شناسهٔ خبر: 48229173 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آمادگی برای واکسیناسیون ۵۰۰ هزار نفر در روز

رئیس‌جمهور گفت: با استفاده از واکسن‌های داخلی و خارجی، کشور آمادگی واکسیناسیون ۵۰۰ هزار نفر در روز را دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه با همه تمهیدات و اقدامات انجام شده، امروز وارد پیک پنجم بیماری شده‌ایم، البته این پیک هنوز سراسری نیست، گفت: نکته مثبتی که در گزارش‌ها در مورد ویروس جهش یافته هندی ملاحظه شده این است که فاصله بین ابتلا و بستری و همچنین بستری و فوت زیاد است و در آمار مرگ و میر نسبت به گذشته شرایط بهتر است.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از ورود ویروس هندی به کشور همه اقدامات نظارتی و کنترلی در مرز‌های کشور انجام شده است، گفت: متاسفانه مسیر‌های غیرمجاز به ورود ویروس به کشور کمک کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی باید در شهر‌های قرمز و نارنجی به طور کامل اجرا شود و نظارت‌ها و پایش‌ها در این زمینه باید با دقت در دستور کار باشد، گفت: تسامح در مراعات نکات بهداشتی، تعلل در اجرای دستورالعمل‌ها و اعمال نظارت‌ها، تجمع‌های غیرمجاز و تردد‌های غیرضروری شرایط را درمورد این بیماری بدتر می‌کند و باید با آن به صورت جدی مقابله شود.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه از امروز بیش از هفته‌های گذشته روند تزریق واکسن سرعت گرفته است، افزود: این آمادگی وجود دارد که روزانه تا ۵۰۰ هزار نفر از مردم واکسینه شوند و این می‌تواند نسبت به بیماری مصونیت بیشتری ایجاد کند و همچنین امید زیادی در بین مردم ایجاد کرده و خطر مرگ و میر را کاهش دهد.

رئیس جمهور با اشاره به برطرف شدن مشکلات موجود در روند تولید واکسن داخلی و تهیه واکسن خارجی گفت: امروز با اقدامات انجام شده، شرایط به نسبت مناسبی در این زمینه به‌وجود آمده است و در هفته‌های آینده با شرایط بهتری کار‌ها را به پیش خواهیم برد.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق قرمز و نارنجی و لزوم نظارت بر این موضوع بیان کرد: رعایت موارد بهداشتی در تالار‌های پذیرایی، سالن‌های سینما، پاساژ‌ها و مراکز خرید سرپوشیده، استخرها، شهربازی‌ها، باشگاه‌های بدنسازی، رستوران‌ها و همچنین نمایشگاه‌های عمومی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این موضوع به عنوان مصوبه ستاد باید با نظارت‌های دقیق مورد رعایت قرار بگیرد. تا از خطر شیوع بیشتر ویروس جلوگیری شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه گزارش مربوط به مراعات پروتکل‌های بهداشتی در کشور امیدوارکننده نیست، گفت: لازم است که تقریبا ۸۵ درصد مردم پروتکل‌ها را مراعات کنند، اما براساس آمار و ارقام این رقم حدود ۶۶ درصد است؛ بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم پروتکل‌ها را مراعات کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت، عبور کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به وضعیت مدارس و روند آموزش کشور بیان کرد: تقریباً از اسفند ۹۶ مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده و ارتباط آموزشی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود و طبیعی است که فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم شود، بنابراین باید خودمان را برای بازگشایی مدارس آماده کنیم.

رئیس جمهور افزود: تعطیلی مدارس از لحاظ روحی و روانی روی دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد، باید تلاش کنیم تا با اولویت، بچه‌های پیش دبستانی، دبستانی و دبیرستانی به مدرسه بروند.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: براساس آنچه گفته می‌شود مدارس عامل انتقال ویروس نیست، بنابراین لازم است با واکسیناسیون معلمان، راننده‌های سرویس و مستخدمان مدارس و همچنین اساتید دانشگاه، شرایطی فراهم کنیم که آموزش به صورت حضوری برگزار شود و همه مقدمات لازم را از لحاط بهداشتی فراهم سازیم تا در مهرماه مدارس بازگشایی شود.

رئیس جمهور با گلایه از بیان برخی حرف‌های نادرست در فضای مجازی و حقیقی و از تریبون‌ها و مصاحبه‌ها گفت: معمولا رسانه‌های بیگانه و ضدایرانی این‌گونه سخنان را برجسته می‌کنند و از آن سوءاستفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی اضافه کرد: مواردی مطرح شد که پس از بررسی‌ها مشخص شد دروغ و کاملاً کذب است مثلاً شایعه کردند که در فلان استان، تخت بیمارستانی وجود ندارد و بیماران در بیابان رها شدند در حالی که وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد که در همان استان تخت‌های خالی وجود دارد؛ نباید با این‌گونه سخنان کذب در میان مردم نگرانی مضاعف ایجاد کرد.

رئیس جمهور گفت: در موارد دیگر شایع شد که با قطع برق، در دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستان از کار افتاده است و این هم دروغ بود چرا که در همه بیمارستان‌ها، ژنراتور‌های اضطراری وجود دارد و هیچ‌کجا مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: با این‌گونه سخنان دروغ، رعب و وحشت و یأس در بین مردم ایجاد می‌شود و امیدواریم همه دستگاه‌ها و صدا و سیما به این نکته توجه کنند و مسئولان مربوط با آنهایی که تعمداً دنبال ایجاد ناامنی روانی و فکری هستند، برخورد کنند.

 

 

نظر شما