونا می‌شود، تصریح کرد: استان گیلان بالاترین و سیستان و بلوچستان پایین‌ترین درصد دریافت واکسن را دارند.
ناظمی، متخصص بیماری‌های عفونی دیگر مهمان برنامه گفت: ما در برخی از شهر‌ها شاهد افزایش بیماران سرپایی، بستری و فوت هستیم.
وی بیان کرد: در حال ورود به پیک ششم کرونا هستیم، ولی هنوز با قله و روند افزایشی و شیب صعودی مواجه نشدیم.
متخصص بیماری‌های عفونی گفت: ممکن است با بازگشایی مدارس آن هم به‌طور یکسان در تمام استان‌ها در پایان آبان ماه وارد پیک ششم خواهیم شد.
ناظمی تصریح کرد: نباید آزموده‌های گذشته را تکرار کنیم.
وی با تأکید بر اینکه واکسن باعت می‌شود نمیریم نه اینکه نگیریم، گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت تزریق واکسن ۹۷ درصد به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند.
جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: تعداد مبتلایان سرپایی به تدریج در حال افزایش است و در صورت عادی انگاری ممکن است در این استان بلافاصله پیک ششم را آغاز کنیم.
وی بیان کرد: ۸۵ درصد افراد ۱۸ سال به بالای استان دز اول واکسن کرونا و ۷۰ درصد افراد ۱۸ سال به بالا دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی افزود: ۷۱ درصد افراد ۱۲ تا ۱۷ سال دز اول و ۳۶ درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
آقازاده گفت: شهر‌های قرمز رنگ در استان آذربایجان غربی کمتر از متوسط کشوری واکسن زده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بیان کرد: برای ایمنی جمعی باید واکسیناسیون به موقع انجام شود.
محمد دهقانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ۱۱ شهر خراسان جنوبی امروز (شنبه) سه شهر قرمز شده است.
وی بیان کرد: واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش تعداد فوتی‌های مبتلا به ویروس کرونا شده است.

نظر شما