شناسهٔ خبر: 47140400 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

گلواژه احکام؛

برگی از احکام کفاره روزه

با فرا رسیدن روزهای پایانی ماه رمضان برخی افراد که با داشتن عذرهای مختلف نتوانسته اند روزه بگیرند باید احکام کفاره روزه را بدانند تا احکام شرعی خود را به خوبی انجام دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با فرا رسیدن روزهای پایانی ماه رمضان برخی افراد که با داشتن عذرهای مختلف نتوانسته اند تمام یا بخشی از ماه رمضان را روزه بگیرند، به تکاپو می افتند تا ببینند که این روزه نگرفتن شامل کفاره می شود یا نه، از این رو به برخی استفتائات در رابطه با احکام کفاره روزه مبتنی بر نظر رهبر معظم انقلاب می پردازیم.

سؤال) آیا دادن پول یک مدّ طعام به فقیر تا با آن غذایی برای خودش بخرد، کافی است؟

جواب) اگر اطمينان داشته باشد که فقير به وکالت از او طعام خريده و سپس آن را به عنوان کفّاره قبول مى‏کند، اشکال ندارد.

 

سؤال) اگر شخصی وکیل در غذا دادن به عده‏ای از مساکین شود، آیا می‏تواند اُجرت کار و پختن غذا را از اموالی که به عنوان کفّاره به او داده شده است، بردارد؟

جواب) مطالبه اجرت کار و پخت غذا براى وى جايز است، ولى نمى‏تواند آن را بابت کفّاره حساب نمايد و يا از اموالى که بايد به عنوان کفّاره به فقرا داده شود، بردارد.

 

سؤال) زنی به علت بارداری و نزدیکی وقت زایمان، نمی‏تواند روزه بگیرد و می‏داند که باید آنها را بعد از زایمان و قبل از ماه رمضان آینده قضا نماید، اگر به‌طور عمدی یا غیرعمدی تا چند سال روزه نگیرد، آیا فقط کفّاره همان سال بر او واجب است یا آنکه کفّاره تمام سالهایی که روزه را به تأخیر انداخته، واجب است؟

جواب) فديه تأخير قضاى روزه ماه رمضان هرچند به مدت چند سال هم به تأخير افتاده باشد، يکبار واجب است و آن عبارت است از يک مدّ طعام براى هر روزى، و فديه هم زمانى واجب مى‏شود که تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، ولى اگر به خاطر عذرى باشد که شرعاً مانع صحّت‏ روزه است، فديه‏اى ندارد.

 

سؤال) زنی به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست، در این صورت آیا کفّاره بر او واجب است یا بر شوهرش؟

جواب) اگر افطار روزه ماه رمضان از جهت بيمارى و تأخير قضاى آن هم از جهت ادامه بيمارى بوده است، براى هر روز يک مدّ طعام به عنوان فديه بر خود زن واجب است و چيزى بر عهده شوهرش نيست.

نظر شما