شناسهٔ خبر: 50198624 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

تک تیرانداز حادثه بیروت، کارمند سفارت آمریکا از آب درآمد

دام امنیتی کاخ سفید در بیروت

روح‌الله فرقانی / مداخلات آمریکا در امور داخلی لبنان تا آنجا پیش رفته است که علاوه بر بی‌ثبات‌سازی امور سیاسی بیروت، به‌سوی معترضان این کشور نیز تیراندازی می‌کند؛ حادثه‌ای که روز پنجشنبه از نگاه لنز دوربین عکاسان خبری لبنان پنهان نماند و یکی از خبرنگاران این کشور با انتشار تصویری از فردی که به‌سوی مردم لبنان شلیک می‌کند، مدعی شد که او از کارمندان سفارت آمریکا در بیروت است. گویا دخالت‌های آمریکا در امور داخلی لبنان پایانی ندارد.

صاحب‌خبر -

روز پنجشنبه بود که تجمع مردم لبنان در اعتراض به دستور قاضی تحقیقات پرونده انفجار بندر بیروت مبنی بر بازداشت تعدادی از وزرا و نمایندگان این کشور به خشونت کشیده شد و بیش از ۲۰نفر کشته یا زخمی شدند. نیروهای ارتش لبنان به مردم که برای تجمع مقابل کاخ دادگستری در حرکت بودند در منطقه الطیونة در بیروت حمله کردند که  شماری از معترضان کشته و زخمی شدند. منابع خبری اعلام کرده‌اند که بر اثر این درگیری و تیراندازی در نزدیکی محل تجمع، پنج نفر کشته و حدود ۲۰نفر دیگر زخمی شدند. یکی از عوامل تیراندازی به‌سوی معترضان بازداشت شده است. به نوشته رویترز، پس از وقوع درگیری‌ها در نزدیکی محل اعتراض علیه قاضی تحقیقات پرونده انفجار بندر بیروت، صدای دو انفجار در بیروت پایتخت لبنان شنیده شده است.حمله ازسوی عناصر مسلح علیه معترضانی صورت گرفت که به‌صورت مسالمت‌آمیز به عملکرد «طارق بیطار»، بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت معترض بودند و در برابر کاخ دادگستری اعتراضات مسالمت‌آمیز را دنبال کردند. همزمان با این اعتراضات ناگهان تیراندازی‌ها ازسوی افراد مسلح آغاز شد.حادثه روز پنجشنبه، روند کار دولت جدید لبنان را آسان‌تر خواهد کرد، چون دولت به‌راحتی خواهد توانست عوامل آشوب و ناامنی را مورد بازخواست قرار داده و با آن‌ها برخورد کند. عاملان حوادث و به آشوب‌کشاندن تظاهرات مسالمت‌آمیز روبه‌روی دادگاه برای همگان مشخص است و عمده اقدامات ناامن‌سازی ازسوی جریان‌های مخالف مقاومت انجام می‌شوند. حزب‌الله لبنان و ائتلاف 8مارس تاکنون به‌دفعات نشان داده که به‌دنبال آرامش و ثبات در لبنان است و از هواداران خود هم خواسته تا در واکنش به حادثه تیراندازی روبه‌روی دادگاه بیروت خویشتنداری از خود نشان دهند. جریان غربگرا و ائتلاف 14مارس در لبنان که اهداف آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را دنبال می‌کنند، اکنون که دولت را در اختیار ندارند، به‌دنبال راه‌اندازی جنگ داخلی علیه مقاومت هستند و به خشونت کشاندن اعتراضات مسالمت‌آمیز روبه‌روی دادگاه بیروت نشانه همین تلاش نیروهای وابسته به آمریکا ورژیم اسرائیل در لبنان است. نباید فراموش کرد، آمریکا به همراه رژیم‌صهیونیستی همواره به‌دنبال ایجاد بحران و ناامنی در لبنان هستند. برای آمریکا آنچه در لبنان مهم است، حضور نیروها و عوامل خودشان در رأس قدرت است و هرگاه عوامل وابسته به آمریکا و غرب در لبنان
 روی کار نباشد، واشنگتن به همراه تل‌آویو حداکثر تلاش خود را برای ایجاد درگیری داخلی و تنش به کار می‌بندند تا بی‌ثباتی و ناآرامی در این کشور حاکم شود تا مگر به اجرای توطئه‌های خود بپردازند.
کمااینکه رسانه‌های لبنانی روز گذشته با انتشار اخباری از شناسایی افرادی که به‌سوی مردم تیراندازی می‌کردند، خبر دادند، اخباری که نشان می‌دهد که تک‌تیرانداز حادثه بیروت، کارمند سفارت آمریکا از آب درآمده است. آنگونه که «حسین مرتضی»، خبرنگار سرشناس لبنانی در صفحه توییتر خود به افشای هویت یکی از تک‌تیراندازانی را که به‌سوی هواداران حزب‌الله و جنبش امل در مقابل کاخ دادگستری شلیک می‌کرد افشا کرد. او با درج تصویری از این فرد نوشت که «شکری ابوصعب» از نیروهای امنیتی سازمان امنیت لبنان و همزمان از کارمندان سفارت آمریکاست که در جنایت «الطیونه» در بیروت با سلاح تک‌تیرانداز شلیک می‌کرد.
هواداران حزب‌الله و جنبش امل روز پنج‌شنبه در اعتراض به عملکرد بد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بیروت به خیابان‌ها آمده‌ بودند و به شکل مسالمت‌آمیز تجمع خود را شکل دادند که به یکباره با تیراندازی افراد ناشناس از بالای پشت‌بام‌ها مواجه شدند. در این حادثه هفت نفر شهید و ۶۰تن دیگر زخمی شدند. نیروهای امنیتی لبنان تاکنون ۱۹نفر را در رابطه با این حادثه دستگیر کرده‌اند، ۱۷تن از آن‌ها لبنانی و دو تن دیگر از اتباع سوریه هستند.
حزب‌الله و جنبش امل، حزب «القوات اللبنانیه» به سرکردگی «سمیر جعجع» را عامل این جنایت معرفی کرده و گفته‌اند که دستورات از سفارت آمریکا رسیده بود.
هاشم صفی‌الدین افزود: رییس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان دیروز عصر در جریان تشییع پیکر شهدای الطیونه گفت: آنچه روز گذشته شاهدش بودیم، یک قسمت از اقداماتی بود که سفارت آمریکا در لبنان آن را مدیریت می‌کند و برخی طرف‌های عربی آن را تامین مالی می‌کنند.حال با شناسایی افراد تک‌تیرانداز در حادثه اخیر بیروت باید دید، واکنش سفارت شیطانی آمریکا در لبنان چگونه است و مقامات لبنان به ادامه مداخلات کاخ سفید در امور کشورشان چه واکنشی نشان می‌دهند، دخالت‌هایی که پیش از این در جنگ اقتصادی و فسادهای مالی بانک مرکزی بیروت دیده شد که آمریکایی‌ها چگونه با محاصره اقتصادی و همکاری ریاض سلامه، مدیر بانک مرکزی این کشور، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم این کشور را با مشکل روبه‌رو کردند. آنگونه که از اخبار رسانه‌های لبنان برمی‌آید سید حسن نصرالله به‌زودی سخنرانی دارد که یکی از موضوعات مورداشاره او تحولات اخیر لبنان و مداخلات آمریکا در این کشور است.در همین زمینه «عبدالباری عطوان» نویسنده سرشناس جهان عرب اتفاقات برجسته اخیر در لبنان را توطئه‌ای آمریکایی-صهیونیستی برای روشن کردن آتش جنگ داخلی در منطقه دانست و در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: تیراندازی به معترضان در بیروت و کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر، حملات هوایی علیه سوریه و شهادت شش نفر، تقلب در انتخابات عراق همگی فتنه آمریکایی-اسرائیلی برای روشن کردن آتش جنگ داخلی در منطقه است. سردبیر روزنامه رای الیوم افزود: ایجاد درگیری‌های فرقه‌ای با هدف تامین منافع اسرائیل و سرقت گاز لبنان صورت گرفته است، اما این فتنه پیش نخواهد رفت و اگر هم پیش رود محور آمریکایی در آن بازنده و شکست خورده خواهد بود. همچنین شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان نیز در واکنش به این موضوع گفت، هر خون، فتنه، بر هم زدن آرامش داخلی و هرج و مرج امنیتی که امروزرخ داد یا رخ خواهد داد به گردن سفارت آمریکا و «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت است، شخصی که باید کنار گذاشته شده و مورد بازجویی قرار گیرد.

نباید فراموش کرد، آمریکا به همراه رژیم صهیونیستی همواره به دنبال ایجاد بحران و ناامنی در لبنان هستند. برای آمریکا آن چه در لبنان مهم است، حضور نیروها و عوامل خودشان در راس قدرت است

نظر شما