شناسهٔ خبر: 46772336 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کبگانیان:

کبگانیان: نمی‌توانیم از مزایای شیوه فعلی برگزاری کنکور بگذریم/ تشکیل شورایی چهار جانبه برای بررسی معایب کنکور

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به بیان توضیحاتی درباره آخرین اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی کنکور پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: جلسه ۱۴۷ شورای سیاست گذاری نقشه جامع علمی کشور امروز به علت بحث مهم ساماندهی کنکور طولانی شد و همه مسئولان از جمله وزیر علوم و وزیر آموزش و پررش در آن حضور داشتند.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور توضیح داد: اولین نکته این است که بحث‌های مربوط به کنکور ارتباطی با امسال ندارد و افراد پشت کنکوری بدانند که در پروسه تصویب این ضوابط، زمان اجرایی شدن این سیاست‌ها هم اعلام خواهد شد.

او افزود: زمان کافی برای تطبیق با این قوانین به داوطلبان کنکوری داده خواهد شد. کنکور در سال‌های طولانی اصلاحاتی نداشته و این باعث بروز آسیب‌هایی شده است اما در کنار این آسیب‌ها شیوه فعلی کنکور مزایایی هم دارد که نمی‌توانیم با حذف صد درصد کنکور موافق باشیم و از طرفی نمی‌توانیم کنکور را به این صورت فعلی ادامه بدهیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با ساماندهی کنکور با اصلاح شیوه سنجش و پذیرش فعلی موافقیم.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در ادامه به بیان دلایلی پرداخت که به دلیل وجود آنها نمی‌توان کنکور را حذف کرد و گفت: در شیوه فعلی برگزاری کنکور، سوالات یکپارچگی دارد، فرصت رقابت عادلانه است، امکان تخلف بسیار پایین است و در حد صفر است، تصحیص یکنواخت است، بازه زمانی برگزاری کوتاه و بنابراین هزینه های آن پایین است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: اما به آسیب‌های آن نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم. یکی از وظایف شورای عالی رسیدگی به وضعیت پذیرش دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌هاست.

او افزود: مهمترین آسیب کنکور آسیب آموزشی است و یادگیری کنکوری عمق لازم را ندارد و تست‌محوری باعث شده است تکنیک‌هایی را آموزشگاه‌ها به داوطلبان کنکوری آموزش دهند و از آنها خواهش می‌کنیم از روش‌های کاسب کارانه پرهیز کنند؛ این تکنیک‌ها علم را به شبه علم تبدیل کرده است.

کبگانیان ادامه داد: بر اساس آمار موثقی که به ما واصل شده است در کلاس‌های کنکور و با استفاده از یادگیری تکنیک‌های تست‌زنی، دو هزار رتبه اخلاف بین داوطلبان ایجاد شده که در واقع آنها مهارت تست زنی آموخته‌اند و تخصص از بین رفته است.

او افزود: معلمان معترض هستند که دانش آموزان و خانواده‌های آنان توجهی به متن درس ندارند و علاقه به یادگیری پایین است و عمدتا منتظر پایان وقت مدرسه برای رفتن به سمت کلاس های کنکور هستند.

آسیب‌های برگزاری کنکور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کنکور در وضع موجود آسیب‌های روانی زیادی داد و نشاط را از جوانان گرفته است. علاوه بر این، اضطراب بسیاری را به جوانان وارد می‌کند زیرا نتیجه یک عمر تلاش خود را در این آزمون ۴ ساعته می‌بینند زیرا اگر شکست بخورند تمام تلاششان از بین می‌رود. علاوه بر این، مشکل دیگر کنکور این است که سنجش از پذیرش جدا نیست یعنی بلافاصله به جای اینکه داوطلب نمره علمی خودش را دریافت کند رتبه علمی را دریافت می‌کند و در شهریور ماه که این نتایج را می‌گیرد در مهر ماه باید به هر رشته‌ای که قبول شده است برود.

اعتبار نتیجه کنکور باید دو ساله باشد

کبگانیان ادامه داد: درصد زیادی از این جوانان به رشته مورد علاقه خود نمی‌روند. بر اساس تصمیمات پیشنهادشده که تعداد امتحانات بیش از یک بار در سال شود و این نمره علمی همسان‌سازی می‌شود تا دو سال اعتبار داشته باشد و این طور نباشد که داوطلب احساس کند فرصت طلایی را از دست می دهد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توصیح داد: کنکور آسیب‌های روانی بسیار زیادی دارد؛ آسیب‌های روشی و سنجش بسیار زیادی هم در کنکور وجود دارد و جوانان به سمت تکنیک تست‌زنی رفته‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر افزود: آسیب دیگر کنکور آسیب اقتصادی است؛ برخی کلاس‌های کنکور هزینه بسیار بالا برای هر ساعت آموزش دریافت می‌کنند.

کبگانیان ادامه داد: کنکور به قشر متوسط به پایین فشار زیادی وارد می‌کند و در این کلاس‌ها هزینه زیادی گرفته می‌شود که رقم آن را اعلام نمی‌کنیم.

او ادامه داد: در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور یک هماهنگی با حضور سران قوا انجام شد و مسئولان شورای راهبری و وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش بر روی اصلاحات ضروری توافق داشتند.

کبگانیان ادامه داد: یکی از تحولات در این سیاست‌ها نحوه ورود دانشجویان به رشته پزشکی است. وزیر علوم هم از کلیات طرح دفاع کردند و شورا باید به این موضوع ورود کند و دستگاه‌های دیگر باید با شورا همکاری لازم را داشته باشند.

کبگانیان توصیح داد: از سوی سازمان سنجش اشکالات اجرایی اعلام شده است. کنکور تحصیلات تکمیلی در دستور کار و کار کارشناسی هنوز تمام نشده و مذاکرات ما پیرامون کنکور سراسری است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور توضیح داد: وزاری مختلف هم تاکید داشتند که مرجع اصلی اصلاح کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی است که سازمان سنجش با این طرح موافقت کرد. کارگروهی متشکل از سه دستگاه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، سازمان سنجش و مرکز سنجش آموزش و پرورش تشکیل شده است؛ البته مجلس هم می‌تواند نماینده‌ای داشته باشد.

این مقام مسئول در ادامه از رایزنی درباره معدل‌های دیپلم خبر داد و گفت: ایرادی که به طرح ساماندهی کنکور واردشده، این است که اختلاف معدل استان‌های محروم و غیرمحروم زیاد است ولی با بررسی‌هایی که صورت گرفت مشخص شد این اختلاف‌ها کم و قابل عبور است.

جوانان بدانند که معدلشان برای ورود به دانشگاه موثر است

کبگانیان گفت: علاوه بر این، این معدل‌ها برای سال‌های گذشته است و هنوز تحول و اقدامی در شیوه برگزاری این کنکورها رخ نداده است. از طرفی چون جوانان تاکنون فکر می‌کردند این معدل نقشی ندارد، آن را جدی نمی‌گرفتند ولی جوانان بدانند که تحصیلشان و معدلشان برای ورود به دانشگاه موثر است.

او با تاکید بر اینکه در سابقه تحصیلی تخلف و تقلب وجود ندارد توضیح داد: توجه به کلاس و آموزش و پرورش باید بیشتر باشد. اگر بخواهیم سوابق تحصیلی را بگیریم تعداد معدل‌های ۱۹ و ۲۰ زیاد است ولی آموزش‌وپرورشی‌ها هم اعلام کردند که رنج نمره از ۰ تا ۱۰۰ باشد و سوالات تغییرات محتوایی پیدا خواهد کرد و جای نگرانی نیست.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور درباره جزئیات ارگان چهارجانبه برای بررسی ساماندهی کنکور، گفت: این کارگروه تشکیل می‌شود که سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش اشکالات فنی به این طرح ورود و آن اشکالات را رفع کند.

انتهای پیام/

نظر شما