شناسهٔ خبر: 44476920 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

سرویس «تطبیق اثرانگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی» راه‌اندازی شد

گام بزرگ در پیشگیری از جعل و کلاهبرداری

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: هدف سرویس «تطبیق اثرانگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی» ارتقای اعتبار اسناد رسمی و پیشگیری از جعل و کلاهبرداری است.

صاحب‌خبر - به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ذبیح‌الله خداییان در مراسم افتتاح سرویس تطبیق اثر انگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبت شده در کارت هوشمند ملی، گفت: این سرویس با همکاری ریاست سازمان ثبت‌احوال راه‌اندازی شده و هدف از آن، ارتقای اعتبار اسناد رسمی و پیشگیری از جعل و کلاهبرداری است. وی ادامه داد: ما در آسیب‌شناسی‌های خود به مواردی برخورد کردیم که به نام افرادی سند تنظیم‌شده بود؛ اما دیگری برای آن‌ها اثر انگشت زده است و هرچند تعداد گزارش‌های جعل و کلاهبرداری کم بوده، اما یک مورد هم قابل‌قبول نیست. معاون رییس قوه قضاییه افزود: با همکاری سازمان ثبت‌احوال، اثر انگشت کسانی که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند با اثر انگشت آن‌ها در کارت ملی تطبیق داده می‌شود و امکان اینکه کسی در دفاتر اسناد رسمی حضور پیدا کند و به نام دیگری انگشت بزند، وجود ندارد. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: اگر کسی با جعل اسناد بخواهد به نام دیگری سندی تنظیم کند بلافاصله شناسایی می‌شود و روش کار به این صورت است که شخصی که کارت ملی را ارائه می‌دهد این کارت در دستگاهی گذاشته‌شده و بلافاصله اثر انگشت تطبیق داده می‌شود و برای کسانی که رمز کارت ملی خود را فراموش کرده باشند به کمک سازمان ثبت‌احوال این امکان فراهم‌شده است که در همانجا رمز خود را بازیابی کنند و به‌این‌ترتیب به کار سرعت داده شود. وی گفت: با راه‌اندازی سرویس تطبیق اثر انگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبت شده در کارت هوشمند ملی، اعتبار اسناد رسمی افزایش پیدا می‌کند. پروژه صدور کارت هوشمند ملی روز‌های پایانی خود را سپری می‌کند رییس سازمان ثبت‌احوال نیز در این جلسه، گفت: ما همواره با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعامل و همکاری داریم به‌عنوان‌مثال در بخش مربوط به آمار ازدواج و طلاق آمار را در لحظه از سازمان ثبت اسناد می‌گیریم. حمید درخشان‌نیا، ادامه داد: تاکنون حدود ۵۰ میلیون کارت هوشمند ملی در اختیار مردم قرار دادیم و درمجموع از ۵۹ میلیون نفر ثبت‌نام به عمل آوردیم. وی بیان اینکه پروژه صدور کارت هوشمند ملی روز‌های پایانی خود را سپری می‌کند، گفت: پایگاه آن در سازمان ثبت‌احوال قرار دارد و به بیش از ۲۰۰ دستگاه خدمات ارائه می‌کند. رییس سازمان ثبت‌احوال کشور افزود: پروژه راه‌اندازی و بهره‌مندی از کارت هوشمند ملی در بیش از ۶۰ دستگاه آغازشده و در ۱۵ دستگاه این پروژه به مرحله پایلوت رسیده است. هم‌اکنون نیز پنج دستگاه در حال بهره‌برداری از آن هستند که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جزو این موارد محدود است. وی افزود: راه‌اندازی این سامانه، باعث تسهیل و تسریع در امور مردم می‌شود و سطح اطمینان اسناد را ارتقا می‌دهد و از جعل اسناد جلوگیری می‌کند. درخشان نیا تاکید کرد: با پیگیری‌های وزیر کشور و دستور رییس‌جمهور مقررشده که اعتبار لازم فراهم و کارت‌های باقیمانده نیز تولید شود و در اختیار مردم قرار گیرد. این در حالی است که سازمان ثبت‌احوال کشور ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون کارت در ماه را دارد. رییس سازمان ثبت‌احوال کشور تصریح کرد: اولین دستگاهی که می‌تواند پین کارت هوشمند ملی را بازیابی کند سازمان ثبت اسناد کشور است و ما آمادگی کامل را داریم که بهره‌مندی کامل از کارت ملی هوشمند را در همه دستگاه‌ها انجام دهیم. اعتبار اسناد رسمی با راه‌اندازی سرویس تطبیق اثر انگشت ارتقا می‌یابد خداییان همچنین در حاشیه این مراسم، گفت: بر اساس این طرح، سعی می‌کنیم اعتبار اسناد رسمی را ارتقا دهیم؛ چراکه گاهی به مواردی برخورد می‌کردیم که شخصی غیر از شخص اصیل به دفاتر مراجعه می‌کرده و لذا به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه مبارزه با این قبیل سوءاستفاده‌ها تطبیق اثر انگشت است. وی ادامه داد: در این سرویس با ارائه کارت ملی و گذاشتن آن در دستگاه، اثر انگشت فرد اسکن شده و بلافاصله تطبیق داده می‌شود و اگر شخصی که اثر انگشت زده غیر از شخص اصیل باشد، مشخص می‌شود. خداییان گفت: در این روش معمولاً کسی که مراجعه می‌کند باید رمز کارت خود را داشته باشد، اما اگر رمز را فراموش کند امکان بازیابی آن وجود دارد. وی ادامه داد: این طرح به‌صورت پایلوت اجراشده و دیگرکسی نمی‌تواند بگوید که شخص دیگری به‌جای وی انگشت زده است.