شناسهٔ خبر: 47758693 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخن روز؛

جشن انتخابات، زیباترین تصویر مشارکت سیاسی

جشن انتخابات ۱۴۰۰ در پیش است، عرصه‌ای حساس که می‌تواند آینده چهار ساله ایران اسلامی و حتی فراتر از آن را رقم بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  شرکت مردم در فرآیند انتخاب فرد یا افراد برای تصدی گری یک پست و مسئولیت امری است که حکومت‌ها و کشور‌ها به فراخور قوانین خود، نسبت به برگزاری درست و قانونمند آن اقدام می‌کنند موضوعی که می‌توان با هدایت افکار عمومی به سمت انتخاب شخص یا جریان اصلح، مقدمات رشد و توسعه کشور را فراهم کرد.

در تعریف انتخابات آمده است که یک فرایند تصمیم‌گیری رسمی است که طی آن مردم یا بخشی از مردم برای ادارهٔ امور عمومی خود شخص یا اشخاصی را برای مقامی رسمی به مدت معلوم برمی‌گزینند و این امر از سده ۱۷ میلادی توسط کشور‌ها اجرایی شده است.

نخستین انتخابات در ایران در زمان قاجاریان برگزار شد هر چند که روند و شرایط آن با امروز بسیار متفاوت بود، اما نشانه‌ای از برگزاری انتخابات در ایران و مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها است.

شرکت مردم در فرآیند انتخاب فرد یا افراد برای تصدی گری یک پست و مسئولیت امری است که حکومت‌ها و کشور‌ها به فراخور قوانین خود، نسبت به برگزاری درست و قانونمند آن اقدام می‌کنند.

انتخابات ۱۴۰۰ در پیش است، عرصه‌ای حساس که می‌تواند آینده چهار ساله ایران اسلامی و حتی فراتر از آن را رقم بزند، صحنه‌ای که با حضور حداکثری و انتخاب آگاهانه مردم می‌تواند نتیجه‌ای مطلوب‌تر به همراه داشته باشد.

فقط ۴ روز مانده تا جشن انتخابات

بیشتر بخوانید

جمهوری اسلامی ایران با داشتن پشتوانه بزرگ مردمی و رای ۹۸ درصدی آنان به نظام در سال ۵۸ و با گذشت چهار دهه از حیات آن با وجود تمامی هجمه‌ها و تهدید‌ها همچون جنگ تحمیلی، تحریم‌ها و فتنه‌ها توانسته است با تکرار حماسه حضور در همایش‌های سیاسی و اجتماعی در ادوار مختلف راه خود را با صلابت ادامه دهد و الگویی تمام عیار برای مسلمانان بویژه آزادیخواهان جهان باشد.

به اعتقاد کارشناسان امور سیاسی، انتخابات یکی از مهم‏ترین ارکان دموکراسی و از شاخص‌های مقبولیت و مشروعیت نظام به شمار می‌رود و شرکت گسترده در این رخداد سیاسی مهم با توجه به شرایط تحریم و کرونا علاوه بر فراهم ساختن زمینه توسعه و پیشرفت کشور عامل اصلی پایداری نظام جمهوری اسلامی و وحدت مردم در طول بیش از چهار دهه محسوب می‌شود.

برخی صاحبنظران افزایش اعتماد عمومی را راهکاری برای حل مشکلات کشور می‌دانند که بدیهی است با افول اعتماد عمومی، مشارکت مردم در فرآیند‌های سیاسی همچون انتخابات نیز کاهش خواهد یافت، به نظر می‌رسد یکی از راهکار‌های افزایش اعتماد عمومی، ارتقا سطح خدمات رسانی دولت‌ها به مردم است که این خدمات رسانی منجر به امید آفرینی در جامعه می‌شود که در نهایت پیوندی ناگسستنی بین حکومت و مردم ایجاد می‌کند.

فقط ۴ روز مانده تا جشن انتخابات

خلق زیباترین تصویر مشارکت سیاسی و مسئولیت پذیری اجتماعی در ۲۸ خرداد

ملت ایران تاکنون در ۱۲ انتخابات ریاست جمهوری، ۵ انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، ۱۱ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنج دوره مجلس خبرگان رهبری حضور حداکثری و مشارکتی آگاهانه داشته و با رای مستقیم، سکان مدیریت کشور را به وکلای خود واگذار کرده اند و این بار با وجود تحریم‌ها و شیوع کرونا یک بار دیگر برای انتخاب نامزد اصلح خود در ۲۸ خرداد در انتخابات حضوری گسترده خواهند داشت و با خلق زیباترین تصویر مشارکت سیاسی و مسئولیت پذیری اجتماعی، نقطه عطف دیگری را در گام دوم انقلاب به یادگار خواهند گذاشت.

مشارکت گستره و حضور پرشور مردم در صحنه‌های دفاع از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، از عوامل بسیار مهم تقویت و حفظ نظام محسوب می‌شود و هر اندازه این حضور از عمق و وسعت بیشتری برخوردار باشد، جایگاه نظام در ابعاد ملی و بین المللی تقویت می‌شود.

در طی سال‌های پس از انقلاب و فراهم شدن شرایط برای مشارکت مردم در انتخابات، معاندان نظام و رسانه‌های خارجی همواره تلاش داشتند تا فضای امید و نشاط در جامعه و شور انتخاباتی را تحت الشعاع مسائل خاص قرار دهند که همکاری تمامی نهادها، مسوولان و دست اندرکاران و حضور آگاهانه مردم در صحنه سبب شد تا شاهد برپایی انتخاباتی پرشور و سالم در دوره‌های مختلف باشیم.

اما این مشارکت گسترده آن هم با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد، بدون تردید مردم ایران اسلامی می‌دانند که انتخاب آگاهانه آن هاست که باعث می‌شود، وضعیت کشور، تغییری جدی پیدا کند و شرایط به ایده آل نزدیک شود.

فقط ۴ روز مانده تا جشن انتخابات

انتخابات نماد وحدت ملی است نه نماد دودستگی و دوقطبی گری و تفرقه

مقام معظم رهبری نوروز امسال در سخنرانی خود نکاتی را پیرامون انتخابات و اهمیت آن فرمودند و از جمله به جایگاه و مسئولیت سنگین و نقش بی‌بدیل رئیس‌جمهور اشاره کردند تا افرادی ناآگاهانه و بدون ارزیابی خود نامزد این امر عظیم نشوند. نکته مهم دیگری که مورد تاکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت این بود که از مردم خواستند انتخابات را نماد وحدت ملی قرار دهند نه نماد دودستگی و دوقطبی گری و تفرقه، زیرا آنچه که مهم است آینده نسل کشور و نظام با عزت اسلامی در کشور است.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان به موضوع بسیار مهم انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورا‌ها پرداختند و با اشاره به «اهمیت بالای انتخابات از بعد داخلی و از بعد بین‌المللی» گفتند: انتخابات از لحاظ داخلی یک نوسازی و یک نفس تازه برای بخش اجرایی است، زیرا افراد تازه نفس و پرانگیزه وارد کار می‌شوند و این موضوع بسیار مبارک است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور و مشارکت مردم در انتخابات را از لحاظ بین‌المللی نشان‌دهنده اقتدار ملی دانستند و افزودند: آنچه بیش از توان دفاعی و قدرت دیپلماسی زمینه‌ساز اقتدار کشور است، خود مردم و هوشیاری و پرانگیزه و سرپا بودن آن‌ها است و مظهر این حضور و اقتدار از همه مهمتر در انتخابات است. ایشان اصل مشارکت مردم و همچنین میزان حضور مردم در انتخابات را از عوامل اصلی تأثیرگذار در اقتدار ملی برشمردند و گفتند: همه حتی کسانی که ممکن است رهبری را نیز قبول نداشته باشند، ایران قوی را به‌عنوان راه مقابله با دشمنی‌ها قبول دارند که یکی از راه‌های مهم قوی شدن ایران، مشارکت در انتخابات است.

فقط ۴ روز مانده تا جشن انتخابات

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: دستگاه‌های جاسوسی برخی کشور‌ها و از همه بدتر امریکا و رژیم صهیونیستی تلاش دارند تا انتخابات را بی‌رونق کنند و به همین دلیل یا برگزارکنندگان را به مهندسی انتخابات و یا شورای نگهبان را متهم می‌کنند و یا تلاش دارند با القای بی‌اثر بودن رأی مردم در بهبود اوضاع، مردم را دلسرد کنند.

<div id="video-display-embed-code_14129308"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7787033/14129308?width=400&height=300"></script></div>

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به استفاده حداکثری از فضای مجازی برای دلسرد کردن مردم و همچنین از رونق انداختن انتخابات، از نحوه مدیریت فضای مجازی در کشور انتقاد کردند و گفتند: همه کشور‌های دنیا، برفضای مجازی اِعمال مدیریت می‌کنند، اما در کشور ما، برخی به رها بودن فضای مجازی افتخار می‌کنند درحالی‌که این شیوه به هیچ‌وجه افتخار ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مردم باید از فضای مجازی که وسیله آزادی است، استفاده کنند، اما این فضا را نباید در اختیار دشمن قرار داد.

ایشان خاطرنشان کردند: دشمن تلاش دارد با شیوه‌های روانی مشارکت مردم در انتخابات را کاهش دهد که امیدواریم مردم با پاسخ رد، دشمنان را ناامید کنند.

اهمیت جایگاه ریاست جمهوری

نکته دوم که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند «اهمیت جایگاه ریاست جمهوری» بود که گفتند: جایگاه ریاست جمهوری، مهم‌ترین و مؤثرترین مدیریت کشور است و طرح برخی مسائل همچون اینکه رئیس‌جمهوری اختیاراتی ندارد یا تدارکاتچی است، خلاف واقع و از روی بی‌مسئولیتی یا بی‌اطلاعی یا غرض‌ورزی است.

ایشان با تأکید بر اینکه ریاست جمهوری پُرمشغله‌ترین و پُرمسئولیت‌ترین مدیریت کشور است، افزودند: تقریباً همه مراکز مدیریتی و اکثر امکانات حکومتی در اختیار رئیس‌جمهوری است و مدیریت‌ها در بخش‌هایی مثل قضایی و نظامی در قبال ریاست جمهوری، ناچیز است.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: همه ما باید به هنگام رأی دادن متوجه مسئولیت بزرگ و سنگینی باشیم که بر عهده رئیس‌جمهوری است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به افرادی که می‌خواهند داوطلب انتخابات شوند، گفتند: انتظار داریم سنگینی کار را متوجه شوید و بدانید چه مسئولیت سنگینی را می‌خواهید بر دوش بگیرید. اگر دیدید که می‌توانید این مسئولیت را به عهده بگیرید، آن‌گاه وارد کارزار انتخاباتی شوید.

رهبرانقلاب اسلامی تأکید کردند: مشکلات اصلی کشور را بدانید و برای آن‌ها برنامه و راه‌حل ولو اجمالی داشته باشید. اقتصاد کشور و مسائل مهم آن مانند رشد تولید ملی، رشد سرمایه‌گذاری، تقویت پول ملی و مسأله تورم، موضوع امنیت کشور، آسیب‌های اجتماعی، نحوه مواجهه با سیاست‌های پیچیده دنیا و مسأله بسیار مهم فرهنگ را بشناسید.

فقط ۴ روز مانده تا جشن انتخابات

ایشان با تأکید به آحاد مردم مبنی بر دقت در انتخاب خود، در بیان ویژگی‌های یک رئیس‌جمهوری مطلوب گفتند: رئیس‌جمهوری مطلوب باید با کفایت، با ایمان، عدالتخواه و ضد فساد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخلی، معتقد به جوانان به‌عنوان پیشران حرکت عمومی کشور و امیدوار به آینده باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر چنین فردی بر سر کار بیاید، کشور را به نقطه مطلوب خواهد رساند و مردم باید فردی با این خصوصیات را پیدا کنند که البته پیدا کردن آن شاید برای آحاد مردم آسان نباشد و باید به افراد مطلع و مورد اطمینان مراجعه کنند. رهبر انقلاب اسلامی در پایان بحث انتخابات، به لزوم حفظ وحدت و انسجام ملی اشاره کردند و افزودند: انتخابات باید نماد وحدت ملی باشد، نه نماد دودستگی و تفرقه و دوقطبی گری.

ایشان با تأکید بر اینکه تقسیم بندی‌های غلط چپ و راست باید کنار گذاشته و فقط آینده کشور و نظام اسلامی در نظر گرفته شود، خاطرنشان کردند: اختلاف در سلیقه و بینش سیاسی و قومیت و مذهب اشکالی ندارد، اما این مسائل نباید برهم زننده وحدت ملی باشند.

روز انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی، روز جشن است

در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی بر اهمیت انتخابات و تاثیرات آن تاکید شده است و انتخاب رییس جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورا‌ها و خبرگان رهبری از طریق انتخابات و همه پرسی و با رای عمومی مردم انجام می‌شود.

بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی معتقدند، مشارکت گستره و حضور پرشور مردم در صحنه‌های دفاع از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، از عوامل بسیار مهم تقویت و حفظ نظام محسوب می‌شود و هر اندازه این حضور از عمق و وسعت بیشتری برخوردار باشد، جایگاه نظام در ابعاد ملی و بین المللی تقویت می‌شود.

آشنایی کامل نسبت به قانون اساسی اساسی، مدنی و مقررات اجرایی کشور و داشتن اخلاق انتخاباتی از الزامات حیاتی برای نامزد‌های ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی به شمار می‌رود، عمل به قانون و پرهیز از شعاردادن و دادن وعده‌های بی فرجام و خدمت صادقانه به مردم باید در اولویت برنامه‌های آنان قرار بگیرد.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: حقیقتاً جمهوری اسلامی با تجدید این انتخابات‌ها در سال‌های معیّن و دوره‌های معیّن، طراوت تازه‌ای پیدا میکند؛ خود را در دل‌ها و چشم‌های مردم دنیا به شکل جدیدی، به شکل برجسته‌ای، به شکل طُرفه‌ای مجسّم میکند و نشان میدهد؛ این است که واقعاً روز انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی، روز جشن است، روز شادی و شور است.

<div id="video-display-embed-code_14129313"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7787033/14129313?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/ش

نظر شما