شناسهٔ خبر: 50474050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق و شمال کشور:

بازار زعفران در سطح جهانی باید گسترش یابد

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق و شمال کشور گفت: زعفران به‌عنوان کالای استراتژیک در اولویت برنامه کاری دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد بهشتی رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق و شمال کشور ضمن اشاره به اینکه معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه چند سالی است که ایجاد شده است؛ گفت: زعفران به‌عنوان یک کالای استراتژیک در اولویت برنامه کاری ما به‌عنوان دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی قرار دارد و تلاش ما این است که بازار این محصول را در تمام دنیا بیش از پیش گسترش دهیم.

او با بیان اینکه می‌دانیم که در حال حاضر کشور‌هایی هستند که زعفران ایرانی را به صورت فله خریداری کرده و با برند خودشان عرضه می‌کنند، افزود: این موضوع یک آسیب بزرگ محسوب می‌شود و اگر بتوانیم در امر صادرات زعفران با بسته‌بندی و برند کشور خودمان در سطح جهان حضور پیدا کنیم، قطعا کشور‌های دیگر مجالی نخواهند داشت تا زعفران ایران را به نام خودشان ثبت کنند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور ضمن تاکید بر اینکه ایران تنها صادر کننده زعفران در جهان است، ادامه داد: پیشنهادی را داشتیم که مانند اوپک، که شرکت‌های نفتی را کنار هم جمع می‌کند، در زعفران هم چنین مجموعه‌ای را ایجاد کنیم. ما برای اینکه هدف توسعه صادرات در ذیل برنامه OSEC را محقق کنیم باید تلاش کنیم بازار‌های جهان را بیشتر تحت تأثیر صادرات خود قرار دهیم؛ صادرات به طور مستقیم انجام شود و دست واسطه‌ها از این کالا کوتاه شود؛ تمامی این موارد در برنامه‌های کاری سفارتخانه‌های ما در دوره جدید مدنظر قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید

بهشتی همچنین کیفیت زعفران خراسان، کیفیت منحصربه‌فردی دانست که در هیچ جای دنیا نظیر ندارد و بیان کرد: برنامه جدید وزارت امور خارجه کاملاً صادرات محور است و مطمئن هستم در این دوره در امر صادرات تولیدات ایرانی و به طور خاص در خراسان رضوی با محوریت زعفران شاهد توفیقات بیشتری خواهیم بود.

او ضمن ابراز علاقه به فضای کاری زعفرانکاران تصریح کرد: من از زمانی که در خراسان رضوی قبول مسئولیت کردم یکی از آرزوهایم این بود که در مزارع زعفران و در هنگام برداشت زعفران حضور داشته باشم، چراکه تماشا این مزرعه انرژی بسیار مثبتی به انسان می‌دهد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق و شمال کشور در خصوص موضوع گردشگری زعفران تاکید کرد: در بحث گردشگری می‌توانیم برنامه ریزی داشته باشیم که در فصل برداشت زعفران از کشور‌های دیگر که مشتاق دیدن مراحل برداشت زعفران هستند، گردشگرانی را به کشور جذب کنیم و همین موضوع می‌تواند زمینه اشتیاق بیشتر سفر به ایران را فراهم کند؛ در این ارتباط همچنین ژاپنی‌های در سفری که یک تیم از همکاران ما به این کشور داشتند، پیشنهاد داده بودند که تور گردشگری در ایام برداشت زعفران برای مردم این کشور فراهم شود


انتهای پیام/ا. غ

نظر شما