شناسهٔ خبر: 46520947 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد

صالحی عمران: رشد هزینه‌ها با بودجه دانشگاه‌ها باید متناسب‌سازی شود / تامین نیاز‌های بازار کار یکی از دغدغه‌های دانشگاه نسل سوم

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ گفت: اگر رشد هزینه‌ها با بودجه اختصاص یافته به دانشگاه‌ها متناسب‌سازی نشود، بحران و مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره ارتباط صنعت و دانشگاه بیان کرد: مراکز رشد و نوآوری حلقه واسط چرخه ارتباط دانشگاه و صنعت هستند. در حقیقت علم باید به فن تبدیل شود و اگر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد ضمن سرمایه‌گذاری‌های مناسب سرعت بخشیده شود، مشکلات این ارتباط تاحدی برطرف خواهد شد.

 

صالحی عمران مراکز رشد را دلیل موثری بر رونق گرفتن فعالیت‌های مربوط به تولید، بازاریابی، تجاری‌سازی دانست و اظهار داشت: این چرخه حتی باعث می‌شود که تجاری‌سازی آموزش اتفاق افتد.

 

برنامه‌ای برای نزدیک شدن آموزش به تجارت

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به بحث انجام پژوهش و کاربردی کردن آن در کشور ادامه داد: تجاری‌سازی آموزش را شعار پژوهش می‌دانم و معتقدم هرچه بیشتر بتوانیم آموزش را به تجارت و تولید کالا نزدیک‌تر کنیم (درحقیقت فاصله بین آموزش و مهارت را کمتر کنیم) این امر محقق شده است لذا یکی از برنامه‌های اصلی پژوهش در این دانشگاه را نزدیک شدن آموزش به تجارت می‌دانم.

 

آموزش عالی برای تربیت و پرورش نیرو‌های انسانی مشاغل مورد نیاز توسعه پیدا نکرده است

وی با بیان اینکه استاندارد دانشگاه‌های ما بیشتر بر تولید علم متمرکز است، اظهار داشت: متاسفانه آموزش عالی ما برای تربیت و پرورش نیرو‌های انسانی مشاغل مورد نیاز توسعه پیدا نکرده است. در دانشگاه فنی و حرفه‌ای روی آموزش‌های کاردانی پیوسته هدف‌گذاری شده است بدین صورت که ۳ سال در مقطع متوسطه و به دنبال آن دو سال در دانشگاه جوانان مهارت و حرفه بیاموزند.

 

صالحی عمران ادامه داد: در این راستا توسعه زیرساخت‌های هنرستان‌ها و در پی آن دانشگاه فنی و حرفه‌ای بسیار ارزشمند است و اگر این امر اتفاق نیفتد باید به سمت جذب در دوره‌های کاردانی ناپیوسته حرکت کنیم که برای آن‌ها دانشگاه‌هایی مثل علمی و کاربردی هم به ارائه آموزش می‌پردازند، اما با این روند دانشگاه‌های مختلف تداخل فعالیتی خواهند داشت.

 

هنوز با استانداردهای دانشگاه نسل سوم فاصله داریم

صالحی عمران، دانشگاه فنی و حرفه‌ای را یک دانشگاه نسل سوم دانست و گفت: اصولا دانشگاه‌های نسل سوم دغدغه حرفه، اشتغال و تامین نیاز‌های بازار کار را دارند و از آنجایی که دانشگاه ما این دغدغه را دارد نسل سوم تلقی می‌شود البته هنوز ممکن است با استاندارد‌ها فاصله داشته باشیم، اما تمرکز، جهت‌گیری و خروجی‌های ما مطابق با مسیر دانشگاه‌های نسل سومی است.

 

بودجه معین جوابگوی هزینه‌های بالای دانشگاه‌ها حتی در روزهای کرونایی نیست

رییس دانشگاه فنی وحرفه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کرونایی هم با مشکلات کمبود بودجه مواجه هستند یا خیر، عنوان کرد: هزینه‌های دانشگاه به اندازه‌ای بالاست که هرچه هم هزینه رستوران، سلف دانشجویی و ... با تعطیلی روز‌های کرونایی کاسته شده باشد، بودجه تعیین شده نمی‌تواند جوابگو باشد. اگر رشد هزینه‌ها با بودجه اختصاص یافته متناسب‌سازی نشود بحران و مشکلات بسیاری برای دانشگاه‌ها ایجاد خواهد شد.

 

وی بیان کرد: نرخ رشد بودجه‌ای دانشگاه ما حدود ۴۸ درصد (حدود ۴ درصد بیش از سایر دانشگاه‌ها) بوده است، اما بطور کلی با توجه به حجم فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی مورد نیاز این میزان پایین بوده و راضی کننده نیست. با توجه به ضرورت تامین و پاسخگویی نیاز‌های اولیه و حقوق پرسنل دانشگاه در شرایط بودجه‌ای فعلی گاهی شاید لازم باشد که از بودجه حوزه پژوهشی و فرهنگی استفاده شود.

 

ظرفیت پذیرش دانشگاه فنی و حرفه‌ای امسال دوبرابر می‌شود

صالحی عمران درباره استمرار آموزش‌های غیرحضوری در آینده تصریح کرد: در دوران پساکرونا حتما آموزش‌های مجازی را ادامه می‌دهیم درواقع به نظرم بهره‌گیری از آموزش مجازی در کنار آموزش‌های سنتی کارآیی خوبی خواهد داشت.

 

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آمار دانشجویان جدیدالورود از مهر ۹۹ را حدود ۷۵ هزار نفر اعلام و عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد که نسبت به سال ۹۸ رشد خوبی داشته‌ایم و در سال ۱۴۰۰ هم احتمالا ظرفیت‌های پذیرش خود را دو برابر سال ۹۹ اعلام کنیم، اما تعداد پذیرش و ثبت‌نامی‌های ما به استقبال دانشجویان و دانش‌آموزان از این دانشگاه بستگی دارد.

 

هزینه میلیاردی برای بازسازی ۱۵۰ خوابگاه

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر، برای بازسازی خوابگاه‌ها سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده است، ادامه داد: با بازسازی، درجه کیفی حدود ۱۵۰ خوابگاه را ارتقا داده‌ایم به عنوان مثال از درجه ۵ به ۴ یا از درجه ۴ به ۳ رساندیم. تجهیزات آشپزخانه‌ها بازسازی یا بهسازی شدند و این روند در سال ۱۴۰۰ هم ادامه خواهد داشت.

 

به گفته صالحی عمران، تاجایی که توانایی‌های مالی به دانشگاه فرصت دهد روند بازسازی خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌ها را ادامه می‌دهیم و این مسئله جزئی از شعار و برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

نظر شما