شناسهٔ خبر: 50175412 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

رییس‌جمهور لبنان با محکوم کردن حادثه اخیر بیروت به سمیر جعجع هشدار داد

خویشتنداری حزب‌الله

آخرین روز هفته اخیر بود که عروس خاورمیانه بار دیگر شاهد افزایش تنش‌ها و درگیری شد؛ درگیری‌هایی که گویا کشورهای محور شرارت چون عربستان‌سعودی، نمی‌خواهند که این کشور ساحلی دریای مدیترانه در آرامش باشد؛ ازاین‌رو با اجرای توطئه‌هایی موج‌های ناآرامی و تنش را در بیروت بلند می‌کنند، رویدادی که پنجشنبه این هفته رخ داد و تجمعی که در مقابل دادگاهی در ارتباط با پرونده انفجار بیروت درحال برگزاری بود، به خشونت کشیده شد که به‌دنبال آن تعدادی کشته و تعدادی مجروح شدند. گویا حمایت آشکار آمریکا و عربستان از برخی گروه‌های لبنان همچون «سمیر جعجع»، رییس حزب القوات اللبنانیه، پایانی ندارد و با ایجاد فتنه به‌دنبال جنگ داخلی در این کشور هستند. موضوعی که روز پنجشنبه در بیروت به وقوع پیوست و تیراندازی افرادی مسلح طرفدار گروه سمیر جعجع یا فالانژها، به معترضان حامی حزب‌الله که در مقابل دادگاه بیروت صورت گرفت، به خشونت کشیده شد و تعدادی کشته و مجروح شدند؛ حادثه‌ای که اگر نبود خویشتن‌داری و درایت حزب‌الله، لبنان یک جنگ داخلی دیگر را تجربه می‌کرد. این حادثه تلخ تا آنجا پیش رفت که میشل عون، رییس‌جمهور لبنان بعد از تیراندازی‌ها و درگیری‌های روز پنجشنبه در بیروت با سمیر جعجع، رییس حزب القوات اللبنانیه تماس گرفت و ضمن ابراز ناخرسندی از این اتفاقات به او گفت: «بازی‌ات را پایان بده.»

صاحب‌خبر -

آنگونه که از گزارش رسانه‌های لبنانی برمی‌آید، تجمع روز پنجشنبه مردم لبنان در اعتراض به دستور قاضی تحقیقات پرونده انفجار بندر بیروت مبنی بر بازداشت تعدادی از وزرا و نمایندگان این کشور، به خشونت کشیده شد و بیش از ۲۰نفر کشته یا زخمی شدند. نیروهای ارتش لبنان به مردم که برای تجمع مقابل کاخ دادگستری در حرکت بودند در منطقه الطیونة در بیروت حمله کردند که  شماری از معترضان کشته و زخمی شدند. همزمان و پس از وقوع درگیری‌ها در نزدیکی محل اعتراض علیه قاضی تحقیقات پرونده انفجار بندر بیروت، صدای دو انفجار در بیروت پایتخت لبنان
 شنیده شده است تا گمانه‌های برای روی دادن یک جنگ داخلی  و افزایش تنش‌ها بیشتر قوت گیرد.کشور لبنان در آگوست سال۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۲۰۰کشته و ۶۵۰۰مجروح به‌دنبال داشت. رسیدگی به پرونده انفجار بیروت و انجام تحقیقات درباره آن از سال گذشته آغاز شد اما این پرونده نیز همانند سایر رخدادهای جنایی در لبنان تحت مداخله مستقیم طرف‌های خارجی و بین‌المللی قرار گرفت. طارق البیطار روز سه‌شنبه قرار بازداشت «علی حسن خلیل» وزیر سابق و معاون کنونی «نبیه بری» رییس پارلمان لبنان در ارتباط با انفجار بندر بیروت را صادر کرد. نحوه عملکرد قاضی و بازپرس قضایی لبنانی «طارق بیطار» درخصوص پرونده انفجار بندر بیروت به بحث داغ این روزهای لبنان تبدیل شده است تا آنجا که سیاسی عمل کردن بازپرس قضایی لبنان در پرونده انفجار بندر بیروت صدای بسیاری را در لبنان درآورده و معترضان می‌گویند، وی بنا به دستورات خارجی دنبال هدف گرفتن گروهی خاص است.
  
اتهام‌زنی غرب علیه مقاومت لبنان
 گفته می‌شود، اعتراضات مرتبط با تحولات اخیر دادگاه در ارتباط با پرونده انفجار بیروت است. بندر بیروت در زمان انفجار در اختیار دولت بوده است و همچنین نیروهای فالانژ در آنجا نفوذ داشته‌اند و تحقیقات نشان داده که عاملان انفجار مرتبط با نیروهای تکفیری سوری بوده و قرار بود تحقیقات تکمیلی دراین‌ارتباط به نتیجه برسد و معترضان خواستار آن بودند که دادگاه در تحقیقات خود ارتباط مواد انفجاری با نیروهای تکفیری را نیز موردتوجه قرار دهد و به همین دلیل نیز اعتراضات خود را روبه‌روی دادگاه برگزار کردند. اعتراضات در لبنان علیه بخش‌های مختلف دولت همواره موضوعی عادی است و بارها اعتراضاتی مثلا علیه فلان بخش دولتی صورت می‌گیرد اما در اعتراضات عصر روز پنجشنبه، تک‌تیراندازها شروع به تیراندازی علیه مردم معترض غیرمسلح کردند.
اختلال در امنیت بخشی از نقشه آمریکا علیه عروس خاورمیانه است. صبح روز پنجشنبه طی تجمعی که معترضان در مقابل کاخ دادگستری بیروت علیه قاضی طارق بیطار تشکیل دادند، هفت تن از تظاهرات‌کنندگان کشته و حدود ۶۰نفر دیگر زخمی شدند. تجمع مردم لبنان در اعتراض به دستور قاضی تحقیقات پرونده انفجار بندر بیروت مبنی بر بازداشت تعدادی از وزرا و نمایندگان این کشور به خشونت کشیده شد. حادثه روز پنجشنبه بیروت جدای از بحران لبنان نیست، چراکه در فاصله چندماه مانده به انتخابات پارلمانی لبنان، پرونده انفجار بیروت و تحقیقات در آن تبدیل به دستاویزی برای آمریکایی‌ها شده تا آخرین شانس خود را نیز مقابل مقاومت امتحان کنند. در آگوست۲۰۲۰ و تنها چند ساعت بعد از انفجار بیروت رسانه‌های وابسته به عربستان و ایالات‌متحده بدون هیچ مدرکی شروع به اتهام‌زنی ضد حزب‌الله کردند و بعد از اینکه ثابت شد مقاومت هیچ ارتباطی به انفجار بندر بیروت نداشت، اکنون همین طرف‌ها، تحقیقات را ابزار اجرای طرح خود ضد مقاومت می‌دانند.قدرمسلم آن است که تلاش‌های واشنگتن برای قیمومیت بر دستگاه قضایی لبنان و نابودی واقعیت راه به جایی نبرده است. حزب‌الله در این مدت گرفتار هیچ‌یک از دام‌های آمریکا نشد و حتی زمانی که طرح واشنگتن به مرحله چهارم آن یعنی انفجار اوضاع امنیتی رسیده بود، با ابتکار خود در واردات سوخت از ایران و شکست محاصره آمریکا، تاثیرات مرحله اول این طرح یعنی خلأ سیاسی را نیز خنثی کرده و با باز کردن راه تشکیل دولت در لبنان مقدمات گام بزرگی برای حل چالش‌ها برداشت.کاملا روشن است که آمریکا این برنامه‌ریزی طولانی را برای انتخابات پارلمانی لبنان انجام داده و امید داشت به کمک ابزارهای داخلی خود در لبنان با تضعیف جایگاه مردمی مقاومت، شانس نمایندگان حزب‌الله در انتخابات پارلمانی آینده لبنان را کاهش داده و مهره‌های خود را به پیروزی برساند؛ درحالی‌که این تلاش‌ها نتیجه عکس داد، چراکه خویشتن‌داری حزب‌الله، جنبش امل و هواداران آن‌هاست که مانع به وقوع پیوستن جنگ داخلی در لبنان شده است.
 
توطئه فروپاشی مالی و امنیتی
 آنگونه که «طراد حماده»، وزیر کار سابق لبنان درباره حوادث بیروت معتقد است: اجرای نقشه آمریکا در لبنان از دوسال پیش آغاز شده است. این نقشه براساس چهار مرحله طراحی شده که شامل خلأ سیاسی، فروپاشی اقتصادی، فروپاشی پولی و فروپاشی امنیتی است. دخالت آشکار آمریکا و عربستان‌سعودی در حوادث بیروت آشکار است، چراکه درحال‌حاضر نظام سیاسی و امنیتی و اقتصاد لبنان ضعیف و شکننده است. اختلال در امنیت بخشی از نقشه آمریکا علیه لبنان است. مشخص است که آمریکا عامل این حادثه است تا در کشور فتنه ایجاد کند. هدف آمریکا آن است که گروه‌های هوادارش در میان مسیحیان بتوانند محبوبیت خود را در مقابل جریان ملی آزاد بازیابند. آن‌ها به‌دنبال این هستند که حزب‌الله و جنبش امل را متهم این حادثه جلوه دهند چراکه این دو با قاضی البیطار پرونده انفجار بیروت مخالف هستند. این رویکرد آمریکا مشابه حادثه عین الرمانه در ۱۳آوریل ۱۹۷۵ است که به جنگ داخلی در لبنان منجر شد.
 آمریکا به‌همراه رژیم‌صهیونیستی همواره به‌دنبال ایجاد بحران و ناامنی در لبنان هستند. برای آمریکا آنچه در لبنان مهم است، حضور نیروها و عوامل خودشان در رأس قدرت است و هرگاه عوامل وابسته به آمریکا و غرب در لبنان روی کار نباشد، واشنگتن به همراه تل‌آویو حداکثر تلاش خود را برای ایجاد درگیری داخلی و تنش به کار می‌بندند. نوع اتهام‌ها درخصوص انفجار بندر بیروت نشان می‌دهد که برخی می‌خواهند روند تحقیقات را منحرف کنند و تظاهرات آرام را تبدیل به جنگ کنند و قضیه بندر بیروت فراموش شود.
درحال‌حاضر تحریم لبنان به‌صورت غیرقانونی ادامه دارد و اگر تحریم و بی‌ثباتی و ناامنی را در کنار هم قرار دهیم مشخص است که محور اسرائیلی و آمریکایی با عناصر لبنانی خود، یعنی همان فالانژها که رهبر آن‌ها سمیر جعجع است، این اقدامات را انجام می‌دهند تا دولت نتواند به مسوولیت خود عمل کند. درواقع آمریکا به دنبال این است که لبنان یا تحت سلطه عوامل خود یا آشوب‌زده باشد و این هدف آمریکا را عوامل فالانژ پیاده‌سازی  می‌کنند؛ موضوعی که واکنش رییس‌جمهور لبنان را به همراه داشت و با هشدار به سمیر جعجع عنوان کرد که به این بازی پایان دهد.
 
جنگ اقتصادی غرب علیه بیروت
 آمریکا و عربستان‌سعودی لبنان را تحت محاصره اقتصادی قرار داده‌اند که شبیه یک جنگ اقتصادی است. هدف این کشورها اقدام علیه حزب‌الله و هم‌پیمانان آن و تغییر وضعیت سیاسی لبنان و تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات آتی این کشور است. واشنگتن و ریاض قصد دارند در انتخابات پارلمانی آتی لبنان اغلب کرسی‌های آن نصیب جریان مقاومت نشود و دولت لبنان ارتباط اقتصادی خود را با کشورهای دوست و ایران، عراق، سوریه، روسیه و چین قطع کند و برای واردات کالا به بازارهای آمریکایی و اروپایی روی بیاورد.درواقع تمامی این فشارها و تحریم‌های اقتصادی لبنان همچون ممانعت از کمک‌های نهادهای بین‌المللی به لبنان برای مبارزه با حزب‌الله است اما دشمنان سخت در اشتباه‌اند؛ زیرا حزب‌الله به‌خوبی از اهداف دشمن آگاه است و قادر است با یاری ملت لبنان و پایگاه مردمی خود این محاصره اقتصادی را بشکند، همان‌طور که در موضوع بحران سوخت توانست با واردات سوخت و دارو از ایران، سربلند از این بحران عبور کند. همچنین علاوه بر واردات از ایران به کشورهایی همچون عراق، مصر، سوریه و اردن و در کل بلوک شرق روی آورد و ما اطمینان داریم لبنان درنهایت در این جنگ اقتصادی پیروز و سربلند خواهد شد.

نظر شما