شناسهٔ خبر: 45710881 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در شورای برنامه‌ریزی درسی؛

صالحی عمران: دیگر انتقال دانش و محتوا نکته کلیدی آموزش نیست / پایان تغییر سرفصل حدود ۷۷ برنامه درسی

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: دیگر انتقال دانش و محتوا نکته کلیدی آموزش نیست؛ بلکه آموزش‌ها باید مبتنی بر شایستگی‌ها شکل بگیرد که ویژگی‌های خاصی هم دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بیست و هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای صبح امروز، ۲۷ بهمن با حضور علی خاکی، صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصوری معاون توسعه کار افرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و اعضای شورای مذکور در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برگزار شد.

در ابتدای این نشست صالحی عمران با عنوان اینکه تمامی روسا، معاونین آموزشی و اعضای شورای برنامه‌ریزی آموزشی دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای به صورت وبیناری در این نشست حضور دارند، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی در دانشگاه برنامه‌ریزی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای است. این دانشگاه از اسفند ماه ۱۳۹۷ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ریزی درسی خود را به صورت مستقل آغاز کرده است.
 

انعطاف‌پذیری در آموزش‌های های فنی‌وحرفه‌ای بسیار زیاد است

وی افزود: معتقدم انعطاف‌پذیری در آموزش‌های های فنی‌وحرفه‌ای بسیار زیاد است و تصور وجود برنامه‌ها و رشته‌های ثابت در این دانشگاه تا حدودی سخت است لذا آموزش‌های مهارتی باید انعطاف‌پذیر بوده و به دانشجویان ارائه شود. اکثر برنامه‌های درسی مقطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه به صورت عملی است و عنصر انتقال مهارت محور اصلی در آموزش دانشگاه است.

رئیسی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور ادامه داد: دانشجویان را برای افزایش مهارت به منظور فعالیت بهتر در مشاغل گوناگون به خصوص در ارتباط با صنعت و خدمات کشور آماده می‌کنیم. اگر نیاز‌های جامعه با آموزش‌های دانشگاهی همخوانی نداشته باشد صددرصد چیزی جز مدرک‌گرایی رخ نخواهد داد، بنابراین کیفیت انتقال مهارت هدف اصلی دانشگاه است.

 

دیگر انتقال دانش و محتوا نکته کلیدی آموزش نیست

صالحی عمران با اشاره بر اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی دانشگاه پذیرش دانشجویان است و در این خصوص با چالش‌هایی مواجه است، عنوان کرد: فعالیت آموزشی و برنامه‌ریزی درسی دانشگاه در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و نا پیوسته به دانشجویان ارایه می‌شود و اعتقاد داریم هسته اصلی آموزش مهارتی برنامه درسی است و این عنصر بر روی آموزش دانشجویان تأثیر بسزایی دارد و بر همین مبنا دیدگاه برنامه‌های درسی هم تغییر کرد و دیگر انتقال دانش و محتوا نکته کلیدی آموزش نیست؛ بلکه آموزش‌ها باید مبتنی بر شایستگی‌ها شکل بگیرد که ویژگی‌های خاصی هم دارد.

رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بیان کرد: طبق اقداماتی که صورت پذیرفت تحول اساسی در بحث برنامه‌ریزی درسی دانشگاه شکل گرفت چرا که اعتقاد داریم برنامه درسی را باید بیرون از محیط دانشگاه و در محیط کار واقعی و جامعه‌ی پیدا کنیم.

وی افزود: جمعی از مدیران و استادان دانشگاهی، صاحب نظران و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و کارفرمایان، فعالان و صاحبان بخش‌های مختلف صنعتی، خدماتی و کشاورزی سه گروه عمده‌ای هستند که در بحث تدوین برنامه‌ریزی درسی دانشگاه حضور فعال دارند و در همین راستا برنامه‌های درسی برای اظهار نظر به صنایع مختلف ارسال شده و از نکته نظرات فعالان این عرصه استفاده شده و با عنایت به مأموریت دانشگاه، آموزش‌ها و انتقال مهارت صورت گرفته در بازار کار، جایی برای خود باز کرده و اثر بخشی مطلوبی داشته است.

صالحی عمران در پایان از تغییر سرفصل حدود ۷۷ برنامه درسی دانشگاه خبر داد و گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه، رویکرد اصلی دانشگاه توجه به حرفه و شغل است و طبق بررسی‌ها حدود ۷۰ درصد دروس به صورت عملی به دانشجویان انتقال می‌یابد.

نظر شما