شناسهٔ خبر: 50550064 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی؛

پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید زعفران اختصاص یافت

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس امسال اعتباری معادل پنج هزار میلیارد تومان برای خرید محصولات پایه با محوریت زعفران در اختیار دولت قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن زنگنه نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: زعفرانکاران به هیچ وجه نگران تسویه حساب خرید محصول خود توسط دولت نباشند زیرا امسال مجلس اعتباری معادل پنج هزار میلیارد تومان برای خرید محصولات پایه با محوریت زعفران در اختیار دولت قرار داده است. 

او افزود: این روز‌ها حتی شاهد افزایش قیمت زعفران در بازار نسبت به کف تعیین شده هستیم و لذا برخی کشاورزان ترجیح می‌دهند محصول زعفران خود را در بازار عرضه کنند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق دستورالعمل ابلاغی، مراکز خرید و تعاونی روستایی موظف هستند هر کیلوگرم زعفران نگین را ۲۰۵ میلیون ریال، شبه نگین را ۱۶۰ میلیون ریال، پوشال مرغوب را ۱۵۵ میلیون ریال، پوشال معمولی را ۱۳۵ میلیون ریال و زعفران دسته‌ای را ۱۱۰ میلیون ریال بدون سقف خرید از کشاورزان خریداری کنند.

بیشتر بخوانید

زنگنه بیان کرد: قیمت گل زعفران نیز هر من (سه کیلوگرم) بین پنج میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون ریال باید معامله شود منتهی در ابتدای فصل برداشت، چون زعفران نوبرانه به بازار می‌آید شاهد افزایش قیمت گل و زعفران خشک بودیم و اکنون که محصول بیشتر شده قیمت کاهش یافته است و همین مساله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که در بازار زعفران امری طبیعی است.

او تصریح کرد: ارائه تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی به زعفرانکاران خرده مالک در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی از دیگر اقدامات حمایتی در حوزه زعفران است و  تسهیلات توسط ستاداجرایی فرمان امام خمینی (ره) از ابتدای آبان‌ماه امسال با هدف حمایت از زعفرانکاران به کشاورزان خرده مالک تا سه هکتار زیرکشت اهدا می‌شود و سامانه اینترنتی به نشانی satkaz.ir طراحی شده است و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به سایت اطلاعات درخواستی را ثبت کنند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:تسهیلات ارائه شده ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به زعفرانکاران، نیاز به ضامن ندارد و کشاورزان همان زعفران تولیدی خود را به صورت سپرده در انبار‌های بورسی به امانت می‌گذارند و پس از دریافت تسهیلات یک سال فرصت بازپرداخت مبلغ تسهیلات را خواهند داشت.

زنگنه اظهار کرد: از مجموع ۹۰ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران در خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار و معادل ۱۲ درصد به تربت‌حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص دارد.

او افزود: بیش از ۱۲۰ هزار خانوار در خراسان رضوی به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت‌حیدریه هستند و تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که افزون بر ۹۰ درصد آن‌ها به کشت زعفران مشغول‌اند؛ به ازای هر هکتار زمین زیرکشت زعفران برای حدود ۲۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود که در اراضی زعفران تربت‌حیدریه برای بیش از ۷۰ هزار نفر به طور مستقیم و برای ۲۱۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: میانگین تولید زعفران در تربت‌حیدریه چهار کیلوگرم در هکتار و متوسط تولید آن در این شهرستان ۳۵ تن در سال است. در منطقه تربت حیدریه برداشت زعفران در سه اقلیم سرد (جلگه رخ تربت‌حیدریه)، معتدل (زاوه) و گرم (مه‌ولات) از ۱۵ مهر آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

 

منبع؛ ایرنا
انتهای پیام//ت. ز

نظر شما