شناسهٔ خبر: 49998436 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در مسکو

امیرعبداللهیان: در روسیه طیف وسیعی از موضوعات بررسی شد

وزیر امور خارجه تاکید کرد تهران و مسکو در همه موضوعات نگاهی منطبق یا نزدیک به هم دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از مسکو؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در روسیه گفت: نتیجه این سفر و گفتگو‌ها باید برای مردم کشورمان قابل مشاهده و منتهی به جهش در مناسبات دوجانبه باشد.

<div id="video-display-embed-code_7077815"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3240781/7077815?width=600&height=350"></script></div>

امیرعبداللهیان در پایان سفر به مسکو با اشاره به مذاکرات مفصل و طولانی با همتای روسی خود گفت: در مجموع طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه تهران و مسکو در همه موضوعات نگاهی منطبق یا نزدیک به هم دارند.

وی افزود: در حوزه مسائل منطقه‌ای، درباره تحولات افغانستان، سوریه، یمن، بحرین، فلسطین و قفقاز جنوبی گفتگو کردیم و اشتراک نظر فراوانی در این مسائل بین دو کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان به تحرکات بیگانگان، صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در منطقه قفقاز جنوبی اشاره و تاکید کرد: این حضور برای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بعنوان دو همسایه خوب ما دشواری‌هایی ایجاد می کند.

امیرعبداللهیان با ابراز تاسف از ادبیات غیرسازنده برخی مقامات رسمی یا رسانه‌های این کشور‌ها گفت: این ادبیات سازنده نیست و تنها به اهداف دشمنان منطقه کمک می‌کند.

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با سعه‌ صدر، رفتار حکیمانه و مبتنی بر نگاه مثبت به همسایگان معتقد است که باید اهل منطقه از طریق گفتگو و حکمت، مشکلات و سوءتفاهمات را حل کنند و همه از یک منطقه امن و با ثبات سود ببرند. آنچه اهمیت دارد این نکته کلیدی است که نباید جغرافیا و ژئوپلتیک منطقه دچار خدشه شود.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مذاکرات امروز با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر روی جهش در مناسبات اقتصادی و شتاب بخشیدن به حوزه تحارت و بازرگانی تمرکز شد و خوشبختانه موانع تردد تجار و بازرگانان که تاثیرات منفی بر روابط اقتصادی دو کشور داشت، برطرف شد.

وی با اشاره به توافقنامه‌های متعدد بین دو کشور در حوزه‌های گوناگون روابط گفت: از نظر اسناد و توافقنامه هیچ کمبودی وجود ندارد و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، اجرایی شدن این اسناد و توافقنامه‌هاست.

امیرعبداللهیان به اراده جدی رهبران دو‌ کشور برای توسعه و تحکیم مناسبات اشاره و تاکید کرد: هم آقای رئیسی و هم آقای پوتین شخصیت‌های عملگرا و نتیجه‌گرا هستند و هر دو رئیس جمهور خواهان نتیجه ملموس گفتگو‌ها و همکاری‌ها هستند.

 

نظر شما