شناسهٔ خبر: 67642453 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

برگ برنده مستقل‌ها در انتخابات انگلیس چه بود؟

کارزار همبستگی با فلسطین نقش به سزایی در پیروزی نمایندگان مستقل حامی فلسطین داشت.

صاحب‌خبر -

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: موفقیت‌های اخیر سیاستمداران مسلمان در انتخابات‌های انگلیس که اغلب از سوی جریان اصلی سیاست در این کشور نادیده گرفته می‌شوند، می‌تواند آغاز یک مشارکت سیاسی مؤثرتر باشد. با فرونشستن گرد و خاک انتخابات عمومی در انگلیس، تحلیل‌ها درباره نقش مسلمانان در این انتخابات بالا گرفته است، به ویژه اینکه حداقل 5 تن از نمایندگان مستقل که نامزد ورود به پارلمان انگلیس بودند و در این انتخابات پیروز شدند از حامیان سرسخت فلسطین و منتقدان جنگ نسل‌کشانه صهیونیست‌ها در غزه به شمار می روند.

بر اساس رویه سیاسی در انگلیس، حزبی که اکثریت کرسی‌های مجلس عوام (۳۲۶ کرسی به بالا) را در انتخابات کسب کند تا سال ۲۰۲۹ قدرت را در دست خواهد داشت. حزب کارگر با کسب ۴۰۰ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام در انتخابات پارلمانی پیروز شد. در این انتخابات:

  • جرمی کوربین نامزد مستقل از در ایسلینگتون شمالی، شوکات آدام در لستر ساوت، ایوب خان در بیرمنگام پری بار، عدنان حسین در بلکبرن و اقبال محمد در دوزبری و بتلی نامزدهای مستقل بودند که برگ برنده آنان حمایت از فلسطین بود.
  • جنگ غزه عامل مهمی در شکست حزب محافظه کار بود. کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر، خود اذعان کرده که یکی از دلایل پیروزی‎اش در این انتخابات از دست رفتن حمایت عمومی حزب محافظه کار بوده است.
  • نمایندگان مستقل تازه انتخاب شده و همچنین حضور دوباره جرمی کوربین نماینده حامی فلسطین در پارلمان مطمئنا صدای انتقادهای پارلمانی از سیاست دولت انگلیس در حمایت از اسرائیل را بلندتر از همیشه خواهد کرد.
  • کارزار همبستگی با مردم فلسطین که از ابتدای حملات اسرائیل به غزه تجمعات و راهپیمایی‌های گسترده‌ای را در حمایت از آتش‌بس سازمان‌دهی کرده است نقش به سزایی در پیروزی نمایندگان مستقل حامی فلسطین داشته است.
  • گفتمان جریان اصلی سیاسی در انگلیس تلاش کردند تا کمپین‌های مستقل ـ و به‌طور اخص ـ رای‌‎دهندگان مسلمان را که از سیاست‌های انگلیس در قبال جنگ غزه ناراضی هستند را فرقه و یا طیف‌های سیاسی جدایی‌طلب جلوه دهند.

نظر شما