شناسهٔ خبر: 50458329 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

آغاز برداشت زعفران از کشتزارهای تایباد

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: برداشت زعفران از ۶ هزار و ۲۵۲ هکتار از کشتزارهای این محصول در شرق خراسان رضوی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد اعتضادی گفت: سطح زیرکشت زعفران در تایباد طی سال زراعی کنونی نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش داشته که خشکسالی و پایین بودن قیمت این محصول در فصل برداشت از مهمترین علل کاهش سطح زیر کشت این محصول اقتصادی در این منطقه است.

وی ادامه داد: کشت زعفران در تایباد به صورت پراکنده است با این وجود به ازای هر هکتار کشت این محصول، ۱۳۰ نفر - روز از مرحله کاشت تا برداشت زعفران در این منطقه مشغول کار می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: عملکرد گل تَر زعفران در کشتزارهای تایباد طی سال زراعی کنونی به ۴۸۰ کیلوگرم در هر هکتار می رسد و پیش بینی می شود امسال افزون بر ۱۵ تن زعفران خشک در این شهرستان تولید شود و این در حالی است که سال زراعی گذشته افزون بر ۳۲ تن زعفران خشک در این منطقه تولید و روانه بازارهای مصرف سراسر کشور شد.

اعتضادی افزود: کشت زعفران با توجه به نیاز کمتر به آب با استقبال شدید کشاورزان رو به رو شده و به همین خاطر تامین کودهای شیمیایی و ریزمغذی مورد نیاز، استفاده از روشهای نوین آبیاری، مبارزه با علفهای هرز، جلوگیری از چرای دام در مزارع و ارائه راهنمایی ها و توصیه‌های فنی در راستای حمایت از زعفرانکاران صورت می‌گیرد.

وی از توزیع ۵۰۰ تن انواع کود بین زعفرانکاران این خطه در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: برداشت این محصول همه ساله از اواخر مهر ماه آغاز و تا اواسط آذر ماه ادامه می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: همچنین در سال زراعی کنونی در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای این محصول در شهرستان تایباد روش‌های نوین آبیاری اجرا شده است.

اعتضادی با بیان این که مناطق عمده کشت این محصول در اراضی کشاورزی دشت کرات و بخش میان ولایت است اعلام کرد: در حال حاضر یک واحد فرآوری این محصول در این شهرستان فعال است.

وی ادامه داد: شهرستان تایباد به لحاظ تولید زعفران، رتبه سوم استان خراسان رضوی را از آن خود کرده است.

نظر شما