شناسهٔ خبر: 46037711 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آموزش و پرورش دو بال پرواز به سوی توسعه پایدار

رشت - ایرنا- نهاد آموزش و پرورش بار مسئولیت بزرگی برای تحقق آرمان های ملت را بر دوش دارد، در واقع می توان گفت که آینده، توسعه، بالندگی بشریت و شکوفایی کشور در گرو آموزش و پرورش است.

صاحب‌خبر -

نظام آموزش و پرورش زیربنای توسعه در هر کشوری اهمیت بسزایی دارد، این مجموعه به دلیل تربیت نیروی متخصص آموزشی می تواند نقش موثری در تعیین سرنوشت و توسعه کشور ایفا کند به عبارتی تحقق بالندگی و توسعه منابع انسانی از مسیر مدرسه و آموزش و پرورش می گذرد، چنانچه این نهاد مورد توجه جدی قرار گیرد، مسیر توسعه و پیشرفت در کشور هموار خواهد شد.

دانش و معرفت مهمترین مولفه توسعه و زیربنای تعالی در هر جامعه به شمار می رود بنابر این آموزش و پرورش به عنوان مهمترین رکن آموزش پایه ای رسالت خطیری در این ارتباط بر عهده دارد، در این بین معلمان به  دلیل ارتباط مستقیم با دانش آموزان در تعلیم و تربیت آنان برای برخورداری از آینده ای بهتر نقش بسیار تاثیرگذاری دارند لذا توجه به این قشر اهمیت دارد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در دو روز گذشته به همراه هیات همراه به منظور بررسی وضعیت آموزشی گیلان به این استان سفر کرده بود. گفت و گوی اختصاصی وزیر در بستر شبکه شاد با مدیران واحدهای آموزشی، شرکت در جلسه شورای آموزش و پرورش، دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان، نشست با معلمان منتخب و افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه زنده یاد حسن حجتی در رشت، زیارت گلزار شهدای رشت و آرامگاه میرزاکوچک خان جنگلی از برنامه های سفر دو روزه حاجی میرزایی به استان بود.

همه گیری کرونا بسیاری از فعالیت ها از جمله آموزشی را تحت تاثیر قرار داد و به یکباره تمام ارتباطات دانش آموز و اولیاء با مدرسه، معلم و مدیر و سایر کادر آموزشی قطع شد، چاره ای جز آموزش مجازی نبود، وزارت آموزش و پرورش با تلاش فراوان نگذاشت که زنجیره آموزش قطع شد و شبکه شاد را به دانش آموزان هدیه داد.

تعاملات شبکه ای، جریان آموزش را روی پا نگه داشته است

تعاملات شبکه ای، جریان آموزش را روی پا نگه داشته است، امروز شبکه شاد به عنوان مولود ۱۱ ماهه به بزرگترین عرصه خدمت مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات تبدیل شده ، روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار ارتباط زنده در این شبکه برقرار می شود و تاکنون حدود ۲۸ میلیارد پیام در شبکه شاد مبادله شده است.

وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش گیلان با  بیان این مطالب و با اشاره به برخی گلایه ها در ارتباط با شبکه شاد گفت: کرونا دانش آموزان را از مدرسه بیرون کرد، بروز این وضعیت در اختیار ما نبود و بارها هم در جلسه ستاد ملی کرونا عنوان کردم اگر یک ساعت هم شده دانش آموز به مدرسه برود و امکان آن باشد ظرفیت هایمان را فراهم کردیم  و بر آموزش حضوری تاکید داشتیم.

محسن حاجی میرزایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی ادامه داد: راه اندازی شبکه شاد و ادامه و استمرار جریان آموزش یکی از بارزترین جلوه های اقتصاد مقاومتی است، ما با دوری از انفعال ، تهدید بزرگ جهانی را به یک فرصت برای نظام تعلیم و تربیت تبدیل کردیم .

وی با بیان اینکه در ابتدا کرونا دانش آموزان را از مدرسه به پای اینترنت، واتساپ و تلگرام برد، اظهار می کند: اما شبکه شاد دانش آموزان را از محیط ناامن به محیط امن آورد، هدف ما این است که دانش آموزان با کیفیت یاد بگیرند و هیچ دانش آموزی نیز نباید از آموزش دور باشد.

وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش تاکید کرد  هیچ دانش آموزی نباید از آموزش دور باشد و این موضوع را به مدیران گفته ام که محرومیت از اینترنت و ابزار هوشمند به معنی محرومیت از آموزش نیست، همه باید آموزش را فرا گیرند و در این ارتباط مراقبت های لازم صورت می گیرد.

اتکای اصلی ما به معلمان است

دیدار با معلمان منتخب گیلان از دیگر برنامه های وزیر آموزش و پرورش به این استان است، حاجی میرزایی در این دیدار ضمن خرسندی از دیدار با معلمان و قدردانی از آنان در ارتباط با نقش و جایگاه مهم معلمان در تعلیم و تربیت دانش آموزان سخن گفت.

او در این دیدار تاکید کرد: ما متوجه نیازهای معلمان هستیم، همه تلاش ها را به کار گرفته و می گیریم که موقعیت معلمان را بهتر و معیشت آنها را سامان بهتری دهیم ، برخی کاستی ها نه به دلیل غفلت ما بلکه به دلیل محرومیت هایی است که بر همه ما تحمیل شده است.

حاجی میرزایی با اشاره به نقش و جایگاه مهم معلمان در تعلیم و تربیت بیان کرد: شبکه شاد و تلویزیون، ابزار است، اتکای اصلی ما معلمان هستند که باید دانش آموزان را تحت آموزش های مناسب قرار دهد.

وی با بیان اینکه معلمان هماره در میدان عمل  همراه بوده و با تمام وجود ماموریت های ما را حس می کنند، خاطر نشان کرد: تفکر پژوهش محوری مبتنی بر میدان عمل آن چیزی است که توسط معلمان باید به دانش آموزان منتقل شود.

" کنکور مجموعه اهداف نظام تعلیم و تربیت را گروگان گرفته است، چنان تصور می شود که ما آدم ها را گرفته ایم، آماده می کنیم تا کنکور بدهند در حالیکه ما به دنبال پرورش انسان هستیم نه آماده سازی برای کنکور، نظام تعلیم و تربیت به دنبال این است که فرزندان ما بیاموزد، چگونه راهشان را پیدا کرده و مسایل را حل کنند" ،  از مهمترین سخنان وزیر آموزش و پرورش در دیدار با معلمان بود.

دیدار با آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان از دیگر برنامه های سفر وزیر آموزش و پرورش به این استان بود، حاجی میرزایی در این دیدار با تشریح  فعالیت های شبکه شاد بیان کرد: افزون بر ۳۰۰ کانال با محتوای فرهنگی تربیتی در شبکه شاد تشکیل و فعال شده ، امروز در سایه تلاش های انجام شده برای عدم توقف آموزش فرزندان این مرز و بوم شبکه شاد محیطی امن برای تبادل اطلاعات و آموزش ها است.

افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه در رشت با حضور وزیر آموزش و پرورش

افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه ای در رشت و سخنرانی در این مراسم از دیگر برنامه های وزیر آموزش و پرورش به استان گیلان بود، حاجی میرزایی در سخنان خود در بهره برداری از این واحد آموزشی جایگاه خیرین مدرسه ساز را والا دانست.

افزون بر ۳۰۰ خیر مدرسه ساز در گیلان در حوزه فراهم سازی امکانات تحصیلی برای فرزندان این استان می‌کوشند، خیران مدرسه‌ ساز علاوه بر عرصه آموزش و علم آموزی در حوزه فرهنگ نیز گام‌ هایی اعتماد آفرین برداشته‌ اند، طی سال‌ جاری گیلان در پویش مردمی ساخت فضاهای آموزشی دارای رتبه دوم کشوری شده است.

از تعداد ۳۳ پروژه به بهره‌ برداری شده در شهرستان‌ های استان گیلان طی سال جاری، ۲۶ پروژه توسط خیران مدرسه‌ساز و مشارکت ۸۰ درصدی آنان به ثمر نشسته، پروژه‌های نیمه تمامی نیز در این حوزه در دست اجراست که تا قبل از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

خیرین مدرسه ساز در عرصه انسان سازی سرمایه گذاری می کنند

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح دبستان حسن حجتی در رشت با اشاره به جایگاه والای خیرین مدرسه ساز بیان کرد: این جمعیت به عنوان مجموعه ای انسان ساز و فرهنگ ساز در حوزه تعلیم و تربیت و رشد انسان ها سرمایه گذاری می کند .

وی خاطرنشان کرد: سیاست دولت نیز توسعه فضای آموزشی و حمایت از خیرین است و در این سالها بیشترین اهتمام دولت به توسعه فضاهای آموزشی بوده است.

حاجی میرزایی با تاکید بر اهمیت و نقش محوری تعلیم و تربیت در توسعه و ارتقاء مادی و معنوی جامعه اظهار داشت: اگر صنعت و کشاورزی و اقتصاد قدرت می یابد همه مرهون یادگیری است از این رو مدرسه نقطه درخشان زندگی همه انسان ها است.

استان گیلان دارای افزون بر ۳۶۸ هزار دانش آموز است.

برچسب‌ها:

نظر شما