شناسهٔ خبر: 68313156 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیت الله کریمی جهرمی :

طلابی را تحویل جامعه دهیم که مظهر زهد و اعراض از دنیا باشند

سمانه نوری زاده قصری

آیت الله کریمی جهرمی گفت: با برنامه ریزی های دقیق و جامع و نظارت کامل بکوشیم طلابی را تحویل جامعه دهیم که مظهر زهد و اعراض از دنیا باشند تا حرف آنان در جان و دل مردم بنشیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سپاسی معاون امور صیانت حوزه‌های علمیه کشور با آیت الله کریمی جهرمی از مراجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی‏ أَهْلِها» (نساء/۵۸) یکی از مصادیق بالا و والای امانت الهی را امانت حوزه و صیانت از آن دانست و گفت: حوزه دو معنا دارد که معنای اول آن در اذهان مردم شایع است و معنای دوم آن از نظرها مخفی است: معنای اول آن این است که حوزه مرکز اجتماع افرادی برای تحصیل علم و مهم‌تر از آن تحصیل علم مقرون با اخلاق و ادب و انسانیت با هدفی جلب رضایت الهی است. و معنای دوم آن که از نظرها پنهان است این است که حوزه عصاره‌ی زحمات و خدمات خالصانه و به تعبیر دیگر خون دل‌هایی است که مردان الهی خورده اند و محصولش جایگاه رفیع بدست آمده یعنی حوزه علمیه است. لذا وقتی می‌گویند حوزه را باید صیانت کرد منظور عمده این است که این جایگاه و رفعت شأن حوزه باید حفظ شود.

ایشان حوزه را رهین آبروی آیت الله حائری قدّس سره دانست و ادامه داد: خدمات مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم، برای تأسیس حوزه علمیه و سپس در حفاظت و حراست از آن از جمله نکاتی است که باید به آن توجه شود و با نگاه دقیق ببینیم این مرد الهی در طول چند سال چگونه با آن همه مشکلات مادی و مشکلاتی که در کشور بود از این حوزه صیانت کرد و حالا پس از این همه مشقت‌ها و رنج‌ها این امانت به دست ما سپرده شده است.

آیت الله کریمی جهرمی در بیان اولین اصل در صیانت از حوزه، بیان داشت: کار مجموعه صیانت از ابتدای ورود طلاب آغاز می‌شود که افرادی ماهر و تیزهوش دارای دیانت و تقوا و ترس از خدا، بررسی کنند که آیا محیط رشد این فرد متقاضی، محیطی هست که به طور طبیعی بتواند یک ثمره خوبی بار بیاورد. این یک اصل قرآنی است که «وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذی خَبُثَ لا یَخْرُجُ إِلاَّ نَکِداً» (اعراف/۵۸) پس بکوشید که از ابتدا با نگاه درست به افراد اجازه ورود به حوزه علمیه بدهیم.

وی سپس به هدف طلاب از ورود به حوزه اشاره کرد و گفت: هدف از ورود به حوزه هم مهم است. گاهی جوانی شوق به حوزه دارد برای کسب قدرت، مقام، پول این ها باید بدانند که با این هدف در حوزه به جایی نخواهند رسید. هدف در حوزه باید کسب علم و فضیلت باشد آن هم برای رضای خدا و الّا صرف علم آموزی هم گاهی فساد دارد. علم باید در کنارش تقوا و ترس از خدا باشد تا علم نافع گردد.

آیت الله کریمی جهرمی اهمیت مصاحبه‌های ورود به حوزه را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: دقت در مصاحبه‌ها و خداترسی ممتحنین در برخورد با متقاضیان ورود به حوزه بسیار حائز اهمیت است. گاهی شنیده می‌شود برخی سوالات در مصاحبه‌ها پرسیده می‌شود که طرح آن‌ها لزومی ندارد و ما را از مسائل اصلی غافل می‌کند. عمده مطلب آن است که ما در مصاحبه در حد طبیعی و تا جایی که مقدور است متوجه هدف فرد از ورود به حوزه شویم که هدف خدا باشد چه آنکه فردی که با این هدف وارد حوزه می‌شود، اگر به مقامی هم رسید خود را بالاتر از دیگران نمی‌داند.مراقب باشیم که پذیرش افراد بر اساس ضوابط صحیح و الهی و انسانی باشد نه روابط و سفارشات.

وی دومین اصل در امور صیانتی حوزه را معرفی عالمان خداترس به طلاب دانست و گفت: طلبه با ورود به حوزه باید در مقابل خود الگوهایی متّقی و خدا ترس ببیند که همین مهم او را از آفاتی که ممکن است با آن مواجه شود محافظت می‌کند. لذا باید در صیانت و حفاظت از حوزه به این نکته توجه شود که مبادا افرادی در مقابل طلبه به عنوان الگو قرار گیرند که وجهه‌ی همتشان دنیاست و در جنگ با یکدیگر یا جنگ با مردم هستند. باید کسانی را به طلاب و حوزه‌های علمیه معرفی کنیم که خودشان پله‌های کمالات و تهذیب را به معنای واقعی گذرانده اند.

با بیان خاطراتی از عالم فرزانه مرحوم آیت‌الله آقای حاج میرزا ابوالقاسم دانش آشتیانی گفت: حوزه علمیه ای که افراد متقی و خدا ترسی چون مرحوم آیت الله آقای دانش آشتیانی را به جامعه تحویل می‌دهد به این دلیل است که در رأس آن امثال آقای حاج شیخ عبدالکریم، آیت الله آقای حاج شیخ مرتضی حائری، آیت الله آقای حاج سید محمد تقی خوانساری و آیت الله حاج سید احمد خوانساری بودند و ایشان با نگاه به این بزرگان به درجه‌ای از خداترسی می‌رسد که در منصب امامت جمعه، بدون آن که تقصیر و تخلفی از او سر زده باشد در آخرین خطبه‌های نماز جمعه اش با چشم گریان با الحاح و التماس از مردم حلالیت می‌طلبد. و ما امروز در حوزه به تربیت چنین افرادی نیاز داریم.

آیت الله کریمی جهرمی سومین مهم در امر صیانت را نیاز حوزه به عالمانی دانست که مظهر زهد و اعراض از دنیا باشند و تصریح کرد: حفظ حیثیت حوزه و حفاظت از میراث بزرگان آن، وظیفه دیگر امور صیانتی است. با برنامه ریزی های دقیق و جامع و نظارت کامل بکوشیم طلابی را تحویل جامعه دهیم که مظهر زهد و اعراض از دنیا باشند تا اگر به میان مردم می‌روند کلام و حرف آنان در جان و دل مردم بنشیند و اثرگذار باشد.

در این دیدار که مدیر صیانت حوزه علمیه قم نیز حضور داشت، حجت الاسلام و سپاسی معاون امور صیانت حوزه‌های علمیه کشور گزارشی از این مجموعه به محضر معظم له ارائه نمود.

نظر شما