شناسهٔ خبر: 47928432 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشتزارهای کاشمر، تحت تاثیر خشکسالی

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: خشکسالی بی‌سابقه در منطقه، میزان محصولات زراعی و باغی کاشمر را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: خشکسالی بی‌سابقه در منطقه علاوه بر کاهش سطح زیر کشت، میزان عملکرد محصولات زراعی و باغی این شهرستان را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

او افزود: امسال متوسط عملکرد غلات در این شهرستان نسبت به پارسال حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و طبق ارزیابی‌ها، میزان تولید تاکستان‌ها نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد و طالبی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد برآورد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر تاکید کرد: خشکسالی در منطقه پدیده جدیدی نیست و قبلا نیز با خشکسالی‌هایی در منطقه مواجه بودیم، اما خشکسالی امسال با توجه به این که یکباره بارندگی‌ها قطع شد، کارشناسان هواشناسی در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

بیشتر بخوانید

شجعی بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته بارندگی‌های خوبی در منطقه داشتیم، در حوزه محصولات زراعی سطح زیر کشت خوبی پیش‌بینی شده بود، به طوری که هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت غلات رفته بود که تقریبا نیمی از آن به صورت دیم و نیمی دیگر به صورت کشت آبی بود.

او تصریح کرد: با توجه به افت شدید بارندگی‌ها، امسال کشت دیم از همان ابتدا از حیز انتفاع خارج شد و کشتزار‌های آن به چرای دام رسید و در بخش کشت آبی هم با توجه به اینکه در ۲ ماه اول سال بارندگی نداشتیم، نیمی از کشتزار‌های آبی غلات از بین رفت و فقط حدود ۴۰۰ هکتار کشت آبی باقی ماند که ۱۵۰ هکتار آن جو و ۲۵۰ هکتار گندم است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر تاکید کرد: خشکسالی علاوه بر کاهش سطح زیر کشت، میزان عملکرد غلات را هم به میزان ۵۰ درصد پایین آورد به طوری که اگر متوسط عملکرد ما بین ۳.۵ تا چهار تن بوده، امسال پیش‌بینی می‌کنیم چیزی بین ۱.۵ تا ۲ تن برداشت داشته باشیم.

شجعی اظهار کرد: کشاورزان کاشمری امید داشتند که با ذخیره آبِ رواناب‌ها و رودخانه‌های فصلی در استخر‌های کشاورزی، کشت امسال را مدیریت کنند، ولی بارش‌ها به قدری کم بود که استخر‌ها بی آب ماندند و تنها سد کاشمر نیز فقط به میزان یک سوم آبگیری شد.

او با اشاره به این که شهرستان کاشمر با ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت، رتبه نخست کشت طالبی خراسان رضوی را دارد، افزود: طالبی کاران کاشمری نیز این روز‌ها خساراتی را متحمل شده‌اند، زیرا علاوه بر مشکل کمبود آب، به یکباره وارد فصل گرما شدند و همین امر باعث شد جالیز‌های آن‌ها به عملکرد مورد انتظار نرسد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر به تأثیرات منفی خشکسالی و تنش آبی بر محصولات باغی کاشمر و از جمله انگور اشاره و ادامه داد: گرمای شدید روز‌های گذشته و تنش آبی ناشی از قطع برق و به دنبال آن قطع آب چاه‌های کشاورزی باعث شد بار تاکستان‌ها که در مرحله غورگی بود، ریزش کند و کشاورزان دچار خسارت زیادی شوند.

شجعی بیان کرد: با توجه به تصمیمات اعلام شده، قرار بر این است که با افزایش قطع برق بخش کشاورزی و صنعت، نیاز حوزه برق خانگی مدیریت شود که همین خاموشی‌ها و قطعی برق چاه‌های کشاورزی، باعث شده مدار آبیاری کشاورزی به هم خورده و محصولات باغی دچار تنش شوند.

او تصریح کرد: برای به حداقل رساندن این تنش آبی، جلسات متعددی با شرکت برق برگزار کردیم و نتیجه کار این شد که در هفته ۲ بار و هرروز به مدت پنج ساعت قطعی برق داشته باشیم و این قطعی نیز به کشاورزان اطلاع رسانی شود تا کمتر به آن‌ها آسیب برسد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر تاکید کرد: تمام تلاش ما در مجموعه جهاد کشاورزی این است تا شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که کشاورزان و دامداران کمتر دچار خسارت شوند و امیدواریم بتوانیم با حداقل خسارت از این بحران عبور کنیم.

شجعی اظهار کرد: اولویت کاری ما آموزش کشاورزان است تا بتوانیم کشاورزی را از حالت سنتی خارج کرده و با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه فعالان این بخش را با علم روز آشناتر کنیم تا با نظر به کم آبی در منطقه به سمت کشت گیاهان کم آب طلب حرکت کنند.

او افزود: امسال شهرک گلخانه‌ای شهرستان را توسعه خواهیم داد و همچنین در حال بررسی ساخت و ایجاد شهرک دامپروری در محدوده شهر هستیم که با این طرح دام‌ها از داخل روستا جمع آوری شده و در یک مکان خاص متمرکز خواهند شد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: با توجه به زمین خواری‌هایی که در منطقه انجام می‌شود و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، گشت‌هایی را در این خصوص فعال کرده ایم تا متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کنند.

انتهای پیام//ف.ب

نظر شما