شناسهٔ خبر: 67424835 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بورس در دو راهی چهاردهم

تحریریه جهان صنعت نیوز

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛‌ با وجودی که هنوز تکلیف قطعی برنده انتخابات ریاست جمهوری روشن نشده و باید تا هفته آینده منتظر ماند، اولین واکنش را بازار ارز نشان داد که قیمت رو به افزایش گذاشت. دیگر بازارها هم تحت تاثیر نتایج هستند تا تکلیف شان را با رییس دولت چهاردهم مشخص می کند. برخی تحلیلگران بر این باورند که به نظر می‌رسد، از ابتدای هفته با افزایش دامنه ‌نوسان به ۶‌ درصد شاهد خروج بورس از شرایط فعلی باشیم.

از آنجا که آنچه در انتخابات اخیر شاهد هستیم تقابل بین دو دیدگاه عمده اقتصادی و سیاسی است که به اعتقاد سهامداران یکی می‌تواند منجر به رشد سرمایه‌گذاری در کشور شود و دیگری نگاه دستوری به اقتصاد دارد، بنابراین این موضوع محتمل است که منجر به تداوم کاهش حاشیه سود شرکت‌های تولیدی و خدماتی شود، پس از این منظر پیروزی هر یک از جریان‌های مذکور می‌تواند منجر به واکنش قابل توجه فعالان بازار سرمایه شود. آنچه بدیهی به ‌نظر می‌رسد، تکیه ‌دادن هرکدام از کاندیداها با تفکرات مشخص و یادشده بر مسند ریاست‌جمهوری می‌تواند در کوتاه‌مدت موج جدی از صعود یا نزول را ایجاد کند. امیر‌علی ‌امیرباقری کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می گوید: کلیت بازار با توجه به شرایط فاندامنتال و تکنیکال در شرایط مطلوبی قرار دارد. از بعد سیاسی پیروزی هر یک از نامزدها می‌تواند کلیت شرایط را تشدید کند. اگر قرار است روند صعودی در میان‌مدت و بلند‌مدت داشته باشیم باعث تشدید این روند خواهد شد.

او اضافه می کند: در میان‌مدت و بلندمدت در صورت پیروزی هر یک از کاندیداها باید روند صعودی را در نظر داشته باشیم. البته در صورت پیروزی آقای پزشکیان این امکان وجود دارد که روند صعودی به بازار بازگردد. امیر باقری رقابت نهایی در مرحله دوم بین آقای پزشکیان و جلیلی خواهد بود و این فضای ابهام بازار سرمایه را قدری با فشار فروش مواجه خواهد کرد. چراکه سرمایه‌گذاران اگر احتمال پیروزی راست تندرو را در نظر بگیرند حداقل در کوتاه‌مدت فشار فروش را در بازار شاهد خواهیم بود.

نظر شما