شناسهٔ خبر: 67271673 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

علت افزایش خشکسالی در استانهای کشور اعلام شد

رییس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی گفت: گرمایش جهانی سبب تغییر در الگوهای جوی شده و علاوه بر کاهش بارندگی سبب شده تا سطح آب دریاچه‌های کشور حدود ۱۵ درصد بیشتر از گذشته تبخیر شود.

صاحب‌خبر -

رییس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی گفت: گرمایش جهانی سبب تغییر در الگوهای جوی شده و علاوه بر کاهش بارندگی سبب شده تا سطح آب دریاچه‌های کشور حدود ۱۵ درصد بیشتر از گذشته تبخیر شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، احد وظیفه در برنامه تلویزیونی اظهار کرد: به طور متوسط میزان بارش کشور در هر سال حدود یک میلی متر کاهش یافته است. انرژی بیشتری از خورشید در سطح زمین و لایه‌های پائین جو جذب می‌شود و دمای زمین را بالا می‌برد این شرایط سبب تغییر الگوهای جوی کاهش و سهم بارندگی‌ها کشور می‌شود.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: وقتی دما بالا می‌رود، تبخیر افزایش می‌یابد و نیاز به آب بالا می‌رود به طوری که هر درجه افزایش دما حدود هفت درصد تبخیر را افزایش می‌دهد.
وظیفه خاطرنشان کرد: بنابراین اگر در ۵۰ سال گذشته به طور متوسط دو درجه دمای هوای کشور افزایش یافته است، یعنی حدود ۱۵ درصد شدت تبخیر بالاتر رفته است، این یعنی اینکه سطح دریاچه در معرض تابش مستقیم خورشید با سرعت و شدت بیشتری تبخیر می‌شود.
وی اضافه کرد: تغییر اقلیم این چنین اثراتی دارد و اگر دیده می‌شود که سرزمین ما خشک‌تر شده است به دلیل تغییراتی است در جو رخ داده است.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در بخش دیگری گفت: در عصر مدرن به طبیعت و آب احترام گذاشته نشده است و اقداماتی مانند انحراف آب از مسیر اصلی، استخراج بیش از حد منابع آب‌های زیرزمینی، رعایت نکردن حقآبه‌های تالاب‌ها و دریاچه‌ها و… باعث فرونشست زمین و تغییرات گسترده شده است.
وظیفه افزود: بخش مهمی از تولیدات ما به کشاورزی وابسته است و مهم‌ترین مصرف کننده آب کشور هم بخش کشاورزی است علاوه بر آن بخش عمده از انرژی کشور به‌ویژه در فصل گرم سال از آب تأمین می‌شود بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش مصرف آب در بخش‌های پرمصرف به‌گونه‌ای باشیم که اقتصادمان هم پایدار بماند.
وی با بیان اینکه استقرار صنایع آب‌بر از گذشته در مناطق مرکزی ایران اشتباه بوده است، گفت: مرکز ایران حدود ۲۵ درصد سهم آب کشور را دریافت می‌کند این در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت ایران در این مناطق ساکن هستند. در این شرایط از این به بعد نباید صنایع آب‌بر را در بخش‌های مرکزی کشور مستقر کنیم.

نظر شما