شناسهٔ خبر: 45475736 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

"در نشست خبری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به مناسبت دهه مبارک فجر مطرح شد"

۵۰ پروژه خوابگاهی، سلف سرویس و ورزشی درحال عملیاتی شدن است/تماس تلفنی با ۲۷ هزار دانشجو در قالب طرح "همقدم"

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست خبری خود که به مناسبت دهه فجر برگزار شد درباره فعالیت‌ها و اولویت‌های فرهنگی و دانشجویی این معاونت، بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ پروژه خوابگاهی، سلف سرویس و ورزشی در حال انجام و عملیاتی شدن است و ما تلاش داریم تا پیش از پایان دولت فعالیت‌های نیمه‌کاره را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، نشست خبری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت به مناسبت دهه فجر با حضور رسانه‌های تصویری و مکتوب و به صورت مجازی در روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه در محل وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر سیما سادات لاری ضمن تبریک دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه ولادت حضرت زهرا(س)، عنوان کرد: ولادت بانوی با سعادت عالم امکان را به همه مسلمانان مخصوصا به زنان فعال در عرصه سلامت و کادر درمان تبریک می‌گویم. در حال حاضر ۶۰ درصد کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی و پرسنل درمانی فعال در عرصه سلامت را زنان تشکیل می‌دهند که ویژه به این عزیزان این روز بزرگ را تبریک می‌گویم.

ابتلای ۶۰۰ دانشجوی دانشگاه‌های علوم پزشکی به کرونا

او با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، عنوان کرد: دستیاران جان برکف در ایام شیوع کرونا فعالیت بسیار خوبی در زمینه سلامت و درمان داشتند. در این مدت ۶۰۰ دانشجو به کویید ۱۹ ابتلا پیدا کردند که فضای قرنطیه مناسب برای آن‌ها ایجاد شد تا بعد از اتمام دوره درمان با گرفتن تست به خانه‌هایشان روانه شوند و کرونا را با خود به جمع خانواده‌ که ممکن است دچار بیماری زمینه‌ای و یا سنین بالا باشند نبرند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه امور فرهنگی نیز، بیان کرد: در مدتی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و علیرغم آن که دانشجویلان حضور فیزیکی در سطح دانشگاه‌ها نداشتند، بیش از ۱۰ جشنواره بزرگ فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد. در همین راستا ابتدا پویش «زندگی دست یاریگر توست» با همکاری وزارت بهداشت و وزارت علوم به راه افتاد که حدود ۹ هزار دانشجو در آن فعال شدند که بیش از۵ هزارنفر آن‌ها از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند.

او افزود: در این برهه حساس، دانشجویان علوم پزشکی برای ارتقا سلامت مردم و مهار هرچه زودتر این ویروس از راه‌های مختلف از جمله آموزش، پیشگیری و غیره  اهتمام لازم را داشتند و توانستند فعالیت‌های موثری را در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و سلامت پیش ببرند.

تلاش برای تکمیل ۵۰ پروژه خوابگاهی، رفاهی و ورزشی تا پایان دولت

لاری با اشاره به این‌که ۵۰ پروژه خوابگاهی، سلف سرویس و ورزشی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال انجام و عملیاتی شدن است، گفت: تأمین خوابگاه‌های متأهلی، اولویت مهمی برای ما به شمار می‌رود که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است. تهیه و تأمین خوابگاه متاهلی در عین حال که ضرورتی انکار نشدنی است، اما به دلیل محدودیت منابع مالی امری دشوار است. توزیع این‌گونه خوابگاه‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور متوازن نیست. در حال حاضر اگرچه خوابگاه متاهلی رشد ۲۰ درصدی داشته است اما این تعداد هنوز قابل قبول نیست. ما همچنین در کنار تامین خوابگاه به دنبال تامین وام ودیعه مسکن هستیم تا با تصویب مجلس از طریق صندوق رفاه دانشجویان این کار را به سرانجام برسانیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: حدود ۲۲ هزار دانشجوی دستیاری و تحصیلات تکمیلی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت در کشور تحصیل می‌کنند که تأمین امور رفاهی و معیشت این عزیزان از جمله اولویت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است، وزیر بهداشت نیز نسبت به انجام بیمه تامین اجتماعی این عزیزان تاکید دارد. برقراری بیمه تأمین اجتماعی دستیاران و دانشجویان phd که عموماً با مشکلات معیشتی بیشتری مواجه هستند نیز از جمله برنامه‌های در دست اقدام ما است.

مردم عزیز ایران اطمینان داشته باشند تا زمانی که واکسن داخلی تولید شود از مطمئن‌ترین واکسن‌ها در مسیر مبارزه با کرونا استفاده خواهیم کرد، ما موظف هستیم از واکسن‌های مطمئن برای کادر درمان و گروه‌های آسیب پذیر استفاده کنیم .

لاری ضمن تاکید بر این مهم که همواره سعی ما بر ارتقای سرانه وام های پرداختی به دانشجویان از لحاظ کمیت و کیفیت بوده است گفت: خوشبختانه امسال با پیگیری‌ها و کوشش مستمر، مجموع تسهیلات اعطایی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به دانشجویان نسبت به میزان آن در سال گذشته رشد قابل توجه‌ای داشته است و این مبلغ در ردیف بودجه سال آینده چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مالی، معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، گفت: در چندماه گذشته به‌طور جدی درگیر مسائل مربوط به بودجه و افزایش ۴۰ درصدی بودجه در ردیف تعمیر، تجهیز و افزایش سرانه غذایی دانشجویان بودیم و برای سال آینده درخواست  دو هزار میلیارد ریال جهت اختصاص به وام دانشجویان دستیاری و تحصیلات تکمیلی داده‌ایم که مورد تصویب کمیسیون بهداشت قرار گرفت و پیگیر تحقق آن در بودجه سال آینده هستیم.

اجرای "هم‌قدم" برای همقدم بودن با دانشجویان در شرایط شیوع کرونا

لاری در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت الکترونیکی شدن فرآیندها و فعالیت‌های اجرایی در تمام سطوح معاونت فرهنگی و دانشجویی تأکید کرد، گفت: یکی دیگر از برنامه‌های مورد توجه در معاونت فرهنگی و دانشجویی، استفاده از سامانه‌های مختلف جهت الکترونیکی کردن برنامه‌های و فعالیت‌ها است که باعث انسجام فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی می‌شود. این اقدامات در راستای ارتقا سطح خدمات رفاهی در حوزه دانشجویی صورت گرفته است.

او درباره اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت نیز اشاره کرد: طرح "هم قدم" و "غربالگری سلامت روان"  دو تدبیری بود که توانست تهدید کرونا  را به یک فرصت بدل کند و به ارایه خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی اداره مشاوره پویایی ببخشد. در این زمینه با تک‌تک دانشجویات تماس گرفته می‌شود تا از ابتلا به کویید ۱۹ و مسائل روانی آن‌ها اطلاع حاصل شود. هدف اصلی طرح "هم قدم" این است که ذهن دانشجو به اینسو گرایش پیدا کند که "من تنها نیستم" و همقدمی در کنار من وجود دارد. همقدم بودن این طرح از این جهت است که دانشجو بداند تنها نیست و ادارات مشاوره و سلامت‌روان دانشجویی گام به گام با آنان در حرکت هستند و در صورت نیاز می‌توانند از خدمات این ادارات استفاده کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره اهمیت فعالیت‌های ورزشی بین دانشجویان بیان کرد: خوشبختانه در ایام گسترش ویروس کرونا تاسیس باشگاه مجازی ورزش‌های همگانی به اسم وزارت بهداشت ثبت شد. باشگاه مجازی ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت با هدف اشاعه ورزش در شرایط محدودیت‌های کرونایی و کاهش کم‌تحرکی ناشی از سبک زندگی، توسط اداره ورزش‌های همگانی این معاونت تأسیس شد که زیرساختی قوی در حوزه مجازی دارد.

انتشار ۳ کتاب در حوزه بهداشت روان

لاری درباره انتشار سه کتاب در حوزه بهداشت روان گفت: "رهایی از اضطراب"، "رهایی از افسردگی" و "هوش هیجانی"عنوان کتاب‌هایی هستند که در سطح وسیع و به تعداد ۴۵ هزار در دانشگاه‌‍‌های علوم پزشکی توزیع شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بیان کرد: تلاش ما این است که تا پیش از پایان دولت فعالیت‌های نیمه‌کاره به مرحله بهره‌برداری برسد. دغدغه دستیاران از جمله وام دستیاران و بیمه تامین اجتماعی و سلامت نیز از اولویت‌‍‌های اقدامت پیش روی ما است.

وی در بخش دوم این نشست ضمن تشکر از رسانه‌ها در خصوص تلاشی که در حوزه اطلاع رسانی خصوصا در زمینه بیماری کرونا دارند، گفت: ما در کشور دانشمندان بزرگی در زمینه تولید واکسن داریم که سابقه طولانی در این زمینه دارند، به گفته دکتر بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران امروز در رگ تمام مردم این سرزمین، واکسنی از پاستور تزریق شده است. حتی این واکسن به بدن ۲۶۰ میلیون کودک در جهان نیز تزریق شده است که افتخار بزرگی برای ایران به جهت صادرات واکسن دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پاسخ به وضعیت ایران در خصوص واکسن کرونا، گفت: بیماری پیچیده کویید ۱۹ به سرعت شیوع پیدا کرد، واکسن این بیماری در شرایط اضطرار ساخته شد، برای دریافت مجوز WHO در خصوص واکسن نیز باید گفت که هر واکسنی باید سه مرحله کارآزمایی بالینی خود را پشت سر گذاشته باشد تا این مجوز را دریافت کند. این در حالی است که واکسن‌های تولید شده در جهان در مرحله دوم کارآزمایی بالینی قرار دارند که استفاده از آن‌ها در حالت اورژانسی است.

لاری اضافه کرد: مردم عزیز ایران اطمینان داشته باشند تا زمانی که واکسن داخلی تولید شود از مطمئن‌ترین واکسن‌ها در مسیر مبارزه با کرونا استفاده خواهیم کرد، ما موظف هستیم از واکسن‌های مطمئن برای کادر درمان و گروه‌های آسیب پذیر استفاده کنیم.

حضور ۳۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت در ایام کرونا در دانشگاه‌ها

وی در خصوص  برنامه حضور دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیان داشت: این مهم با هماهنگی میان دو معاونت آموزشی و فرهنگی و دانشجویی صورت می‌گیرد. دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در مدت شیوع ویروس کرونا در عرصه مبارزه با بیماری حضور داشتند به نحوی که در این مدت ۳۰ درصد دانشجویان ما در فضای دانشگاه فعال بوده‌اند. از آن سو خوابگاه‌های دانشجویی ما نیز آماده ارایه خدمات به دانشجویان ضمن حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی هستند. در این مدت آموزش‌های مجازی را نیز ادامه خواهیم داد و تغییری در روند کار ایجاد نشده است.

تلاش ما این است که تا پیش از پایان دولت فعالیت‌های نیمه‌کاره به مرحله بهره‌برداری برسد. دغدغه دستیاران از جمله وام دستیاران و بیمه تامین اجتماعی و سلامت نیز از اولویت‌‍‌های اقدامت پیش روی ماست.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه به معرفی طرح همقدم به عنوان طرحی همراه با دانشجویان در ایام کرونا اشاره کرد و گفت:  در طرح همقدم کارشناسان و مسؤولان در ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی با دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های خود تماس می‌گیرند تا جویای حال این عزیزان و خانواده‌هایشان باشند. سؤالات این طرح به نوعی سؤالات روانشناختی است تا شرایط استرس، اضطراب، افسردگی و شرایط روحی دانشجو را بسنجد.

تماس با ۲۷ هزار دانشجو در غالب طرح "هم‌قدم"

لاری ادامه داد: در میان سؤالات سه سوال در زمینه کرونا است که مبتلا شدن فرد، خانواده و یا بستگان نزدیک و فوت یکی از اعضای خانواده و یا نزدیکان را جویا می‌شود. در دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت حدود ۲۴۰ هزار دانشجو در حال تحصیل هستند که به ۲۷ هزار نفر در خصوص این طرح تماس گرفته شده است. بنابراین اساس خوداظهاری صورت گرفته از این تعداد دانشجو، ۱۱ درصد ابتلا به کرونای خود را تایید کردند، ۱۶ درصد ابتلای یکی از اعضای خانواده را اعلام کرده‌اند و بیش از پنج درصد فوت در میان نزدیکان خود را اعلام کرده‌اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص پرداختی‌ به تیم‌های شکل گرفته در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی ابراز داشت: در طرح شهید سلیمانی تیم مراقبت در خانه وجود دارد که از طریق بیمه، نظام پرداخت آن طراحی می‌شود. سه تیم "رهگیری"، "حمایتی" و "نظارتی" در این طرح فعال هستند که نظام پرداخت برای تیم رهگیری است. در مجموع به صورت منظم مبالغی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص این طرح در نظر گرفته شده و توزیع می‌شود.

رشد ۵۰ درصدی وام‌های دانشجویی/ رایزنی جهت اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای وام دستیاری

وی در خصوص وضعیت وام‌های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: وام‌های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در سال جاری رشدی ۵۰ درصدی داشته است که تلاش داریم تا برای سال آینده این مبلغ را به ۶۰ درصد افزایش دهیم. البته این در حالی است که برخی وام‌ها تا ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد و در این میان تمرکز ما روی ودیعه مسکن است.

لاری اضافه کرد: برای اولین بار ۴۵ میلیارد تومان از درآمدهای عمومی در ردیف  وام دستیاری ایجاد شد که بنا بود بر روی این مبلغ ۱۵ میلیارد تومان صندوق رفاه بگذارد تا این ۶۰ میلیارد تومان در یکی از بانک‌های کشور سرمایه گذاری و به نیمی از دستیاران وام ۱۵ میلیون تومانی اختصاص یابد. امسال در لایحه بودجه از مجلس خواستیم این مبلغ به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند که در نهایت با پی‌گیری‌های صورت گرفته این مورد در حال تصویب است که چنانچه نهایی شود در سال آینده تمامی دستیاران می‌توانند وام دریافت کنند.

دریافت وام دستیاری به ۳ هزار دانشجو/صدور دفترچه بیمه سلامت برای ۳ هزار دانشجوی متقاضی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به ارایه آماری در خصوص تعداد ثبت‌نامی‌های وام دستیاری پرداخت و گفت: در حال حاضر ۸ هزار نفر برای وام دستیاری ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۳ هزار نفر وام را دریافت نمودند. در خصوص بیمه سلامت نیز سه هزار متقاضی داشتیم که دفترچه‌های بیمه سلامتشان صادر شده است. وام ضروری نیز بر اساس مقطع تحصیلی ارایه می‌شود که بر این اساس به دانشجویان مقطع کاردانی یک نوبت، کارشناسی دونوبت، مقاطع دکتری سه نوبت تعلق می‌گیرد. دانشجویان مقاطع ناپیوسته نیز می‌توانند جداگانه وام بگیرند.

وی در پایان بر اهمیت ایجاد خوابگاه‌های متاهلی تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش ظرفیت‌های پذیرش دانشجو که بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها انجام شده است، دانشگاه‌های علوم پزشکی در تامین خوابگاه‌های متاهلی خود مشکل دارد. اگر چه ما در این مدت افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت خوابگاه‌های مجردی را داشته‌ایم اما برای رفع مشکل دانشجویان متاهل بر افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل و دستیار تاکید داریم./انتهای پیام

کدخبرنگار: ۱۰۴۳۰

دکتر سیما سادات لاری ضمن تبریک دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه ولادت حضرت زهرا(س)، عنوان کرد: ولادت بانوی با سعادت عالم امکان را به همه مسلمانان مخصوصا به زنان فعال در عرصه سلامت و کادر درمان تبریک می‌گویم. در حال حاضر ۶۰ درصد کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی و پرسنل درمانی فعال در عرصه سلامت را زنان تشکیل می‌دهند که ویژه به این عزیزان این روز بزرگ را تبریک می‌گویم.

ابتلای ۶۰۰ دانشجوی دانشگاه‌های علوم پزشکی به کرونا

او با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، عنوان کرد: دستیاران جان برکف در ایام شیوع کرونا فعالیت بسیار خوبی در زمینه سلامت و درمان داشتند. در این مدت ۶۰۰ دانشجو به کویید ۱۹ ابتلا پیدا کردند که فضای قرنطیه مناسب برای آن‌ها ایجاد شد تا بعد از اتمام دوره درمان با گرفتن تست به خانه‌هایشان روانه شوند و کرونا را با خود به جمع خانواده‌ که ممکن است دچار بیماری زمینه‌ای و یا سنین بالا باشند نبرند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه امور فرهنگی نیز، بیان کرد: در مدتی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و علیرغم آن که دانشجویلان حضور فیزیکی در سطح دانشگاه‌ها نداشتند، بیش از ۱۰ جشنواره بزرگ فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد. در همین راستا ابتدا پویش «زندگی دست یاریگر توست» با همکاری وزارت بهداشت و وزارت علوم به راه افتاد که حدود ۹ هزار دانشجو در آن فعال شدند که بیش از۵ هزارنفر آن‌ها از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند.

او افزود: در این برهه حساس، دانشجویان علوم پزشکی برای ارتقا سلامت مردم و مهار هرچه زودتر این ویروس از راه‌های مختلف از جمله آموزش، پیشگیری و غیره  اهتمام لازم را داشتند و توانستند فعالیت‌های موثری را در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و سلامت پیش ببرند.

تلاش برای تکمیل ۵۰ پروژه خوابگاهی، رفاهی و ورزشی تا پایان دولت

لاری با اشاره به این‌که ۵۰ پروژه خوابگاهی، سلف سرویس و ورزشی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال انجام و عملیاتی شدن است، گفت: تأمین خوابگاه‌های متأهلی، اولویت مهمی برای ما به شمار می‌رود که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است. تهیه و تأمین خوابگاه متاهلی در عین حال که ضرورتی انکار نشدنی است، اما به دلیل محدودیت منابع مالی امری دشوار است. توزیع این‌گونه خوابگاه‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور متوازن نیست. در حال حاضر اگرچه خوابگاه متاهلی رشد ۲۰ درصدی داشته است اما این تعداد هنوز قابل قبول نیست. ما همچنین در کنار تامین خوابگاه به دنبال تامین وام ودیعه مسکن هستیم تا با تصویب مجلس از طریق صندوق رفاه دانشجویان این کار را به سرانجام برسانیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: حدود ۲۲ هزار دانشجوی دستیاری و تحصیلات تکمیلی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت در کشور تحصیل می‌کنند که تأمین امور رفاهی و معیشت این عزیزان از جمله اولویت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است، وزیر بهداشت نیز نسبت به انجام بیمه تامین اجتماعی این عزیزان تاکید دارد. برقراری بیمه تأمین اجتماعی دستیاران و دانشجویان phd که عموماً با مشکلات معیشتی بیشتری مواجه هستند نیز از جمله برنامه‌های در دست اقدام ما است.

مردم عزیز ایران اطمینان داشته باشند تا زمانی که واکسن داخلی تولید شود از مطمئن‌ترین واکسن‌ها در مسیر مبارزه با کرونا استفاده خواهیم کرد، ما موظف هستیم از واکسن‌های مطمئن برای کادر درمان و گروه‌های آسیب پذیر استفاده کنیم .

لاری ضمن تاکید بر این مهم که همواره سعی ما بر ارتقای سرانه وام های پرداختی به دانشجویان از لحاظ کمیت و کیفیت بوده است گفت: خوشبختانه امسال با پیگیری‌ها و کوشش مستمر، مجموع تسهیلات اعطایی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به دانشجویان نسبت به میزان آن در سال گذشته رشد قابل توجه‌ای داشته است و این مبلغ در ردیف بودجه سال آینده چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مالی، معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، گفت: در چندماه گذشته به‌طور جدی درگیر مسائل مربوط به بودجه و افزایش ۴۰ درصدی بودجه در ردیف تعمیر، تجهیز و افزایش سرانه غذایی دانشجویان بودیم و برای سال آینده درخواست  دو هزار میلیارد ریال جهت اختصاص به وام دانشجویان دستیاری و تحصیلات تکمیلی داده‌ایم که مورد تصویب کمیسیون بهداشت قرار گرفت و پیگیر تحقق آن در بودجه سال آینده هستیم.

اجرای "هم‌قدم" برای همقدم بودن با دانشجویان در شرایط شیوع کرونا

لاری در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت الکترونیکی شدن فرآیندها و فعالیت‌های اجرایی در تمام سطوح معاونت فرهنگی و دانشجویی تأکید کرد، گفت: یکی دیگر از برنامه‌های مورد توجه در معاونت فرهنگی و دانشجویی، استفاده از سامانه‌های مختلف جهت الکترونیکی کردن برنامه‌های و فعالیت‌ها است که باعث انسجام فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی می‌شود. این اقدامات در راستای ارتقا سطح خدمات رفاهی در حوزه دانشجویی صورت گرفته است.

او درباره اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت نیز اشاره کرد: طرح "هم قدم" و "غربالگری سلامت روان"  دو تدبیری بود که توانست تهدید کرونا  را به یک فرصت بدل کند و به ارایه خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی اداره مشاوره پویایی ببخشد. در این زمینه با تک‌تک دانشجویات تماس گرفته می‌شود تا از ابتلا به کویید ۱۹ و مسائل روانی آن‌ها اطلاع حاصل شود. هدف اصلی طرح "هم قدم" این است که ذهن دانشجو به اینسو گرایش پیدا کند که "من تنها نیستم" و همقدمی در کنار من وجود دارد. همقدم بودن این طرح از این جهت است که دانشجو بداند تنها نیست و ادارات مشاوره و سلامت‌روان دانشجویی گام به گام با آنان در حرکت هستند و در صورت نیاز می‌توانند از خدمات این ادارات استفاده کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره اهمیت فعالیت‌های ورزشی بین دانشجویان بیان کرد: خوشبختانه در ایام گسترش ویروس کرونا تاسیس باشگاه مجازی ورزش‌های همگانی به اسم وزارت بهداشت ثبت شد. باشگاه مجازی ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت با هدف اشاعه ورزش در شرایط محدودیت‌های کرونایی و کاهش کم‌تحرکی ناشی از سبک زندگی، توسط اداره ورزش‌های همگانی این معاونت تأسیس شد که زیرساختی قوی در حوزه مجازی دارد.

انتشار ۳ کتاب در حوزه بهداشت روان

لاری درباره انتشار سه کتاب در حوزه بهداشت روان گفت: "رهایی از اضطراب"، "رهایی از افسردگی" و "هوش هیجانی"عنوان کتاب‌هایی هستند که در سطح وسیع و به تعداد ۴۵ هزار در دانشگاه‌‍‌های علوم پزشکی توزیع شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بیان کرد: تلاش ما این است که تا پیش از پایان دولت فعالیت‌های نیمه‌کاره به مرحله بهره‌برداری برسد. دغدغه دستیاران از جمله وام دستیاران و بیمه تامین اجتماعی و سلامت نیز از اولویت‌‍‌های اقدامت پیش روی ما است.

وی در بخش دوم این نشست ضمن تشکر از رسانه‌ها در خصوص تلاشی که در حوزه اطلاع رسانی خصوصا در زمینه بیماری کرونا دارند، گفت: ما در کشور دانشمندان بزرگی در زمینه تولید واکسن داریم که سابقه طولانی در این زمینه دارند، به گفته دکتر بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران امروز در رگ تمام مردم این سرزمین، واکسنی از پاستور تزریق شده است. حتی این واکسن به بدن ۲۶۰ میلیون کودک در جهان نیز تزریق شده است که افتخار بزرگی برای ایران به جهت صادرات واکسن دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پاسخ به وضعیت ایران در خصوص واکسن کرونا، گفت: بیماری پیچیده کویید ۱۹ به سرعت شیوع پیدا کرد، واکسن این بیماری در شرایط اضطرار ساخته شد، برای دریافت مجوز WHO در خصوص واکسن نیز باید گفت که هر واکسنی باید سه مرحله کارآزمایی بالینی خود را پشت سر گذاشته باشد تا این مجوز را دریافت کند. این در حالی است که واکسن‌های تولید شده در جهان در مرحله دوم کارآزمایی بالینی قرار دارند که استفاده از آن‌ها در حالت اورژانسی است.

لاری اضافه کرد: مردم عزیز ایران اطمینان داشته باشند تا زمانی که واکسن داخلی تولید شود از مطمئن‌ترین واکسن‌ها در مسیر مبارزه با کرونا استفاده خواهیم کرد، ما موظف هستیم از واکسن‌های مطمئن برای کادر درمان و گروه‌های آسیب پذیر استفاده کنیم.

حضور ۳۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت در ایام کرونا در دانشگاه‌ها

وی در خصوص  برنامه حضور دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیان داشت: این مهم با هماهنگی میان دو معاونت آموزشی و فرهنگی و دانشجویی صورت می‌گیرد. دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در مدت شیوع ویروس کرونا در عرصه مبارزه با بیماری حضور داشتند به نحوی که در این مدت ۳۰ درصد دانشجویان ما در فضای دانشگاه فعال بوده‌اند. از آن سو خوابگاه‌های دانشجویی ما نیز آماده ارایه خدمات به دانشجویان ضمن حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی هستند. در این مدت آموزش‌های مجازی را نیز ادامه خواهیم داد و تغییری در روند کار ایجاد نشده است.

تلاش ما این است که تا پیش از پایان دولت فعالیت‌های نیمه‌کاره به مرحله بهره‌برداری برسد. دغدغه دستیاران از جمله وام دستیاران و بیمه تامین اجتماعی و سلامت نیز از اولویت‌‍‌های اقدامت پیش روی ماست.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه به معرفی طرح همقدم به عنوان طرحی همراه با دانشجویان در ایام کرونا اشاره کرد و گفت:  در طرح همقدم کارشناسان و مسؤولان در ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی با دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های خود تماس می‌گیرند تا جویای حال این عزیزان و خانواده‌هایشان باشند. سؤالات این طرح به نوعی سؤالات روانشناختی است تا شرایط استرس، اضطراب، افسردگی و شرایط روحی دانشجو را بسنجد.

تماس با ۲۷ هزار دانشجو در غالب طرح "هم‌قدم"

لاری ادامه داد: در میان سؤالات سه سوال در زمینه کرونا است که مبتلا شدن فرد، خانواده و یا بستگان نزدیک و فوت یکی از اعضای خانواده و یا نزدیکان را جویا می‌شود. در دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت حدود ۲۴۰ هزار دانشجو در حال تحصیل هستند که به ۲۷ هزار نفر در خصوص این طرح تماس گرفته شده است. بنابراین اساس خوداظهاری صورت گرفته از این تعداد دانشجو، ۱۱ درصد ابتلا به کرونای خود را تایید کردند، ۱۶ درصد ابتلای یکی از اعضای خانواده را اعلام کرده‌اند و بیش از پنج درصد فوت در میان نزدیکان خود را اعلام کرده‌اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص پرداختی‌ به تیم‌های شکل گرفته در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی ابراز داشت: در طرح شهید سلیمانی تیم مراقبت در خانه وجود دارد که از طریق بیمه، نظام پرداخت آن طراحی می‌شود. سه تیم "رهگیری"، "حمایتی" و "نظارتی" در این طرح فعال هستند که نظام پرداخت برای تیم رهگیری است. در مجموع به صورت منظم مبالغی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص این طرح در نظر گرفته شده و توزیع می‌شود.

رشد ۵۰ درصدی وام‌های دانشجویی/ رایزنی جهت اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای وام دستیاری

وی در خصوص وضعیت وام‌های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: وام‌های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در سال جاری رشدی ۵۰ درصدی داشته است که تلاش داریم تا برای سال آینده این مبلغ را به ۶۰ درصد افزایش دهیم. البته این در حالی است که برخی وام‌ها تا ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد و در این میان تمرکز ما روی ودیعه مسکن است.

لاری اضافه کرد: برای اولین بار ۴۵ میلیارد تومان از درآمدهای عمومی در ردیف  وام دستیاری ایجاد شد که بنا بود بر روی این مبلغ ۱۵ میلیارد تومان صندوق رفاه بگذارد تا این ۶۰ میلیارد تومان در یکی از بانک‌های کشور سرمایه گذاری و به نیمی از دستیاران وام ۱۵ میلیون تومانی اختصاص یابد. امسال در لایحه بودجه از مجلس خواستیم این مبلغ به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند که در نهایت با پی‌گیری‌های صورت گرفته این مورد در حال تصویب است که چنانچه نهایی شود در سال آینده تمامی دستیاران می‌توانند وام دریافت کنند.

دریافت وام دستیاری به ۳ هزار دانشجو/صدور دفترچه بیمه سلامت برای ۳ هزار دانشجوی متقاضی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به ارایه آماری در خصوص تعداد ثبت‌نامی‌های وام دستیاری پرداخت و گفت: در حال حاضر ۸ هزار نفر برای وام دستیاری ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۳ هزار نفر وام را دریافت نمودند. در خصوص بیمه سلامت نیز سه هزار متقاضی داشتیم که دفترچه‌های بیمه سلامتشان صادر شده است. وام ضروری نیز بر اساس مقطع تحصیلی ارایه می‌شود که بر این اساس به دانشجویان مقطع کاردانی یک نوبت، کارشناسی دونوبت، مقاطع دکتری سه نوبت تعلق می‌گیرد. دانشجویان مقاطع ناپیوسته نیز می‌توانند جداگانه وام بگیرند.

وی در پایان بر اهمیت ایجاد خوابگاه‌های متاهلی تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش ظرفیت‌های پذیرش دانشجو که بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها انجام شده است، دانشگاه‌های علوم پزشکی در تامین خوابگاه‌های متاهلی خود مشکل دارد. اگر چه ما در این مدت افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت خوابگاه‌های مجردی را داشته‌ایم اما برای رفع مشکل دانشجویان متاهل بر افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل و دستیار تاکید داریم./انتهای پیام

کدخبرنگار: ۱۰۴۳۰

نظر شما