شناسهٔ خبر: 49986287 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیانیه وزارت خارجه روسیه

مذاکرات امروز امیرعبداللهیان و لاوروف در مسکو

وزیر خارجه کشورمان که شب گذشته برای گفتگو با همتای روس خود در راس هیاتی بلندپایه وارد مسکو شد، امروز با سرگئی لاوروف درباره مهمترین تحولات از جمله برجام و تنش‌های اخیر منطقه قفقاز جنوبی رایزنی می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما از مسکو ؛ مذاکرات حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف تا ساعتی دیگر در وزارت خارجه روسیه آغاز خواهد شد.
وزیر خارجه کشورمان که شب گذشته برای گفتگو با همتای روس خود در راس هیاتی بلندپایه وارد مسکو شد، امروز با سرگئی لاوروف درباره مهمترین تحولات از جمله برجام و تنش‌های اخیر منطقه قفقاز جنوبی رایزنی می‌کند. وی شب گذشته در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به روابط رو به گسترش ایران و روسیه در همه عرصه‌ها گفت: اراده جدی رهبران دو کشور بر توسعه بیش از پیش روابط استوار شده است.
حسین امیرعبداللهیان همچنین در جمع مدیران نهاد‌های ایرانی در روسیه گفت: نگاه دولت جدید و پیام من و دولت جمهوری اسلامی ایران برای رهبران روسیه این است که یک جهش جدی و ملموس در روابط دو کشور ایجاد شود. دولت آمادگی دارد با سرعت و منطق همکاری خود را با روسیه گسترش دهد. جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با همسایگان را در اولویت خود قرار داده و در این بین روسیه بعنوان یک همسایه مهم، جایگاه ویژه‌ای دارد. از مقامات رسمی روسیه انتظار داریم در خصوص هرگونه تغییر احتمالی در مرز‌های منطقه حساس باشند.
حسین امیرعبداللهیان درباره موضع‌گیری مسکو نسبت به تحولات اخیر منطقه قفقاز و تحرکات برخی رژیم‌ها در تشدید تنش‌ها گفت: در مذاکره با سرگئی لاوروف این موضوع در دستور مذاکرات خواهد بود. ایران انتظار دارد روسیه نسبت به تغییر احتمالی در مرز‌های منطقه‌ای حساس باشد. انتظار داریم روسیه نسبت به تحرکات گروه‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی که صلح و ثبات و امنیت در منطقه را تهدید می‌کند حساس و تحولات را پیگیری کند.
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تماس‌های مستمر و نگرانی‌های مشترک تهران و مسکو گفت: ما از طریق کانال‌های دیپلماتیک و تماس‌های تلفنی نگرانی‌های مشترک خود را بیان کرده‌ایم و اطمینان دارم در گفتگو‌های چهارشنبه با آقای لاوروف می‌توانیم توافقات خوبی داشته باشیم. وی ابراز امیدواری کرد ایران و روسیه در مسیری که بتواند تثبیت کننده وضعیت در منطقه باشد گام برداریم. امیرعبداللهیان همچنین به رایزنی‌های برجامی بین دوکشور اشاره و تاکید کرد: در این سفر بدنبال این هستیم که دستاورد آن، جهشی قابل ملاحظه در همه بخش‌های روابط دو کشور باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به روابط رو به رشد تهران و مسکو اشاره کرد و افزود: تاکنون دوبار تماس تلفنی بین روسای جمهور دو‌کشور برقرار شده و پوتین با اعزام نماینده ویژه به مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران عزم جدی کشورش برای توسعه مناسبات را نشان داد.
حسین امیرعبداللهیان به مواضع اصولی روسیه در طول مذاکرات هسته‌ای و خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام اشاره و تاکید کرد: برجام یکی دیگر از محور‌های مهم بحث و رایزنی با سرگئی لاوروف خواهد بود.

نظر شما