شناسهٔ خبر: 67056029 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبار انتخابات 1403؛ تاجرنیا: انتخابات دوقطبی خواهد بود/ نامه برخی اعضای هیئت دولت به شورای نگهبان/ ذوالنوری: شرایط قدری سخت شده است/ پیش بینی کنعانی مقدم و کرباسچی از رئیس جمهور چهاردهم

صاحب‌خبر -

شفقنا- ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری روز دوشنبه 14 خردادماه پایان یافت و بررسی صلاحیت ۸۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری به مدت ۵ روز در شورای نگهبان آغاز شده است.

در این میان، اخبار، تحلیل و واکنش فعالان سیاسی و رسانه ای درباره انتخابات امسال و یا نوع عملکرد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از جنبه های مختلف منتشر می شود که در ادامه به برخی از این تحلیل ها می پردازیم.

ذوالنوری: شرایط قدری سخت شده و توجه و دقت بیشتر مردم را برای انتخاب بهتر می‌طلبد

ایسنا نوشت: حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری درباره پیش‌بینی‌اش از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: امروز شرایط متفاوت از قبل است؛ در گذشته کاندیداها فرصت‌های خوبی برای معرفی خودشان داشتند و مردم فرصت خوبی برای تحقیق و بررسی درباره کاندیداها داشتند؛ جریانات سیاسی نیز فرصت‌هایی برای تضارب افکار وآرا و نقد و نظر داشتند و انتخاب قدری برای مردم راحت‌تر بود اما الان چون شرایط ما ویژه است و این حادثه تلخ شرایط را تغییر داده و انتخابات را جلو انداخته است، شرایط قدری سخت شده و توجه و دقت بیشتر مردم را برای انتخاب بهتر می‌طلبد.

وی گفت: به لطف خدا بصیرت مردم فوق‌العاده و شناخت و درک‌شان از شرایط جلوتر است، تاکید کرد: یقین داریم ان‌شاءالله در انتخابات ۸ تیر مشارکت پرشورتر و بهتر از گذشته رقم خواهد خورد.

کرباسچی: خروجی انتخابات یا لاریجانی است یا قالیباف

خبرآنلاین نوشت: غلامحسین کرباسچی گفت: پیش بینی من این است با توجه به اینکه شورای نگهبان گفته از همه جناح ها در انتخابات خواهیم داشت خروجی این انتخابات یا آقای لاریجانی می شود یا آقای قالیباف که هر دو برای حاکمیت قابل قبول است. چرا که بقیه رأی چندانی ندارند. مگر تحرکی در آرای خاکستری ایجاد شود که من چنین زمینه ای را فعلا نمی بینم.

وی بیان کرد: من فکر می کنم شورای نگهبان وقتی کسی مثل آقای هاشمی را رد صلاحیت می کند بعید می دانم کس دیگری را که حتی دو دوره هم رئیس جمهور بوده تائید کنند.

کنعانی مقدم: رقابت میان قالیباف و جلیلی خواهد بود

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: بعید می‌دانم صلاحیت آقای لاریجانی و آقای احمدی‌نژاد تأیید شود. شورای نگهبان وقتی صلاحیت یک نفر را رد می‌کند، بعید است دوباره بخواهد او را تأیید کند.

وی گفت: با توجه به شرایط و نامه‌نگاری‌هایی که آقای لاریجانی با شورای نگهبان کردند و بحث‌هایی که در دوره‌های قبل پیش آمد بعید به نظر می‌رسد که تأیید صلاحیت شوند. به نظر می‌رسد در این ایام رقابت بین جلیلی و قالیباف خواهد بود. آقای قالیباف به عنوان نماینده جمهوری‌خواهان و آقای جلیلی به عنوان نماینده‌ کسانی که به دنبال حکومت اسلامی هستند رقابت خواهند کرد.

وی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر شرایط رقابتی شود و دوقطبی شکل بگیرد، مردم بالای ۵۰ درصد در انتخابات شرکت می‌کنند.

فارس نوشت: اعلام حمایت برخی از اعضای دولت سیزدهم از کاندیداتوری اسماعیلی

فارس نوشت: برخی وزرا و مدیران دولت سیزدهم با ارسال نامه‌ای به شورای نگهبان از توانمندی اسماعیلی وزیر ارشاد دولت سیزدهم جهت ریاست جمهوری اعلام حمایت کردند. در بخشی از این نامه آمده است: اینجانبان در این شرایط دشوار اطمینان خاطر داشته و ایشان را دارای تدبیر کافی برای مدیریت دولت آینده در امتداد مسیر خدمت رسانی دولت انقلابی شهید آیت الله رییسی در صورت تایید و انتخاب مردم ایران میدانیم.

تاجرنیا: انتخابات دوقطبی خواهد شد

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: پیش بینی می‌کنم شورای نگهبان یک ترکیب زیر ده نفر را تایید خواهد کرد که بیش از چهار، پنچم از جریان اصول‌گرا خواهد بود و آنها هم بیشتر سعی می‌کنند، در رقابت‌های انتخاباتی زمان دفاع از برنامه را به نوعی تقسیم کنند و بخش عمده‌ای از کاندیدا‌ها پوششی خواهند بود حتی اگر تا لحظات آخر در انتخابات بمانند.

وی گفت: خانم‌هایی که در این دوره  ثبت نام کردند در تراز کاندیداهای که در دوره‌های قبلی تایید صلاحیت شدند، هستند. بنابراین اگر تفسیر موسع و درستی از  رجل سیاسی وجود داشته باشد، نباید مانعی برای تاییدصلاحیت آن‌ها باشد.  من امیدوارم که در این دوره با شرایطی که وجود دارد و شاید نیازمند مشارکت حداکثری باشیم، حداقل این اتفاق بیفتد که تابوی کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری شکسته شود.

وی گفت: در این انتخابات علیرغم تایید بین شش تا ده تا کاندیدا باز هم در انتها یک انتخابات دوقطبی را شاهد خواهیم بود بدون شک جریان اصول گرا که تشکیل دهنده دولت بودند مانند دوره گذشته یک پای این دوقطبی خواهند بود.

کاندیداهای جبهه اصلاحات مشخص شدند

ایسنا نوشت: جواد امام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران به ترتیب حروف الفبا، آقایان عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و اسحاق جهانگیری حائز دو-سوم آراء به عنوان کاندیداهای معرفی شده از سوی جبهه اصلاحات ایران شدند.

همچنین، خانم حمیده زرآبادی حائز بیش از نصف آرا مجمع عمومی شد.

نامزد نهایی جبهه اصلاحات متعاقبا از بین همین افراد انتخاب می گردد».

برچسب‌ها:

نظر شما