شناسهٔ خبر: 46774136 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزن‌دهی به سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها

تهران-ایرنا- قائم مقام ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور از وزن دهی به پذیرش داوطلبان کنکور خبر داد و گفت: ۶۰ درصد پذیرش داوطلبان به نمرات امتحان نهایی آموزش و پرورش و ۴۰ درصد به آزمون سنجش اختصاص می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، جلسه نقشه جامع علمی کشور بعد از ظهر سه شنبه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و منصور کبگانیان در جمع خبرنگاران درباره دستور جلسه این ستاد، اظهار داشت: وزن دهی ۶۰ درصدی به سوابق تحصیلی برای توجه بیشتر به کلاس های درس است.

وی افزود: همچنین در ادامه این تغییرات، سوال های امتحانات به سه دسته سخت، متوسط و آسان تقسیم می شود.

به گفته وی موضوع بررسی کنکور هیچ ارتباطی با آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ ندارد و اگر در فرایند تصویب سیاست ها به تصمیم گیری برسند زمان اجرای آن را اعلام می کنند.

وی افزود: با نظرسنجی های وسیعی که از صاحب نظران و جوانان صورت گرفته است، کنکور فعلی که سال های طولانی اصلاحاتی در آن انجام نشده است، آسیب هایی به دنبال داشت. در کنار این آسیب ها، مزایایی هم دارد.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این باور است مزایایی هم در برگزاری کنکور وجود دارد که نمی توان با حذف ۱۰۰ درصد آن موافقت کرد.

کبگانیان با بیان اینکه کنکور را در این شرایط فعلی نمی توان کنار گذاشت چرا که فرصت رقابت عادلانه در آن وجود دارد، تاکید کرد: امکان تخلف در حد صفر است، تصحیح نمرات، یکسان و بازه زمانی برگزاری کنکور محدود بوده و هزینه ها برای کشور پایین است.

وی همچنین مهمترین آسیب کنکور را در بخش آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: یادگیری هایی که برای شرکت در کنکور انجام می شود، عمق لازم را ندارد، در تبلیغات موسسات کنکور هم تست محوری به چشم می خورد و روش های کاسب کارانه، علم را به شبهه علم تبدیل کرده است.

عضو نقشه جامع علمی کشور با اشاره به گلایه معلمان، گفت: خلاقیت و نوآوری در این روش های تستی  از بین رفته است و معلمان زیادی شکایت می کنند که محصلان در کلاس درس علاقه جدی و توجه به متن درس ندارند.

کبگانیان همچنین اظهار داشت: کنکور آسیب های روانی زیادی دارد نشاط را از جوانان گرفته و اضطراب ایجاد کرده است. همچنین سرنوشت ۱۲ سال تحصیل آنان در چهار ساعت ارزیابی می شود.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در سیاست هایی که برای کنکور اتخاذ شده است، برگزاری بیش از یک امتحان در سال مطرح شد، این نمره علمی تا زمانی که در آیین نامه ها پیش بینی شود، همسان سازی می شود و بین یک تا ۲ سال هم این نمرات باید اعتبار داشته باشد.

کبگانیان از تشکیل کارگروه سه جانبه با حضور نقشه جامع علمی کشور، سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش و پرورش خبر داد که تا دوشنبه هفته آینده باید سیاست های اتخاذ شده در این زمینه را بررسی و برای طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعلام کنند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور همچنین اعلام کرد که بررسی آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری هم همچنان در دستور کار این نقشه قرار دارد.

نظر شما