شناسهٔ خبر: 48393691 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۷۵ گروه دامپزشکی بر ذبح دام قربانی در خراسان شمالی نظارت می کنند

بجنورد-ایرنا- سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۷۵ تیم ثابت و سیار از کارشناسان دامپزشکی استان در روز عید قربان بر ذبح دام نظارت می کنند.

صاحب‌خبر -

دکتر ابراهیم تقوایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۳۳ تیم ثابت و ۴۲ تیم سیار دامپزشکی متشکل از ۳۶ دامپزشک، ۶۷ بازرس بهداشتی گوشت و ۱۰ نفر ناظر شرعی بر نحوه ذبح دام استان در روز عید قربان نظارت می کنند.

وی تصریح کرد: بیشترین ذبح دام خراسان شمالی در مناطق سنی نشین و شهرستان مرزی راز و جرگلان انجام می شود که نیمی از این دامپزشکان متشکل از ۱۷ تیم ثابت و سیار بر ذبح دام قربانی نظارت دارند.

سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه خدمات دامپزشکی در روز عید قربان رایگان است، افزود: اکیپ ها از ساعت اولیه صبح روز عید قربان تا زمانی که تقاضا برای کشتار وجود داشته باشد در کشتارگاه و  شبکه های دامپزشکی مستقر هستند ضمن اینکه گروه های سیار هم در خیابان ها و روستاها گشت زنی خواهند داشت و به شهروندان خدمات بهداشتی می دهند.

ممنوعیت ذبح دام در اماکن عمومی

تقوایی در ادامه کشتار دام در منازل و معابر عمومی ممنوع اعلام کرد و افزود: با توجه به روند گسترش کرونا و وضعیت قرمز استان بر اساس ابلاغیه سازمان دامپزشکی، تمامی احشام برای عید قربان فقط در کشتارگاه‌ها و اماکن از قبل تعیین شده توسط دامپزشکی ذبح می‌شوند.

وی عنوان  کرد: افرادی که قصد ذبح دام در منزل را ذبح کنند، در صورت برخورد با لاشه مشکوک دام ذبح شده موضوع را سریع به دامپزشکی اطلاع تا گروه‌های گشت سیار برای بازرسی لاشه به محل مورد نظر مراجعه و دام را مورد بازرسی قرار دهند.

سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی بیان کرد: خدمات بازرسی و نظارت بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه ها رایگان است ولی کشتارگاه ها برای ذبح هر دام سبک ۶۳۰ هزار ریال و دام سنگین ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال دریافت می کنند.

طبق یک سنت ابراهیمی هر سال در عید قربان (۱۰ ذی‌الحجه)، مومنان بر حسب وسع مالی خود، همزمان با مناسک حج، دام را ذبح کرده و گوشت حاصل از آن را در بین خانواده‌های بی‌بضاعت توزیع می‌کنند و امسال عید قربان مصادف با 30 تیرماه است.

نظر شما