شناسهٔ خبر: 50431367 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

آغاز برداشت انار در مه‌ولات خراسان رضوی

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات در استان خراسان رضوی گفت: برداشت انار از سطح ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات این شهرستان آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا ، هادی ساربان گفت: پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار تن انار در این شهرستان برداشت شود که در مقایسه با پارسال ۴۰ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: تداوم یخبندان در زمستان، کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی، سرمازدگی، افزایش میانگین دما در اواخر زمستان سال گذشته و اوایل سال جاری، بروز تنش های آبی و افزایش دوره آبیاری ناشی از خاموشی چاه های کشاورزی، گرمای شدید هوا و دمای هوای بیشتر از نرمال در تابستان سال جاری و همچنین وقوع طوفان شدید و گرد و خاک از مهمترین دلایل کاهش برداشت انار می‌باشند.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: افزایش آمادگی کشاورزان برای مواجهه کارآمدتر با پدیده های اقلیمی از قبیل خشکسالی، موثرترین شیوه کاهش خسارت این پدیده ها است.

وی افزود: بکارگیری شیوه های کوتاه مدت مانند مدیریت در مصرف آب، جلوگیری از اتلاف آب، کوددهی مناسب و همچنین برنامه ریزی برای شیوه های بلند مدت مانند مدیریت در کاشت، انتخاب گونه های کم آب طلب و سازگار با اقلیم های خشک، ایجاد بادشکن و تقویت منابع آب های زیرزمینی به کاهش اثرات نامطلوب این پدیده‌ها منجر می شود.

مه‌ولات عنوان بزرگترین شهرستان باغی در خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و مقام نخست سطح زیرکشت و تولید ۲ محصول پسته و انار و عنوان پنجم سطح زیرکشت و تولید زعفران را در این استان دارد و حدود ۹۷ درصد اشتغال مردم این منطقه وابسته به بخش کشاورزی است.

نظر شما