شناسهٔ خبر: 46786582 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور:

۶۰ درصد وزن کنکور سابقه تحصیلی شد

کبگانیان گفت: تصمیم بر این شد که ۶۰ درصد وزن به وضعیت تحصیلی در آموزش و پرورش و ۴۰ درصد به کنکور داده شود تا توجه به کلاس و آموزش و پرورش افزایش پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دكتر منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه 14 این ستاد و در جمع خبرنگاران گفت: دستور این جلسه  به موضوع مهم ساماندهی کنکور اختصاص داشت.
وی ادامه داد: اولین نکته این است که بحث‌های مربوط به کنکور ارتباطی با امسال ندارد و در پروسه تصویب این ضوابط، زمان اجرایی شدن این سیاست‌ها هم اعلام خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: زمان کافی برای تطبیق با این قوانین به داوطلبان کنکوری داده خواهد شد. کنکور در سال‌های طولانی اصلاحاتی نداشته و این باعث بروز آسیب‌هایی شده است اما در کنار این آسیب‌ها شیوه فعلی کنکور مزایایی هم دارد که نمی‌توانیم با حذف صد درصد کنکور موافق باشیم و از طرفی نمی‌توانیم کنکور را به این صورت فعلی ادامه بدهیم.

وی در ادامه به شرح دلایل عدم امکان حذف کنکور پرداخت و گفت: در شیوه فعلی برگزاری کنکور، سوالات یکپارچگی دارد، فرصت رقابت عادلانه است، امکان تخلف بسیار پایین است و در حد صفر است، بازه زمانی برگزاری کوتاه و بنابراین هزینه‌های آن پایین است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: اما به آسیب‌های کنکور نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم، مهم‌ترین آسیب کنکور آسیب آموزشی است و یادگیری کنکوری عمق لازم را ندارد و تست‌محوری باعث شده است تکنیک‌هایی را آموزشگاه‌ها به داوطلبان کنکوری آموزش دهند و از آنها خواهش می‌کنیم از روش‌های کاسب کارانه پرهیز کنند؛ این تکنیک‌ها علم را به شبه علم تبدیل کرده است.

دکتر کبگانیان ادامه داد: بر اساس آمار موثقی که به ما واصل شده است در کلاس‌های کنکور و با استفاده از یادگیری تکنیک‌های تست‌زنی، 2هزار رتبه اخلاف بین داوطلبان ایجاد شده که در واقع آنها مهارت تست زنی آموخته‌اند و تخصص از بین رفته است.
قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کنکور در وضع موجود آسیب‌های روانی زیادی داد و نشاط را از جوانان گرفته است. علاوه بر این، اضطراب بسیاری را به جوانان وارد می‌کند زیرا نتیجه یک عمر تلاش خود را در این آزمون ۴ ساعته می‌بینند و اگر شکست بخورند تمام تلاششان از بین می‌رود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر کنکور این است که سنجش از پذیرش جدا نیست یعنی بلافاصله به جای اینکه داوطلب نمره علمی خودش را دریافت کند رتبه علمی را دریافت می‌کند و در شهریور ماه که این نتایج را می‌گیرد در مهر ماه باید به هر رشته‌ای که قبول شده است برود.
دکتر کبگانیان ادامه داد: درصد زیادی از این جوانان به رشته مورد علاقه خود نمی‌روند. بر اساس تصمیمات پیشنهادشده که تعداد امتحانات بیش از یک بار در سال شود و این نمره علمی همسان‌سازی می‌شود تا 2 سال اعتبار داشته باشد و این طور نباشد که داوطلب احساس کند فرصت طلایی را از دست می دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: کنکور آسیب‌های روانی بسیار زیادی دارد؛ آسیب‌های روشی و سنجش بسیار زیادی هم در کنکور وجود دارد و جوانان به سمت تکنیک تست‌زنی رفته‌اند.

وی افزود: آسیب دیگر کنکور آسیب اقتصادی است؛ برخی کلاس‌های کنکور هزینه بسیار بالا برای هر ساعت آموزش دریافت می‌کنند. کنکور به قشر متوسط به پایین فشار زیادی وارد می‌کند و در این کلاس‌ها هزینه زیادی گرفته می‌شود.

دکتر کبگانیان ادامه داد: یکی از این سیاست‌های پیشنهادی برای اصلاح کنکور، تغییر نحوه ورود دانشجویان به رشته پزشکی است. البته کنکور تحصیلات تکمیلی در دستور کار و کار کارشناسی هنوز تمام نشده و مذاکرات ما پیرامون کنکور سراسری است.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: کارگروهی متشکل از نمایندگان ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، سازمان سنجش و مرکز سنجش آموزش و پرورش تشکیل شده است؛ البته مجلس هم می‌تواند نماینده‌ای داشته باشد.

دکتر کبگانیان افزود:ایرادی که به طرح ساماندهی کنکور وارد شده، این است که اختلاف معدل استان‌های محروم و غیرمحروم زیاد است ولی با بررسی‌هایی که صورت گرفت مشخص شد این اختلاف‌ها کم و قابل عبور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: علاوه بر این، این معدل‌ها برای سال‌های گذشته است و هنوز تحول و اقدامی در شیوه برگزاری این کنکورها رخ نداده است. از طرفی چون جوانان تاکنون فکر می‌کردند این معدل نقشی ندارد، آن را جدی نمی‌گرفتند ولی جوانان بدانند که تحصیلشان و معدلشان برای ورود به دانشگاه مؤثر است.

وی تصریح کرد: توجه به کلاس و آموزش و پرورش باید بیشتر باشد. اگر بخواهیم سوابق تحصیلی را بگیریم تعداد معدل‌های ۱۹ و ۲۰ زیاد است ولی آموزش‌وپرورشی‌ها هم اعلام کردند که رنج نمره از ۰ تا ۱۰۰ باشد و سوالات تغییرات محتوایی پیدا خواهد کرد و جای نگرانی نیست.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: تصمیم بر این شد که ۶۰ درصد وزن به وضعیت تحصیلی در آموزش و پرورش و ۴۰ درصد به کنکور داده شود تا توجه به کلاس و آموزش و پرورش افزایش پیدا کند.

 

 

 

 
پایان پیام/260

نظر شما