شناسهٔ خبر: 50454706 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز برداشت زعفران از کشتزار‌های تایباد

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: برداشت زعفران از ۶ هزار و ۲۵۲ هکتار از کشتزار‌های تایباد در خراسان رضوی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جواد اعتضادی مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: سطح زیرکشت زعفران در تایباد در سال زراعی کنونی نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش داشته که خشکسالی و پایین بودن قیمت این محصول در فصل برداشت از مهمترین علل کاهش سطح زیر کشت این محصول اقتصادی در این منطقه است.

او افزود: کشت زعفران در تایباد به صورت پراکنده است با این وجود به ازای هر هکتار کشت این محصول، ۱۳۰ نفر - روز از مرحله کاشت تا برداشت زعفران در این منطقه مشغول کار می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد ادامه داد: عملکرد گل تَر زعفران در کشتزار‌های تایباد در سال زراعی کنونی به ۴۸۰ کیلوگرم در هر هکتار می‌رسد و پیش بینی می‌شود امسال افزون بر ۱۵ تن زعفران خشک در این شهرستان تولید شود و این در حالی است که سال زراعی گذشته افزون بر ۳۲ تن زعفران خشک در این منطقه تولید و روانه بازار‌های مصرف سراسر کشور شد.

بیشتر بخوانید

اعتضادی بیان کرد: کشت زعفران با توجه به نیاز کمتر به آب با استقبال شدید کشاورزان رو به رو شده و به همین خاطر تامین کود‌های شیمیایی و ریزمغذی مورد نیاز، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، مبارزه با علف‌های هرز، جلوگیری از چرای دام در مزارع و ارائه راهنمایی‌ها و توصیه‌های فنی در جهت حمایت از زعفرانکاران صورت می‌گیرد.

او از توزیع ۵۰۰ تن انواع کود بین زعفرانکاران این خطه در سال زراعی جاری خبر داد و تصریح کرد: برداشت این محصول همه ساله از اواخر مهر ماه آغاز و تا اواسط آذر ماه ادامه می‌یابد؛ همچنین در سال زراعی کنونی در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزار‌های این محصول در تایباد روش‌های نوین آبیاری اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد با بیان این که مناطق عمده کشت این محصول در اراضی کشاورزی دشت کرات و بخش میان ولایت است تاکید کرد: در حال حاضر یک واحد فرآوری این محصول در این شهرستان فعال است ؛ تایباد به لحاظ تولید زعفران، رتبه سوم  خراسان رضوی را از آن خود کرده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

نظر شما