شناسهٔ خبر: 67424758 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا هشدار داد

ضرر تراشه‌سازان اروپایی در چین

زهرا وثوقی

کمیسیون اروپا با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری پکن در صنعت نیمه‌رسانا و تلاش برای خودکفایی در فناوری‌های کلیدی، این نگرانی را مطرح کرد که تراشه‌سازان این بلوک، در خطر از دست دادن سهم قابل توجهی از بازار چین هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اظهارات منابع آگاه و گزارش کمیسیون اروپا که توسط بلومبرگ مشاهده شده است، نشان می‌دهد شرکت هلندی NXP Semiconductors NV، اینفئون تکنولوژیز و رنسانس الکترونیکس ژاپن ممکن است از تلاش‌های چین برای تقویت رقبای داخلی آسیب ببینند. هرچند این شرکت‌ها، پیشرفته‌ترین نیمه‌رساناهای صنعت مانند پردازنده‌های مورد استفاده در آیفون اپل را نمی‌سازند اما تولیدکننده میکروکنترلرها و سایر تراشه‌های ضروری برای بخش‌های کلیدی اقتصاد از جمله خودرو، دستگاه‌های صنعتی و لوازم الکترونیکی مصرفی هستند.

مقامات اروپایی در گزارشی که برای دیدار بین آنها و همتایانشان از آمریکا، ژاپن و کره جنوبی تهیه شده بود، نوشتند: استانداردهای تبعیض‌آمیز، الزامات مواد محلی و سایر موانع غیرتعرفه‌ای می‌توانند برای تشویق رشد شرکت‌های داخلی سازنده میکروکنترلر در چین مورد استفاده قرار گیرند و در حال حاضر نیز استفاده می‌شوند و می‌تواند بازار وسیع خودروهای برقی پکن را به ضرر اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها تقویت کند.

میکروکنترلرها یا MCUها در واقع رایانه‌های کوچکی روی یک تراشه هستند که معمولا یک عملکرد واحد مانند فعال کردن کیسه هوا در ماشین یا کنترل دمای آب در ماشین لباسشویی را در یک قطعه الکترونیکی کنترل می‌کنند. در این گزارش آمده است که چین در حال حاضر در ۳۰ درصد از تقاضای جهانی برای  MCU، سهم دارد.

دولت چین اوایل امسال در راستای کمپین کاهش اتکا به واردات غربی و تقویت صنعت نیمه‌رسانای داخلی، محرمانه از سازندگان خودروهای برقی خواست تا خریدهای خود را از سازندگان تراشه خودروهای داخلی را به میزان چشمگیری افزایش دهند.

بنا بر این تحلیل، تراشه‌سازان اروپایی هم ممکن است تاثیر سرمایه‌گذاری سنگین چین در ظرفیت قطعاتی مانند نیمه‌رساناهای آنالوگ، گسسته، سیگنال مختلط و قدرت را احساس کنند.

چین در مسیر صرف بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای ساخت کارخانه‌های جدید تراشه برای ساخت نیمه‌رساناهای مورد نیاز برای همه چیز از لوازم خانگی گرفته تا گوشی‌های هوشمند است. پس از اعمال محدودیت آمریکا برای خرید تراشه‌های پیشرفته و تجهیزات ساخت آنها توسط شرکت‌های چینی، پکن به شدت هزینه‌های خود را برای ظرفیت داخلی افزایش داده است.

 این کشور روی تراشه‌های قدیمی متمرکز شده است که کمتر پیشرفته هستند و تحت محدودیت‌های آمریکا نیستند، اما به دلیل بازارهای رو به رشد خودروهای برقی و انرژی‌های تجدیدپذیر، تقاضا برای آنها همچنان در حال افزایش است.

گروه تجاری SEMI پیش‌بینی کرد در فاصله سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷، چین ۴۱ کارخانه تراشه سازی راه اندازی خواهد کرد که بیشتر از هر منطقه دیگری در جهان است.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در اوایل هفته گذشته، با اشاره به تسلط سایر کشورها بر برخی فناوری‌های کلیدی از جمله نیمه‌رساناها، خواستار افزایش نوآوری شد و بر تشدید تقابل فناوری کشورش با آمریکا تاکید کرد.

واشنگتن نگران است که سازندگان تراشه چینی به تدریج بازار جهانی را از محصولات خود لبریز کنند که مشابه اقدامات چین در بازارهای خورشیدی و فولاد خواهد بود. مقامات آمریکایی چنین نگرانی‌هایی را با همتایان اروپایی خود مطرح کرده اند.

بازوی اجرایی اتحادیه اروپا در حال بررسی میزان استفاده گسترده شرکت‌های اروپایی از تراشه‌های ساخت چین است، اما جدیدترین تحلیل این نهاد نشان می‌دهد که احتمال کمتری دارد این نگرانی که تراشه‌های چینی به طور سیستماتیک بازار جهانی را تسخیر می‌کنند، به واقعیت تبدیل شود.

طبق این تحلیل که تا حدی با استناد به داده‌های سازنده تجهیزات هلندی ASML Holding NV بوده، تقاضا در چین به قدری بالا است که هر ظرفیت اضافی حداقل تا سال ۲۰۳۰ توسط بازار داخلی جذب خواهد شد. شرکت‌های چینی معمولا تراشه‌ها را منحصرا برای شرکت‌هایی می‌سازند که مقرشان در آنجا است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات اروپایی اعلام کردند تولیدکنندگان تراشه چینی به دلیل عرضه بیش از حد، ممکن است ظرفیت خود را با ورود به جنگ قیمت با رقبای داخلی خود کاهش دهند.

انتهای پیام

نظر شما