شناسهٔ خبر: 50214825 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در یادداشتی بررسی شد،

تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان

خبرگزاری صداوسیما

تضعیف دولت میقاتی، نگرانی از افزایش تنفر مردم از آمریکا در جریان سوخت رسانی ایران و کارشکنی در روند پرونده انفجار بیروت از مهمترین دلایل فتنه گری اخیر وطن فروشان داخلی و حامیان خارجی آن‌ها در توطئه اخیر علیه مردم لبنان بود توطئه اي که البته با هوشمندي حزب الله و نيروهاي مقاومت، آتش آن خاموش شد.

صاحب‌خبر -

     به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما؛ مجتبی شاهسونی کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی درباره تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان نوشت: تنش آفرینی اي که در لبنان از تابستان ۲۰۰۵ با توطئه  ترور رفیق حریری آغاز شد به مدت ۱۵ سال ادامه داشت تا اینکه اخیرا با تشکیل دولت میقاتی و سوخت رسانی ایران، مردم لبنان داشتند نفس راحتی از سریال تکراری فتنه‌ها در این کشور می‌کشیدند که بار دیگر  فتنه انگیزی حزب ۱۴ مارس با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی کام مردم لبنان را تلخ کرد؛ فتنه‌ای که می‌تواند سرآغاز بحران شدید سیاسی و امنیتی در لبنان باشد هرچند خویشتنداری طرفداران حزب الله تاکنون توانسته است آتش فتنه اخیر را خاموش کند، اما تا زمانی که فتنه گران داخلی و خارجی به تنش آفرینی علیه مردم لبنان دست می‌زنند نمی‌توان پایانی بر بحران سیاسی و امنیتی در این کشور تصور کرد. در اين تحليل دلايل و اهداف فتنه گري وطن فروشان داخلي و مزدوران خارجي از فتنه اخير و راهکار حزب الله براي خنثي کردن اين توطئه  بررسي مي شود. 

تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان

دلايل فتنه گري وطن فروشان داخلي و مزدوران خارجي

فتنه گران داخلی و حامیان خارجی آن‌ها از هر موقیعتی برای ضربه زدن به مردم این کشور و مخدوش کردن چهره حزب الله لبنان استفاده می‌کنند در همین حال در فتنه اخیر نیز  به مانند سریال توطئه‌های ۱۵ سال اخیر فتنه گران داخلی و خارجی بلافاصله فعال شدند و سعی کردند با دامن زدن به اعتراضات این کشور را وارد جنگ داخلی کنند. اما مهمترین دلایل فتنه گران از توطئه اخیر چیست؟

تضعيف دولت ميقاتي 

تشکیل دولت به نخست‌وزیری «نجیب میقاتی» و همراهی جریان‌های سیاسی با او برای حل بحران‌های اقتصادی و سیاسی لبنان، ضربه‌ای بزرگ به جریان‌های وابسته به آمریکا و سعودی بود که بیش از یک سال لبنان را در بحران سیاسی اقتصادی قرار دادند. آن‌ها موفقیت میقاتی را برابر با حذف خویش از عرصه سیاسی دانسته و نگران مطالبه مردم برای مجازات خویش به عنوان عاملان بحران هستند. بنابراين موفقیت میقاتی شکست ائتلاف صهیونیستی، آمریکایی، فرانسوی و سعودی برای تسلیم لبنان در برابر روند سازش و زیاده‌خواهی‌هایشان را به همراه دارد لذا با ایجاد فتنه امنیتی به دنبال به شکست کشاندن دولت میقاتی برای استمرار بحران سیاسی و اقتصادی هستند تا در کنار پنهان‌سازی پرونده خیانت‌هایشان، همچنان به خوش‌خدمتی برای فتنه‌انگیزان خارجی در لبنان ادامه دهند.

تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان

سوخت رساني و نگراني از افزايش تنفر از آمريکا

ابتکار حزب‌الله در خرید و وارد کردن سوخت از ایران، ضمن شکست تحریم و تهدیدات آمریکا کام مردم لبنان را شیرین و زمینه‌ساز افزایش بصیرت و آگاهی آن‌ها درباره دوستان و دشمنان لبنان شد که اوج‌گیری مطالبات مردمی مبنی بر دوری کشورشان از آمریکا از نتایج آن بود. 
تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنانکارشکني در روند پرونده انفجار بيروت

بیداری لبنانی‌ها در قبال روند دادگاه انفجار بیروت و تاکید آن‌ها بر لزوم مقابله با انحرافات این پرونده برای جلوگیری از تکرار آنچه در پرونده ترور حریری روی داد، ضربه‌ای بزرگ به دشمنان داخلی و خارجی لبنان بود، به ویژه اینکه مطالبه مردمی در نهایت می‌تواند به آشکار شدن عاملان اصلی ورود و ذخیره‌سازی آن همه نیرات و فتنه‌ای که علیه لبنان طراحی شده بود منجر شود؛ لذا دشمنان لبنان با ایجاد بحران‌های حاشیه‌ای به دنبال مانع‌تراشی بر سر راه اصلاح روند دادگاه پرونده انفجار بندر بیروت هستند تا شاید با این حربه از بازخواست و مجازات رهایی یابند.
تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان

اهداف فتنه گران از فتنه گري
مهمترين اهداف فتنه گران از تیراندازی به سوی معترضان در بیروت، دامن زدن به جنگ داخلی به سود دشمنان حزب‌الله است. این اقدامات حلقه‌ای از سلسله توطئه‌ها و برنامه‌هایی است که امریکا و رژیم صهیونیستی برای خلع سلاح مقاومت حزب الله لبنان و سرکوب مقاومت اسلامی در منطقه و پیش بردن طرح‌ها و منافع خود دنبال می‌کنند. در همين حال «مَکرَمْ خُوریْ» تحلیلگر فلسطینی در اين باره گفت اقداماتی نظیر سنگ اندازی در تشکیل دولت لبنان، سیاسی کردن روند تحقیق انفجار بندر بیروت و تلاش‌ها برای از بین بردن محبوبیت مقاومت لبنان از طریق انفجار بندر بیروت در ۴ آگوست ۲۰۲۰ از مهمترين اهداف فتنه گران در فتنه اخير لبنان بود فتنه اي که البته نتیجه‌ای به دنبال نداشته است. از این رو، آمریکا و رژیم اسرائیل با برهم زدن ثبات لبنان یک گام جلوتر نهاده اند. آن‌ها می‌خواهند بر روی واقعیت‌ها درباره انفجار بندر بیروت سرپوش نهند و مردم را علیه حزب الله تحریک کنند. هدف این است که ثبات جامعه لبنان را بر هم زنند و به یک فتنه مذهبی میان مسیحیان و مسلمان و شیعیان و اهل تسنن دامن زنند. از سويي ديگر آمریکا در تلاش است به جای جنگ و دخالت نظامی از فتنه انگیزی و به راه انداختن جنگ داخلی برای تاثیر گذاری در لبنان استفاده کند.

تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان

خويشتن داري حزب الله و خنثي شدن توطئه فتنه گران

در مقابله با کمین‌های فتنه انگیزانه آمریکا در منطقه و به طور خاص در لبنان، گروه‌های مقاومت به برنامه‌های خودشان برای کور کردن این فتنه‌ها و کشیده نشدن به فتنه و هدف آن در ایجاد جنگ داخلی، تلاش می‌کنند. سید هاشم صفی الدین در اين باره تاکید کرد حزب القوات اللبنانیه می‌خواهد لبنان را به جنگ خونین داخلی بکشاند. بنابراين تحلیلگران عرب معتقدند به خشونت کشیدن اعتراضات در لبنان به قاضی پرونده تحقیق درباره انفجار بندر بیروت و کشته و زخمی شدن شماری از افراد در آن شاخصی است که نشان می‌دهد احتمال پیش رفتن لبنان در مسیر خطرناک وجود دارد و تنها با خویشتن داری است که می‌تواند لبنان را از آتش فتنه دور نگه داشت. بنابراين اجرای برنامه‌های سفارت آمریکا را طرف‌های عربی، تامین مالی می‌کنند. این برنامه ها، تاکتیک جدید واشنگتن پس از تصمیم عقب نشینی از درگیری مستقیم نظامی با قدرت‌های منطقه است و آمریکا تلاش می‌کند از عوامل منطقه‌ای خودش برای ایجاد هرج و مرج استفاده کند. اما تصمیم گروه‌های مقاومت عقب نشینی نیست، بلکه به پایداری و اصرار بر رویارویی با قاطعیت، ادامه می‌دهند. البته همواره به شیوه‌های مناسب عمل می‌کنند. در همين حال سید هاشم صفی الدین تاکيد کرد ما هرگز لباس جنگ داخلی را به تن نخواهیم کرد. همگان -بزرگ و کوچک- این را گوش کنند که حزب الله برای نبرد‌های خیابانی و کوچه و بازار به وجود آورده نشده است. حزب الله برای نبرد شکستن سر‌های زورگویان این جهان در منطقه ما و در صدر آن‌ها آمریکا و صهیونیسم، ایجاد شده، قدرتمند شده و پیروز هم شده است.

تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان


نتیجه گیری:
تضعيف دولت ميقاتي، سوخت رساني ايران به لبنان و نگراني از افزايش تنفر از آمريکا، کارشکني در روند پرونده انفجار بيروت از مهمترين دلايل فتنه گري اخير وطن فروشان داخلي لبنان و حاميان خارجي آنها بود. اقداماتی نظیر سنگ اندازی در تشکیل دولت لبنان، سیاسی کردن روند تحقیق انفجار بندر بیروت و تلاش‌ها برای از بین بردن محبوبیت مقاومت لبنان از طریق انفجار بندر بیروت در ۴ آگوست ۲۰۲۰ از مهمترين اهداف فتنه گران در فتنه اخير لبنان بود فتنه اي که البته نتیجه‌ای به دنبال نداشته است. بنابراين کشتار معترضان در بیروت، آن هم به دستور سفارت آمریکا و از سوی گروه سیاسی شناسنامه‌داری، چون «قوات اللبنانیة» به رهبری «سمیر جعجع» که سابقه طولانی در جنایت علیه لبنانی‌ها دارد، ابعاد جدیدی از فتنه‌انگیزی علیه امنیت لبنان بود که پس از شکست‌های زنجیره‌ای دشمنان خارجی و مهره‌های داخلی آن‌ها صورت گرفته است اما «ارتش، مردم و مقاومت» که مثلت امنیت و ثبات لبنان را تشکیل می‌دهند توانستند با خويشتن داري و هوشمندي فتنه اخير را خاموش کنند هرچند درگیری‌های لبنان پرونده خونین بسیار خطرناکی را به ثبت رساند که این اقدام می‌تواند لبنان را بر لبه پرتگاه قرار دهد.

تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی در لبنان

نظر شما