شناسهٔ خبر: 49619080 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مراسم گرامیداشت روز شعر و ادب پارسی در مشهد برگزار شد

مشهد- ایرنا- مدیران حوزه فرهنگی و جمعی از شاعران و نویسندگان خراسانی "روز بزرگداشت شعر و ادب پارسی" را همزمان با مراسم یکمین سال درگذشت مرحوم "سیدمهدی شهیدزاده" از شعرای معاصر در قطعه هنرمندان آرامستان بهشت رضای مشهد گرامی داشتند.

صاحب‌خبر -

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی روز شنبه در این مراسم به حسن تقارن این مراسم با ۲۷ شهریور ماه "روز شعر و ادب پارسی" و بزرگداشت استاد شهریار اشاره و بیان کرد: امروز در آستانه دفاع مقدس در مکانی حضور داریم که مدفن شهیدان والامقام انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم است.

یوسف امینی افزود: شاعران، ادیبان، شعر و ادبیات از نخستین گروهها و هنرهای عجین با انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پیوند خورده با آنها هستند چنانکه سیاری از شعرا به عنوان رزمنده در جریان دفاع مقدس حضور یافته و در زمره خانواده معظم شهدا قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همه ما سروده‌های حماسی ایام دفاع مقدس و هنگامه اعزام رزمندگان اسلام را به جبهه‌های حق علیه باطل به یاد داریم که نقش و برکات بسیاری در انتقال روح حماسی به جامعه داشتند و هم‌اینک نیز به نوعی همان وظیفه بر دوش ما قرار دارد. زیرا موظف به انتقال آن فرهنگ والا و فاخر هستیم.  

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از دفاع مقدس به "گنجینه تمام نشدنی" تعبیر می‌کنند. گنجینه نیاز به استخراج، فرآوری و تبدیل به محصولی ظریف، زیبا و قابل استفاده در جامعه دارد.

وی افزود: امروز همان رسالت دفاع مقدس بر دوش ما قرار دارد لذا برگزاری چنین برنامه‌هایی در جوار مزار شهیدان، حامل همین پیام مهم است که وظیفه انتقال مفاهیم هشت سال دفاع مقدس با توجه به تغییر نسلها همچنان بر عهده ما است. 

قطعه هنرمندان و مزار شاعر فقید شهیدزاده در آرامستان بهشت رضای مشهد امروز در این چارچوب توسط حاضران گلباران شد و برخی از شعرای معاصر سروده‌های خود را با مضمون تجلیل از شاعران دفاع مقدس قرائت کردند.  

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام علی صفری‌زرافشان و جواد اسلامی از شاعران دفاع مقدس، ایمانیان مدیر مسول انتشارات والعصر و برادر سه شهید و رویا حسینی نویسنده و مسول انجمن ادبی قلمهای قدسی مورد تجلیل قرار گرفتند. 

مرحوم سیدمهدی شهیدزاده متولد ۱۳۱۵ کرمان که بخش عمده حیات خود را در مشهد زیست و پارسال به دیار باقی شتافت گرچه کارمند اداره بهداشت بود اما به سبب قریحه ذاتی و علاقه به شعر و ادب عرفانی پس از اشتهار در این حوزه با سروده‌هایی در سبک کلاسیک، مذهبی و عرفانی، نیم قرن پیش اقدام به تاسیس "انجمن ادبی و فرهنگی پویا" در مشهد نمود. 

شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیست و هفتمین روز شهریور ماه هر سال مصادف با سالروز درگذشت استاد بلندآوازه شعر فارسی "سید محمدحسین بهجت تبریزی" متخلص به "شهریار" را که سال ۱۳۶۷ در چنین روزی به دیدار حق شتافت "روز ملی شعر و ادب پارسی" نامگذاری کرده است. 

زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی با هزاران آثار بی‌همتای ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره در تراز جهانی مورد توجه اندشمندان و ادیبان در سرزمینهای دور و نزدیک بوده بطوری که زبان فارسی با وجود فراز و نشیبهای تاریخی همچنان نفوذ و تاثیر خود را در اقصی نقاط دنیا حفظ کرده است. 

نظر شما