شناسهٔ خبر: 50459023 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

۱۶ رشته قنات در جوین نیازمند بازسازی است

مدیر جهاد کشاورزی جوین در خراسان رضوی گفت: ۱۶ رشته قنات در این شهرستان نیازمند بازسازی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، با اشاره به آغاز فصل پاییز و احتمال بارندگی پاییزه و استفاده بهینه از  روان آبها در بخش کشاورزی گفت: در شهرستان جوین بالغ بر ۸۰ درصد مردم به شغل کشاورزی مشغول هستند و باید کشاورزی به صورت اقتصادی انجام شود تا با ایجاد کشاورزی پایدار در بخش کشاورزی شاهد رشد اقتصادی و رسیدن به خودکفایی باشیم.

علی اکبر قارزی با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی بالغ بر ۶۸۰۰ رشته قنات فعال موجود است افزود: بازسازی و نگه داری قنوات نیز تنها راه زنده ماندن قنوات محسوب میشود و می طلبد که برای تثبیت وضعیت آنها و جلوگیری در هدررفت و یا نقصان آب مراقبت های دائمی صورت بگیرد. 

وی با تاکید به اهمیت حفاظت از منابع آبی شهرستان ادامه داد: شهرستان جوین دارای ۸۹ رشته قنات فعال بوده که ۳ رشته آن تامین اعتبار شده و در حال مرمت و بازسازی است و همچنین ۱۶ رشته قنات اصلی از مجموع ۸۹ رشته در شهرستان نیز نیازمند مرمت و تامین اعتبار اساسی است.

قارزی خاطرنشان کرد: قنات ها از منابع پایدار آب کشاورزی هستند که در سال‌های اخیر به سبب کاهش بارندگی و تداوم پدیده خشکسالی دبی آب آنها کم شده است.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تامین نیاز غذایی کشور افزود: کشاورزان در روستا ها اولین گروهی هستند که با خرابی قنوات دچار مشکل شده و در امور کشاورزی آنها خسارت وارد می‌شود لذا بازسازی و مرمت قنوات از اولویت های جهاد کشاورزی بشمار می آید.

راضیه عباس آبادی مسئول امور فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین نیز گفت: آنچه از لحاظ قانونی تعریف شد،سهم دولت در  اجرای طرح های آبیاری تحت فشار اعتبارات بلاعوض ۸۵ درصد و سهم کشاورزی متقاضی ۱۵ درصد است و کشاورزان میتوانند با مراجعه به واحد آب و خاک مراکز و مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان جهت تشکیل پرونده و اجرای این سیستم ها اقدام کنند.

عباس آبادی خاطرنشان کرد: شهرستان جوین با بیش از ۳۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید سالانه۵۰۰ هزار تن  محصولات کشاورزی به عنوان قطب  کشاورزی در منطقه نقش مهمی در تامین امنیت غذایی نیز دارد.

نظر شما