شناسهٔ خبر: 49625020 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مراسم گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی در مشهد برگزار شد

زهرا عطارپور

مراسم گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی با حضور مدیران فرهنگی و جمعی از شاعران و نویسندگان خراسانی در قطعه هنرمندان بهشت رضا(ع) مشهد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

یوسف امینی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم که امروز، ۲۷ شهریور ماه، در قطعه هنرمندان بهشت رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شعر و شاعران جزء اولین هنرها و گروه‌هایی هستند که با دفاع مقدس پیوند خورده‌اند. به عنوان مثال می‌توان سروده‌های حماسی ایام دفاع مقدس هنگام اعزام رزمندگان به جبهه و خط مقدم را نام برد که نقش بسزایی در انتقال روحیه حماسی در میان جامعه داشته است. در حال حاضر نیز این وظیفه ادامه دارد، به شکلی که در دوران جنگ، حضور در جبهه‌ها وظیفه جامعه بوده و امروزه نیز انتقال این فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز دفاع هشت‌ساله ایران را به گنجینه‌ای تمام‌نشدنی تعبیر کرده‌اند. بنابراین با توجه به اینکه گنجینه نیاز به استخراج و فرآوری دارد، لازم است ما این گنجینه را به محصولی بسیار ظریف و زیبا مبدل ساخته و به جامعه ارائه دهیم تا مورد اقبال قرار گیرد. 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: به این ترتیب وظیفه‌ و رسالتی که شعرا و هنر شعر و ادبیات دفاع مقدس، پایداری و مقاومت در ایام دفاع مقدس بر عهده داشتند، همچنان به اتمام نرسیده است و به نظر می‌رسد برگزاری این مراسم نیز چنین پیامی را انتقال می‌دهد. در واقع هشت سال مقاومت ایران فرهنگی را ایجاد کرده است که انتقال این فرهنگ و پیام‌های آن لازم است با توجه به شرایط موجود و نسل‌های جوان نوآوری شده و استمرار یابد. دفاع مقدس در ۲۵۰ سال اخیر تاریخ ایران اولین جنگی است که اجازه اشغال هیچ بخشی از خاک ایران را به دشمنان نداده است.   

امینی اضافه کرد: شعر و ادب فارسی، چکیده و گوهره فرهنگ غنی ایران محسوب می‌شود. به این معنی که فرهنگ ایرانی در قالب زبان فارسی ماندگار شده و گویی پیوند دوجانبه‌ای میان آن‌ها برقرار شده است. شعر فارسی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران پیش‌رفته و به تعبیری می‌توان شعر فارسی را به عنوان سوغاتی از ایران برشمرد که به نوعی زبان فارسی با شعر شناخته می‌شود. 

وی عنوان کرد: به گونه‌ای که در نقاط مختلف کشور، نشانه‌هایی از شعر فخیم فارسی وجود دارد. همچنین از منظر تاریخی نیز دوره‌های مختلف با شاعران آن عصر شناخته می‌شوند. به بیانی دیگر اشعار شاعران دوره‌های مختلف همچنان زنده بوده و هر یک تداعی‌گر شرایط و فرهنگ ایرانی است. بنابراین به احترام شاعران بزرگ کشور، روزی به شکلی نمادین به عنوان روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری شده است. خوشبختانه جریان فرهنگی شعر فارسی تداوم یافته و انقطاع فرهنگی رخ نداده است، به شکلی که در دوره‌های اخیر و دوره معاصر نیز شعرای بسیار بزرگی در حوزه فرهنگ و ادبیات فارسی فعالیت و حضور دارند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به طور کلی مراقبت از زبان فارسی در زمینه آموزش لازم است، به شکلی که بخش درست‌نویسی زبان فارسی که امروزه با توجه به گسترش فضای مجازی مورد هجوم قرار گرفته است، نیازمند تلنگرهایی است تا جامعه را آگاه سازد و پایه‌های علمی و کاربردی زبان فارسی تقویت شود. 

امینی افزود: همچنین زبان فارسی دارای ظرفیت فراوانی در زمینه دیپلماسی فرهنگی است که حدود ۲۷۰ میلیون نفر در کشورهای گوناگون ایران، افغانستان، تاجیکستان، هند، پاکستان و... به زبان فارسی صحبت می‌کنند، لذا لازم است ظرفیت موجود در زمینه دیپلماسی زبان فارسی در عرصه بین‌الملل و روابط فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد که این امر یکی از موضوعات مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است.

انتهای پیام

نظر شما