شناسهٔ خبر: 49977127 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نخستین سفر رسمی وزیرخارجه جدید ایران به روسیه

وزیر امورخارجه کشورمان وارد مسکو شد

وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار و رایزنی با همتای روسی خود با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران و مقامات وزارت خارجه روسیه وارد فرودگاه ونوکووای مسکو شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از مسکو، وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار و رایزنی با همتای روسی خود با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران و مقامات وزارت خارجه روسیه وارد فرودگاه ونوکووای مسکو شد.
این نخستین سفر رسمی حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه است. تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه برجام محور رایزنی امیرعبداللهیان و لاوروف در مسکو خواهد بود.
تحولات اخیر در منطقه قفقاز و اقدامات تفرقه‌افکنانه برخی رژیم‌ها در تشدید تنش‌ها در این منطقه راهبردی یکی دیگر از موضوعات مهم گفتگوی وزرای خارجه ایران و روسیه است.

<div id="video-display-embed-code_7073710"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3239803/7073710?width=350&height=250"></script></div>

گفتگوی وزیر امور خارجه کشورمان با خبرنگاران در بدو ورود به مسکو

<div id="video-display-embed-code_7073725"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3239803/7073725?width=350&height=250"></script></div>

امیرعبداللهیان: از مقامات روسیه انتظار داریم درخصوص هرگونه تغییر احتمالی در مرز‌های منطقه حساس باشند
وزیرامورخارجه کشورمان در بدو ورود به مسکو گفت: جمهوری اسلامی ایران از روسیه انتظار دارد در خصوص هرگونه تغییر احتمالی در مرز‌های منطقه حساس باشد.
حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال خبرگزاری صداوسیما درباره موضع‌گیری مسکو نسبت به تحولات اخیر منطقه قفقاز و تحرکات برخی رژیم‌ها در تشدید تنش‌ها گفت: در مذاکره با سرگئی لاوروف این موضوع در دستور جدی مذاکرات خواهد بود و ایران انتظار دارد روسیه نسبت به تغییر احتمالی در مرز‌های منطقه‌ای حساس باشد.
امیرعبداللهیان افزود: ما همچنین انتظار داریم روسیه نسبت به تحرکات گروه‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی که صلح و ثبات و امنیت در منطقه را تهدید می‌کند، با حساسیت تحولات را پیگیری کند.
وزیرامورخارجه کشورمان با اشاره به تماس‌های مستمر و نگرانی‌های مشترک تهران و مسکو گفت: ما از طریق کانال‌های دیپلماتیک و تماس‌های تلفنی نگرانی‌های مشترک خود را بیان کرده‌ایم و اطمینان دارم در گفتگو‌های چهارشنبه با آقای لاوروف می‌توانیم توافقات خوبی داشته باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد ایران و روسیه در مسیری که بتواند تثبیت کننده وضعیت در منطقه باشد گام برداند.
امیرعبداللهیان همچنین به رایزنی‌های برجامی بین دو کشور اشاره و تاکید کرد: در این سفر به دنبال این هستیم که دستاورد آن، جهشی قابل ملاحظه در همه بخش‌های روابط دو کشور باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به روابط رو به رشد تهران و مسکو اشاره کرد و افزود: تاکنون دوبار تماس تلفنی بین روسای جمهور دو‌ کشور برقرار شده و آقای پوتین با اعزام نماینده ویژه به مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران عزم جدی کشورش برای توسعه مناسبات را نشان داد.
حسین امیرعبداللهیان به مواضع اصولی روسیه طی مذاکرات هسته‌ای و خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام اشاره و تاکید کرد: برجام یکی دیگر از محور‌های مهم بحث و رایزنی با سرگئی لاوروف خواهد بود.

تاکید امیرعبداللهیان بر جهش جدی در روابط ایران و روسیه

بیانیه وزارت خارجه روسیه

وزارت امور خارجه روسیه پیش از سفر حسین امیرعبداللهیان به مسکو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: روز چهارشنبه ششم اکتبر، چهاردهم مهر، مذاکرات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی وی برگزار می‌شود و این دیدار ادامه گفتگو‌های منظم سران وزارت خارجه دو کشور خواهد بود.
در ادامه بیانیه آمده است: لاوروف و وزیر امور خارجه ایران درباره وضعیت افغانستان، از جمله کمک در بازسازی این کشور در مسکو گفتگو و تبادل نظر خواهند کرد.
در بیانیه آمده است: مواضع روسیه و ایران در بسیاری از موضوعات بین المللی نزدیک به هم یا با یکدیگر مطابقت می‌کند و وزیران خارجه دو کشور وضعیت برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران را به طور مفصل بررسی می‌کنند.
در ادامه این بیانیه تاکید شده است: تنها راه خروج از وضعیت پیش آمده، از سرگیری فوری روند مذاکرات برای احیا و بکارگیری کامل برجام است.
وضعیت افغانستان در رابطه با اهمیت اصولی واکنش و پاسخ موثر به چالش‌ها از جمله مقابله با تهدید‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر و نیز مساعدت بین المللی برای دوره پسامناقشه و بازسازی افغانستان بررسی خواهد شد.
در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: مواضع اصولی مسکو و تهران در حل مساله سوریه شامل حمایت و احترام به حق حاکمیت و یکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور و حق قانونی سوری‌ها برای تعیین سرنوشت کشور خود می‌شود.
وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرده است: همکاری‌های موثر در چارچوب روند مذاکرات آستانه ادامه خواهد یافت.
وزارت امورخارجه روسیه با اشاره به تحولات اخیر در منطقه قفقاز تاکید کرده است: در جریان مذاکرات وزیران خارجه ایران و روسیه، دو طرف مواضع خود را در مورد موضوعات مهم منطقه‌ای از جمله اوضاع دریای خزر و منطقه قفقاز جنوبی و خلیج فارس و نیز مسائل یمن، لبنان و خاورمیانه هماهنگ خواهند کرد.
در ادامه بیانیه تصریح شده است: روسیه از تصمیم برای آغاز روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های که در اجلاس سران این سازمان در دوشنبه گرفته شد، حمایت می‌کند و همواره از مشارکت کامل ایران در این سازمان که به افزایش اعتبار سازمان همکاری شانگ‌های در عرصه بین المللی کمک می‌کند، حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه تاکید شده است: باوجود همه گیری کرونا روابط روسیه و ایران گسترش می‌یابد و فشردگی گفتگو‌های سیاسی بین دو کشور پس از آغاز دوره ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران حفظ شده است و روسای جمهوری دو کشور دو بار تلفنی گفتگو کردند. تماس‌های دوجانبه در سطوح مختلف از جمله وزرای خارجه و پارلمان‌های دو کشور و سایر سازمان‌های دولتی برقرار می‌باشد.
در بخش پایانی این بیانیه تاکید شده است: در شرایط پیچیده همه گیری بیماری در جهان، همکاری عملی موثر بین ایران و روسیه از جمله بین سازمان‌های مربوطه در عرصه مقابله با کرونا برقرار شده و ارسال واکسن اسپوتنیک وی به ایران ادامه دارد.
وزارت خارجه روسیه پیشتر نیز تاکید کرده بود مسکو مصمم به گسترش همکاری‌های سودمند با ایران و ادامه مشارکت با این کشور به نفع ثبات منطقه‌ای و امنیت بین المللی است و برای تقویت گرایش‌های مثبت در همه عرصه‌های همکاری بین تهران و مسکو امیدوار است.

نظر شما