شناسهٔ خبر: 46029722 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

جلسه هم اندیشی وزیر آموزش و پرورش با معلمان گیلانی

وزیر آموزش و پرورش در جمع معلمان برگزیده گیلانی اظهار داشت: امروز بین بازی و درس، کتاب و زندگی، خانه و مدرسه پیوند عمیق ایجاد شده و امروز مادران به دستیاران معلم تبدیل شدند و نقش آفرینی عمده و اساسی ایجاد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، محسن حاجی میرزایی امروز در نشست با معلمان منتخب با تشریح عمده ترین تغییرات و تحولات آموزشی کشور در فضای پسا کرونا به پیامدهای ناشی از اعمال آموزش های غیر حضوری دانش آموزان در بستر بهره گیری از فضای مجازی پرداخت و تصریح کرد : این ظرفیت به رغم تمامی محدودیت ها ، امکان ارتباط کتاب و زندگی ، کلاس و منزل ، والدین و معلم و پویایی هر چه بیشتر دانش آموز را فراهم  و نقش تسهیل گری معلم را در بستر تعامل والدین پررنگ تر ساخته است.وی با بیان اینکه کنکور مجموع اهداف نظام تعلیم و تربیت را به گروگان گرفته است، افزود: ما دنبال کنکور دادن نیستیم بلکه به دنبال پرورش آدم هستیم که مجموعه قابلیت‌ها، دانش پایه و مهارت اساسی برای نقش آفرینی در زندگی جمعی را داشته باشد.وی نظام تعلیم و تربیت را قافله‌ای بزرگ و میلیونی خطاب کرد و با بیان اینکه این نظام بزرگ‌ترین تشکل اجرایی کشور محسوب می‌شود، ابراز داشت: تمام هدف ما این است که در طی ۱۲ سال آموزش به افراد، خروجی ما هویت روشن و مشخصی داشته باشد، معنای مشخصی را برساند و پرسشگر و پژوهشگر باشد.وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: این سند در تلاش است تا مفهوم تربیت را جایگزین آموزش کند و مهارت‌‌افزایی و شایسته‌محوری را جایگزین حافظه‌محوری کند؛ ما به‌دنبال این هستیم که به دانش‌آموز ابزاری دهیم و شرایطی برای وی فراهم کنیم که بتواند راهش را پیدا کند.حاجی میرزایی با بیان اینکه شاد و تلویزیون ابزار بوده اصل ارتباط، معلم است و او باید در دل دانش‌آموز نفوذ کند؛ گفت: محرومیت‌ها اگرچه وجود دارد اما ما به معلمان تکیه می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کسی از آموزش جا بماند.وی پرورش انسان‌های توانمند را نیازمند تلاش معلمان دانست و گفت: امیدواریم همه تغییراتی که به تحول منجر نشدند، به مقصود برسند اما عناصر این کار معلمان هستند که تفکر پژوهش محوری و پژوهش مبتنی بر میدان عمل را به دانش آموزان بیاموزند.وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در متن یک تغییر جهانی هستیم که می‌تواند سکوی پرش، توسعه یادگیری و تجربه آموزی جدید باشد، تصریح کرد: متوسط یادگیری و دسترسی به امکانات آموزشی در همه جای دنیا مشابه ایران است و باید از فرصت کرونا برای حل مسائل دیرین بهره ببریم.

در ادامه این نشست استاندار گیلان ضمن قدردانی از تلاش معلمان با بیان اینکه به واسطه مجاهدت‌های شبانه‌روزی معلمان، مدیران و فرهنگیان، آموزش هرگز تعطیل نشد، گفت: مدت زمانی که این عزیزان برای پیشگیری از آسیب جدی به نظام تعلیم و تربیت در این مدت صرف نموده و نیز در ادامه تا پایان شیوع بیماری اهتمام دارند؛ بیشتر از سنوات گذشته است که مایه سربلندی و مباهات شد.

در این نشست 6 نفر از معلمان منتخب استان به نمایندگی از جامعه فرهنگیان دیدگاه ها ، عمده ترین دغدغه های خود را در حوزه بهره گیری از فضای مجازی و شبکه ملی شاد و همچنین آموزش غیر حضوری را مطرح کردند و لزوم بازنگری در محتواهای درسی، نظارت بر تصمیم گیری ها ، بازرسی از فعالیت های درسی، سنجش ضریب نفوذ محتواهای آموزشی، توجه به کیفیت گرایی آموزش ها و تغییر نگاه اداری به تربیت محور را در مراکز آموزشی خواستار شدند. 

 

نظر شما