شناسهٔ خبر: 48210386 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با حضور وزیر ارشاد؛

همایش ملی نکوداشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی آغازشد

عصر امروز پنجشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش ملی نکوداشت آیت العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی در شاهرود آغازشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، همایش ملی نکوداشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی در قالب برنامه های مختلف کنگره نکوداشت این مرجع تقلید به عنوان اولین برنامه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان اجرایی و فرهنگی، روحانیون و صاحبنظران در محوطه شهرداری شاهرود در حال برگزاری است.

 

یک همایش ملی دیگر قرار است در مشهد مقدس و کنگره اصلی اوایل مرداد در قم برگزار شود.

 

در این همایش ملی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، استاندار سمنان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان شاهرود به همراه روحانیون و امامان جمعه و ... حضور دارند.

 

آیت‌الله سیدمحمود حسینی شاهرودی فرزند سیدعلی، در سال ۱۳۰۱ ق/۱۲۶۲ ش در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر بسطام در نزدیکی شاهرود به دنیا آمد.

 

وی خواندن و نوشتن را در زادگاه خود فرا گرفت سپس علم صرف و نحو را در بسطام نزد فاضل بسطامی آموخت و برای آموختن سایر دروس مقدماتی از اساتید مدرسه بیدآباد شاهرود بهره برد.

 

آیت‌الله حسینی شاهرودی دروس سطح و نیز کفایه الاصول را در مشهد فرا گرفت و به تدریس کفایه الا‌صول در حوزه علمیه آن شهر پرداخت. پس از چندی عزم دیار خود کرد ولی اساتیدش که توان او در استنباط احکام دینی را می‌دیدند با تصمیم او مخالفت کرده و حتی یکی از اساتیدش به او گوشزد کرد که مرجع تقلیدت درس خواندن را بر تو واجب و اشتغال به کار دیگر را ممنوع می‌داند.

 

 این امر باعث شد تا از تصمیم خود منصرف شده و عازم شهر نجف اشرف شود.

 

آیت‌الله شاهرودی به محض ورود به نجف اشرف در ۱۳۲۷ق در درس خارج فقه و اصول آخوند خراسانی حاضر شد و تا زمان درگذشت آخوند، یعنی یک سال و نیم نزد او درس خواند. سپس همراه با سید جمال‌الدین گلپایگانی و میرزا مهدی اصفهانی در درس میرزای نائینی حاضر و از شاگردان ویژه وی شدند. به‌گفته فرزندان شاهرودی او مؤسس درس نائینی به شمار می‌رود. آیت‌الله شاهرودی همچنین در دو دوره اصول آقا ضیاءالدین عراقی نیز حضور یافت.

 

اعتماد میرزای نایینی به سید محمود شاهرودی آنچنان بود که شاگردانش را برای آزمون اجتهاد نزد او می‌فرستاد و گواهی وی را گواهی دو عادل به شمار می‌آورد. به همین جهت آقا ضیاءالدین عراقی و آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی نیز او را ذوالشهادتین (یعنی دارای دو شهادت) خواندند و طالبان اجتهاد را برای آزمودن نزد وی می‌فرستادند.

 

آیت‌ الله شاهرودی در دوره میرزای نائینی و  سید ابوالحسن اصفهانی در ۳۵ سالگی به اجتهاد رسید ولی از انتشار رساله عملیه امتناع می‌ورزید. پس از فوت میرزای نایینی و سید ابوالحسن اصفهانی، حواشی رساله اصفهانی را به عنوان رساله عملیه منتشر ساخت.

 

مرجعیت او بعد از درگذشت آیت الله بروجردی (۱۳۸۰ق) فراگیرتر شد.

 

احداث مسجد، حسینیه و مدرسه علمیه در کابل و برخی شهرهای ایران، بازسازی مدارس علمیه بخارایی و قزوینی در نجف، تأسیس بعثه حج و اعتراض به حکومت پهلوی در واکنش به واقعه فیضیه از اقدامات سید محمود شاهرودی در دوره مرجعیتش بود.

 

همچنین در دوره مرجعیت او پیاده‌روی از نجف به کربلا رونق گرفت.

 

رساله‌هایی در موضوعات فقهی و اصولی و نیز تقریرات درس‌های آقاضیاء عراقی و میرزای نائینی از تألیفات آیت‌الله شاهرودی است.

 

همچنین کتاب یَنابیع‌الفقه نوشته سید محمدجعفر جزائریِ مروج، تقریرات درس خارج صلاة (نماز) آیت‌الله شاهرودی است که در چهار جلد منتشر شده است.

 

سیدمحمود شاهرودی روز پنجشنبه ۱۷ شعبان سال ۱۳۹۴ ق (۱۴ شهریور ۱۳۵۳ ش) درگذشت و مقبره ایشان در حرم حضرت امام علی (ع) در نجف اشرف واقع است.

 

پایان پیام/276

نظر شما